Szukaj

Informacje o Volkswagen

Volkswagen, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza "samochód ludu" albo "samochód dla ludu", to od dłuższego już czasu najpopularniejsza marka samochodowa na europejskim rynku, która w 2018 r. pod względem globalnej sprzedaży ustąpiła tylko Toyocie. Samochody tej niemieckiej marki cieszą się ogromną popularnością nie tylko w Niemczech, ale również w wielu innych europejskich oraz pozaeuropejskich krajach i w wielu segmentach rynkowych modele Volkswagena należą do ścisłej czołówki.

Historia Volkswagena

Historia Volkswagena rozpoczęła się stosunkowo późno (w porównaniu do wielu innych popularnych dziś marek samochodowych), bo dopiero w latach 30. minionego wieku, a jej początki są dość mocno związane z osobami Adolfa Hitlera i Ferdynanda Porsche. Ten pierwszy, po dojściu do władzy w 1933 r., zlecił skonstruowanie taniego i tym samym dostępnego dla szerokiego grona odbiorców samochodu, który byłby w stanie poruszać się z prędkością do 100 km/h i pomieścić cztery osoby. Jako konstruktora wybrano Ferdynanda Porsche, który wcześniej, przy współpracy z firmami Zündapp oraz NSU, stworzył prototypy samochodów Type 12 i Type 32 odpowiednio.

Pierwszy prototyp samochodu powstał w 1934 r., jednak dopiero po 9 projektach podjęto decyzję o skierowaniu go do seryjnej produkcji i w 1938 r. rozpoczęto budowę fabryki w Dolnej Saksonii. Ostatecznie produkcja modelu, nazwanego KDF (Kraft durch Freude), ruszyła w 1941 r., jednak ze względu na działania wojenne do 1944 r. wyprodukowano zaledwie 630 egzemplarzy tego samochodu. Poza nim fabryka wytwarzała także pojazdy na potrzeby armii niemieckiej.

Wprawdzie po zakończeniu II wojny światowej pierwotnie zakłady w Fallersleben (dziś dzielnica Wolfsburga) przeznaczono do likwidacji, ostatecznie jednak zdecydowano o kontynuacji produkcji na potrzeby armii brytyjskiej, a następnie już dla ludności cywilnej. Wówczas też po raz pierwszy oficjalnie pojawiła się nazwa Volkswagen i pierwszy model Typ 1, który tak naprawdę był kontynuatorem modelu KDF. Volkswagen Typ 1, znany później bardziej jako Garbus (ale także jako Käfer czy Beetle), nie tylko przyczynił się do zmotoryzowania Niemiec, ale stał się jednym z najpopularniejszych modeli w historii motoryzacji.

Najważniejsze modele Volkswagena

Ponad 21,5 miliona wyprodukowanych egzemplarzy Volkswagena Garbusa do 2003 r., który doczekał się także kontynuacji w postaci New Beetle'a, stawiają ten model Volkswagena wśród najważniejszych w historii niemieckiej marki. Jednak Volkswagen ma w swojej historii także inne, równie popularne i ważne modele, które odegrały istotną rolę w rozwoju motoryzacji. Jednym z takich modeli jest Volkswagen Transporter (Typ 2), który po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1950 r., a do dziś powstało sześć generacji tego modelu, który przyczynił się do popularyzacji segmentu pojazdów o charakterze osobowo-dostawczym.

Kolejnym niezwykle ważnym modelem jest Volkswagen Passat, którego pierwsza generacja zadebiutowała w 1973 r. Od tego czasu na rynku pojawiło się już osiem generacji tego modelu Volkswagena z klasy średniej, który należy do najpopularniejszych modeli nie tylko w swoim segmencie rynkowym.

