Kia Sportage dzieli wspólną platformę z testowanym w ubiegłym roku Hyundaiem Tucsonem. Tam, gdzie było to konieczne, Euro NCAP przeprowadziło testy na modelu Sportage, ale w pozostałych przypadkach wykorzystano wyniki Tucsona. Przedział pasażerski Sportage pozostał stabilny w teście zderzenia czołowego. Wyniki manekinów wykazały dobrą ochronę kolan i kości udowych zarówno kierowcy, jak i pasażera. Kia wykazała, że podobny poziom ochrony zostałby zapewniony osobom o różnych rozmiarach i siedzącym w różnych pozycjach. Analiza opóźnienia wózka uderzeniowego podczas testu oraz analiza odkształconej bariery po teście, wykazały, że Sportage byłby umiarkowanie łagodnym przeciwnikiem w zderzeniu czołowym. W przypadku zderzenia ze sztywną barierą na pełnej szerokości, na podstawie odczytów ucisku klatki piersiowej manekina, ochrona klatki piersiowej kierowcy została oceniona jako marginalna. W pozostałych przypadkach ochrona była dobra lub odpowiednia. W teście zderzenia bocznego z barierą, ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra lub odpowiednia. W przypadku poważniejszego zderzenia bocznego z słupem, odczyty dotyczące ucisku żeber manekina, wskazywały na marginalną ochronę tego obszaru, ale ochrona innych obszarów ciała była dobra. Kontrola przemieszczania się (stopień, w jakim ciało jest wyrzucane na drugą stronę pojazdu, gdy jest uderzone z dalszej strony) okazała się odpowiednia. Sportage posiada środek zaradczy łagodzący obrażenia pasażerów w takich zderzeniach, który dobrze wypadł w teście Euro NCAP. Testy przednich foteli i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgosłupa w przypadku zderzenia tylnego. Analiza geometryczna tylnych siedzeń wykazała marginalną ochronę przed urazami kręgosłupa. Sportage posiada zaawansowany system eCall, który alarmuje służby ratunkowe w przypadku kolizji. Samochód posiada również system, który po zderzeniu uruchamia hamulce, aby uniknąć wtórnych kolizji.
Zarówno w testach zderzenia czołowego, jak i testów zderzenia bocznego z barierą, ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobra lub wystarczająca, zarówno dla 6-cio, jak i 10-letniego manekina. Przednia poduszka powietrzna pasażera może zostać wyłączona, aby umożliwić użycie na tym miejscu siedzącym fotelika dziecięcego skierowanego tyłem do kierunku jazdy. Kierowca otrzymuje jasne informacje dotyczące stanu poduszki powietrznej, a system został doceniony. Wszystkie typy fotelików, dla których Sportage został zaprojektowany, mogły być prawidłowo zainstalowane i umieszczone w samochodzie.
Ochrona głowy potrąconego pieszego zapewniana przez maskę była w przeważającej mierze dobra lub wystarczająca, przy czym odnotowano kilka słabych wyników w przypadku sztywnych słupków szyby przedniej. Zderzak zapewniał dobrą ochronę nóg pieszego we wszystkich miejscach testu, ale ochrona miednicy, choć mieszana, była przeważnie słaba lub niedostateczna. System autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB) w Sportage potrafi wykryć niechronionych użytkowników dróg, a także inne pojazdy. W testach jego reakcji na pieszych, skuteczność systemu była odpowiednia, podczas gdy jego reakcja na rowerzystów została oceniona jako dobra.
System AEB wypadł marginalnie w testach jego reakcji na inne pojazdy, przy czym jego skuteczność pogorszyła się przy wyższych prędkościach testowych. System przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa jest standardem, a samochód jest wyposażony w system Driver Attention Warning, który monitoruje sygnały z układu kierowniczego i wydaje ostrzeżenie w przypadku wykrycia wzoru charakterystycznego dla sennej lub zaburzonej jazdy. System ograniczenia prędkości oparty na kamerze wykrywa lokalne ograniczenia i przekazuje tę informację kierowcy, umożliwiając odpowiednie ustawienie ogranicznika. Jeśli samochód zjeżdża z pasa ruchu, system oparty na kamerze delikatnie koryguje tor jazdy pojazdu. System interweniuje również w niektórych bardziej krytycznych sytuacjach, aby na przykład uniknąć zjechania z drogi.