Szukaj

Informacje o Toyota

Toyota to drugi co do wielkości koncern motoryzacyjny na świecie, który w 2018 r. pod względem wielkości sprzedaży ustąpił jedynie Grupie Volkswagena. Obecnie w skład największego japońskiego koncernu samochodowego, poza Toyotą, wchodzą również takie marki jak Lexus, Daihatsu, Hino oraz Scion. Jednocześnie Toyota była najpopularniejszą marką samochodową w 2018 r. z łączną sprzedażą na wszystkich rynkach wynoszącą ponad 8,75 mln egzemplarzy.

Historia Toyoty

Historia firmy Toyota rozpoczęła się w 1885 r., jednak jej początki nie były związane z przemysłem motoryzacyjnym. Sakichi Toyoda założył warsztat tekstylny, który w 1928 r. przekształcony został w firmę Toyoda Spinning and Weaving, którą w pierwszych latach prowadził ze swoim synem Kiichiro Toyodą, i która w dużej mierze przyczyniła się do zrewolucjonizowania przemysłu tekstylnego w Kraju Kwitnącej Wiśni. Dopiero na początku lat 30. minionego stulecia, na skutek zainteresowania syna założyciela branżą motoryzacyjną, firma w 1933 r. otworzyła dział samochodowy, który rozpoczął swą działalność od skonstruowania 6-cylindrowego silnika o pojemności 3,4 litra, a dwa lata później powstał pierwszy prototyp samochodu o nazwie A1. Już rok później rozpoczęto produkcję modelu AA, a w 1937 r. przekształcono strukturę firmy i wprowadzono nową nazwę – Toyota Motor Corporation.

Najważniejsze modele w historii Toyoty

Mimo rozpoczęcia działań wojennych Toyota w dalszym ciągu kontynuowała też produkcję samochodów oraz konstruowanie nowych modeli. Dlatego też już na początku lat. 50. XX w. Toyota była w stanie rozpocząć produkcję całkowicie nowych modeli. Jednym z ważniejszych aut z tamtego okresu była zbudowana na bazie Jeepa Willysa Toyota BJ, która była prekursorem produkowanego od 1954 r. do dziś Land Cruisera.

Prawdziwy boom na modele Toyoty miał miejsce w latach 50. i 60. Wówczas to zadebiutowało na rynku kilka ważnych modeli, dzięki którym Toyota zaczęła się liczyć także poza granicami swojego rodzimego kraju. W 1955 r. zadebiutowała Toyota Crown z klasy średniej-wyższej, a w 1957 r. nieprodukowana już dziś Toyota Corona z klasy średniej. W 1966 r. do oferty dołącza Toyota Corolla, najczęściej kupowany do dziś model Toyoty. W 1983 r. pojawiła się wreszcie Toyota Camry - jeden z kilku tzw. globalnych modeli Toyoty. Wszystkie te modele sprawiły, że rozpoczęto produkcję samochodów na niespotykaną dotąd skalę na rynku japońskim. 

Sportowe modele samochodów Toyota

W historii Toyoty znajdziemy także dość spory rozdział związany ze światem sportu i sportowymi modelami. Najlepszym tego przykładem są modele Celica, MR-2 czy Supra. Toyota Celica produkowana była w latach 1970-2005 i była dostępna jako liftback, coupe, a także kabriolet, a jej topową odmianą była wersja z napędem na wszystkie koła i turbodoładowaniem GT-Four.

Na bazie trzech ostatnich generacji Celici produkowana była Toyota Supra (początkowo oferowana jako Toyota Celica Supra), sportowe coupe z napędem na tylną oś. W 2019 r., po 17 latach przerwy, Toyota powróciła do tego modelu. Również sportowe geny miała produkowana od 1984 r. Toyota MR-2. To naturalnie nie wszystkie sportowe modele samochodów Toyoty. Warto wspomnieć jeszcze chociażby o takich modelach jak Toyota 2000GT czy też bazująca na Corolli Toyota AE86 w wersji Levin bądź Trueno.

Hybrydowe modele samochodów Toyoty

Równie ważny, jeśli nie ważniejszy, jest rozdział dotyczący modeli Toyoty z napędem hybrydowym. Można dziś śmiało postawić tezę, że gdyby nie ten japoński koncern, dziś z całą pewnością poziom rozwoju pojazdów z napędem hybrydowym byłby na znacznie niższym poziomie. Wprawdzie Toyota Prius nie była pierwszą hybrydą w historii motoryzacji, ale to ona odniosła największy sukces, osiągając największą sprzedaż ze wszystkich dostępnych na rynku hybryd. Pierwsza generacja Toyoty Prius zadebiutowała w 1987 r., a obecnie na rynku jest już dostępna czwarta generacja tego modelu.

Z biegiem czasu coraz więcej modeli Toyoty ma w swojej ofercie także warianty z napędem hybrydowym. Do tej grupy należą m.in. Toyota Auris, Toyota Yaris, Toyota Camry, Toyota Highlander, Toyota RAV4 czy Toyota C-HR.

Toyota - dodatkowe informacje

Toyota dość mocno związana jest z rynkiem polskim. W naszym kraju japoński koncern ma bowiem dwie swoje fabryki. W Wałbrzychu (Toyota Motor Manufacturing Poland) produkowane są silniki benzynowe oraz skrzynie biegów, zaś w Jelczu-Laskowicach (Toyota Motor Industries Poland) - silniki benzynowe oraz wysokoprężne. Od 2017 r. połączone obie spółki pracują również nad rozwojem napędu hybrydowego Toyoty.

Toyota Corolla to najlepiej sprzedający się model w historii Toyoty ze sprzedażą na poziomie ponad 40 milionów egzemplarzy. Dziś nowa Corolla zjeżdża z taśmy produkcyjnej do 27 sekund.

Olbrzymi wpływ na sukces Toyoty ma legendarny już dziś system produkcji Toyoty oparty m.in. o takie hasła jak kaizen, jidoka czy just-in-time. Chęć wyeliminowania każdego błędu jest tak duża, że każdy pracownik na linii produkcyjnej ma prawo do jej wstrzymania, jeśli zauważy jakiś błąd.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Toyota

Sprawdź co kierowcy
myślą o Toyota

Oceny Aut 11 196 ocen

3,1
~Tomek
Toyota Corolla Cross
SUV 2.0 Hybrid Dynamic Force 197KM 145kW
Samochód jest moim służbowym który otrzymałem w ramach awansu, poprzednio jeździłem Skodą fabią 3, Focusem MK4, Toyotą Auris 1.8hsd i Skodą Octavią 2FL + kilkadziesiąt innych aut które miałem w zyciu. Ogólnie patrząc po cenniku spodziewałem się czegoś lepszego. Przy moim użytkowaniu ten samochód to jeden z gorszych który miałem. Ciężko mi ocenić do czego on się tak właściwie nadaje, bo z jednej strony jeden z lepszych napędów wśród aut który świetnie sprawdza się w mieście a z drugiej strony przez swoje gabaryty, grube słupki, srednią widoczność średnio się do tego miasta sprawdza, w szczególności takiego ścisłego centrum. Ciężko się nim parkuje mimo mojego ogromnego doświadczenia za kierownicą. W trasę też średnio, niski zasięg, spalanie które potrafi wzrosnąć prawie dwukrotnie i drenuje zbiornik w oczach plus hałas przy 120 jak w fabii przy 160. Pod tym względem to rozczarowujące przy takiej cenie. I do tego wszelkie asystenty, piszczałki, ostrzeżenia, tego jest za dużo. Ciężko czasem się zorientować o co tak właściwie temu samochodowi chodzi. Ostrzeżenie o przekroczeniu prędkości które aktywuje się już o 1km/h za dużo, wyjeżdżajac z Dino na glowną drogę pokazuje prędkość 10km/h i ciągle pika, wjezdzam na osiedle to widzi 20km/h a jak już na nim jestem tyle że z niego wyjeżdżam twierdzi że już można 50km/h. Kamera cofania na wyposażeniu ale nie do użytku, wiecznie brudna, brak możliwości zdalnego jej czyszczenia. Funkcja uruchomienia zdalnego wywala ciągle błąd, dealer twierdzi że to błąd aplikacji (tej samej która otwiera/zamyka drzwi i czyta parametry samochodu) więc zimą lipa nie da się przyjść do nagrzanego już samochodu. Przejechałem póki co 17tys nim w ciągu 3miesiecy ale nie są to jakieś porywające uczucie. Autentycznie pewnie ktoś stwierdzi że jakiś głupi jestem ale do mojego użytku w zestawieniu Fabia /Corolla cross to wygrywa Fabia. Samochód zdecydowanie nie jest wart tej ceny, jeszcze gdyby był wygłuszony i mniej tych piszczałek to może można by go rozważyć.. Gdybym miał wydać swoje takie pieniądze na zakup innego auta to już wolałbym pewnie wziąć SuperB z silnikiem który mniej spali na trasie, zmieści bez problemu 5 osób i każdemu po długiej trasie zostaną nogi na miejscu i jeszcze bagaże bez problemu się zmieszczą.
4,3
~Kris1959
Toyota C-HR II
SUV 2.0 Hybrid Dynamic Force 197KM 145kW
Auto kupione oczami i po raz pierwszy w życiu zachwytem nad kształtem karoserii. Silnik, moc, oświetlenie, ogumienie R19 OK. Wiadomo Toyota. Miałem przez rok Yarisa Cross Adventure (full wypas) i gdyby nie ten silnik oraz słaba moc, pewnie bym został przy tym aucie, ale oczy kupowały nowego CHR 2.0 Executive. Szkoda, że nie rozsądek i rozum. Cenę, czytaj upust, udało mi się wytargować niezłą, ale drugi raz tego auta już bym nie kupił, przynajmniej za te pieniądze. Nagroda Nobla za brak tylnej wycieraczki, bo przecież woda miała sama spływać po szybie jak w sedanie. Chyba na testach w fabryce, bo przy normalnym użytkowaniu nawet przy prędkości powyżej 100 km/h deszcz nie spływa i zostają lusterka boczne, a przy cofaniu sygnały dźwiękowe i kamerka. Masakra, bo widoczność z tyłu i tak jest bardzo ograniczona. Komfort jazdy, przynajmniej z przodu, w porządku i o wiele ciszej niż w starym CHR. Kultura pracy silnika super. Spalanie, jak na tak dużą moc 197 KM bardzo niskie od 4 do średniej obecnie, czyli w zimie 5,1 l/100 km. Jazda po mieście i po autostradach OK. Brak możliwości całkowitego wyłączenia sygnału dźwiękowego przy przekraczaniu prędkości, o co nietrudno, bo czyta to chyba z chmury. Jadę po ulicy, gdzie nie ma żadnych znaków i ograniczeń, a sygnał się włącza przy przekroczeniu 30 km/h, bo jest to droga osiedlowa. W Yarisie Cross można to było wyłączyć na stałe, a tutaj za każdym razem przed jazdą trzeba by to robić. Pozostaje maksymalne wyciszenie, bo podobno takie są teraz wymagania UE. Pozostałe czujniki bardzo czułe i głośne. Też wyciszyłem ile się da, ale reagują nawet na krzak, który jest metr od samochodu. Ogólnie fajne auto z zewnątrz. Wewnątrz już nie jest tak różowo, jak za taką kasę. Kolega, który ma taki sam model zauważył spód auta, który już po roku jest w złym stanie i mechanik zalecił mu konserwację auta. Tego jeszcze nie sprawdzałem, ale zrobię to na wiosnę przy wymianie kół.
4,6
~zachwycony
Toyota Sienna II
Minivan 3.3 i V6 24V 233KM 171kW
Mam to auto trzeci rok. Kupiłem je w 2022 z przebiegiem 130tys mil. Poprzedni właściciel kupił je zaraz w 2006 po lekkiej obcierce. Niestety bardzo je zaniedbał. Musiałem naprawić po nim (to widocznie są usteri w tym aucie) : - zardzewiałe przewody klimatyzacji, - zardzewiałe przewody hamulcowe - uszkodzona wtyczka komputera - tempomat nie działał - do tego nikt nie wymienił oleju w skrzyni przez 130tys mil. - po wymianie zero szarpania czy zwłoki - chociaż wymieniał olej co 5tys mil. - nie wymieniał filtrów ani wtryskiwaczy gazu - po wymianie i przeczyszczeniu czuć moc Mechanicznie po naprawie tego chodzi jak złoto. Przyspiesza na gazie i benzynie jak prawdziwa sportowa bryka - ten dźwięk 6 cylinrów jest piękny. Niestety rdza go gryzie - podobno podwozie trzeba zrobić a nadkola i drzwi na szczescie zrobione przed laty. Kompfort i moc - tak bym ją podsumował . Świertne auto na biwak , wędkowani czy wypad na rowery w góry. Wszystko wchodzi do środka , nawet pełne łóżko wraz z rowerami. Świetnym rozwiązaniem są wyciągane fotlele i składane oparcie pasażera - masz stolik

Zgłaszane usterki 764 usterki

Rozładowany akumlator 12v problem z uruchomieniem
  • Toyota Yaris IV Cross Facelifting 1.5 Hybrid Dynamic Force 130KM 96kW od 2024
  • instalacja elektryczna
  • usterka fabryczna
Występowanie usterki:
Tak 6
Nie 1
Cześć kupiliśmy małe auto na dojazdy do sklepu i pracy max 40km. Przez miesiąc wszystko było ok. Po miesiącu się zaczęło rano auto było zablokowane i otworzenie drzwi możliwe jedynie grotem. System się nie podniósł i brak reakcji na próbę odpalenia. Wezwane asistance auto odpaliło i zostało umówione na wizytę w serwisie toyoty. Sprawdzenie aku i wszystko ok. Po trzech tygodniach asistane wezwane ponownie do tej samej awarii następnie po tygodniu i jeszcze raz po dwóch dniach i znowu po dwóch dniach. Ostatecznie auto zabrane lawetą na serwis. Przez tydzień sprawdzanie aku. Według serwisu wszystko ok przed wydaniem aku doładowane. 6 tygodni spokoju i znowu to samo. Serwis dilera gdzie auto było kupione stwierdził że auto robi za krótki odległości i nie może doładować aku. Propozycja ponownego sprawdzenia aku (sprawdzane juz 5 razy). Auto powinno robić co najmniej 100 km gdzie podczas wybierania samochodu było jasno powiedziane ze auto będzie robić max 40 km mało tego diler powiedział że auto jest przeznaczone do miasta na krótkie dystanse a nie w trasę. Poza tym auto strasznie mułowate i głośne, pali jak smok najlepiej było by mieć stałe podłączenie do dystrybutora. Komputer pokazuje ponad 500km zasięgu realny max 400 a na autostradzie 250-300km. Nigdy więcej takiego gniota jak toyota a tym bardziej hybryda. Tylko Diesel jak do tej pory w stu procentach nie zawodny auto robi 1,5 km dwa razy dziennie i nie ma problemów z odpaleniem nawet po miesiącach. STOP HAIBRYD GO DIESEL!!!
1 komentarz
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Toyota przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena