Kabina pasażerska podczas zderzenia czołowego pozostała stabilna. Podczas zderzenia czujniki wykazały dobrą ochronę kolan i ud zarówno kierowcy jak i pasażera z przodu. Volvo wykazało, że podobny poziom ochrony zostanie zapewniony pozostałym pasażerom, różnych rozmiarów, zajmujących pozostałe miejsca. Podczas testu bariery bocznej ochrona całego obszaru ciała została oceniona jako dobra, za co model został nagrodzony maksymalną liczba punktów. W cięższym teście słupa bocznego model uzyskał maksymalną liczbę punktów za dobrą ochronę. Miejsca i zagłówki zapewniły dobre zabezpieczenie przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył pojazdu.
Oba manekiny zostały usadzone w fotelikach dla dziecka Volvo. Podczas testów wpływu bocznego oba manekiny były objęte odpowiednią ochroną, minimalizując ryzyko uszkodzenia ciała. Poduszka powietrzna pasażera może zostać odłączona co pozwala na ustawienie fotelika dla dziecka tyłem do kierunku jazdy. Wyłącznik poduszki jest dostępny jako opcja. Dostarcza do kierowcy jasną informację o statusie poduszki. W pojeździe znajdują się informacje na temat niebezpieczeństwa płynącego z nieprawidłowego ustawienie fotelika względem aktywnej poduszki powietrznej pasażera.
V40 jest wyposażony w system poduszek powietrznych poniżej linii maski. System ten wykrywa gdy pieszy został uderzony i podnosi maskę by zapewnić lepszą ochronę dla głowy. Poduszka powietrzna przykrywa również filary przedniej szyby, by zapewnić lepszą ochronę w tych rejonach. Model wykazał, że system będzie działał przy każdej prędkości i w stosunku do pieszych przeciętnej postury. System pracował prawidłowo. Maska oferowała dobrą ochronę we wszystkich obszarach mogących zostać uderzonymi przez głowę pieszego. Model V40 został nagrodzony. Frontowa krawędź maski oferowała jedynie kiepską ochronę w większości obszarów, podczas gdy zderzak zapewniał dobrą ochronę. V40 jest wyposażony w system AEB – system wykrywalności, który jest dostępny jako opcja. System ten używa hamulca niezależnie od kierowcy w przypadku dużej szansy uderzenia pieszego.
Elektroniczna kontrola stabilności jest standardowym wyposażeniem modelu V40 i spełnia wymogi euro NCAP. Ogranicznik prędkości jest również standardowym elementem wyposażenia i otrzymał nagrodę. System przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa obejmuje wszystkie miejsca.