Szukaj

Informacje o Audi

Dziś marka Audi to jeden z filarów koncernu Volkswagen i jedna z trzech marek tzw. wielkiej niemieckiej trójki segmentu premium. Mało kto jednak wie, że był okres w historii, kiedy Audi należało całkowicie do koncernu Daimler-Benz. Audi w historii motoryzacji zasłynęło m.in. wprowadzeniem do oferty wielu nowatorskich rozwiązań technologicznych, które z biegiem czasu stały się standardowymi rozwiązaniami stosowanymi przez wielu producentów samochodów.

Historia Audi

Korzenie Audi sięgają 1899 r., kiedy to August Horch razem z Carlem Benzem założyli w Kolonii firmę o nazwie A.Horch & Cie, która zajmowała się głównie produkcją luksusowych samochodów. Ponieważ Horch był miłośnikiem rajdów samochodowych, chciał rozwijać także produkcję samochodów sportowych, co jednak nie spodobało się innym udziałowcom firmy. Pod koniec pierwszej dekady XX w. doszły do tego problemy finansowe firmy, w efekcie czego Horch odszedł z firmy i założył nowe przedsiębiorstwo o nazwie August Horch Automobilwerke. Decyzją sądu musiał jednak zmienić jego nazwę (sąd nie zgodził się na wykorzystanie w nazwie firmy swojego nazwiska) i w kwietniu 1910 r. przemianował ją na Audi Automobilwerke. Użycie słowa Audi nie było tu przypadkowe, gdyż w łacinie oznaczo ono "nasłuchiwać", tj. identycznie jak w niemieckim słowo "horchen", od którego tryb rozkazujący brzmi "horch".

W 1914 r. firma ponownie zmienia nazwę na Audi Werke, a po I wojnie światowej odchodzi z niej August Horch. Ponowne problemy finansowe sprawiają, że w 1928 r. firmę przejmuje spółka DKW, a w 1932 r. po połączeniu ze spółkami Horch i Wanderer powstaje przedsiębiorstwo Auto Union i znane dziś logo z czterema pierścieniami, które symbolizują cztery marki samochodowe (Audi, DKW, Horch i Wanderer). Ponieważ firma miała zakłady m.in. w Zwickau i Chemnitz po zakończeniu II wojny światowej trafiły one do strefy wpływów ZSRR. Firmę przemianowano na VEB Automobilwerk Zwickau, gdzie wytwarzano m.in. Trabanty. W 1949 r. w Ingolstadt ponownie zarejestrowano spółkę Auto Union, która była spadkobiercą przedwojennej firmy. Kolejne problemy finansowe sprawiły, że w 1958 r. 87% udziałów w niej przejął Daimler-Benz, by rok później posiadać już 100-proc. pakiet akcji. Współpraca ta nie przyniosła jednak oczekiwanych efektów i w 1964 r. fabrykę w Ingolstadt przejął Volkswagen, a dwa lata później posiadał już prawa do całej firmy i innych praw majątkowych (m.in. do logo z czterema pieścieniami). W 1969 r. doszło do fuzji Auto Union i NSU i powstała firma Audi NSU Auto Union. Obecna nazwa firmy (Audi) obowiązuje ostatecznie od 1985 r.

Pierwsze samochody Audi

Pierwszy model marki Audi powstał w 1910 r. i jeszcze w tym samym roku zakłady w Zwickau zaczęły opuszczać kolejne dwa modele: Audi Typ A 10/22 KM Sport – Phaeton oraz Audi Typ B 10/28 KM. Ważnym modelem w początkowym okresie był także produkowany od 1921 r. Audi Typ K 14/50 KM, który był pierwszym modelem na niemieckim rynku z kierownicą po prawej stronie. W 1923 r. pojawia się Typ M z sześciocylindrowym silnikiem pod maską, a w 1927 r. do oferty dołącza Audi Imperator z 8-cylindrową jednostką.

W latach 30. minionego wieku jedynym ważnym modelem był Audi Front z napędem na przednie koła i 6-cylindrową jednostką napędową. Tuż przed wybuchem II wojny światowej zapada decyzja, że firma skupi się na produkcji małych, a tym samym tańszych modeli marki DKW (Audi wytwarzało modele klasy średniej wyższej), w efekcie czego aż do lat 60. modele marki Audi nie były produkowane.

