Audi Q8 Concept - zapowiedź flagowego SUV-a
To z pewnością jedna z największych premier tegorocznych targów motoryzacyjnych w Detroit. W dosłownym tego słowa znaczeniu. Koncepcyjne Audi Q8 stanowi zapowiedź całkowicie nowego modelu w gamie niemieckiej marki, który w wersji produkcyjnej powinien pojawić się już w przyszłym roku.
5,02 m długości, 3-metrowy rozstaw osi, 2,04 m szerokości i 1,7 m wysokości - tak prezentują się oficjalne wymiary prototypu, stanowiącego zapowiedź przyszłego flagowego modelu rodem z Ingolstadt. Audi Q8 będzie reprezentantem popularnego segmentu SUV-ów o nadwoziu typu coupe. Jeśli zewnętrzne gabaryty wersji produkcyjnej pozostaną na podobnym poziomie, wówczas pasażerowie z pewnością nie będą mogli narzekać na brak miejsca, nawet mimo opadającego nieco szybciej dachu, a 630-litrowy bagażnik pozwoli zabrać naprawdę sporo bagażu.
Znakiem rozpoznawczym Q8 Concept jest potężny grill, większy niż w obecnych na rynku modelach, choć o typowym dla modeli z czterema pierścieniami kształcie. W dolnych narożnikach styka się on z równie dużymi wlotami powietrza, zaś w górnej części przechodzi łagodnie w wąskie reflektory, wykonane w technologii Matrix, w których uwagę zwraca kształt litery X pośrodku. Technologia laserowa świateł zapewnia nie tylko odpowiednie oświetlenie drogi w najgorszych warunkach pogodowych, ale również niezwykle precyzyjne.
Wnętrze konceptu oferuje nie tylko dużą ilość miejsca dla czwórki pasażerów, ale ma również szereg innych rozwiązań, które z pewnością niebawem ujrzymy w nowych modelach Audi. W Q8 pojawił się na przykład nowy wyświetlacz head-up, który - zdaniem Niemców - jest największym, jaki do tej pory pojawił się w branży motoryzacyjnej. Pierwszym modelem, w którym będzie zastosowany, ma być nowa generacja Audi A7. Nowy jest także wirtualny kokpit, oferujący w Q8 więcej funkcji i wyższą rozdzielczość. Dodatkowe ekrany, jakie pojawiły się na centralnej konsoli, informują m.in. o ustawieniach auta oraz systemu multimedialnego.
Audi Q8 napędzane jest układem hybrydowym, w którego skład wchodzi 3-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy TFSI o mocy 333 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm, który wspomagany jest przez silnik elektryczny o mocy 100 kW i maksymalnym momencie 330 Nm. Cały układ generuje maksymalną moc 443 KM i 700 Nm maksymalnego momentu. Prototypowy model, według zapewnień Audi, jest w stanie rozpędzić się do 100 km/h w 5,4 s i osiągnąć prędkość 250 km/h. Średnie spalanie Audi Q8 to zaledwie 2,3 l/100 km.
Kolejnym, równie ważnym elementem układu hybrydowego, są baterie litowo-jonowe o pojemności 17,9 kWh. W pełni naładowane pozwolą pokonać dystans ok. 60 km wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego, zwiększając łączny dystans auta do 1000 km. Naładowanie do pełna baterii będzie trwało ok. 2,5 godziny.
Za odpowiednie właściwości jezdne odpowiadać mają m.in. układ napędu na wszystkie koła quattro oraz adaptacyjne sportowe zawieszenie, które może zwiększyć prześwit o dodatkowe 90 mm.
Prototypowe Audi Q8, zgodnie z zapowiedziami władz niemieckiej marki przy okazji jego premiery w Detroit, pojawi się na rynku już w 2018 r.