Szukaj

Informacje o Audi

Dziś marka Audi to jeden z filarów koncernu Volkswagen i jedna z trzech marek tzw. wielkiej niemieckiej trójki segmentu premium. Mało kto jednak wie, że był okres w historii, kiedy Audi należało całkowicie do koncernu Daimler-Benz. Audi w historii motoryzacji zasłynęło m.in. wprowadzeniem do oferty wielu nowatorskich rozwiązań technologicznych, które z biegiem czasu stały się standardowymi rozwiązaniami stosowanymi przez wielu producentów samochodów.

Historia Audi

Korzenie Audi sięgają 1899 r., kiedy to August Horch razem z Carlem Benzem założyli w Kolonii firmę o nazwie A.Horch & Cie, która zajmowała się głównie produkcją luksusowych samochodów. Ponieważ Horch był miłośnikiem rajdów samochodowych, chciał rozwijać także produkcję samochodów sportowych, co jednak nie spodobało się innym udziałowcom firmy. Pod koniec pierwszej dekady XX w. doszły do tego problemy finansowe firmy, w efekcie czego Horch odszedł z firmy i założył nowe przedsiębiorstwo o nazwie August Horch Automobilwerke. Decyzją sądu musiał jednak zmienić jego nazwę (sąd nie zgodził się na wykorzystanie w nazwie firmy swojego nazwiska) i w kwietniu 1910 r. przemianował ją na Audi Automobilwerke. Użycie słowa Audi nie było tu przypadkowe, gdyż w łacinie oznaczo ono "nasłuchiwać", tj. identycznie jak w niemieckim słowo "horchen", od którego tryb rozkazujący brzmi "horch".

W 1914 r. firma ponownie zmienia nazwę na Audi Werke, a po I wojnie światowej odchodzi z niej August Horch. Ponowne problemy finansowe sprawiają, że w 1928 r. firmę przejmuje spółka DKW, a w 1932 r. po połączeniu ze spółkami Horch i Wanderer powstaje przedsiębiorstwo Auto Union i znane dziś logo z czterema pierścieniami, które symbolizują cztery marki samochodowe (Audi, DKW, Horch i Wanderer). Ponieważ firma miała zakłady m.in. w Zwickau i Chemnitz po zakończeniu II wojny światowej trafiły one do strefy wpływów ZSRR. Firmę przemianowano na VEB Automobilwerk Zwickau, gdzie wytwarzano m.in. Trabanty. W 1949 r. w Ingolstadt ponownie zarejestrowano spółkę Auto Union, która była spadkobiercą przedwojennej firmy. Kolejne problemy finansowe sprawiły, że w 1958 r. 87% udziałów w niej przejął Daimler-Benz, by rok później posiadać już 100-proc. pakiet akcji. Współpraca ta nie przyniosła jednak oczekiwanych efektów i w 1964 r. fabrykę w Ingolstadt przejął Volkswagen, a dwa lata później posiadał już prawa do całej firmy i innych praw majątkowych (m.in. do logo z czterema pieścieniami). W 1969 r. doszło do fuzji Auto Union i NSU i powstała firma Audi NSU Auto Union. Obecna nazwa firmy (Audi) obowiązuje ostatecznie od 1985 r.

Pierwsze samochody Audi

Pierwszy model marki Audi powstał w 1910 r. i jeszcze w tym samym roku zakłady w Zwickau zaczęły opuszczać kolejne dwa modele: Audi Typ A 10/22 KM Sport – Phaeton oraz Audi Typ B 10/28 KM. Ważnym modelem w początkowym okresie był także produkowany od 1921 r. Audi Typ K 14/50 KM, który był pierwszym modelem na niemieckim rynku z kierownicą po prawej stronie. W 1923 r. pojawia się Typ M z sześciocylindrowym silnikiem pod maską, a w 1927 r. do oferty dołącza Audi Imperator z 8-cylindrową jednostką.

W latach 30. minionego wieku jedynym ważnym modelem był Audi Front z napędem na przednie koła i 6-cylindrową jednostką napędową. Tuż przed wybuchem II wojny światowej zapada decyzja, że firma skupi się na produkcji małych, a tym samym tańszych modeli marki DKW (Audi wytwarzało modele klasy średniej wyższej), w efekcie czego aż do lat 60. modele marki Audi nie były produkowane.

Współczesne modele Audi

Pierwszym po tak długiej przerwie modelem Audi było Audi 72, które zadebiutowało w 1965 r., a jego nazwa wywodziła się od liczby koni mechanicznych pracujących w silniku. W kolejnym roku pojawiają się Audi 80 i Audi Super 90, a w jeszcze kolejnym Audi 60 i 75. Największym jednak hitem tamtego okresu było Audi 100, które dołączyło do oferty niemieckiej firmy w 1968 r. i w sumie wyprodukowano cztery generacje tego modelu, który w 1994 r. został zastąpiony przez Audi A6.

W 1972 r. zadebiutował inny bestseller marki, czyli Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). Powstały również cztery generacje tego modelu, który w 1996 r. został zastąpiony przez Audi A4. Ważnym modelem w tamtym okresie był także model Quattro, który przyczynił się do dalszego wzrostu popularności marki, a także dzięki niemu Audi odniosło wiele sukcesów na trasach rajdowych.

