X-type jest tak zaprojektowany by spełniać światowe wymogi. Bez problemu zdobył 4 gwiazdki. Posiada mocną konstrukcję i wszystkie drzwi mogły być normalnie otwarte po zderzeniu czołowym. Jednak, poduszka powietrzna kierowcy pozwala na kontakt głowy z kierownicą. X-type to pierwszy testowany model, który wykrywa obecność fotelika tyłem na przednim siedzeniu i dezaktywuje poduszkę powietrzną pasażera. Ochrona dzieci na tylnych siedzeniach również bardzo dobra. Bardzo słaby wynik ochrony pieszego, co częste.
Ogólne dane auta |
Klasa |
Duże auta rodzinne |
Nadwozie |
4-drzwiowy sedan |
Masa |
1525 kg |
Uśrednione wyniki testu |
Bezpieczeństwo dorosłego |
|
Potrącenie pieszego |
|
Bezpieczeństwo dziecka |
-
|
Zarówno pasażer jak i kierowca są dobrze chronieni. Wyjątkiem jest spóźnione uruchomienie poduszki powietrznej kierowcy. Jednak klatka piersiowa nie ma kontaktu z kierownicą. Podłoga nie doznała uszkodzeń, natomiast sprzęgło przesunęło się znacznie, co stwarza zagrożenie. Odpowiednia wyściółka w rejonie stóp chroni kierowcę, ale twarde elementy przedniego panelu mogą być źródłem potencjalnych obrażeń kolan pasażera. Dodatkowy plus to 3-pktowy centralny tylny pas.
Ochrona kierowcy
zderzenie czołowe
dobra
wystarczająca
marginalna
słaba
bardzo słaba
Ochrona pasażera
zderzenie czołowe
dobra
wystarczająca
marginalna
słaba
bardzo słaba
Pomimo obecnych bocznych poduszek, kierowca ryzykuje obrażenia klatki piersiowej. Poduszka powietrzna osłaniająca głowę spisuję się dobrze, wspierając również bezpieczeństwo pasażerów na tylnych siedzeniach.
Ochrona kierowcy
zderzenie boczne
dobra
wystarczająca
marginalna
słaba
bardzo słaba
Szczegóły testu |
Zderzenie czołowe |
10 pkt (63%)
|
Zderzenie boczne |
14 pkt (88%)
|
Pasy bezpieczeństwa |
0 pkt (0%) |
Zderzenie ze słupem |
2 pkt (100%) |
Potrącenie pieszego |
2 pkt (7%) |
Uśredniony wynik zderzeniowy |
25 % |
Wyposażenie samochodu |
Napinacze przednich pasów bezpieczeństwa |
Limit wagi przednich pasów bezpieczeństwa |
Przednia poduszka powietrzna kierowcy |
Przednia poduszka powietrzna pasażera |
Boczne poduszki powietrzne na ciało |
Boczne poduszki powietrzne na głowę |
Poduszka powietrzna na kolana kierowcy |
ISOfix przednie |
ISOfix tylne |
Ochrona pieszego |
Tylko 1 z 18 obszarów daję jakąkolwiek amortyzację dla pieszego. Jaguar ma jeszcze wiele do zrobienia na tym polu. |
Zabezpieczenie dziecka |
System wykrywający obecność fotelika tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu i dezaktywujący poduszkę powietrzną w aucie klasy X-type jest nieco zaskakujący. Chociaż Jaguar nie poleca montowania fotelika na przednim siedzeniu, to zastosowany mechanizm eliminuje potencjalne ryzyko obrażeń. Mocowania ISOFIX spisują się dobrze w przypadku ochrony 3-latka podczas obu testów. Jednak instrukcja w formie broszury to stanowczo zbyt mało. Lepsze etykiety o wiele poprawiły by wynik.
|
1,5 - letniego |
Kiddy 2000
tyłem do kierunku jazdy
|
3,0 - letniego |
Britax Roemer Duotyłem do kierunku jazdy
|