Przedział pasażerski XC40 pozostał stabilny w próbach zderzenia czołowego. Odczyty z manekinów wykazały dobrą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała, z wyjątkiem piszczeli pasażera, których ochrona była wystarczająca. Volvo pokazało, że podobny poziom ochrony będzie zapewniony dla kolan i ud pasażerów o odmiennej posturze, siedzących w różnych pozycjach. W próbie zderzenia ze sztywną barierą na pełnej szerokości, ochrona klatki piersiowej tylnego pasażera została oceniona jako mierna bazując na odczytach ściśnięcia klatki piersiowej manekina. Ochrona wszystkich pozostałych krytycznych obszarów ciała była dobra dla obu manekinów. W próbie bocznego zderzenia z barierą oraz w bardziej wymagającej próbie bocznego zderzenia z słupem, ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra i XC40 zdobyło maksymalną ilość punktów w tych próbach. Badania przeprowadzone na przednich siedzeniach i zagłówkach wykazały dobrą ochronę przeciw urazom kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył pojazdu. Geometryczna ocena tylnych siedzeń również wskazała dobrą ochronę kręgosłupa szyjnego. Volvo City Safety jest standardowym wyposażeniem XC40. Wspomniany autonomiczny system hamowania awaryjnego wykazał się dobrą skutecznością działania, unikając kolizji we wszystkich scenariuszach testu, w typowych warunkach miejskich.
Ochrona 6-cio i 10-letniego manekina była dobra zarówno w próbie zderzenia czołowego, jak i w próbie zderzenia bocznego. Poduszka powietrzna przedniego pasażera może zostać dezaktywowana, aby umożliwić użytkowanie na tym miejscu fotelika w pozycji przeciwnej do kierunku jazdy. Do kierowcy dociera czytelna informacja dotycząca stanu poduszki powietrznej i system został doceniony. Wszystkie typy fotelików dla których dla których XC40 jest zaprojektowane mogą być prawidłowo umiejscowione i zainstalowane w pojeździe.
Maska zapewniła dobrą lub wystarczającą ochronę dla głowy potrąconego pieszego na prawie całej powierzchni, z kilkoma bardzo słabymi rezultatami odnotowanymi jedynie na przednich słupkach. Zderzak zdobył maksymalną ilość punktów za ochronę nóg pieszego, z dobrymi rezultatami we wszystkich sprawdzanych punktach. Ochrona miednicy była bardziej zróżnicowana, z obszarami dobrej i bardzo słabej ochrony. Autonomiczny system hamowania awaryjnego wykazał się dobrą skutecznością działania w próbach wykrywania pieszego przeprowadzonych przy dziennym świetle. W warunkach nocnych, system spisał się dobrze przy wykrywaniu pieszego poruszającego się w tym samym kierunku, ale słabe wyniki zostały odnotowane przy przekraczaniu toru ruchu pojazdu przez pieszego. System wykazał się wystarczająca skutecznością przy wykrywania rowerzysty w świetle dziennym.
XC40 posiada przypomnienie o pasach bezpieczeństwa dla przednich i tylnych miejsc. Będący standardowym wyposażeniem asystent ograniczeń prędkości, identyfikuje lokalne ograniczenia prędkości i pozwala kierowcy ustalić odpowiednią prędkość. System wykazał się wystarczającą skutecznością działania w testach Euro NCAP. Autonomiczny system hamowania awaryjnego zadziałał dobrze we wszystkich próbach scenariuszy jazdy pozamiejskiej, tracąc jedynie niewielką ilość punktów. Asystent pasa ruchu jest standardowym wyposażeniem i obejmuje: asystenta utrzymania pasa ruchu , który ostrzega kierowcę, kiedy samochód oddala się od linii wyznaczających pas ruchu i łagodnie steruje układ kierowniczy prowadząc pojazd na prawidłowy tor, oraz awaryjne utrzymanie pasa ruchu, które interweniuje o wiele bardziej agresywnie w sytuacjach awaryjnych, aby utrzymać samochód na drodze lub uniknąć zderzenia z innym pojazdem.