Będzie droga ekspresowa do Czech
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapowiedziało kontynuację prac na drodze ekspresowej S3 w kierunku granicy polsko-czeskiej i budowę ostatniego brakującego fragmentu tej drogi. Tym samym S3 połączy Szczecin i Świnoujście z naszymi południowymi sąsiadami.
Droga ekspresowa S3 to element korytarza paneuropejskiego – Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego, a jednocześnie fragment europejskiej trasy E65, wiodącej z północy na południe Europy. Docelowo trasa ta połączy miasto Malmö w Szwecji, będące ważnym ośrodkiem gospodarczym i portowym, z południem Europy, a dokładniej z miejscowością Chania w Grecji.
Odcinek drogi S3, łączący Bolków z Lubawką, jest ostatnim, nieskierowanym jeszcze do realizacji odcinkiem tej ekspresówki w kierunku południowym. Odcinek ten był przedmiotem wniosku o dofinansowanie, który nie uzyskał jednak akceptacji Komisji Europejskiej. Jak poinformował jednak resort infrastruktury, rozważana jest ponowne złożenie wniosku do CEF lub też pozyskanie środków z innych źródeł.
Droga ekspresowa S3 docelowo będzie miała długość ok. 480 km i będzie przebiegać południkowo od zespołu portów morskich Szczecin – Świnoujście na północy, wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice miast Gorzowa Wielkopolskiego i Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski w Lubawce. S3 będzie mieć kontynuację na terenie Republiki Czeskiej w postaci autostrady D11 (dotychczas droga ekspresowa R11). Połączenie obu dróg realizowane jest na podstawie międzynarodowej umowy rządowej, podpisanej w 2005 r. w Straszynie.
S3 na odcinku Bolków Południe - granica państwa ma długość ok. 32 km. Realizacja przewiduje budowę trzech węzłów: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka. Jest to bardzo skomplikowana technologicznie inwestycja, w ramach której przewidziano szereg obiektów inżynierskich, w tym estakad po ok. 700 m i dwóch tuneli drogowych po ok. 2300 m i ok. 320 m.
W przypadku uzyskania potwierdzenia finansowania realizacje tego odcinka, będzie możliwe uruchomienie I etapu postępowania przetargowego. Wcześniej pozostanie jeszcze do wykonania szczegółowe przygotowanie i pełne przeprowadzenie aktualizacji wielotomowej dokumentacji.
Według obecnych założeń ostatni fragment S3 powstanie w systemie "Projektuj i buduj", w podziale na dwa zadania: od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła) oraz od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) – granica państwa.
Przypomnijmy, że kilka dni temu wiceminister Jerzy Szmit poinformował o budowie brakującego fragmentu drogi S3 do portu Świnoujście.