Seat Alhambra większy, lepiej wyposażony, ładniejszy
Seat Alhambra tworzony w kooperacji z Volkswagenem doczekał się już drugiej generacji. Pierwsza - produkowana od 1996 r. przeszła jeden facelifting i była z nami aż przez 14 lat. Jesienią wchodzi nowa, nowocześniejsza, ładniejsza, bezpieczniejsza Alhambra. Na razie tylko w Hiszpanii, jednak niedługo zawita również nad Wisłę. Czy warto się nią zainteresować?
Sylwetka nowego minivana nawiązuje do nowej linii designerskiej Seata. Nadwozie zostało wykonane bez zbędnej ekstrawagancji jednak zachowano elementy charakterystyczne dla tego producenta – np. duże przednie lampy i przetłoczenia błotników. Ponadto tylne klosze przywodzą na myśl model Exeo. Nadwozie jak na tego typu klasę pojazdu sprawia wrażenie dość zgrabnego i stara się kreować wizerunek minivana z duszą samochodu sportowego. Oczywiście to tylko gra pozorów, choć nowy Seat będzie dysponował całkiem wydajnymi jednostkami napędowymi.
Podstawowym motorem jest „benzyniak" 1.4 TSI o mocy 150 KM znany z wielu samochodów grupy Volkswagen. Miłośnicy silników wysokoprężnych na początek muszą zadowolić się dwoma turbodieslami 2.0 TDI CR – pierwszy ma 140 KM, drugi - 170 KM.
Seat urósł – nowa wersja jest dłuższa aż o 22 cm i szersza o 9 cm od poprzednika co oznacza, że Alhambra drugiej generacji ma aż 4,85 m długości. Jeśli do tego dołożymy najnowsze trendy w projektowaniu wnętrza da to nam ogromną przestrzeń do zagospodarowania. Już poprzedni model był bardzo pojemnym i pakownym samochodem, w którym wygodnie podróżować mogła piątka dorosłych ludzi i sporo bagażu. Trzeci rząd siedzeń był jednak dodatkiem i nadawał się raczej do przewożenia dzieci. Z racji powiększenia nadwozia teraz pasażerowie siedzący na dwóch ostatnich fotelach będą podróżowali w wyższym komforcie. Co więcej – jeśli zechcemy zrezygnować z kilku miejsc siedzących na rzecz większej przestrzeni ładunkowej to bez problemu będziemy mogli schować fotele w podłodze. W wersji pięciomiejscowej bagażnik Seata ma pojemność 809 litrów. Po złożeniu wszystkich foteli Alhambra posiada przestrzeń ładunkową małego samochodu dostawczego - 2430 litrów. Projektanci Seata starali się przygotować jak najbardziej ergonomiczne wnętrze, więc w środku odnaleźć możemy wiele schowków, w tym także chłodzony i zamykany w desce rozdzielczej.
W podstawowej wersji wyposażenia (Reference) Seat zawiera solidny pakiet bezpieczeństwa na który składa się aż siedem poduszek bezpieczeństwa - 2 czołowe, 2 boczne, 2 ochraniające głowę i poduszka chroniąca kolana kierowcy. Poduszka pasażera może zostać wyłączona gdy zechcemy zamontować fotelik dziecięcy. Podczas jazdy wsparciem dla kierowcy będą elektroniczne systemy ESP i EBA.
W standardzie są również elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu i z tyłu, funkcja blokowania tylnych drzwi przez kierowcę, atermiczne szyby, klimatyzacja, relingi dachowe, komputer pokładowy oraz zestaw audio z czterema głośnikami. Pakiet Style zawiera ponadto bardziej zaawansowaną, trzystrefową klimatyzację, układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniu (Hill Hold Assist) oraz czujnik parkowania pozwalający umieścić to spore auto w ciasnych miejskich miejscach parkingowych. System audio w wersji Style składa się z 8 głośników a radioodtwarzacz posiada złącza USB i Aux-in.
Miłośnicy amerykańskich rozwiązań motoryzacyjnych będą mogli zakupić elektrycznie otwieraną klapę bagażnika i przesuwane drzwi boczne. W opcji znajduje się również panoramiczne okno dachowe, 17 calowe aluminiowe obręcze, przyciemniane szyby oraz skrzynia biegów DSG. Lista wyposażenia dodatkowego i opcjonalnego jest nieco dłuższa niż podana przeze mnie w niniejszym artykule, jednak wiadomo że do większości pojazdów można zamontować hak (nawet do Porsche Panamery!).
Podstawowa wersja Seata Alhambry w momencie premiery w Hiszpanii będzie kosztować równowartość około 124 tysięcy złotych. Najtańsza wersja z silnikiem wysokoprężnym to wydatek niespełna 130 tys. zł. Benzyniak z bogatszym wyposażeniem (Style) kosztuje ok. 140 tys. zł. Alhambra z najmocniejszym dieslem, pakietem Style oraz skrzynią DSG została wyceniona na ponad 160 tys. zł. Oczywiście są to ceny orientacyjne gdyż nie wiadomo ile najnowsza generacja minivana Seata będzie kosztować w Polsce. Dostępna obecnie Alhambra z silnikiem 2.0 TDI (140 KM)i podstawowym wyposażeniem kosztuje 115 tys. zł. Jeśli więc planowałeś zakup minivana Seata to warto poczekać na premierę nowego modelu – można oczekiwać przecen starszej wersji.