VW ID.5 we wszystkich kwestiach związanych z bezpieczeństwem jest identyczny z VW ID.4 testowanym przez Euro NCAP w 2021. W związku z tym rezultaty ID.4 są równoznaczne z wynikami ID.5 i ocena ID.4 została przeniesiona na ID.5. Przedział pasażerski pozostał stabilny w próbach zderzenia czołowego. Odczyty z manekinów wykazały dobrą lub wystarczającą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała. VW pokazał, że dobry poziom ochrony będzie zapewniony pasażerów o odmiennej posturze, siedzących w różnych pozycjach. Analiza odkształcalnej bariery użytej w teście, wykazała niewielki obszar o dużej deformacji. Jednakże całościowa ocena wykazała, że samochód nie będzie trudnym przeciwnikiem podczas zderzenia. W próbie bocznego zderzenia z barierą, ochrona była dobra dla wszystkich krytycznych obszarów ciała. W bardziej wymagającej próbie bocznego zderzenia z słupem, ochrona dla wszystkich krytycznych obszarów ciała również została oceniona jako dobra. W związku z czym samochód uzyskał maksymalną liczbę punktów w tej części testu. W ocenie ochrony przed wypadnięciem manekina (jego ruch w kierunku drugiej strony pojazdu) w przypadku zderzenia bocznego zostało ocenione jako słaba. Samochód wyposażony jest w środkowe poduszki powietrzne, które chronią przed interakcją między pasażerami podczas zderzeń bocznych. System ten, podczas testów działał dobrze, zapewniając dobrą ochronę głowy obu pasażerów na przednich siedzeniach. Próby przeprowadzone na przednich siedzeniach i zagłówkach, wykazały dobrą ochronę odcinka szyjnego kręgosłupa w przypadku uderzenia w tył pojazdu. Geometryczna ocena tylnych siedzeń, również wykazała dobrą ochronę odcinka szyjnego kręgosłupa.
W próbie zderzenia czołowego, odczyty sił rozciągających wskazują na dobrą ochronę obu manekinów. W próbie bocznego zderzenia z barierą, wszystkie krytyczne obszary ciała obu manekinów również były dobrze chronione, w związku z czym samochód uzyskał maksymalną ilość punktów za tę część oceny. Poduszka powietrzna przedniego pasażera może zostać dezaktywowana, aby umożliwić użytkowanie na tym miejscu fotelika w pozycji przeciwnej do kierunku jazdy. Do kierowcy dociera czytelna informacja dotycząca stanu poduszki powietrznej, w związku z czym system został doceniony. Wszystkie typy fotelików, dla których samochód został zaprojektowany mogą zostać prawidłowo umiejscowione i zainstalowane w samochodzie.
Ochrona zapewniona przez maskę dla głowy potrąconego pieszego była dobra lub wystarczająca, ale bardzo słaba przednich słupkach. Zderzak zapewnił dobrą ochronę dla nóg pieszego, ochrona miednicy została oceniona jako dobra lub wystarczająca we wszystkich lokalizacjach testowych. System AEB jest zdolny do wykrywania niektórych niechronionych użytkowników drogi, takich jak pieszych i rowerzystów. W testach reakcja systemu na takich użytkowników dróg była odpowiednia, a w większości przypadków udało się uniknąć lub złagodzić kolizję. System nie wykrywa pieszych z tyłu pojazdu w związku z czym nie przeprowadzono testów cofania.
Samochód standardowo wyposażony jest w system wspomagania (ograniczania) prędkości. Wykorzystuje kamerę oraz cyfrowe mapy do określenia lokalnego ograniczenia prędkości. Kierowca może zezwolić systemowi na automatyczną regulację prędkości. Przypomnienia o zapięciu pasów, dla wszystkich miejsc, znajduje się w standardowym wyposażeniu pojazdu. System wykrywania zmęczenia monitoruje czujność kierowcy i wysyła ostrzeżenia w przypadku wykrycia pogorszonego stylu jazdy. Asystent pasa ruchu pomaga uniknąć niezamierzonej zmiany pasa ruchu oraz może interweniować w sposób bardziej zdecydowany w niektórych krytycznych sytuacjach. Autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB) jest montowane w standardzie. System dobrze sprawdził się w testach wykrywania i reakcji na inne pojazdy, przy czym w większości przypadków udało się uniknąć lub złagodzić uderzenia.