Choć Volkswagen Garbus był produkowany do 2003 r., to jednak w Wolfsburgu jego produkcję zakończono w 1974 r. (później produkowany był w Emden oraz w Meksyku). W tym samym roku rozpoczęto produkcję Volkswagena Golfa, który szybko stał się olbrzymim hitem sprzedażowym i dzięki swojej praktycznej sylwetce nadwozia przyczynił się do rozpropagowania segmentu kompaktów. Dziś Volkswagen Golf to najczęściej kupowanych modeli na europejskim rynku i jeden z najpopularniejszych w skali globalnej.

Samochody Volkswagena z rodziny I.D.

Choć w ofercie Volkswagena znajdziemy elektryczne i hybrydowe wersje modeli, to jednak Niemcy zdecydowali o utworzeniu odrębnej submarki, która będzie oferować wyłącznie auta na prąd. Pierwszym modelem będzie w 2020 r. kompaktowy Volkswagen I.D. Następne w kolejce są elektryczny crossover I.D. Crozz oraz średniej wielkości sedan zbudowany na bazie prototypowego I.D. Vizzion. Najprawdopodobniej pojawi się później także nieco większy SUV z napędem elektrycznym oraz dostawczo-osobowy I.D. Buzz.

Volkswagen to nie tylko marka samochodowa

Jednak Volkswagen obecnie to nie tylko marka samochodowa, ale również jeden z największych na świecie koncernów motoryzacyjnych. Do Grupy Volkswagena należą również takie marki jak Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini oraz Porsche. W 2016 r. Volkswagen po raz pierwszy został największym na świecie koncernem motoryzacyjnym, prześcigając pod względem sprzedaży Toyotę. Niemiecki koncern jest obecny na ponad 150 rynkach krajowych i ma prawie 50 zakładów produkcyjnych rozlokowanych niemal na całym świecie. 

Od 1993 r. Volkswagen produkuje także swoje modele w Polsce w zakładach w Poznaniu, Wrześni oraz Swarzędzu, a w Polkowicach powstają silniki. W polskich fabrykach powstają obecnie dostawcze modele samochodów Volkswagena (Transporter, Caddy oraz Crafter), choć w przeszłości montowane były również modele osobowe różnych marek należących do koncernu (m.in. Skoda Favorit, Felicia oraz Fabia, Seat Cordoba, Audi A6 czy Volkswagen Bora).

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volkswagen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volkswagen

Oceny Aut 17 293 oceny

4,6
~Giblartar
Volkswagen Tiguan III
SUV 1.5 eTSI 150KM 110kW
Dodaję ocenę tylko po 1 jeździe próbnej trwającej godzinę. Szukam samochodu żeby zmienić mojego Subaru Forestera XT więc to wysoko ustawiona poprzeczka i nie mogę znaleźć nic równie idealnego. Myślę, że ten Tiguan jest bliski ideału ale w trakcie wizyty w salonie rozmawiałem z klientem, któremu zawiesił się komputer i pojawia mu się jakiś błąd, którego aso nie potrafi usunąć - ma to niby nastąpić po aktualizacji oprogramowania w kwietniu 2025. Ogólne moje wrażenie z samochodu jest takie, że jest bardzo akuratny - wsiada się wygodnie jak do Forestera (czego nie mogę powiedzieć np. o Stelvio, które brałem pod uwagę i w którym nie do końca jest tak dobra widoczność i pasujący mi fotel).
4,6
~Giblartar
Volkswagen Tiguan III
SUV 1.5 eTSI 150KM 110kW
Dodaję ocenę tylko po 1 jeździe próbnej trwającej godzinę. Szukam samochodu żeby zmienić mojego Subaru Forestera XT więc to wysoko ustawiona poprzeczka i nie mogę znaleźć nic równie idealnego. Myślę, że ten Tiguan jest bliski ideału ale w trakcie wizyty w salonie rozmawiałem z klientem, któremu zawiesił się komputer i pojawia mu się jakiś błąd, którego aso nie potrafi usunąć - ma to niby nastąpić po aktualizacji oprogramowania w kwietniu 2025. Ogólne moje wrażenie z samochodu jest takie, że jest bardzo akuratny - wsiada się wygodnie jak do Forestera (czego nie mogę powiedzieć np. o Stelvio, które brałem pod uwagę i w którym nie do końca jest tak dobra widoczność i pasujący mi fotel).
4,4
~Wagru
Volkswagen Passat B8
Variant 1.5 TSI EVO 150KM 110kW
Użytkowaliśmy ten samochód 5 lat i przez 73 tys. km, w najwyższej wersji Highline. Służył jako auto dla rodziny 2+1, i auto na wyjazdy służbowe w dłuższe trasy. Uważam, że jest to świetny i kompletny samochód do którego nie da się przyczepić. Jedną gwiazdkę urywam za moc silnika 150 KM, która do tego auta jest po prostu za mała i wyciszenie przy wyższych prędkościach (zwłaszcza z tyłu). A poza tym nigdy nie zawiódł, jest przeogromny w środku, ma olbrzymi bagażnik (nigdy nie padło zdanie "nie zmieścimy się"), ma świetną ergonomię wnętrza wykonanego z dobrych materiałów. Jazda jest komfortowa a prowadzenie pewne. To na prawdę udane auto, którym świetnie jeździ się na codzień i w dalsze trasy. Tylko z silnikiem od 190 KM.