Od lat 90. minionego wieku Audi stosuje już nowe nazewnictwo swoich modeli, początkowo z literką A w nazwie i cyfrą symbolizującą segment rynkowy. Do oferty trafiają kolejno A6, A4, A8 i A3. Wyjątkiem jest sportowe coupe Audi TT. W 2005 r., kiedy coraz popularniejsze stają się SUV-y, debiutuje na rynku Audi Q7 i od tego czasu kolejne modele z tego segmentu rynkowego mają w nazwie literkę Q oraz cyfrę.

Nowoczesne technologie w samochodach Audi

Audi swoją pozycję rynkową zyskało w sporym stopniu dzięki nowoczesnej technologii, jaka była wprowadzana w kolejnych modelach. Nie przez przypadek już w latach 70. XX w. pojawiło się hasło reklamowe Vorsprung durch Technik (przewaga dzięki technice).

Chyba najbardziej z Audi utożsamiany dziś jest napęd na wszystkie koła quattro, który po raz pierwszy pojawił się w 1980 r. w modelu Audi quattro. Dziś technologia ta dostępna jest we wszystkich modelach marki, a w niektórych (m.in. Q7, R8, czy modele z serii RS) jest to standardowe rozwiązanie. Audi było także prekursorem we wprowadzaniu silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Kolejną innowacją była wykonana z aluminium, niezwykle lekka, ale wytrzymała karoseria nadwozia Audi Space Frame

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Audi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Audi

Oceny Aut 9 454 oceny

4,7
~skm
Audi Q5 II
SUV Facelifting 2.0 40 TFSI MHEV 204KM 150kW
Nie chciałem kupować SUVa, ale niestety wybór sedanów/kombi jest co raz mniejszy. A5 avant z tyłu okazał się dosyć ciasny, a Superb po niezłej 3 zalicza wtopę i ostatecznie padło na Q5. I od razu mogę powiedzieć, że po paru miesiącach wybór celny. Najpierw minusy, bo jest ich niewiele: - przy mhev liczyłem na ciut mniejsze spalanie w mieście. niestety ciężar auta robi swoje. - do ideału brakuje troszeczkę więcej miejsca na kolana w drugim rzędzie. - audio B&O - nie jestem audiofilem, gra fajnie czysto, ale spodziewałem się większej różnicy w stosunku do poprzedni aut. plus: - auto optymalne dla mnie gabarytowo. w mieście radzi sobie bardzo dobrze. nie wiem czy podana oficjalnie średnica zawracania jest prawidłowa, bo nie ma z tym problemu na parkingu. dla rodziny 2+2 zdecydowanie ok. - po zapoznaniu się z automatem i ustawieniami żwawy silnik. nawet przy wyższej prędkości, po redukcji zbiera się bardzo przyzwoicie. nie jest to bolid i na trasy sugerowałbym sedana/kombi, ale jazda autem sprawia przyjemność. - świetne lampy matrix - pozostawione fizyczne przyciski. super czytelny panel do obsługi klimatyzacji i nawiewów oraz bezproblemowa obsługa z kierownicy - bardzo dobre wyciszenie wnętrza (jedynie zimówki są bardziej słyszalne) - kwestia gustu, ale specjalnie nie brałem wersji sportback. suv z pakietem czerni i sline, na 21 calach wygląda bardzo dobrze - systemy wspomagania jazdy pozamiejskiej i miejskiej bez zarzutu, dobrej jakości (rozdzielczości) kamera cofania - wnętrze na żywo wygląda lepiej niż na zdjęciach czy filmach. miałem z tym problem, ale po pierwszej jeździe próbnej dylemat zniknął Ogólnie polecam.
5,0
~Piotr
Audi A6 C6
Limousine 4.2 V8 40V 335KM 246kW
To jest symbol epoki motoryzacji, która przemija. Samochód jest cichy i "pokorny" jak lokaj w rezydencji: obojętny na to do czego go używasz, skupiony na tym jakie polecenie mu zadajesz. Chcesz szybko i zdecydowanie odjechać z jakiegoś miejsca albo chcesz się dostojnie przetoczyć na parkingu pod centrum handlowym lub filharmonią - proszę uprzejmie. Każda sytuacja drogowa dla tego auta to norma, którą konstruktorzy przewidzieli i zaprogramowali jego parametry. Oczywiście że szlachectwo kosztuje i nie każdego stać.. no cóż taki jest ten świat..
4,9
~Michal
Audi Q5 II
Q5-e Sportback 2.0 50 TFSI e 299KM 220kW
Bardzo przyjemny w prowadzeniu samochod, nie ma jakiejs wiekszej ekscytacji ale bardzo przyjemnie sie go prowadzi. Bardzo fajna jazda na pradzie, w ustawienie dynamic potrafi pokazac pazur. Zawieszenie podstawowe sprezyste i dajace pewnosc w jezdzie. Silnik benzynowy i skrzynia daja rade, ale najfajniesze wrazenia z jazdy na pradzie. Czesc plastikow w srodku samochodu nie przystoi do ceny jaka trzeba zaplacic. Aplikacja to jakis zart. Przejecchane dopiero 4 tys ale coraz bardziej przekonuje sie do tego samochodu. Samochod naprawde cichy. virtual kokpit robi robote, system MMI na plus.
4,7
~skm
Audi Q5 II
SUV Facelifting 2.0 40 TFSI MHEV 204KM 150kW
Nie chciałem kupować SUVa, ale niestety wybór sedanów/kombi jest co raz mniejszy. A5 avant z tyłu okazał się dosyć ciasny, a Superb po niezłej 3 zalicza wtopę i ostatecznie padło na Q5. I od razu mogę powiedzieć, że po paru miesiącach wybór celny. Najpierw minusy, bo jest ich niewiele: - przy mhev liczyłem na ciut mniejsze spalanie w mieście. niestety ciężar auta robi swoje. - do ideału brakuje troszeczkę więcej miejsca na kolana w drugim rzędzie. - audio B&O - nie jestem audiofilem, gra fajnie czysto, ale spodziewałem się większej różnicy w stosunku do poprzedni aut. plus: - auto optymalne dla mnie gabarytowo. w mieście radzi sobie bardzo dobrze. nie wiem czy podana oficjalnie średnica zawracania jest prawidłowa, bo nie ma z tym problemu na parkingu. dla rodziny 2+2 zdecydowanie ok. - po zapoznaniu się z automatem i ustawieniami żwawy silnik. nawet przy wyższej prędkości, po redukcji zbiera się bardzo przyzwoicie. nie jest to bolid i na trasy sugerowałbym sedana/kombi, ale jazda autem sprawia przyjemność. - świetne lampy matrix - pozostawione fizyczne przyciski. super czytelny panel do obsługi klimatyzacji i nawiewów oraz bezproblemowa obsługa z kierownicy - bardzo dobre wyciszenie wnętrza (jedynie zimówki są bardziej słyszalne) - kwestia gustu, ale specjalnie nie brałem wersji sportback. suv z pakietem czerni i sline, na 21 calach wygląda bardzo dobrze - systemy wspomagania jazdy pozamiejskiej i miejskiej bez zarzutu, dobrej jakości (rozdzielczości) kamera cofania - wnętrze na żywo wygląda lepiej niż na zdjęciach czy filmach. miałem z tym problem, ale po pierwszej jeździe próbnej dylemat zniknął Ogólnie polecam.
5,0
~Piotr
Audi A6 C6
Limousine 4.2 V8 40V 335KM 246kW
To jest symbol epoki motoryzacji, która przemija. Samochód jest cichy i "pokorny" jak lokaj w rezydencji: obojętny na to do czego go używasz, skupiony na tym jakie polecenie mu zadajesz. Chcesz szybko i zdecydowanie odjechać z jakiegoś miejsca albo chcesz się dostojnie przetoczyć na parkingu pod centrum handlowym lub filharmonią - proszę uprzejmie. Każda sytuacja drogowa dla tego auta to norma, którą konstruktorzy przewidzieli i zaprogramowali jego parametry. Oczywiście że szlachectwo kosztuje i nie każdego stać.. no cóż taki jest ten świat..

Zgłaszane usterki 856 usterek

Utrata mocy podczas jazdy ze stałą prędkością ( sprzęgło rozwiązuje )
  • Audi 100 C4 Sedan 2.5 TDI 115KM 85kW 1991-1994
  • silnik
  • 434 tys. km
Występowanie usterki:
Tak 1
Nie 0
Witam. Od niedawna Dumnie przemierzam ulice w świetnie utrzymanym 33 latku z 2.5 TDI. Ogólnie auto świetne. Dziś inżynierowie nawet nie dopuszczają do siebie myśli o produkcji tak solidnych aut. Jednak jak wiadomo, że niema ideałów, tak i mój egz. ma kilka nazwijmy to "humorków". Zasadniczo miałem na myśli dwie sprawy ale jedną wyjaśniło mi wasze centrum ( temat o klimatyzacji ) za co serdecznie dziękuję. Może pomożecie i z drugim tematem. Do rzeczy auto potrafi stracić moc, ale tylko w określonym przypadku tj. podczas jazdy ze stałą prędkością np. jadę za kimś kilkaset m. 70km/h i gdy chce przyspieszyć auto jest bardzo przygaszone ( zaraz usłyszę, że pewnie turbo ale nie to nie to) . Ogólnie auto jest bardzo dynamiczne i do puki przyspieszam lub nie dam mu jechać ze stałą prędkością np. odpuszczam czasem gaz to jest ok, ale czasem nawet mały dystans ze stałą prędkością potrafi wywołać problem chodź nie zawsze. Co najciekawsze, wystarczy wtedy wcisnąć sprzęgło i dać obrotom zejść do poziomu jałowego. Po takim zabiegu auto odzyskuje pełną moc. Problem potrafi wystąpić na każdym biegu i przy każdej prędkości. Może ktoś się spotkał z takim przypadkiem. Będę wdzięczny za każdą pomocą odpowiedź. Pozdrawiam Kudyś
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Audi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena