Szukaj

Informacje o Volkswagen

Volkswagen, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza "samochód ludu" albo "samochód dla ludu", to od dłuższego już czasu najpopularniejsza marka samochodowa na europejskim rynku, która w 2018 r. pod względem globalnej sprzedaży ustąpiła tylko Toyocie. Samochody tej niemieckiej marki cieszą się ogromną popularnością nie tylko w Niemczech, ale również w wielu innych europejskich oraz pozaeuropejskich krajach i w wielu segmentach rynkowych modele Volkswagena należą do ścisłej czołówki.

Historia Volkswagena

Historia Volkswagena rozpoczęła się stosunkowo późno (w porównaniu do wielu innych popularnych dziś marek samochodowych), bo dopiero w latach 30. minionego wieku, a jej początki są dość mocno związane z osobami Adolfa Hitlera i Ferdynanda Porsche. Ten pierwszy, po dojściu do władzy w 1933 r., zlecił skonstruowanie taniego i tym samym dostępnego dla szerokiego grona odbiorców samochodu, który byłby w stanie poruszać się z prędkością do 100 km/h i pomieścić cztery osoby. Jako konstruktora wybrano Ferdynanda Porsche, który wcześniej, przy współpracy z firmami Zündapp oraz NSU, stworzył prototypy samochodów Type 12 i Type 32 odpowiednio.

Pierwszy prototyp samochodu powstał w 1934 r., jednak dopiero po 9 projektach podjęto decyzję o skierowaniu go do seryjnej produkcji i w 1938 r. rozpoczęto budowę fabryki w Dolnej Saksonii. Ostatecznie produkcja modelu, nazwanego KDF (Kraft durch Freude), ruszyła w 1941 r., jednak ze względu na działania wojenne do 1944 r. wyprodukowano zaledwie 630 egzemplarzy tego samochodu. Poza nim fabryka wytwarzała także pojazdy na potrzeby armii niemieckiej.

Wprawdzie po zakończeniu II wojny światowej pierwotnie zakłady w Fallersleben (dziś dzielnica Wolfsburga) przeznaczono do likwidacji, ostatecznie jednak zdecydowano o kontynuacji produkcji na potrzeby armii brytyjskiej, a następnie już dla ludności cywilnej. Wówczas też po raz pierwszy oficjalnie pojawiła się nazwa Volkswagen i pierwszy model Typ 1, który tak naprawdę był kontynuatorem modelu KDF. Volkswagen Typ 1, znany później bardziej jako Garbus (ale także jako Käfer czy Beetle), nie tylko przyczynił się do zmotoryzowania Niemiec, ale stał się jednym z najpopularniejszych modeli w historii motoryzacji.

Najważniejsze modele Volkswagena

Ponad 21,5 miliona wyprodukowanych egzemplarzy Volkswagena Garbusa do 2003 r., który doczekał się także kontynuacji w postaci New Beetle'a, stawiają ten model Volkswagena wśród najważniejszych w historii niemieckiej marki. Jednak Volkswagen ma w swojej historii także inne, równie popularne i ważne modele, które odegrały istotną rolę w rozwoju motoryzacji. Jednym z takich modeli jest Volkswagen Transporter (Typ 2), który po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1950 r., a do dziś powstało sześć generacji tego modelu, który przyczynił się do popularyzacji segmentu pojazdów o charakterze osobowo-dostawczym.

Kolejnym niezwykle ważnym modelem jest Volkswagen Passat, którego pierwsza generacja zadebiutowała w 1973 r. Od tego czasu na rynku pojawiło się już osiem generacji tego modelu Volkswagena z klasy średniej, który należy do najpopularniejszych modeli nie tylko w swoim segmencie rynkowym.

Choć Volkswagen Garbus był produkowany do 2003 r., to jednak w Wolfsburgu jego produkcję zakończono w 1974 r. (później produkowany był w Emden oraz w Meksyku). W tym samym roku rozpoczęto produkcję Volkswagena Golfa, który szybko stał się olbrzymim hitem sprzedażowym i dzięki swojej praktycznej sylwetce nadwozia przyczynił się do rozpropagowania segmentu kompaktów. Dziś Volkswagen Golf to najczęściej kupowanych modeli na europejskim rynku i jeden z najpopularniejszych w skali globalnej.

Samochody Volkswagena z rodziny I.D.

Choć w ofercie Volkswagena znajdziemy elektryczne i hybrydowe wersje modeli, to jednak Niemcy zdecydowali o utworzeniu odrębnej submarki, która będzie oferować wyłącznie auta na prąd. Pierwszym modelem będzie w 2020 r. kompaktowy Volkswagen I.D. Następne w kolejce są elektryczny crossover I.D. Crozz oraz średniej wielkości sedan zbudowany na bazie prototypowego I.D. Vizzion. Najprawdopodobniej pojawi się później także nieco większy SUV z napędem elektrycznym oraz dostawczo-osobowy I.D. Buzz.

Volkswagen to nie tylko marka samochodowa

Jednak Volkswagen obecnie to nie tylko marka samochodowa, ale również jeden z największych na świecie koncernów motoryzacyjnych. Do Grupy Volkswagena należą również takie marki jak Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini oraz Porsche. W 2016 r. Volkswagen po raz pierwszy został największym na świecie koncernem motoryzacyjnym, prześcigając pod względem sprzedaży Toyotę. Niemiecki koncern jest obecny na ponad 150 rynkach krajowych i ma prawie 50 zakładów produkcyjnych rozlokowanych niemal na całym świecie. 

Od 1993 r. Volkswagen produkuje także swoje modele w Polsce w zakładach w Poznaniu, Wrześni oraz Swarzędzu, a w Polkowicach powstają silniki. W polskich fabrykach powstają obecnie dostawcze modele samochodów Volkswagena (Transporter, Caddy oraz Crafter), choć w przeszłości montowane były również modele osobowe różnych marek należących do koncernu (m.in. Skoda Favorit, Felicia oraz Fabia, Seat Cordoba, Audi A6 czy Volkswagen Bora).

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volkswagen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volkswagen

Oceny Aut 17 114 ocen

4,7
~Ark@diusz
Volkswagen Tiguan II
SUV 2.0 TSI 190KM 140kW
Samochód w wersji Highline + R-line . Zrywny , mocny samochód bez usterek jak dotychczas( 2019r nowy nie jest ). Ciężko się do czegoś przyczepić z jednym wyjątkiem trzeszczącymi tylko latem rączkami od drzwi . Fotele bardzo wygodne czy to 100 km czy 1000 plecy nie cierpią . Szybkość reakcji na pedał gazu super ( w TDI natomiast jest kosmiczny lag tu go niema ) . Przyspieszenie w szerokim zakresie 0-160 , 60 - 90 , 90 - 120 super. Najlepiej na mieście- szybko ruszą, płynnie można włączyć się do ruchu. Widoczność dobra nie ma na co narzekać i są kamery . Auto dodatkowo nie jest nadmiernie rozciągnięte wiec zawsze się gdzieś wciśniemy . Spalanie natomiast trasa 120 - 140 to od 6,5 do 8,5 wiatr pogoda sprawiają takie wahania w spalaniu 60 -90 5 -7litra miasto do 2 km 10l !!! zima 11l powyżej 4 km 7 - 8 l w mega korkach 8 - 10 l Moje średnie to 8,2 70% miasto 30 % trasa . Wyciszenie dobre z wyjątkiem nadkoli szumy okropne idą , ja to poprawiłem koszt 200 zł i własna praca .
4,6
~Danielathor
Volkswagen T-Roc
SUV Facelifting 1.5 TSI ACT 150KM 110kW
Na razie przejechałem niecały 1000 km. Długo analizowałem jakie auto zakupić jako nowe z salonu dla rodziny 2 + 1. Z uwagi na benefity przy zakupie, zniżki dla grup zawodowych i ogólne wrażenie wizualne (klasyczny wygląd z zewnątrz i w środku) padło na wv t roc. Wziąłem wersję special edition tudzież life plus, dużo bajerów w cenie. Komfort jazdy oceniam wysoko. Silnik rozgrzany pracuje pięknie, zimny hałasuje przy uruchamianiu trochę jak diesel. Biegi wchodzą pięknie. Układ kierowniczy bajka. Dużo miejsca w bagażniku. Z tyłu akceptowalnie. Ogólnie bardzo pozytywne wrażenie. Do 90 - 100 km regularnie włącza się system pracy na dwóch cylindrach i wtedy jest ekonomicznie, powyżej pracuje na ,4 garach. Przy 3000 obrotów na 6 biegu prędkość 150-180. Przy dynamicznej jeździe spalanie 7.1 przy dziadkowej poniżej 6. Ogólnie jestem zadowolony, ale przejechałem dopiero 1000 km.
4,2
~Golfinowy
Volkswagen Golf VI
Hatchback 5d 1.4 80KM 59kW
Auto kupiłem na swój pierwszy wóz w życiu, mimo 14lat auto spisuje się bardzo dobrze, przejechałem już 13 000km bez żadnej awarii. Auto każdy serwis miał robiony na czas, a wymianę rozrządu przy 106 000km. Golf 6 świetnie spisuje się na instalacji gazowej od firmy STAG. Średnie spalane LPG wynosi ok. 8l/100km (na odcinku 10km poza miastem + 8km w mieście). Przy dynamicznej jeździe. Jedyne co jest w aucie uciążliwe to brak wystarczającej mocy do wyprzedzania. Przy wymijaniu pojazdu przed sobą obowiązkowa redukcja lub rozpęd z większego dystansu.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volkswagen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena