Audi Q8 uzupełnia gamę SUV-ów z Ingolstadt
Rosnąca popularność aut z segmentu SUV-ów sprawia, że producenci, starając się wykorzystać to zainteresowanie, wprowadzają do swojej oferty coraz więcej modeli użytkowo-rekreacyjnych. Najnowszym modelem koncernu z Ingolstadt jest Audi Q8, czyli duży SUV łączący w sobie także cechy eleganckiego coupe.
4,99 m długości, 2 m szerokości, 1,71 m wysokości i prawie 3-metrowy rozstaw osi. Tak prezentują się gabaryty zewnętrzne najnowszego modelu spod znaku czterech pierścieni. Dodajmy, że oznacza to, iż Audi Q8 jest krótsze i niższe niż siostrzane Audi Q7, a jednocześnie pod względem rozstawu osi przewyższa większość bezpośrednich konkurentów rynkowych. Za dopłatą dostępna jest wersja z przesuwanymi tylnymi fotelami, co zwiększa funkcjonalność auta. Przy złożonych oparciach tylnych siedzeń pojemność bagażnika wynosi aż 1755 l, standardowo zaś mamy do dyspozycji 605 l.
Stylistycznie Audi Q8 ma wiele cech wspólnych ze swoimi mniejszymi kuzynami. Mamy więc sporych rozmiarów ośmiokątną osłonę chłodnicy Singleframe, pionowo ustawiony grill z wysuniętym mocno do przodu przednim spojlerem oraz wyraźnie zaakcentowane wloty powietrza. Spojler oraz listwy na nadkolach i w drzwiach oraz dyfuzor mają kontrastowe kolory, a do wyboru są felgi o rozmiarze do 22 cali. Do wyboru reflektory diodowe lub opcjonalne reflektory diodowe HD Matrix LED. Światła tylne połączone są ze sobą wąskim, świetlnym pasmem.
254 mm prześwitu, krótkie zwisy oraz systemu kontroli nachylenia mają sprawić, że za kierownicą Audi Q8 nie będzie strachu przed zjazdem z utwardzonych nawierzchni. Standardem w aucie jest zawieszenie z układem kontroli tłumienia. Opcjonalnie Audi oferuje adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia, które może ono podnieść nadwozie o ok. 90 milimetrów. W Audi Q8 pojawił się także mechaniczny centralny dyferencjał, który standardowo przenosi moc silnika na oś przednią i tylną w stosunku 40:60. W razie potrzeby więcej momentu obrotowego trafia na oś z lepszą trakcją.
Niemcy nie zdradzają, jakie silniki będą oferowane w tym modelu. Wiemy jedynie, że wszystkie wersje silnikowe będą posiadać technologię mild hybrid z 48-woltowym układem elektrycznym z akumulatorem litowo-jonowym oraz alternatorem pełniącym funkcję rozrusznika. Podczas hamowania system ten może odzyskać nawet 12 kW mocy i przekazać ją do akumulatora. Technologia ta pozwala na jazdę w trybie tzw. żeglowania, już przy prędkości 22 km/h.
Audi Q8 oczywiście zostało uzbrojone w najnowocześniejszą technologię, jaka znajduje się obecnie w arsenałach niemieckiego koncernu. Komfort podróży mają zapewnić wentylowane fotele konturowe z funkcją masażu, czterostrefowa automatyczna klimatyzacja czy pakiet poprawiający jakość powietrza wewnątrz.
System MMI touch response pozwala wywołać niemal każdą funkcję na jednym z dwóch dużych wyświetlaczy. Wyświetlacz górny ma przekątną 10,1 cala i służy do obsługi systemów infotainment i nawigacji. Natomiast dolny, 8,6-calowy służy głównie do obsługi klimatyzacji, funkcji komfortu podróży oraz do wprowadzania tekstu. W trakcie tej ostatniej czynności, nadgarstek kierowcy swobodnie spoczywa na dźwigni zmiany biegów.
Na rynkach europejskich Audi Q8 pojawi się w trzecim kwartale br.