Szukaj

Informacje o Renault

Francuski koncern, produkujÄ…cy samochody osobowe, dostawcze, ciężarówki oraz autobusy, to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, które przetrwaÅ‚y do obecnych czasów. Renault tworzy alians z Nissanem i Mitsubishi, który należy do najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie, rywalizujÄ…cy z Volkswagenem i ToyotÄ… o miano globalnego lidera pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży.

Historia Renault zaczęła się w starej szopie

Historia francuskiej marki z charakterystycznym rombem na masce zaczęła siÄ™ w 1899 r., kiedy to trzej bracia Renault (Louis, Marcel oraz Fernand) zaÅ‚ożyli spóÅ‚kÄ™ Societe Renault Freres. Co ciekawe, pierwsze auto, którego konstrukcja bazowaÅ‚a na trójkoÅ‚owym modelu De Dion Bouton, powstaÅ‚o już rok wczeÅ›niej. PoczÄ…tkowo firma mieÅ›ciÅ‚a siÄ™ w Billancourt pod Paryżem w starej szopie na narzÄ™dzia, jednak szybko ewoluowaÅ‚a i już po roku zatrudniaÅ‚a ponad 100 osób i miaÅ‚a na koncie 76 wyprodukowanych samochodów. Pierwszym produkcyjnym modelem marki Renault byÅ‚ Typ A, który byÅ‚ napÄ™dzany dwucylindrowym silnikiem zaprojektowanym przez Louisa Renault o pojemnoÅ›ci 1,9 l i mocy 14 KM, choć wg niektórych źródeÅ‚ pierwszÄ… jednostkÄ… napÄ™dowÄ… zaprojektowanÄ… przez niego byÅ‚ silnik o pojemnoÅ›ci 3,7 litra i mocy 25 KM, który powstaÅ‚ w 1902 r.

W 1909 r. po Å›mierci Fernanda Renault spóÅ‚ka zmieniÅ‚a nazwÄ™ na Automobiles Renault i produkowaÅ‚a takie modele jak 7CV, 8CV oraz 20CV. WielkÄ… popularność marka zyskaÅ‚a podczas I wojny Å›wiatowej, kiedy to 500 taksówek Renault pomogÅ‚o przetransportować francuskich żoÅ‚nierzy w miejsce bitwy nad MarnÄ…. W tym czasie Renault produkowaÅ‚o różny sprzÄ™t na potrzeby francuskiej marki. Po zakoÅ„czeniu dziaÅ‚aÅ„ wojennych Renault powraca do produkcji cywilnych samochodów. W 1922 r. pojawia siÄ™ model 6CV, który w ciÄ…gu kilku lat osiÄ…gnÄ…Å‚ sprzedaż ok. 40 tys. egzemplarzy. W kolejnych latach pojawiajÄ… siÄ™ m.in. luksusowe modele Renault: Nervastella i Viva Grand Sport, a także model Juvaquatre dla klasy Å›redniej.

Tuż przed wybuchem II wojny światowej Louis Renault widział w Berlinie prototyp modelu KdF-Wagen i pod jego wpływem zaprojektował w 1942 r. model 4CV. W tym jednak czasie Renault ponownie musiało przestawić się na produkcję wojenną.

Samochody Renault po II wojnie światowej

Renault 4CV ujrzaÅ‚ Å›wiatÅ‚o dzienne w 1947 r. na wystawie samochodowej w Paryżu. Ze wzglÄ™du na stosunkowo niskÄ… cenÄ™ model ten cieszyÅ‚ siÄ™ sporÄ… popularnoÅ›ciÄ… i do 1961 r. wyprodukowano ponad milion egzemplarzy 4CV. Jego nastÄ™pcÄ… byÅ‚o Renault 4, które zasÅ‚ynęło z tego, że byÅ‚o pierwszym modelem z napÄ™dem na przedniÄ… oÅ›. OlbrzymiÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszyÅ‚ siÄ™ produkowany od 1956 r. Renault 16, który byÅ‚ pierwszym hatchbackiem i pierwszym zdobywcÄ… tytuÅ‚u Car of the Year dla marki Renault.

StrzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™ okazaÅ‚ siÄ™ wprowadzony do produkcji w 1972 r. Renault 5. Ze wzglÄ™du na kryzys naftowy oszczÄ™dna "piÄ…tka" zużywaÅ‚a stosunkowo niewiele paliwa, a wnÄ™trze okazaÅ‚o siÄ™ dość przestronne dla czterech osób. Na poczÄ…tku lat 80. pojawia siÄ™ Renault 9, który to model również zasÅ‚ynÄ…Å‚ stosunkowo niskim zużyciem paliwa. ByÅ‚ też drugim Renault, który zdobyÅ‚ tytuÅ‚ Car of the Year.