Zużycie paliwa 21 003 raporty

5,9
Volkswagen Polo V
Hatchback 5d 1.2 70KM 51kW
Silnik oszczędny przy jeździe w trasie (drogi krajowe i wojewódzkie) tam przy lekkiej nodze bez wyprzedania można liczyć na spalanie rzędu 5 litrów poniżej raczej nie da się zejść. Jazda w mieście i krótkie dystanse np. 2-3 km trzba liczyć 7.2 l/100km. W mojej ocenie można ocenić auto na 4+ jeżeli chodzi o spalanie te uśrednia się na poziomie 6.7 l/100km z ostatnich 10 tyś km. ( wynik z dystrybutora komputer pokazuje średnią 6.5l/100km) Silnik zdecydowanie mniej pali gdy się rozgrzeje, pierwsze km duże spalanie jak pisałem wyżej, do 10km dojazd stałą prędkością na liczniku spada do ok 6.2-6.4. Podróż ze stałą prędkością 80km/h to można zejść do 4.5 (mój osobisty rekord) ale jazda ekonomiczna i przewidywalny mały ruch o późnej porze. Autostrada no niestety 7 litrów (jadą ok. 120-130km/h ze względu na wyciszenie i obroty silnika). V-maks (na prostym nie z górki) 162 tylko kierowca z włączoną klimatyzacją, po wyłączeniu 171. Samochód źle reaguje na dołączenie ciężaru 5 osoby i jakiś rzeczy w bagażniku-ok. 60 kg spalanie z trasy 60 km to 6.7 l/100km. Samochód idealny na dojazdy do pracy i małe wypady za miasto w 2 osoby. Awaryjnie może zabrać 5 osób komfortowo do 50km (jechałem raz) w 4 spokojnie można jechać dużo dalej. Niestety dynamika pozostawia trochę do życzenia, jest to raczej autko na dojazdy i wleczenie się w porannym sznurze aut. Mimo wszystko polecam silnik prosty, tylko trzeba pamiętać wymieniać łańcuch rozrządu. Myślę że kupiłbym jeszcze raz chodź bardziej rozważałbym opcję 1.2 tsi (większa moc 105 koni mechanicznych, 4 cylindry, mniejsze spalanie ze względu na bezpośredni wtrysk). Ten silniczek jest lekko słabawy, ma 3 cylindry (delikatna wibracje są przy jałowych obrotach i tak sobie brzmi jak się wkręca na wyższe obroty, natomiast ze względu na 3 większe tłoki niż 4 mniejsze porównując np 1.4 mpi lepiej reaguje na jazdę i dodawanie gazu w niższych partiach obrotowych, natomiast czuć że silnik nie pracuje tak aksamitnie jak 4 cylindrowy) natomiast odwdzięcza się stosunkowo niskim spalaniem.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volkswagen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena