Szukaj

Informacje o Volvo

Volvo to największy w historii motoryzacji szwedzki producent samochodów, który przez wiele lat współpracował ściśle z Fordem, jednak od 2010 r. wchodzi w skład chińskiego koncernu Geely. Samochody marki Volvo, które dostępne są głównie na rynku amerykańskim, w Europie oraz w Chinach, słyną przede wszystkim z wysokiego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności. Volvo może się poszczycić wprowadzeniem do oferty wielu rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, które po latach stały się standardowym rozwiązaniem w wielu modelach innych marek.

Historia Volvo

Za początek narodzin marki Volvo uznaje się nieoficjalnie dzień 25 lipca 1924 r. Wówczas to w pewnej restauracji w Göteborgu spotkali się Gustaf Larson oraz Assar Gabrielsson i to na tym spotkaniu zrodził się pomysł na założenie przedsiębiorstwa produkującego samochody. Oficjalną datą narodzin Volvo jest jednak 14 kwietnia 1927 r. Wtedy to właśnie fabrykę w Hisingen opuścił pierwszy egzemplarz modelu Volvo ÖV4, zwanego popularnie Jakobem, który był dużym kabrioletem wzorowanym na amerykańskich autach.

Dwa lata później do produkcji wchodzi model PV651, który był pierwszym autem z sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym wodą. Model ten miał na wyposażeniu hydrauliczne hamulce i posiadał także zsynchronizowaną skrzynię biegów. W pierwszej dekadzie istnienia firmy ruszył także montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję.

Neutralność Szwecji w czasie II wojny światowej sprawiła, że w czasie działań wojennych Volvo mogło dość spokojnie prowadzić prace nad nowym modelem auta osobowego. W efekcie tych prac powstało Volvo PV444, które szybko okazało się dużym sukcesem i w 1953 r. model ten był najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji. W tamtym okresie Volvo próbowało także swoich sił jako producent modeli superluksusowych, jak np. PV831. Volvo próbowało także swoich sił w segmencie samochodów sportowych, jednak ciężko mówić w przypadku 70-konnego Volvo P1900 o jakimś większym sukcesie rynkowym.

Kolejne samochody Volvo

W 1957 r. zadebiutowało Volvo 120 Amazon, które wyróżniało się dość nietypową sylwetką z niespotykanym wlotem powietrza w chłodnicy. W modelu tym po raz pierwszy pojawiły się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Był to też pierwszy samochód, który na szeroką skalę był promowany dzięki crash-testom. 

W 1964 r. Volvo otwiera nowy zakład w Torslandii pod Goteborgiem, co pozwala znacząco zwiększyć roczną produkcję. Na początku lat siedemdziesiątych powstaje centrum testowe Volvo Technical Center, gdzie szwedzka firma przeprowadza eksperymenty i testy nowych modeli. To tam testowano przed wprowadzeniem do nowych modeli m.in.: system ABS, poduszki powietrzne czy teleskopowe zderzaki.

W 1966 r. pojawił się na rynku Volvo 144, który w tym okresie był uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie. Posiadał on tzw. strefy kontrolowanego zgniotu, skuteczne hamowanie zapewniały hamulce tarczowe na wszystkich kołach, za bezpieczeństwo odpowiadały m.in. pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie, wprowadzono także urządzenia kontrolujące emisję spalin. Siedem lat później, w pierwszym modelu (164E) pojawił się elektroniczny wtrysk paliwa.

Współpraca Volvo z innymi producentami

W 1973 r. rozpoczyna się współpraca Volvo z firmą DAF. Szwedzi przejęli 1/3 akcji DAFa, w tym dział zajmujący się produkcją aut osobowych, a tym samym już prawie ukończony model 343/345. W kolejnych latach w dawnej fabryce DAF-a produkowane były m.in. Volvo 340/360 (będące zmodyfikowanymi odmianami modeli 343/345), Volvo 440/460/480, a od 1995 r. także Volvo S40, które było bliźniaczym modelem z Mitsubishi Carismą. Volvo współpracowało także m.in. z Renault i Peugeot nad nowymi jednostkami napędowymi.

Lata 80. i 90. to kolejne rewolucyjne rozwiązania w samochodach szwedzkiej marki. Volvo wyposaża swoje modele w silnik z turbodoładowaniem. Jednostka w modelu 240 Turbo osiąga moc 155 KM.  W 1991 r. z taśm produkcyjnych zjeżdża model z poprzecznie montowanym silnikiem 5-cylindrowym, unikalnym systemem zawieszenia Delta-link, systemem SIPS, chroniący przed skutkami zderzeń bocznych, a także z pasami bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji.

W 1996 r. Volvo wprowadziło nowe nazewnictwo swoich modeli. Od tamtej pory sedan ma przedrostek "S", kombi "V", a coupe "C". Przy tej okazji zaprezentowano model S40, V40 oraz C70. W 1999 r. Ford przejmuje od Volvo jego dział produkujący samochody osobowe. I to w tym okresie pojawiają się m.in. Volvo S60 i V60 oraz Volvo XC90. Współpraca z Fordem przetrwała do 2010 r., od kiedy to Volvo zostało przejęte przez chiński koncern Zhejiang Geely Holding.

Już pod chińskimi rządami Volvo wprowadza do swojej oferty m.in. Volvo V40 i XC40 czy S90 oraz V90.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volvo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volvo

Oceny Aut 5 414 ocen

4,9
~Przemysław
Volvo 940
Sedan 2.3 i 16V 155KM 114kW
Auto to było moje marzenie z dzieciństwa, które udało mi się je zrealizować. Samochód daje mi niesamowite wrażenia z jazdy - wyjątkowo wygodne fotele, komfortowe zawieszenie, ponadprzeciętna jakość wykonania i trwałość. I ten charakterystyczny zapach starego Volvo :) Mój egzemplarz kupiłem bardzo zadbany wizualnie, bez grama rdzy i jeszcze w fabrycznym lakierze. Musiałem w niego sporo włożyć, ze względu na bogate wyposażenie i droższy w utrzymaniu silnik, niż wersja 8-zaworowa. Byłem jednak tego świadom - jak się chce mieć super stan auta, to trzeba mieć na uwadze, że może być "zastany" i dużo bebechów będzie do wymiany.
4,2
~Karlosik94
Volvo V50
Kombi 1.6 D2 DRIVe Start/Stop 109KM 80kW
Dla osób zastanawiających się nad kupnem tego samochodu w 2024/2025 roku. Oczywiście samochód ma sens tylko i wyłącznie ze skrzynią 6b czego nie mogłem wybrać w oknie wyboru, DLATEGO opinia dotyczny wersji Start-Stop 114 KM silnik D2 1.6 HDI koncernu PSA. Moc w zupełności wystarczająca do żwawego przemieszczania się, do 120 km/h rozpędza się nieźle, później już niestety trochę zamula, jednak nie do wyścigów został ten pojazd stworzony. Ogólnie samochod jest bardzo ekonomiczny. Przykładowa trasa Wrocław - Mediolan średnie spalanie wg komputera 4.9l.. Nie mogłem uwierzyć. Łączna trasa czyli tourne po włoszech 3600 km wyszło 5,2 litra. Coś pięknego. Tani przy ewentualnych naprawach a przy tym niezawodny. Zawieszenie jest bardzo solidne, przód robiłem dopiero przy 210 tyś, tył z tego co mówił mechanik jest jeszcze fabryczny... Szczerze to im mniej elektroniki tym lepiej dla tego pojazdu. Moja wersja to Kinetic plus dodatki. Pełna wielofunkcyjna kierownica z tempomatem, bezużyteczna na dzisiejsze czasy nawigacja ale cieszy oko, automatyczna klimatyzacja i to w zupełności mi wystarcza. Wybór nadal bardzo rozsądny jeżeli ktoś ma ograniczony budżet, jednak nie pchałbym się w egzemplarze starsze niż rocznik 2010-2012. Pojazd mógłbyć doposażony o w sumie wszystko co oferowano w tamtych czasach jednak byłbym ostrożny z tym, kolega ma max wyposażenie z roku 2010 i połowa elektroniki nie działa poprawnie, od niedziałającego ogrzewania fotela kierowcy do ciągłego wywalania dziwnych błędów na desce :P
4,9
~Kacper
Volvo XC70 II
Kombi 3.2 238KM 175kW
Nie wiem skąd takie niskie opinie dot. tego auta, jednak patrząc na nie aż musiałem sam wystawić swoją opinię. Auto kupiłem w ciemno, ale jest to jedno z aut, które robi wrażenie. Jak na swój rok prezentuje się bardzo ładnie. Silnik pracuje bardzo cicho a skrzynia idealnie współgra z nim. Auto bardzo komfortowe, używam je na autostrady i sprawuje się rewelka. Ma mega przyspieszenie, mega elastyczność. Nie jest to zabawka na tor, ani auto do miasta chociaż wszędzie się dogra. Auto jak na swoją wagę sprawuje się bardzo przewidywalnie, nie robi problemów. Czy częsci drogie? Uważam, że bardzo mało jest wad które powodują, że to auto jest nie opłacalne. Silnik to legendarne 3.2, nagłośnienei premium, wyciszenie perfekcyjne. Na pewno są lepsze auta, jednak w cenie do 40k uważam, że jak na swój rok - te auto rekompensuje wszystkie braki. Nie żałuję zakupu, jest to moje pierwsze takie auto - zobaczymy jak długo będę zadowolony. Problem jest czasami z elektroniką, która lubi coś się zastanawiać jak działać... Auto na prawdę fajne, dobre opony letnie i w lecie schodzę do spalania rzędu 8L/100 ... jak na 2 tony i 3.2 ? Chyba wynik bardzo dobry. Polecam wszystkim zastanawiającym się. Auto kupione z polskiego salonu (import kanada), który nim się opiekował.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volvo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena