Należący do segmentu B najmniejszy w ofercie niemieckiego koncernu z Ingolstadt model produkowany jest od 2010 r. Jego protoplastÄ… z jednej strony jest produkowany w latach 70. minionego wieku miejski Audi 50, z drugiej zaÅ› cieszÄ…cy siÄ™ sÅ‚abym zainteresowaniem Audi A2. Natomiast bezpoÅ›redniÄ… zapowiedziÄ… byÅ‚y dwa prototypowe modele – Metroproject Quattro zaprezentowany w 2007 r. oraz A1 Sportback concept z 2008 r.
Pierwsza generacja Audi A1 swojÄ… Å›wiatowÄ… premierÄ™ miaÅ‚a w 2010 r. podczas wystawy samochodowej w Genewie. Zbudowana zostaÅ‚a na platformie podÅ‚ogowej Volkswagen Group PQ25, a wiÄ™c tej samej, na której powstaÅ‚y również Seat Ibiza IV oraz Volkswagen Polo V. A-jedynka dostÄ™pna byÅ‚a w wariancie trzydrzwiowym oraz piÄ™ciodrzwiowym A1 Sportback, który zadebiutowaÅ‚ pod koniec 2011 r., a w ofercie pojawiÅ‚ siÄ™ rok później. W 2014 r. obie wersje nadwoziowe Audi A1 poddane zostaÅ‚y kuracji odmÅ‚adzajÄ…cej.
Pierwsza generacja najmniejszego Audi nie miaÅ‚a zbyt szerokiej oferty silnikowej. Bazowa wersja miaÅ‚a pod maskÄ… silnik 1.2 TFSI o mocy 86 KM. Mocniejsza odmiana o pojemnoÅ›ci 1,4 litra byÅ‚a napÄ™dzana stadem koni mechanicznych liczÄ…cym 122 sztuki. Do wyboru byÅ‚ również silnik wysokoprężny 1.6 TDI w dwóch wariantach mocy (90 i 105), a wraz z debiutem wersji poliftingowej pojawiÅ‚ siÄ™ w ofercie 3-cylindrowy silnik 1.4 TDI o mocy 90 KM.
Na bazie tego modelu stworzony zostaÅ‚ także w peÅ‚ni elektryczny testowy Audi A1 e-tron, który napÄ™dzany byÅ‚ silnikiem o mocy 85 kW, a energia gromadzona byÅ‚a w akumulatorach litowo-jonowych o pojemnoÅ›ci 13,3 kWh.
TopowÄ… odmianÄ… w gamie byÅ‚o Audi S1, w tym również S1 Sportback, które do oferty doÅ‚Ä…czyÅ‚o w drugim kwartale 2014 r. Ten wariant silnikowy napÄ™dzany byÅ‚ dwulitrowÄ… jednostkÄ… TFSI o mocy 231 KM i maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm. W stosunku do sÅ‚abszych odmian A1 odmiana ta różniÅ‚a siÄ™ także nieco zmienionym nadwoziem oraz zawieszeniem.
Druga generacja maÅ‚ego Audi zadebiutowaÅ‚a oficjalne w czerwcu 2018 r., a do sprzedaży trafiÅ‚a pod koniec roku. W porównaniu do poprzednika z oferty zniknęła dużo sÅ‚abiej sprzedajÄ…ca siÄ™ odmiana trzydrzwiowa. Audi A1 Sportback II to także nowy jÄ™zyk stylistyczny marki, w którym znajdziemy liczne nawiÄ…zania do zaprezentowanego rok wczeÅ›niej nowego Audi A8.
W ofercie znalazÅ‚y siÄ™ wersje 25 TFSI z 3-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemnoÅ›ci 1 litra o mocy 95 KM, 30 TFSI z tym silnikiem, ale o mocy 116 KM, a także 35 TFSI, czyli z 1,5-litrowÄ… jednostkÄ…, która generuje 150 KM.
Na bazie maÅ‚ego Audi w 2019 r. powstaÅ‚a także uterenowiona odmiana A1 Citycarver. Od standardowego Sportbacka bÄ™dzie siÄ™ różnić nieco innÄ… stylistykÄ… nadwozia, ale przede wszystkim zmodyfikowanym podwoziem i zawieszeniem oraz o 4 cm wiÄ™kszym przeÅ›witem, które majÄ… sprawić, że tym modelem bÄ™dzie można zmierzyć siÄ™ z nieco trudniejszym terenem.
Audi nie jest markÄ…, która zaskakuje rynek stylistycznym wyuzdaniem. Nikt chyba nie spodziewaÅ‚ siÄ™, że A1 bÄ™dzie pod tym wzglÄ™dem rewolucyjnym modelem. Jest dokÅ‚adnie taki, jakiego oczekiwano. Można wiÄ™c przewrotnie powiedzieć, że Audi znów speÅ‚niÅ‚o swoje oczekiwania.
~PowagosÅ‚awDuże Audi sÄ… jak duże psy – nie muszÄ… szczekać, żeby je zauważono. A1 jest trochÄ™ jak rasowy pekiÅ„czyk – z rodowodem i w ogóle, ale strasznie próbuje ujadać i udawać groźniejszego niż jest. Nie przepadam za pekiÅ„czykami, ale jeszcze gorsze sÄ… przebierane pudle.
~Luzacjusz