Współczesne modele Audi

Pierwszym po tak długiej przerwie modelem Audi było Audi 72, które zadebiutowało w 1965 r., a jego nazwa wywodziła się od liczby koni mechanicznych pracujących w silniku. W kolejnym roku pojawiają się Audi 80 i Audi Super 90, a w jeszcze kolejnym Audi 60 i 75. Największym jednak hitem tamtego okresu było Audi 100, które dołączyło do oferty niemieckiej firmy w 1968 r. i w sumie wyprodukowano cztery generacje tego modelu, który w 1994 r. został zastąpiony przez Audi A6.

W 1972 r. zadebiutował inny bestseller marki, czyli Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). Powstały również cztery generacje tego modelu, który w 1996 r. został zastąpiony przez Audi A4. Ważnym modelem w tamtym okresie był także model Quattro, który przyczynił się do dalszego wzrostu popularności marki, a także dzięki niemu Audi odniosło wiele sukcesów na trasach rajdowych.

Od lat 90. minionego wieku Audi stosuje już nowe nazewnictwo swoich modeli, początkowo z literką A w nazwie i cyfrą symbolizującą segment rynkowy. Do oferty trafiają kolejno A6, A4, A8 i A3. Wyjątkiem jest sportowe coupe Audi TT. W 2005 r., kiedy coraz popularniejsze stają się SUV-y, debiutuje na rynku Audi Q7 i od tego czasu kolejne modele z tego segmentu rynkowego mają w nazwie literkę Q oraz cyfrę.

Nowoczesne technologie w samochodach Audi

Audi swoją pozycję rynkową zyskało w sporym stopniu dzięki nowoczesnej technologii, jaka była wprowadzana w kolejnych modelach. Nie przez przypadek już w latach 70. XX w. pojawiło się hasło reklamowe Vorsprung durch Technik (przewaga dzięki technice).

Chyba najbardziej z Audi utożsamiany dziś jest napęd na wszystkie koła quattro, który po raz pierwszy pojawił się w 1980 r. w modelu Audi quattro. Dziś technologia ta dostępna jest we wszystkich modelach marki, a w niektórych (m.in. Q7, R8, czy modele z serii RS) jest to standardowe rozwiązanie. Audi było także prekursorem we wprowadzaniu silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Kolejną innowacją była wykonana z aluminium, niezwykle lekka, ale wytrzymała karoseria nadwozia Audi Space Frame

czytaj więcej

Audi – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Audi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Audi

Oceny Aut 9 375 ocen

4,8
~creh
Audi A6 C7
Limousine Facelifting 3.0 TFSI 333KM 245kW
Posiadam co prawda bliźniaczą wersję CREH competition 340 koni, ale to jest ten sam silnik co CREC 333 KM. Świetny silnik, reakcja na gaz natychmiastowa - brak turbodziury. Spalanie akceptowalne średnie 11 litrów na 100 (cykl mieszany). Ślinik to najlepiej dopracowana wersja ze wszystkich 3.0 TFSI na kompresorze, brak poboru oleju przez 10 tys km. Zmierzona seria na hamowni miała ponad 350 koni. Zrobione stage 2 na ok 450KM i 550 nm - robi się już osiągami S6. Kolejny plus to skrzynia tiptronic dostępna tylko po za rynkiem Eu - głównie USA i Kanada. 8 biegów w trasie robi robotę - 2 tys obrotów i 140 km/h na budziku.
4,7
~grzegorz_g
Audi A5 8T
Sportback Facelifting 2.0 TFSI 225KM 165kW
Piękna karoseria coupe z zaskakująco obszernym bagażnikiem. Pyszne osiągi 2 litrowej benzyny z 225 km okupione 13,5l spalaniem na 100km przy mojej cięzkiej nodze. Ale jak tu nie wciskać pedału w podłogę, jak jest tyle mocy i przyczepności. Genialna trakcja dzięki quattro, dzięki której wyszedłem z niejednej opresji na niemieckiej autostradzie. Pewne, ale bardzo sztywne sportowe zawieszenie (takie sobie wybrałem - odradzam). Wspaniałe kute 19-tki w kształcie Y z niskim profilem 35 łąmiace kregosłup kierowcy na nierównych polskich drogach. Radość z jazdy non stop, ale komfort tylko na gładkich ekspresówkach i autostradach lub na zimowych 17-tkach ;-) Uwielbiałem tego niskopodłogowca, ale kolejny był już SUV. Moja A5 sportback, podobnie jak dwie inne A5 znajomych przez 3 bądź 4 lata użytkowania nie zająknęła się ani nie wydała fałszywego dżwięku silnika ani raz. Serdecznie polecam, ale nie wybierajcie sportowego zawieszenia, chyba że w nowych A5 audi coś zmieniło. Sportowe zawieszenie w moim A5 było twardsze niż w RS3...
4,8
~grzegorz_g
Audi Q7 II
SUV 3.0 TDI 218KM 160kW
Zacznę od tego, że nie planowałem zakupu audi Q7, bo wydawało mi się, że to wielkie auto będzie kosztować miliony monet. Rozważałem Q5, volvo XC60 i suva mercedesa. Po jeździe testowej i symulacji leasingu wybór mógł być tylko jeden!!! Q7 to świetne auto rodzinne z przepastną przestrzenią w dwóch rzędach (trzeci opcjonalny jest tylko dla mlodzieży do 1,65 cm wzrostu) oraz wielkim foremnym bagaznikiem. To bardzo sprawny czołg (ponad 5m 5cm), który dzięki tylnej osi skrętnej potrafi poruszać się z niebywałą gracją na parkingu, mając promień skrętu niczym fiat 500 a w trasie z włączonym trybem dynamic i obniżonym pneumatycznym zawieszeniem doskonale radzi sobie w zakrętach. Jest niezwykle stabilny, przewidywalny i godny zaufania. Można nim sprawnie, szybko i bardzo komfortowo pokonywać tysiace kilometrów nie czujac zmęczenia. Mój egzemplarz miał zbyt słaby silnik jak na te gabaryty - 218km i dopiero jak po wygaśnieciu gwarancji, zwiększyłem moc do 300km auto nabrało wigoru i oczekiwanej werwy. Spalanie przed modyfikacja na poziomie 10,7 l spadło do 9,9 l !!! Zdecydowanie rekomenduję kupować to auto z mocniejszym silnikiem 286km i absolutnie zawsze z tylna osią skrętną! Polecam wszystkim, którzy cenią sobie ciszę, komfort i lubią cztery pierścienie ;-)

Zgłaszane usterki 847 usterek

Utrata mocy podczas jazdy ze stałą prędkością ( sprzęgło rozwiązuje )
  • Audi 100 C4 Sedan 2.5 TDI 115KM 85kW 1991-1994
  • silnik
  • 434 tys. km
Występowanie usterki:
Tak 1
Nie 0
Witam. Od niedawna Dumnie przemierzam ulice w świetnie utrzymanym 33 latku z 2.5 TDI. Ogólnie auto świetne. Dziś inżynierowie nawet nie dopuszczają do siebie myśli o produkcji tak solidnych aut. Jednak jak wiadomo, że niema ideałów, tak i mój egz. ma kilka nazwijmy to "humorków". Zasadniczo miałem na myśli dwie sprawy ale jedną wyjaśniło mi wasze centrum ( temat o klimatyzacji ) za co serdecznie dziękuję. Może pomożecie i z drugim tematem. Do rzeczy auto potrafi stracić moc, ale tylko w określonym przypadku tj. podczas jazdy ze stałą prędkością np. jadę za kimś kilkaset m. 70km/h i gdy chce przyspieszyć auto jest bardzo przygaszone ( zaraz usłyszę, że pewnie turbo ale nie to nie to) . Ogólnie auto jest bardzo dynamiczne i do puki przyspieszam lub nie dam mu jechać ze stałą prędkością np. odpuszczam czasem gaz to jest ok, ale czasem nawet mały dystans ze stałą prędkością potrafi wywołać problem chodź nie zawsze. Co najciekawsze, wystarczy wtedy wcisnąć sprzęgło i dać obrotom zejść do poziomu jałowego. Po takim zabiegu auto odzyskuje pełną moc. Problem potrafi wystąpić na każdym biegu i przy każdej prędkości. Może ktoś się spotkał z takim przypadkiem. Będę wdzięczny za każdą pomocą odpowiedź. Pozdrawiam Kudyś
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Audi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena