Szukaj

Informacje o Alfa Romeo

Włoska marka Alfa Romeo, której korzenie sięgają pierwszych lat XX w., od 1986 r. wchodzi w skład koncernu Fiat (obecnie Fiat Chrysler Automobiles). Modele tej marki zawsze wyróżniały się ponadprzeciętną urodą oraz sportowymi aspiracjami.

Historia Alfy Romeo

Alfa Romeo to włoska marka z siedzibą w Turynie. Jej historia zaczęła się w 1906 r. Początkowo pod nazwą Società Anonima Italiana Darracq (SAID) firma montowała francuskie samochody Darracq. W 1909 r. zakład został przejęty przez grupę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA) i już w kolejnym roku powstaje model Alfa 24 HP. Wyprodukowany w liczbie 300 egzemplarzy miał pod maską 4-litrowy silnik o mocy 42 KM. Już w następnym roku wziął udział w rajdzie Targa Florio, choć wówczas jeszcze bez sukcesów. Na bazie modelu 24 HP powstały kolejne modele, m.in. Alfa 15 HP Corsa, 15-20 HP oraz 12 HP. Jednak pierwszym prawdziwie sportowym modelem jest 40-60 HP z 6-litrową jednostką o mocy 70 KM (82 KM miały wersje rajdowe). Wkrótce model ten zdobywa pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywa wyścigi na torze Mugello.

W 1915 r. kierownictwo nad firmą przejmuje Nicola Romeo (przemysłowiec pochodzący z Neapolu), który nabywa większościowy pakiet akcji firmy, i po zakończeniu wojny zmienia nazwę na Alfa Romeo. Wprawdzie 10 lat później (1928 r.), ze względu na rozbieżność interesów, odchodzi od firmy, to jednak nazwa Alfa Romeo przetrwała w niezmienionej formie do dziś.

Lata dwudzieste to ciąg dalszy udziału Alfy Romeo, z coraz większym sukcesem, w różnych rajdach. Debiutują m.in. modele RL (1922) i jego tańszy, a zarazem słabszy odpowiednik RM (1923). Jednak prawdziwym hitem w tamtych czasach staje się wyprodukowany w 1925 r. model P2. To pierwszy model Alfy Romeo z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 140 KM (pod koniec swojej produkcji w 1930 r. dysponował już 175 KM) i pierwszy, który zdobył tytuł mistrzowski. Pod koniec tej dekady pojawia się jeszcze jeden model - mały, lekki i tani - Alfa Romeo 6C w dwóch wersjach 1500 (1927 r.) i nieznacznie mocniejszej 1750 (1929 r.).

W 1932 roku następuje ponowna zmiana właścicieli Alfy Romeo (nowym właścicielem staje się Instytut Odbudowy Przemysłu, czyli tak naprawdę państwo) i włoska marka oficjalnie została wycofana z rajdów. Ciągle jednak, tyle że w barwach Ferrari, różne modele Alfy Romeo biorą udział w wyścigach odnosząc liczne sukcesy. W tym też czasie na rynku pojawia się ośmiocylindrowa Alfa Romeo 8C. Jednocześnie wprowadzono produkcję masową, a do oferty dołączyły pierwsze samochody ciężarowe, a także autobusy. W 1938 r. światło dzienne ujrzała Alfa Romeo 158, popularnie określana jako Alfetta. Model ten dwukrotnie w latach 1950-51 (już jako 159) zdobył tytuł mistrza świata w Formule 1.

Modele Alfy Romeo po wojnie

Po zakończeniu II wojny światowej Alfa Romeo mocniej stawia na produkcję seryjną tańszych i bardziej dostępnych modeli. Przykładem takiego auta jest Alfa Romeo 1900. Największym hitem w powojennej historii Alfy Romeo jest jednak Giulietta, w którym to modelu po raz pierwszy zastosowano nazwę, a nie symbol. Giulietta jest mała, praktyczna, a przy tym bardzo ładna (zaprojektowana przez studio projektowe Bertone). Produkowana w latach 1954-62 dostępna jest w różnych wersjach nadwoziowych - Sprint coupe, Spider, Saloon oraz Sprint Special i SZ.

Nie mniej popularna od Giulietty jest jej następczyni, czyli model Giulia, która produkowana była w latach 1962-1976. W wersji standardowej (Sprint i Spider) Giulia zapewniała sporą szybkość i zwrotność w ruchu miejskim. Dla zapaleńców przygotowane zostały także odmiany specjalnie modelu, czyli SS, T.I., TZ czy wreszcie GTA. Alfa Romeo GTA (od 1968 r. był to już całkowicie odrębny model) powstała we współpracy Bertone i Giugiaro i było autem przeznaczonym dla wielbicieli sportów samochodowych. W 1964 r. założony został dział Autodelta, którego zadaniem było przygotowanie samochodów rajdowych w oparciu o modele seryjne, a także praca nad całkowicie nowymi konstrukcjami.

Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte są okresem sporych problemów finansowych Alfy Romeo, dlatego też w 1986 r. marka ta zostaje sprzedana Grupie Fiata. W tym czasie na drogi trafiają takie modele jak w 1985 r. Alfa 75 (następca Giulietty) oraz w 87 r. Alfa 164, który jest pierwszym modelem pod nadzorem Fiata.

Współczesne samochody Alfy Romeo

Końcówka drugiego tysiąclecia jest bardzo dobrym okresem w dziejach Alfy Romeo. Powstają liczne modele, w tym przede wszystkim w 1997 r. Alfa Romeo 156, zdobywca tytułu Car of the Year 1998, i Alfa Romeo 147 - Samochód Roku 2001. I choć stosunkowo często pojawiały się pogłoski o sprzedaży Alfy Romeo przez Fiata (m.in. zainteresowanie wyrażał Volkswagen), to jednak do żadnej transakcji nie doszło. 

W 2014 r. wprowadzony został plan rewitalizacji Alfy Romeo, który miał ożywić sprzedaż marki, głównie dzięki wprowadzeniu do oferty większej liczby nowych modeli. W 2016 r. pojawia się nowa generacja Alfy Romeo Giulia, a także pierwszy SUV w historii tej marki, czyli Alfa Romeo Stelvio.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Alfa Romeo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Alfa Romeo

Oceny Aut 3 447 ocen

4,9
~B.east
Alfa Romeo Giulia II
Sedan 2.9 V6 510KM 375kW
Uwielbiam to auto! Nieważne jaki masz dzień - wsiadasz i kochasz każdy kilometr! Czuć miłość w detalach tego auta, nigdy fanem Włochów nie byłem ale to auto zwróciło moja uwagę i … nie żałuję. To taki rodzaj fury dla której zmieniasz poglądy, podczas jazdy mało co się liczy, każdy zakręt to przyjemność, a każde wciśnięcie gazu powoduje ze uśmiech się powiększa jak u Jokera.. nie maja znaczenia gadgety nawet jak zawsze na nie patrzysz, auto ma tyle smaczków ze po dwóch latach dalej je odkrywałem i zawsze mnie coś zaskoczy… nawet jak nie wkładasz w auta dodatków tylko dbasz o eksploatację to to auto zmieni Twoje podejście ! nie da się nie spojrzeć na nią idąc do domu …po prostu kocham!
4,9
~Łukasz
Alfa Romeo Tonale
SUV 1.5 T4 160KM 118kW
Alfa Romeo Tonale to piękne auto, ale przede wszystkim wygodny SUV. W naszym przypadku okazał się strzałem w dziesiątkę dla rodziny 2+2, bo samochód jest zadziwiająco dobrze wyciszony, świetnie wyposażony (Veloce), pojemny (500L), dobrze się prowadzi zarówno w mieście (hybryda) jak i w trasie (zawieszenie, układ kierowniczy). W wersji 160+20 KM mocy jest akurat wystarczająco żeby tym samochodem bardzo fajnie jeździć w różnych warunkach. W dodatku spalanie niższe o kilka litrów niż np. w takim Stelvio. MHEV w Alfie udał się naprawdę dobrze!
4,9
~paweł
Alfa Romeo Tonale
SUV 1.5 T4 160KM 118kW
Auto polecam.To opis na AUTOKULT i nim sie posłużę ..................Spójrzcie tylko na to nadwozie. Chyba nie ma nikogo, kto stwierdziłby, że Tonale jest brzydkim autem. Owszem, linie w stosunku do konceptu zostały nieco ugrzecznione, lecz nadal nie brakuje im charakteru i niepodrabialnego stylu. Podczas gdy zdecydowana większość współczesnych projektów opiera się na masywnych, ostrych kształtach, Włosi postawili na kuszące obłości, dodatkowo przyozdobione masą intrygujących detali. Począwszy od Scudetto – tarczy atrapy chłodnicy, bez której nie może obejść się żadna alfa, poprzez piękne reflektory LED inspirowane kultowym modelem SZ, a skończywszy na masywnych, czerwonych zaciskach hamulców ukrytych za 20-calowymi obręczami w charakterystycznym wzorze. Nawet czysto techniczny element, jak np. radar systemów bezpieczeństwa, wygląda tu jak dzieło sztuki, wkomponowane tuż pod Scudetto. No i oczywiście flagi – włoską banderę znajdziecie na lusterkach, ale i w kabinie – na tunelu środkowym.Kokpit Tonale nie jest może aż tak spektakularny jak nadwozie, ale trudno odmówić mu urody i włoskiego stylu. To bardzo udane połączenie chłodnej nowoczesności i minimalizmu z klasyczną elegancją i sportową nutą. Wszystko to bez rezygnacji z ducha Alfy,Mamy tu na przykład wspaniałą, mięsistą kierownicę z fizycznymi przyciskami, z których jeden służy do rozruchu silnika. Tuż za nią umieszczono aluminiowe łopatki (a właściwie łopaty) do ręcznej zmiany biegów. Są piękne i działają z przyjemnym kliknięciem.Wszystko to jest opakowane w wysokojakościowe, solidnie zmontowane materiały. Pod względem wykonania wnętrza Tonale w niczym nie odstaje od konkurentów, takich jak BMW X1, Audi Q3 czy Volvo XC40, a nawet ich przewyższa. Pozostając w kabinie, trzeba zwrócić uwagę na przestrzeń. Tej nie brakuje w żadnej płaszczyźnie. Tonale bez problemu zmieści cztery rosłe osoby i 500 litrów bagażu. Sam bagażnik może pochwalić się regulowaną podłogą, haczykami na zakupy i gniazdem 12V. Niektórym przeszkadzać może jednak dość wysoki próg załadunku.Przestronność idzie w parze z wygodą i komfortem podróżowania. Kabina jest dobrze wyciszona, także podczas jazdy z prędkościami autostradowymi, a zawieszenie, nawet na 20-calowych kołach, nie sprawi, że powypadają wam plomby z zębów. Pracuje sprężyście i ogranicza wychyły nadwozia w szybkich zakrętach. Czuć, że dysponuje sporym potencjałem.Z każdym kolejnym kilometrem włoski SUV przemawiał do mnie coraz bardziej ogólnym poczuciem solidności, komfortem i radością z prowadzenia. Łatwo polubić go na tyle, by chcieć jeździć nim dłużej. Wydaje się więc, że Alfa Romeo stanęła na wysokości zadania, tworząc samochód zdolny rzucić wyzwanie utytułowanym konkurentom. Także w kwestii oferty z rozsądnie skalkulowanym cennikiem i 5-letnią gwarancją w standardzie
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Alfa Romeo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena