Audi SQ8 z najmocniejszym w Europie dieslem V8 biturbo
Audi, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, zaprezentowało topową odmianę swojego flagowego modelu z rodziny Q. Za jej napęd odpowiadać będzie 8-cylindrowa jednostka wysokoprężna z podwójnym doładowaniem, która może nosić miano najmocniejszego silnika wysokoprężnego oferowanego na europejskim rynku. W sprzedaży Audi SQ8 TDI pojawi się pod koniec lata.
Silnik V8 TDI biturbo z elektryczną sprężarką
Pod maską Audi SQ8 TDI znajdziemy 4-litrową jednostkę wysokoprężną V8 biturbo. Dzięki mocy 435 koni mechanicznych to obecnie najmocniejszy silnik Diesla oferowany na europejskim rynku. Do tego należy jeszcze dodać potężną dawkę momentu obrotowego o wartości 900 Nm, który dostępny jest w przedziale od 1250 do 3250 obr/min. Audi Q8 w tej wersji silnikowej jest w stanie rozpędzić się do 100 km/h w zaledwie 4,8 s, a jego maksymalna prędkość została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Efektem nowatorskiej konstrukcji głowicy silnika (strona ssąca znajduje się z zewnątrz, a gorąca strona wydechowa z turbosprężarkami w wewnętrznym kącie pomiędzy cylindrami) są bardziej spontaniczne reakcje na wciskany pedał przyspieszenia. Przy niskich obrotach silnika aktywna jest tylko jedna sprężarka, a powyżej poziomu 2200 obr/min załącza się także druga.
Elektrycznie napędzana sprężarka (EAV) wspiera natomiast pracę turbosprężarek podczas ruszania i przyspieszania na niskich obrotach. Sprężarka EAV znajduje się w bypassie za chłodnicą międzystopniową i załącza się wtedy, gdy zamknie się jego zawór. Do jej napędu wykorzystywany jest prąd z 48-woltowej sieci systemu mild-hybrid, który magazynowany jest w bateriach litowo-jonowych. Podczas hamowania RSG (alternator-rozrusznik) może odzyskać nawet 8 kW energii. Z kolei przy prędkości między 55 a 160 km/h, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu, w zależności od sytuacji auto będzie rekuperować energię albo toczyć się na jałowym biegu, albo żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. Funkcja start-stop załącza się już przy prędkości 22 km/h. Wszystkie te rozwiązania mogą sprawić, że SQ8 zużyje nawet o 0,5 litra mniej oleju napędowego na 100 km.
Tiptronic i quattro
Za przeniesienie napędu odpowiada ośmiostopniowa, automatyczna przekładnia tiptronic. Stały napęd na wszystkie koła rozdziela moc pomiędzy przednią i tylną oś odpowiednio w stosunku 40:60. Sportowy mechanizm różnicowy (dostępny z zaawansowanym zawieszeniem advanced suspension) uzupełnia pracę napędu quattro, aktywnie rozdzielając momenty napędowe między kołami tylnej osi. Podczas przyspieszania lub skręcania są one kierowane w większej części na zewnętrzne koło.
W standardzie SQ8 TDI znajdziemy m.in. system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select z siedmioma trybami pracy oraz adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie sportowe adaptive air suspension sport z regulowanym stopniem tłumienia. Rozwiązanie to umożliwia zmianę wysokości zawieszenia nawet o 90 mm. Na życzenie dostępny jest progresywny układ kierowniczy i system czterech kół skrętnych.
Audi SQ8 TDI wyjeżdża z fabryki na 21-calowych kołach z oponami w rozmiarze 285/45. Na życzenie dostępne są felgi 22-calowe z oponami 285/40.
Nadwozie i wnętrze Audi SQ8 TDI
Charakterystycznym elementem stylistycznym mierzącego 5,01 m długości Audi SQ8 TDI jest ośmiokątna osłona Singleframe. Ponadto uwagę mogą zwrócić blistery nad wnękami kół typowe dla pojazdów z napędem na cztery koła quattro i osłona podwozia. Standardowo model wyposażony jest w reflektory diodowe, a na życzenie dostępne są reflektory diodowe HD Matrix.
Trzymetrowy rozstaw osi zapewnia dużą ilość miejsca w kabinie Audi SQ8 TDI. We wnętrzu znajdziemy m.in. sportowe fotele (za dopłatą fotele sportowe S plus ze zintegrowanymi zagłówkami i z wysokimi bokami), w opcji z funkcją klimatyzacji i masażu. Trzymiejscową tylną kanapę można na życzenie przesuwać do przodu i do tyłu. Ze złożonymi oparciami bagażnik pod elektrycznie sterowaną pokrywą ma pojemność od 605 do 1755 l.