WspóÅ‚czesne modele Renault

W 1984 r. na rynek wjeżdża model Escape, który jest pierwszym jednobryÅ‚owym minivanem na europejskim rynku, a w 1991 r. debiutuje pierwsza generacja Renault Clio, który również zdobywa tytuÅ‚ Europejskiego Samochodu Roku. Trzy lata później doÅ‚Ä…czy do oferty Å›redniej wielkoÅ›ci Laguna, która zastÄ™puje na rynku Renault 21, który byÅ‚ ostatnim modelem Renault z cyframi w nazwie. W 1995 r. rozpoczÄ™ta zostaÅ‚a produkcja kompaktowego Megane, a rok później doÅ‚Ä…cza do niego minivan Megane Scenic, który po kilku latach produkcji jest już Sceniciem i zarazem najchÄ™tniej kupowanym minivanem na Starym Kontynencie.

Alians Renault-Nissan w Å›wiatowej czoÅ‚ówce

Renault jest nie tylko markÄ…, ale również koncernem z dużymi aspiracjami. W skÅ‚ad francuskiego koncernu wchodzÄ… m.in. takie marki jak Dacia czy Alpine, a także koreaÅ„ski Renault Samsung Motors. W 1999 r. Renault podpisuje porozumienie z Nissanem o globalnej wspóÅ‚pracy i dochodzi również do wymiany udziaÅ‚ów pomiÄ™dzy firmami. Alians Renault-Nissan staje siÄ™ czwartym co do wielkoÅ›ci koncernem motoryzacyjnym na Å›wiecie. W 2016 r. Nissan nabywa kontrolny pakiet akcji w Mitsubishi i od tego czasu alians Renault-Nissan-Mitsubishi walczy o miano globalnego lidera w branży motoryzacyjnej pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży.

Sportowe aspiracje Renault

W 1975 r. powstaje specjalny dziaÅ‚ Renault Sport, który prowadzi dziaÅ‚alność zwiÄ…zanÄ… z udziaÅ‚em francuskiej marki w Formule 1, a także w innych wyÅ›cigach oraz rajdach. DziaÅ‚ ten wspóÅ‚pracuje także przy tworzeniu sportowych odmian cywilnych modeli Renault, m.in. Clio RS oraz Megane RS.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Renault

Sprawdź co kierowcy
myślą o Renault

Oceny Aut 16 186 ocen

2,5
~Renault
Renault Captur II
Crossover Hybrid 1.6 E-Tech 145KM 107kW
Auto wybrane pod wpływem kobiety której się podobało. Samochód do miasta i sporadyczne wyjazdy poza miasto. Słabe materiały wykończenia, tu skrzypi tam szeleści. co do samej jazdy i pracy skrzyni żadnej przyjemności z jazdy, żadnej dynamiki, samochód sprawia wrażenie, że przeznaczony na zakupy dla kobiet, które nie potrafią samodzielnie podjąć decyzji, który bieg powinien być wrzucony w danej chwili... Osoba trochę wyższa nie będzie miała żadnego komfortu z jazdy natomiast z tyłu nie zmieści się to nie żarty mając 185 cm dach masz w głowie - słupki przedniej szyby zasłaniają prawą i lewą stronę w taki sposób, że trzeba się wychylać przy skręcaniu, aby sprawdzić, czy coś nie jedzie. Niezawodność Renault to Renault tandeta i tyle samochód trzy miesiące po wyjechaniu z salonu zepsuł się (choinka na wyświetlaczy) i został zholowany do serwisu i tu ciekawostka serwis jest tak zawalony że musiałem czekać 28 dni zanim moje naprawili usterki w tych auta są notoryczne .
4,5
~dave91
Renault Megane II
Sedan 1.6 i 16V 115KM 85kW
Moja opinia na temat tego modelu jest bardzo pozytywna podkreślam, że oceniam samochód jako niemal 20 letni i porównuję do innych modeli w tej samej klasie i przedziale cenowym. Megana ma na prawdę sporo plusów, całokształt psują nieco drobne usterki, których natłok czasem irytuje, jednak nie są to usterki które wykluczają pojazd z użytkowania, warto dobrze obejrzeć autko pod tym kątem przed ewentualnym zakupem. Dobrze też jest sprawdzić stan koła zmiennych faz rozrządu na którego wymianę będzie trzeba przeznaczyć kilka stówek. Cała reszta to pierdoły, które zrobimy tanim kosztem. Biorąc pod uwagę ceny niemieckich i japońskich konkurentów jesteśmy w stanie kupić często auto tańsze o przynajmniej kilkaset złotych a czasem nawet kilka tysięcy, nie sprowadzane, z udokumentowaną historią, pewnym przebiegiem i atrakcyjnym wyposażeniem. Nie patrząc na stereotypy powtarzane przez "znawców" motoryzacji jedynie na podstawie tego co usłyszeli od innego "znawcy"- sąsiada, autko na prawdę warte zainteresowania, trzeba jedynie dobrze obejrzeć je przed zakupem.
4,4
~Marcin S.
Renault Laguna II
Hatchback 3.0 V6 24V 207KM 152kW
Jeśli zadbane i nie zajeżdżone bez serwisów to służy długo i nie rdzewieje. Po kompletnym przeglądzie uszczelek, zapłonu, wężów itp. jeździło z 6 lat bez wymiany ani świecy ani filtra paliwa, powietrza gazu chociaż większość na trasie. Po wymianie termostatu lepiej się chodził a zimą zawsze od pstryczka przy -20 a czym zimniej tym lepiej odpalał nawet. Jeśli dobre części wrzucane a nie najtańsze po normalnej eksploatacji to zadowolenie. Jeśli ktoś kupił bo tanie i nie serwisował nie dbał o nic byle kilometrów narobić to napewno auto odpłaciło się kopniakiem w tyłek. Elektryka nawet ok czasami tylko szyberek czy kontrolka poduszki się załączyla po zatkanych odpływach przez co woda się lała w elektronikę i trzeba było to pilnować bo spod przedn. nadkola syf zatykał szyber to wtedy mogła być tragedia. Czyścić dbać i klocki firmowe kilka lat bez zużycia. Żarówki załączaly błąd po przepaleniu ale to akurat dobrze przypomina odrazu. Po 24 latach silnik nic oleju nie bierze. Wcześniej jeden właściciel jednak a nie 7miu jak inne co każdy kupił bez serwisu i sprzedawał bo niby się psuje. Uszczelka pod głowicą raz na 20 lat napewno ma prawo paść i Dobrze zrobić nie na byle silnikon to dożywocie pojeździ. 340 tys i nawet automat jeśli szarpał to przez za późną wymianę oleju i po prawidłowej adaptacji jeździ ciągle staruch mimo że raz wrzuciłem wsteczny podczas jazdy, myśląc że jest w trybie manual a przycisk blokady nie trzymał już bo sprężynka spadła. Wystarczy czasami przejrzeć i dobry regularny serwis to żyje długo. Nie garażowana połowę życia i bez rdzy nawet pryszcza.

Zużycie paliwa 16 552 raporty

7,0
Renault Clio V
Hatchback 5d Facelifting 1.0 TCe 100 LPG 100KM 74kW
Śmiem twierdzić, że to auto pali śmieszne ilości paliwa. Przez pierwsze 2500km jeździło tylko na benzynie, średnie z całego okresu to 5.6l/100km liczone z dystrybutora. Teraz odważyłem się nim wyjechać na majówkę do Chorwacji (3 os+ bagaż na 9 dni różnej pogody- nie wiem jak to możliwe ale zostało jeszcze miejsce w bagażniku mimo, że naprawdę dużo zabraliśmy). Średnie z dystrybutora po odcinku w PL i całych Czechach przy 130km/h na tempomacie 7.8/100 LPG. Roboty, korki, ograniczenia do 100-110 plus obwodnica Wiednia 6.4/100... To wręcz nierealne... auta nie oszczędzałem, tylko jak się dało to dynamiczne przyspieszanie i jazda zgodna z ograniczeniem (130). Słowenia trochę po stolicy i korki (przez deszcz) na autostradzie potem Chorwacja również 6.4 z dystrybutora. Komputer zawyża spalanie i to dość losowo, bo od 0.1 do nawet 0.9/100. Autko ekonomiczne i nawet dynamika bez wstydu, choć 6 to typowy nadbieg to powyżej 140 zaskakująca dynamika. Musi faktycznie mieć spory gratis na gazie, tak jak wychodzi w testach polskich (np Patryk Mikiciuk), czy zagranicznych (+-120KM na hamownii). Autko komfortowe na równych drogach i super zwinne/stabilne w zakrętach. Niestety na Chorwackich dziurach bardzo nerwowe i nieprzyjemne (aż człowieka boli, bo ma się wrażenie że mu to szkodzi), w takich warunkach brakuje mi mojego kombi klasy D, ale poza jestem w ciężkim szoku, że tak dobre auto udało mi się kupić żonie.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Renault przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena