Volvo XC60 – z błyskiem w oku
Kilka lat temu Volvo zostało wykupione przez chińskich inwestorów, co dla wielu fanów oznaczało koniec legendy. Jednak krytycy...
Volvo XC60 to przedstawiciel segmentu SUV-ów klasy średniej, który znajduje się w ofercie szwedzkiego koncernu od 2008 r. Jak przystało na każdy niemal model Volvo, również XC60 charakteryzuje się bogatym wyposażeniem, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa, oraz wysokim poziomem ochrony kierowcy oraz pasażerów.
Pierwsza generacja szwedzkiego SUV-a klasy średniej zadebiutowała oficjalnie podczas wystawy samochodowej w Genewie w 2008 r., jednak już rok wcześniej na targach w Detroit zaprezentowany został model koncepcyjny, który zapowiadał wprowadzenie do oferty takiego modelu. Volvo XC60 zaprojektowane zostało przez Larsa Blenwalla, a zbudowane na płycie podłogowej Forda (EUCD), na której powstały także inne modele szwedzkiej marki (Volvo S60, V60), ale również niektóre modele klasy średniej marki Ford (m.in. Ford Mondeo, Kuga). W początkowym etapie wszystkie wersje XC60 posiadały napęd na wszystkie koła, od 2010 r. pojawiła się także odmiana DRIVe z napędem wyłącznie na przód. W 2013 r. pierwsza generacja XC60 poddana została faceliftingowi.
W ofercie pierwszej generacji XC60 dostępnych było sporo różnych jednostek napędowych. Gamę silników benzynowych otwierała 2-litrowa jednostka oznaczona symbolem T o mocy 203 KM. Kolejnym silnikiem, również o pojemności dwóch litrów, była jednostka T5, dostępna najpierw w wersji o mocy 240 KM, a później także 245 KM. Wariant T6 to trzylitrowy silnik o mocy 285, 304 oraz 306 KM. Na niektórych rynkach dostępna była również wersja 3,2-litrowa, która generowała 243 KM.
Oferta silników wysokoprężnych obejmowała dwulitrowe warianty D3 (136, 163 KM), D4 (163, 181 KM), a także diesla D5 o pojemności 2,4 l i mocy 215 KM.
Zaprezentowana w 2017 r. na wystawie w Genewie druga generacja Volvo XC60 powstała już za czasów, gdy Volvo zostało przejęte przez chiński koncern Geely. Auto zostało zbudowane na modułowej platformie SPA, która posłużyła także do budowy innych modeli marki Volvo z rodziny 90 (XC90, S90, V90) oraz z rodziny 60 (S60, V60). Pod względem stylistycznym XC60 II jest dość wierną kopią większego XC90. Za projekt nadwozia odpowiedzialny był Thomas Ingenlath. W porównaniu do poprzednika druga generacja modelu urosła znacząco na długość oraz wysokość.
W ofercie Volvo XC60 II znajdziemy dwa silniki benzynowe o pojemności dwóch litrów z turbodoładowaniem (T5 o mocy 254 KM i T6 o mocy 320 KM), dwa wysokoprężne TwinTurbo również o pojemności dwóch litrów (D4 o mocy 190 KM i D5 o mocy 235 KM), a także wariant hybrydowy T8 Twin Engine, w którym dwulitrowy silnik T6 wspomagany jest jednostką elektryczną o mocy 87 KM, a łączna moc układu hybrydowego wynosi 407 KM.
To Ty określasz swoje potrzeby! Począwszy od sposobu użytkowania samochodu do ustalonego przez Ciebie budżetu.
Szukasz auta nowego? A może używanego? W naszej bazie znajdziesz wiele atrakcyjnych ogłoszeń!
Znajdź swój wymarzony model, a my podamy Ci wszystkie najważniejsze informacje o nim. Poznasz wady i zalety, obejrzysz testy.
Wiesz już, który samochód kupić? Dzięki nam bez problemu skontaktujesz się z dealerem lub właścicielem wybranego auta.
~ Tomek
TAK(79%)
przyspieszenia
spalania
wyciszenia
XC60 był bestsellerem Volvo (również w Polsce) jeszcze zanim dostał tę nową, obłędną stylistykę. Tak to już bywa, że pewne rzeczy się zmieniają, żeby inne pozostały niezmienne.
~PowagosławDowód, że wożenie dzieci do przedszkola, szkoły czy na inne korepetycje może być przyjemne. Bo XC60 jest trochę jak „Playboy” ze zdjęciami Emily Ratajkowski: okładka jest super, ale wiesz, że najlepsze czeka cię w środku.
~Luzacjusz