Szukaj

Informacje o Alfa Romeo

Włoska marka Alfa Romeo, której korzenie sięgają pierwszych lat XX w., od 1986 r. wchodzi w skład koncernu Fiat (obecnie Fiat Chrysler Automobiles). Modele tej marki zawsze wyróżniały się ponadprzeciętną urodą oraz sportowymi aspiracjami.

Historia Alfy Romeo

Alfa Romeo to włoska marka z siedzibą w Turynie. Jej historia zaczęła się w 1906 r. Początkowo pod nazwą Società Anonima Italiana Darracq (SAID) firma montowała francuskie samochody Darracq. W 1909 r. zakład został przejęty przez grupę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA) i już w kolejnym roku powstaje model Alfa 24 HP. Wyprodukowany w liczbie 300 egzemplarzy miał pod maską 4-litrowy silnik o mocy 42 KM. Już w następnym roku wziął udział w rajdzie Targa Florio, choć wówczas jeszcze bez sukcesów. Na bazie modelu 24 HP powstały kolejne modele, m.in. Alfa 15 HP Corsa, 15-20 HP oraz 12 HP. Jednak pierwszym prawdziwie sportowym modelem jest 40-60 HP z 6-litrową jednostką o mocy 70 KM (82 KM miały wersje rajdowe). Wkrótce model ten zdobywa pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywa wyścigi na torze Mugello.

W 1915 r. kierownictwo nad firmą przejmuje Nicola Romeo (przemysłowiec pochodzący z Neapolu), który nabywa większościowy pakiet akcji firmy, i po zakończeniu wojny zmienia nazwę na Alfa Romeo. Wprawdzie 10 lat później (1928 r.), ze względu na rozbieżność interesów, odchodzi od firmy, to jednak nazwa Alfa Romeo przetrwała w niezmienionej formie do dziś.

Lata dwudzieste to ciąg dalszy udziału Alfy Romeo, z coraz większym sukcesem, w różnych rajdach. Debiutują m.in. modele RL (1922) i jego tańszy, a zarazem słabszy odpowiednik RM (1923). Jednak prawdziwym hitem w tamtych czasach staje się wyprodukowany w 1925 r. model P2. To pierwszy model Alfy Romeo z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 140 KM (pod koniec swojej produkcji w 1930 r. dysponował już 175 KM) i pierwszy, który zdobył tytuł mistrzowski. Pod koniec tej dekady pojawia się jeszcze jeden model - mały, lekki i tani - Alfa Romeo 6C w dwóch wersjach 1500 (1927 r.) i nieznacznie mocniejszej 1750 (1929 r.).

W 1932 roku następuje ponowna zmiana właścicieli Alfy Romeo (nowym właścicielem staje się Instytut Odbudowy Przemysłu, czyli tak naprawdę państwo) i włoska marka oficjalnie została wycofana z rajdów. Ciągle jednak, tyle że w barwach Ferrari, różne modele Alfy Romeo biorą udział w wyścigach odnosząc liczne sukcesy. W tym też czasie na rynku pojawia się ośmiocylindrowa Alfa Romeo 8C. Jednocześnie wprowadzono produkcję masową, a do oferty dołączyły pierwsze samochody ciężarowe, a także autobusy. W 1938 r. światło dzienne ujrzała Alfa Romeo 158, popularnie określana jako Alfetta. Model ten dwukrotnie w latach 1950-51 (już jako 159) zdobył tytuł mistrza świata w Formule 1.

Modele Alfy Romeo po wojnie

Po zakończeniu II wojny światowej Alfa Romeo mocniej stawia na produkcję seryjną tańszych i bardziej dostępnych modeli. Przykładem takiego auta jest Alfa Romeo 1900. Największym hitem w powojennej historii Alfy Romeo jest jednak Giulietta, w którym to modelu po raz pierwszy zastosowano nazwę, a nie symbol. Giulietta jest mała, praktyczna, a przy tym bardzo ładna (zaprojektowana przez studio projektowe Bertone). Produkowana w latach 1954-62 dostępna jest w różnych wersjach nadwoziowych - Sprint coupe, Spider, Saloon oraz Sprint Special i SZ.

Nie mniej popularna od Giulietty jest jej następczyni, czyli model Giulia, która produkowana była w latach 1962-1976. W wersji standardowej (Sprint i Spider) Giulia zapewniała sporą szybkość i zwrotność w ruchu miejskim. Dla zapaleńców przygotowane zostały także odmiany specjalnie modelu, czyli SS, T.I., TZ czy wreszcie GTA. Alfa Romeo GTA (od 1968 r. był to już całkowicie odrębny model) powstała we współpracy Bertone i Giugiaro i było autem przeznaczonym dla wielbicieli sportów samochodowych. W 1964 r. założony został dział Autodelta, którego zadaniem było przygotowanie samochodów rajdowych w oparciu o modele seryjne, a także praca nad całkowicie nowymi konstrukcjami.

Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte są okresem sporych problemów finansowych Alfy Romeo, dlatego też w 1986 r. marka ta zostaje sprzedana Grupie Fiata. W tym czasie na drogi trafiają takie modele jak w 1985 r. Alfa 75 (następca Giulietty) oraz w 87 r. Alfa 164, który jest pierwszym modelem pod nadzorem Fiata.

Współczesne samochody Alfy Romeo

Końcówka drugiego tysiąclecia jest bardzo dobrym okresem w dziejach Alfy Romeo. Powstają liczne modele, w tym przede wszystkim w 1997 r. Alfa Romeo 156, zdobywca tytułu Car of the Year 1998, i Alfa Romeo 147 - Samochód Roku 2001. I choć stosunkowo często pojawiały się pogłoski o sprzedaży Alfy Romeo przez Fiata (m.in. zainteresowanie wyrażał Volkswagen), to jednak do żadnej transakcji nie doszło. 

W 2014 r. wprowadzony został plan rewitalizacji Alfy Romeo, który miał ożywić sprzedaż marki, głównie dzięki wprowadzeniu do oferty większej liczby nowych modeli. W 2016 r. pojawia się nowa generacja Alfy Romeo Giulia, a także pierwszy SUV w historii tej marki, czyli Alfa Romeo Stelvio.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Alfa Romeo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Alfa Romeo

Oceny Aut 3 406 ocen

4,8
~marek
Alfa Romeo Tonale
SUV 1.5 T4 160KM 118kW
Całokształt auta na 5,niewątpliwa uroda auta ale poza nią kawał solidnego samochodu.Minął nam rok ,auto dla żony chciaz ja nią z przyjemnością jeżdze.Tym autem da sie jeżdzić tzn mozna nim kierowac - z przyjemnością - a nie byc dowożonym.Poprzednie auto żony Honda CRV 2012 cóż.....nie ta półka poczawszy od jakości materiałów (spasowanie i tu i tu b.dobre) czy właściwosci jezdnych in plus dla Tonale.Po prostu inne planety....Na codzień jeżdzę Mercem GLC300 i pomimo różnicy w mocy czy po prostu w cenie równie chętnie biorę alfe jak mogę.Śmiesza mnie uwagi co do przeszłosci marki,lawet etc etc czy narzekania na mały silnik bo to Alfa....Inni ładują w swoje wyroby eko gó...na 1,0 1,2 turbo i pasuje? Nasza pierwsza Alfa w zyciu i po niej rośnie apetyt -w moim przypadku - na Stelwio.Zobaczymy.sama Tonale ładna i z czasem uzytkowania to sie pogłebia tzn cały czas auto sie podoba.Materiały wewnatrz b.dobrej jakości chociaż miekki gumowaty plastik,obszyte słupki czy materiał na drzwiach w upalne drzwi "łapie" ślady rąk.Bardzo dobra jakośc ekranów i dobry pomysł z "lotniczymi" klawiszami podstawowej obsługi auta.Tryby jazdy zmieniaja charakter samochodu.W zimie ,wiadomo 4matic bezkonkurencyjny ale okazało sie ze tryb eco skrzyni pozbawia ją troche momentu i auto ma "jakby" tryb zimowy.Nie przepadam za tym ale jest.Na codzień wystarcza tryb normal ,auto wystarczająco absorbuje,tryb sportowy wymaga skupienia.......Bardzo przyjemnie sie tym autem jeżdzi,nie wiem jaki ma rozkład mas ale jeżdzi ponadprzecietnie dobrze.Prowokuje do coraz szybszej jazdy - tak to określił syn i cos w tym jest.Zawieszenie genialne,przy felgach 20" nie ma tłuczenia i nie wypadają dyski z kręgosłupa.Pamietam 20 lat temu swojego Forda 220ST gdzie zmieniałem 18tki na 16tki bo nie dało się jeżdzić,auto łupało na każdej dziurce...nie za bardzo rozumiem narzekania na brak mocy - nikomu nie powinno jej brakować a tryb sport na tyle wyostrza charakterystyke ze daje złudzenie sportowego auta ,czym ta Alfa nie jest.Dobry sprzet Harman/Kardon jak to w tej firmie nacisk na basy i selektywnosć dżwieku.Bose np na scene muzyczną.Nikt nie powinien żałowąc dopłaty.Mam prawie 2 metry z przodu swobodnie jade z tyłu również (wole przód) ,bagaznik spoko po prostu duży,otwierany z "z nogi" co lubię.Auto ma wszystko co ma miec premium ale.....Żeby nie było tak słodko.Czasami Tonale nie wie czy ma jechac na prądzie czy na benzynie - nie jest to irytujace ale zauważalne,wentylatory foteli działąją zauwazalnie głośno,często przytyka się kamera czy czujnik aktywnego tempomatu,wyłaczanie natarczyweg asystenta pasa ruchu niestety nie dezaktywuje go na amen.Co uruchomienie auta trzeba to robić ponownie,a działa natarczywie....Jezeli komus to przeszkadza to auto nie dla niego :) Pierwsza Alfa w zyciu,kupowana troche podejrzliwie a okazuje sie ze może będzie większy brat.Auto bez rozczarowań,ma wszystko co trzeba i....... ciuchutko moge pwiedziec ze chyba w srdoku ciut ciut lepiej wykonana niż mój GLC ? albo moze to kwestia różnicy paru lat?
4,6
~marek
Alfa Romeo Tonale
SUV 1.5 T4 Hybrid 130KM 96kW
Bardzo przyjemne w obcowaniu auto,powiedziałbym ze dopracowane.Miałem pewne obawy po ogladaniu filmików,ze szarpie,ze slimak,ze to że tamto....Bzdury.Na końcu po selekcji został do wyboru Lexus UX i Tonale... Ten pierwszy odpadł po testach multimediów,jakości materiałów i jeździe próbnej.Kompletny nokaut in plus dla Tonale ,chocia znie pomyslałbym...stereotypy wypaczaja rzeczywistość.Ale do rzeczy.Auto piekne (Montreal Green + ceramika + alu 20" to bajka) Sprzęt Kardona gra rewelacyjnie -selektywnie,przestrzennie i w muzyce filmowe,powaznej i Megadeth gra jak nalezy :) Nie bełkocze przy nadmiarze impulsów,nie traci dynamiki.Multimedia znakomite,swietnej jakosci ekrany (polecam porównac z UX-em) ,wygodne fotele (chociaz wentylacja foteli ciut za głośna) nie męczą w długiej podróży.Sama jazda bezproblemowa,zmiana spalinówki na elektryczny przy pełzaniu niezauwazalna,czasami ledwie zauważalna.Przelotowo 160 na autostradzie to relaksująca wartośc dla tego auta.Jedynie co, to dobra izolacja akustyczna stępia poczucie szybkości i tu trzeba uważać.Podobnie poczucie przyspieszania nie za wielkie ale auto działa jak trzeba przy pomiarach.Prowadzi sie lekko,spójnie,jak osobówka.Porówanłbym to do prowadzenia Hond (niska waga,wystarczający silnik) zanim stały się to przeciętne auta dla gospodyń domowych (nie zgadzasz się - pojeżdzij ,byłem fanem Hanek:) Generalnie mija prawie rok i ponownie kupiłbym to auto.Polecam przy zakupie szarpnąc sie na wersję Veloce,klapa otwierana nogą,elektryka foteli,przyjemna skóra ,ambientowe oświetlenie (nie wiem czy inne wersje mają,może tak) czy wieksze felgi to smaczki które nieustannie sparwiają radość.....Po prostu to auto cieszy - nie umiem tego nazwac inaczej.A to jak na Ciebie patrzy....Auto które na Ciebie patrzy.Oczywiście co kto lubi,ja raczej nie kupię skody passat,skody octavi czy skody cupra :))) Gwiazkami określam TO auto a nie odniesienie do ferrari,porshe czy aut typu bentle,To kompaktowy SUV z wyzszej półki.Tylko tyle i az tyle. Miłego dnia.
4,9
~wojtek
Alfa Romeo Tonale
SUV 1.5 T4 Hybrid 130KM 96kW
Niewiele jeszcze przejechałem tym autem.Edicione speciale -wszystkomajacy wg mnie.Śliczne ,zachwycajace auto.Zwarte,swietnie zrobione i w zasadzie pod każdym wzgledem znakomite.nie wiem skąd narzekania na dynamikę...Po prostu pierwsze biegi slamazarne i stąd to wrażenie.Przesiadłem się po 4 latach z Audi Q3 1,4TFSI - nigdy,nigdy wiecej Audi...Nie będe się rozpisywał - przereklamowane g....o....Wracajac do Alfy - krótko po tym dystansie - najlepsze - sprzęt grający i precyzja prowadzenia.Nie maiłaem lepszych.Najgorsze - slamazarne pierwsze dwa biegi skrzyni "z gumy". Auto w końcu robi do setki ile ma zrobić ale odwronie niż w dieslu,to może być zaskok.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Alfa Romeo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena