Wzorce wypadków różnią się w zależności od kraju w obrębie Europy, ale większość poważnych obrażeń zdarza się przy zderzeniu bocznym.
Zachęcając producentów do montażu systemów ochrony głowy, opcjonalnie test słupa lub ochrony głowy może zostać przeprowadzony, gdy tego typu systemy są zamontowane w samochodzie. Boczne poduszki chroniące głowę zabezpieczają przez ustawienie zasłony zapobiegającej przemieszczeniu głowy poza krawędź okna.
W teście samochód jest przesuwany z prędkością 29km/h na wąski słup, który wbija się w samochód.
W zderzeniu bez systemów ochrony głowy, mogłaby nastąpić sytuacja gdzie głowa kierowcy uderza w słup z dużą siła, co powoduje tragiczne w skutkach urazy.
Typowe urazy głowy wahają się na poziomie skali od 5000, jest to pięciokrotny wskaźnik ukazujący poważne obrażenia mózgu. Dla porównania, kryterium oceny w nowych testach z systemem ochrony głowy wynosi około 100 do 300, dużo poniżej akceptowalnej wartości.
Boczne poduszki powietrzne chroniące głowę sprawdzają się bardzo dobrze, pomimo, iż test jest trudny.