Szukaj

Informacje o Volvo

Volvo to największy w historii motoryzacji szwedzki producent samochodów, który przez wiele lat współpracował ściśle z Fordem, jednak od 2010 r. wchodzi w skład chińskiego koncernu Geely. Samochody marki Volvo, które dostępne są głównie na rynku amerykańskim, w Europie oraz w Chinach, słyną przede wszystkim z wysokiego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności. Volvo może się poszczycić wprowadzeniem do oferty wielu rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, które po latach stały się standardowym rozwiązaniem w wielu modelach innych marek.

Historia Volvo

Za początek narodzin marki Volvo uznaje się nieoficjalnie dzień 25 lipca 1924 r. Wówczas to w pewnej restauracji w Göteborgu spotkali się Gustaf Larson oraz Assar Gabrielsson i to na tym spotkaniu zrodził się pomysł na założenie przedsiębiorstwa produkującego samochody. Oficjalną datą narodzin Volvo jest jednak 14 kwietnia 1927 r. Wtedy to właśnie fabrykę w Hisingen opuścił pierwszy egzemplarz modelu Volvo ÖV4, zwanego popularnie Jakobem, który był dużym kabrioletem wzorowanym na amerykańskich autach.

Dwa lata później do produkcji wchodzi model PV651, który był pierwszym autem z sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym wodą. Model ten miał na wyposażeniu hydrauliczne hamulce i posiadał także zsynchronizowaną skrzynię biegów. W pierwszej dekadzie istnienia firmy ruszył także montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję.

Neutralność Szwecji w czasie II wojny światowej sprawiła, że w czasie działań wojennych Volvo mogło dość spokojnie prowadzić prace nad nowym modelem auta osobowego. W efekcie tych prac powstało Volvo PV444, które szybko okazało się dużym sukcesem i w 1953 r. model ten był najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji. W tamtym okresie Volvo próbowało także swoich sił jako producent modeli superluksusowych, jak np. PV831. Volvo próbowało także swoich sił w segmencie samochodów sportowych, jednak ciężko mówić w przypadku 70-konnego Volvo P1900 o jakimś większym sukcesie rynkowym.

Kolejne samochody Volvo

W 1957 r. zadebiutowało Volvo 120 Amazon, które wyróżniało się dość nietypową sylwetką z niespotykanym wlotem powietrza w chłodnicy. W modelu tym po raz pierwszy pojawiły się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Był to też pierwszy samochód, który na szeroką skalę był promowany dzięki crash-testom. 

W 1964 r. Volvo otwiera nowy zakład w Torslandii pod Goteborgiem, co pozwala znacząco zwiększyć roczną produkcję. Na początku lat siedemdziesiątych powstaje centrum testowe Volvo Technical Center, gdzie szwedzka firma przeprowadza eksperymenty i testy nowych modeli. To tam testowano przed wprowadzeniem do nowych modeli m.in.: system ABS, poduszki powietrzne czy teleskopowe zderzaki.

W 1966 r. pojawił się na rynku Volvo 144, który w tym okresie był uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie. Posiadał on tzw. strefy kontrolowanego zgniotu, skuteczne hamowanie zapewniały hamulce tarczowe na wszystkich kołach, za bezpieczeństwo odpowiadały m.in. pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie, wprowadzono także urządzenia kontrolujące emisję spalin. Siedem lat później, w pierwszym modelu (164E) pojawił się elektroniczny wtrysk paliwa.

Współpraca Volvo z innymi producentami

W 1973 r. rozpoczyna się współpraca Volvo z firmą DAF. Szwedzi przejęli 1/3 akcji DAFa, w tym dział zajmujący się produkcją aut osobowych, a tym samym już prawie ukończony model 343/345. W kolejnych latach w dawnej fabryce DAF-a produkowane były m.in. Volvo 340/360 (będące zmodyfikowanymi odmianami modeli 343/345), Volvo 440/460/480, a od 1995 r. także Volvo S40, które było bliźniaczym modelem z Mitsubishi Carismą. Volvo współpracowało także m.in. z Renault i Peugeot nad nowymi jednostkami napędowymi.

Lata 80. i 90. to kolejne rewolucyjne rozwiązania w samochodach szwedzkiej marki. Volvo wyposaża swoje modele w silnik z turbodoładowaniem. Jednostka w modelu 240 Turbo osiąga moc 155 KM.  W 1991 r. z taśm produkcyjnych zjeżdża model z poprzecznie montowanym silnikiem 5-cylindrowym, unikalnym systemem zawieszenia Delta-link, systemem SIPS, chroniący przed skutkami zderzeń bocznych, a także z pasami bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji.

W 1996 r. Volvo wprowadziło nowe nazewnictwo swoich modeli. Od tamtej pory sedan ma przedrostek "S", kombi "V", a coupe "C". Przy tej okazji zaprezentowano model S40, V40 oraz C70. W 1999 r. Ford przejmuje od Volvo jego dział produkujący samochody osobowe. I to w tym okresie pojawiają się m.in. Volvo S60 i V60 oraz Volvo XC90. Współpraca z Fordem przetrwała do 2010 r., od kiedy to Volvo zostało przejęte przez chiński koncern Zhejiang Geely Holding.

Już pod chińskimi rządami Volvo wprowadza do swojej oferty m.in. Volvo V40 i XC40 czy S90 oraz V90.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volvo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volvo

Oceny Aut 5 458 ocen

4,1
~PetrolShakyor
Volvo C70 II
Coupe Cabrio 2.4 D5 180KM 132kW
Auto mam od roku, zrobiłem nim sumarycznie 30.000km, z powodzeniem służy mi na daily. Ma dużo zalet, jak i wad. Zacznę od wad: - Półosie: nie wiem z czego są zrobione, ale są newralgicznym punktem auta, często wymagają wymiany i wielu użytkowników się na to skarżyło - Promień skrętu: o tyle układ kierowniczy jest całkiem poprawny i responsywny, tak kąt skrętu przy parkowaniu jest tragiczny. Jeździłem limuzynami typu Audi A8 D3 czy VW Phaetonem - nieironicznie, łatwiej nimi wykonywać manewry niż w Volvo C70. Trzeba mieć duży zapas miejsca - Komponenty w silnikach diesla: jednostka 2.4 D5 180hp jest pancerna, ma świetną kulturę pracy i przyzwoite spalanie. NATOMIAST trzeba się liczyć z tym, że diesle w tych rocznikach bywały awaryjne. Ja na start musiałem wymienić: koło pasowe, klapy wirowe, zawór EGR oraz rozrząd. Robiąc w profesjonalnym warsztacie specjalizującym się w Volvo i na oryginalnych częściach wyszło mnie to dużo. - Skórzane siedzenia: co tu dużo mówić - łatwo ulegają przebarwieniom oraz zniszczeniom. Moja kremowa skóra wymaga solidnej regeneracji, ale oglądając różne inne egzemplarze przed zakupem widziałem te skóry w agonalnym stanie. - Biedne multimedia: ja mam wersję Summun (najwyższa, którą można było mieć, niższe to Kinetic oraz Momentum) i niestety na tle na przykład BMW e92 mojego kolegi, ja mam strasznie ubogi system multimedialny. Żadnego panelu z wyświetlaczem (istniał taki, ale tylko w topowych i często poliftowych egzemplarzach). Konkurencja niemiecka była tutaj znacznie do przodu - Skrzynie automatyczne Aisin - u mnie odpukać bezproblemowo, ale słyszałem, że te japońskie skrzynie nie lubią dużych momentów obrotowych, a w świetle tego, że 2.4 D5 ma 400nm fabrycznie, to nie zalecam tuningu bez wcześniejszego wzmocnienia skrzyni. Na obronę powiem, że choć nie jest to żadne DSG, to skrzynia nie jest bardzo mułowata, serio daje radę płynnie zmieniać biegi i być responsywną na żądanie kierowcy Czas na zalety: - Genialna ergonomia: wszystkie pokrętła i przyciski są łatwo dostępne dla kierowcy, ich użycie jest intuicyjne i nie musze odrywać wzroku od kierownicy. Do tego, muszę przyznać że auto ma super widoczność: począwszy od lusterek, skończywszy na szybach - Dobre wyposażenie: jojczyłem na brak multimediów, ale poza tym? Bajka. Fotele elektrycznie ustawiane w kilku płaszczyznach i z pamięcią do 3 ustawień, klimatyzacja dwustrefowa automatyczna, podgrzewane siedzenia, tempomat, nagłośnienie klasy premium, dobrze skrojona kierownica z funkcją multimediów - nie mam absolutnie do czego się przyczepić - Genialna 5 cylindrowa jednostka Volvo: mam 2.4 D5 180hp - odpycha sie bardzo sensownie, wiele razy zapewnił mi dynamiczne wyprzedzanie w którym czułem się pewnie. Świetna kultura pracy, słychać że diesel, ale pracuje naprawdę ładnie. Do tego genialne spalanie: w cyklu mieszanym 15km miasto 25km trasa S2 mam spalanie na poziomie 7,7 litrów na 100km (to się waha, maksymalnie spadłem do 7,2l, jak jeździłem więcej po mieście to wzrosło do 8,5). Generalnie jeżdżę dość dynamicznie, więc uważam to za dobry wynik. - Cabrio z twardym dachem: w tej klasie i pieniądzach wybór może chyba tylko jeszcze paść na BMW e93, bo większość coupe/cabrio z twardym dachem to małe auta klasy miejskiej / średniej-niższej. Volvo C70? Duża kobyła, przeznaczona dla dwóch osób, ale z powodzeniem mieszcząca nawet 4 osoby, gdzie każda miała minimum 1,80m wzrostu - Wygoda: auto ma dobrze wyprofilowane siedzenia, dłuższe trasy nie męczą. Szyby są oczywiście bezramkowe, ale z zamkniętym dachem zaczyna się robić głośno dopiero przy 140km/h w górę. Auto jak na tę klasę jest genialnie wyciszone Czy polecam? Raczej tak. Auto zdecydowanie dla pasjonata, bardzo rzadkie i niełatwe do wychwycenia na naszych drogach. Robiąc 30.000km w rok, nie licząc zlotów, na trasie może takich Volvo minąłem 6, może realnie 8. Auto będzie w stanie zależnym od tego jak dbał poprzedni właściciel. Na oględzinach często widziałem awarię pompy wody i pompy paliwa, zdarzały się nawet pognite pasy! W ogólnym rozrachunku ja w swojego włożyłem 25.000zł w rok, a kupiłem za 30.000zł, więc blisko drugą równowartość. Ale ja nie oszczędzam, auto ma świeże tarcze i klocki, cały osprzęt w silniku zrobiony, a także ogarnięte zawieszenie, ogumienie czy blacharkę (auto jest też dość wytrzymałe i odporne na korozję, ale sól sypana zimą, jak również zaniedbania poprzednich właścicieli mogą wyjść po latach). Nieszablonowe auto którym się wyróżnicie, mi się podoba, choć miał swoje fochy i bywał kapryśny. Ale jednocześnie odwdzięczył się tym, że zawsze dowiózł na miejsce w komfortowych warunkach.
4,9
~Mateusz z Wrocławia
Volvo XC90 II
SUV Facelifting 2.0 B5 Diesel Mild Hybrid 249KM 183kW
Dobry stosunek jakość do ceny. Kupiłem wersje Ultimate z pneumatyka, nagłośnienieniem premium, kamerami 360 oraz kremowymi skórami, wentylacja, masażem foteli i panorama. Jakbym chciał VW Touarega czy Q7 w podobnym wyposażeniu to byłoby drożej. Na plus wbudowany android, to nie muszę podłączać telefonu żeby mieć nawigację Google i komendy głosowe i są inne aplikacje androida dostępne. Dorzuciłem jeszcze podwójnie klejone szyby oraz pakiet Polestar, bo słyszałem że ludzie marudzą że wolna skrzynia i auto przy większych prędkościach szumi. Także myślę że jest dobrze.
4,8
~Krzysztof Kozak
Volvo XC60 II
Crossover Plug-In Facelifting 2.0 T8 455KM 335kW
Testowałem wszystkie hybrydy plugin premium, ale tylko Volvo daje frajdę z jazdy zwłaszcza moja wersja T8. Takie osiągi dają tylko samochody sportowe za pół miliona, a mnie udała się konfiguracja za pół tej ceny choć musiałem czekać 10 miesięcy. Jeśli chcesz szpanu to idź do BMW lub innych premium, ale błyskawicznego przyspieszenia tam nie znajdziesz. Volvo T8 to petarda przy prawdziwej ekonomii bo przy hybrydowej podróży do 100km spali 2 do 5 litrów. W trasie autostradowej do 500km da ok. 9l przy 455kM mocy, który wóz tego segmentu to potrafi?

Zgłaszane usterki 455 usterek

Nieszczelne uszczelki tylnich nadkoli
  • Volvo XC60 II Crossover 2.0 B5 Benzynowy Mild Hybrid 264KM 194kW 2020-2021
  • nadwozie
  • usterka fabryczna
Występowanie usterki:
Tak 4
Nie 0
We wszystkich modelach Volvo XC60 produkowanych co najmniej od 2017r. po pewnym czasie jazdy (zależy od intensywności jazdy oraz warunków pogodowych) ujawnia się wada konstrukcyjna tylnych nadkoli oraz tylnych drzwi pasażerów. Uszczelka nadkoli, pomiędzy tylnymi nadkolami a krawędzią tylnych drzwi przepuszcza do wnętrza kokpitu wilgoć, pył, piasek, brud, wodę z drogi. Sprawa jest od samego początku znana koncernowi Volvo, który nic z tym nie robi. Część ASO dokłada specjalne nakładki (osłony, fartuchy) na tylne nadkola w ramach przeglądu za darmo albo symboliczne 100zł ale większość ASO wypiera się istnienia problemu i robi te zabiegi w 100% odpłatnie. Dodatkowo jest to niebezpieczne ze względu na przyspieszone zużywanie się (gnicie) wspomnianej uszczelki, która po prostu zaczyna odpadać od nadkola (skorodowany metalowy pancerz nie zaciska się na nadkolu) a jest to droga uszczelka (około 230zł brutto/szt.), która ciągnie się od tylnego nadkola, po dolnym progu do przedniego nadkola (jej montaż w ASO to ok. 516zł/szt.). Oprócz uszczelki korodują tylne drzwi pasażerów w okolicy uszczelki nadkola. W moim wypadku dedykowane, oryginalne Volvo osłony tylnych nadkoli wyeliminowały problem praktycznie do zera, tylko, że ich montaż odbył się łącznie z wymianą uszczelek (które już się rozpadały po dwóch/trzech latach użytkowania auta)... Niestety ASO we Wrocławiu V-Motors nie chciało tego zrobić w ramach jakiejkolwiek gwarancji (pomimo wykupienia głośno reklamowanego pakietu gwarancyjnego za ponad 8 tysięcy zł) i płaciłem za całą akcję 1800,72zł (FV/UP/2368/24). Do tego była bardzo niemiła rozmowa z chyba kierownikiem serwisu, którego wypowiedź można spuentować "jak się panu coś nie podoba, to proszę sobie to robić gdzie indziej"... a jak zrobię gdzie indziej, to jeszcze powiedzą, że złamałem warunki dodatkowej gwarancji XD
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volvo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena