Szukaj

Informacje o Volvo

Volvo to największy w historii motoryzacji szwedzki producent samochodów, który przez wiele lat współpracował ściśle z Fordem, jednak od 2010 r. wchodzi w skład chińskiego koncernu Geely. Samochody marki Volvo, które dostępne są głównie na rynku amerykańskim, w Europie oraz w Chinach, słyną przede wszystkim z wysokiego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności. Volvo może się poszczycić wprowadzeniem do oferty wielu rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, które po latach stały się standardowym rozwiązaniem w wielu modelach innych marek.

Historia Volvo

Za początek narodzin marki Volvo uznaje się nieoficjalnie dzień 25 lipca 1924 r. Wówczas to w pewnej restauracji w Göteborgu spotkali się Gustaf Larson oraz Assar Gabrielsson i to na tym spotkaniu zrodził się pomysł na założenie przedsiębiorstwa produkującego samochody. Oficjalną datą narodzin Volvo jest jednak 14 kwietnia 1927 r. Wtedy to właśnie fabrykę w Hisingen opuścił pierwszy egzemplarz modelu Volvo ÖV4, zwanego popularnie Jakobem, który był dużym kabrioletem wzorowanym na amerykańskich autach.

Dwa lata później do produkcji wchodzi model PV651, który był pierwszym autem z sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym wodą. Model ten miał na wyposażeniu hydrauliczne hamulce i posiadał także zsynchronizowaną skrzynię biegów. W pierwszej dekadzie istnienia firmy ruszył także montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję.

Neutralność Szwecji w czasie II wojny światowej sprawiła, że w czasie działań wojennych Volvo mogło dość spokojnie prowadzić prace nad nowym modelem auta osobowego. W efekcie tych prac powstało Volvo PV444, które szybko okazało się dużym sukcesem i w 1953 r. model ten był najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji. W tamtym okresie Volvo próbowało także swoich sił jako producent modeli superluksusowych, jak np. PV831. Volvo próbowało także swoich sił w segmencie samochodów sportowych, jednak ciężko mówić w przypadku 70-konnego Volvo P1900 o jakimś większym sukcesie rynkowym.

Kolejne samochody Volvo

W 1957 r. zadebiutowało Volvo 120 Amazon, które wyróżniało się dość nietypową sylwetką z niespotykanym wlotem powietrza w chłodnicy. W modelu tym po raz pierwszy pojawiły się trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Był to też pierwszy samochód, który na szeroką skalę był promowany dzięki crash-testom. 

W 1964 r. Volvo otwiera nowy zakład w Torslandii pod Goteborgiem, co pozwala znacząco zwiększyć roczną produkcję. Na początku lat siedemdziesiątych powstaje centrum testowe Volvo Technical Center, gdzie szwedzka firma przeprowadza eksperymenty i testy nowych modeli. To tam testowano przed wprowadzeniem do nowych modeli m.in.: system ABS, poduszki powietrzne czy teleskopowe zderzaki.

W 1966 r. pojawił się na rynku Volvo 144, który w tym okresie był uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie samochód na świecie. Posiadał on tzw. strefy kontrolowanego zgniotu, skuteczne hamowanie zapewniały hamulce tarczowe na wszystkich kołach, za bezpieczeństwo odpowiadały m.in. pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie, wprowadzono także urządzenia kontrolujące emisję spalin. Siedem lat później, w pierwszym modelu (164E) pojawił się elektroniczny wtrysk paliwa.

Współpraca Volvo z innymi producentami

W 1973 r. rozpoczyna się współpraca Volvo z firmą DAF. Szwedzi przejęli 1/3 akcji DAFa, w tym dział zajmujący się produkcją aut osobowych, a tym samym już prawie ukończony model 343/345. W kolejnych latach w dawnej fabryce DAF-a produkowane były m.in. Volvo 340/360 (będące zmodyfikowanymi odmianami modeli 343/345), Volvo 440/460/480, a od 1995 r. także Volvo S40, które było bliźniaczym modelem z Mitsubishi Carismą. Volvo współpracowało także m.in. z Renault i Peugeot nad nowymi jednostkami napędowymi.

Lata 80. i 90. to kolejne rewolucyjne rozwiązania w samochodach szwedzkiej marki. Volvo wyposaża swoje modele w silnik z turbodoładowaniem. Jednostka w modelu 240 Turbo osiąga moc 155 KM.  W 1991 r. z taśm produkcyjnych zjeżdża model z poprzecznie montowanym silnikiem 5-cylindrowym, unikalnym systemem zawieszenia Delta-link, systemem SIPS, chroniący przed skutkami zderzeń bocznych, a także z pasami bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji.

W 1996 r. Volvo wprowadziło nowe nazewnictwo swoich modeli. Od tamtej pory sedan ma przedrostek "S", kombi "V", a coupe "C". Przy tej okazji zaprezentowano model S40, V40 oraz C70. W 1999 r. Ford przejmuje od Volvo jego dział produkujący samochody osobowe. I to w tym okresie pojawiają się m.in. Volvo S60 i V60 oraz Volvo XC90. Współpraca z Fordem przetrwała do 2010 r., od kiedy to Volvo zostało przejęte przez chiński koncern Zhejiang Geely Holding.

Już pod chińskimi rządami Volvo wprowadza do swojej oferty m.in. Volvo V40 i XC40 czy S90 oraz V90.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volvo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volvo

Oceny Aut 5 425 ocen

4,4
~Sebastian
Volvo V40 II
Cross Country D3 150KM 110kW
Po latach jeżdżenia różnymi modelami bmw przesiadłem się do Volvo i...Coś za coś. Miałem bmw 1 serii E i F i bmw 3 serii F, diesle. Użytkowało się dobrze i raczej bezproblemowo, ale koszty utrzymania są dość wysokie. Volvo ma zdecydowanie tańszy serwis. Na plus, że to najbardziej bezproblemowe auto jakie miałem. 153 tyś km zrobione i w zasadzie 2 razy w roku melduję się na serwis, zmieniam olej, filtry i jeżdżę do następnego serwisu. Przy 122 tyś przebiegu wymieniony został rozrząd z pompą. Może nie trzyma się drogi jak bmw, może wykończenie wnętrza wygląda gorzej, widoczność też słabsza, ale koniec końców niewielki koszt utrzymania i spokój głowy jest bezcennny. Skrzynia biegów automatyczna sprawdza się w korkach i przy bardziej dynamicznej jeździe. Zużycie paliwa, wyższe niż w bmw, ok. 6.5 l latem, 8 zimą. Na długiej trasie potrafi zejść do 5.0-5.5 przy jeździe 130 km/h. Może wygląda, że trochę marudzę, ale naprawdę poleciłbym to auto.
4,7
~Blobby
Volvo V60 II
Kombi Facelifting 2.0 B4 B 197KM 145kW
Nie ma samochodów idealnych ale Volvo V60 ma ciekawe i mniej ciekawe aspekty. Robię ok. 35000 km na ekspresówkach .Specjalnie na ocenę czekałem prawie rok. Po pierwsze samochód nie jest tandetny , jakość materiałów bardzo dobra, nie ma gó....ch plastików , dobrze zrobiony od góry do dołu, spróbujcie użyć pokrętełka nawiewów - w tych czasach ich wykonanie i działanie to poezja . Bagażnik bez tandetnych wyściółek , haczyki ,ułatwienia transportu , coć z drugiej strony bagażnik znacznie większy niż w poprzedniku ale na ten wymiar samochodu bez szału ( vide Octavia). To co przed kierowcą to klasyka z pięknie wkomponowanym wyświetlaczem bez dolepiania na siłę tabletów jak w nieszczęsnym BMW i VAG. Sterowanie mimo ,że dotykowe bardzo intuicyjne. Fotele relatywnie twarde ale wygodne , chyba dobrałybym za drugim razem pakiet seats z podpórką pod nogi bo siedziska są trochę krótkie. Spasowanie - nie nie trzeszczy,piszczy i hałasuje. km
4,9
~Przemysław
Volvo 940
Sedan 2.3 i 16V 155KM 114kW
Auto to było moje marzenie z dzieciństwa, które udało mi się je zrealizować. Samochód daje mi niesamowite wrażenia z jazdy - wyjątkowo wygodne fotele, komfortowe zawieszenie, ponadprzeciętna jakość wykonania i trwałość. I ten charakterystyczny zapach starego Volvo :) Mój egzemplarz kupiłem bardzo zadbany wizualnie, bez grama rdzy i jeszcze w fabrycznym lakierze. Musiałem w niego sporo włożyć, ze względu na bogate wyposażenie i droższy w utrzymaniu silnik, niż wersja 8-zaworowa. Byłem jednak tego świadom - jak się chce mieć super stan auta, to trzeba mieć na uwadze, że może być "zastany" i dużo bebechów będzie do wymiany.

Zgłaszane usterki 448 usterek

Nieszczelne uszczelki tylnich nadkoli
  • Volvo XC60 II Crossover 2.0 B5 Benzynowy Mild Hybrid 264KM 194kW 2020-2021
  • nadwozie
  • usterka fabryczna
Występowanie usterki:
Tak 1
Nie 0
We wszystkich modelach Volvo XC60 produkowanych co najmniej od 2017r. po pewnym czasie jazdy (zależy od intensywności jazdy oraz warunków pogodowych) ujawnia się wada konstrukcyjna tylnych nadkoli oraz tylnych drzwi pasażerów. Uszczelka nadkoli, pomiędzy tylnymi nadkolami a krawędzią tylnych drzwi przepuszcza do wnętrza kokpitu wilgoć, pył, piasek, brud, wodę z drogi. Sprawa jest od samego początku znana koncernowi Volvo, który nic z tym nie robi. Część ASO dokłada specjalne nakładki (osłony, fartuchy) na tylne nadkola w ramach przeglądu za darmo albo symboliczne 100zł ale większość ASO wypiera się istnienia problemu i robi te zabiegi w 100% odpłatnie. Dodatkowo jest to niebezpieczne ze względu na przyspieszone zużywanie się (gnicie) wspomnianej uszczelki, która po prostu zaczyna odpadać od nadkola (skorodowany metalowy pancerz nie zaciska się na nadkolu) a jest to droga uszczelka (około 230zł brutto/szt.), która ciągnie się od tylnego nadkola, po dolnym progu do przedniego nadkola (jej montaż w ASO to ok. 516zł/szt.). Oprócz uszczelki korodują tylne drzwi pasażerów w okolicy uszczelki nadkola. W moim wypadku dedykowane, oryginalne Volvo osłony tylnych nadkoli wyeliminowały problem praktycznie do zera, tylko, że ich montaż odbył się łącznie z wymianą uszczelek (które już się rozpadały po dwóch/trzech latach użytkowania auta)... Niestety ASO we Wrocławiu V-Motors nie chciało tego zrobić w ramach jakiejkolwiek gwarancji (pomimo wykupienia głośno reklamowanego pakietu gwarancyjnego za ponad 8 tysięcy zł) i płaciłem za całą akcję 1800,72zł (FV/UP/2368/24). Do tego była bardzo niemiła rozmowa z chyba kierownikiem serwisu, którego wypowiedź można spuentować "jak się panu coś nie podoba, to proszę sobie to robić gdzie indziej"... a jak zrobię gdzie indziej, to jeszcze powiedzą, że złamałem warunki dodatkowej gwarancji XD
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volvo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena