Szukaj

Informacje o Suzuki

Suzuki Motor Corporation, japoÅ„ska firma z już ponad 100-letniÄ… historiÄ…, poza produkcjÄ… samochodów, należy obecnie do Å›cisÅ‚ej Å›wiatowej czoÅ‚ówki także pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży motocykli oraz różnego rodzaju silników, w tym m.in. silników do motorówek.

Historia Suzuki

PoczÄ…tki historii firmy Suzuki siÄ™gajÄ… 1909 r., kiedy to 20-letni wówczas Michio Suzuki zaÅ‚ożyÅ‚ firmÄ™, która zajmowaÅ‚a siÄ™ poczÄ…tkowo produkcjÄ… krosien tkackich. Przez kolejne lata Suzuki udoskonalaÅ‚ produkowane przez siebie maszyny, by w 1929 r. zbudować nowy model maszyny do tkania, który zdobyÅ‚ tak duże uznanie, że trafiÅ‚ nawet na eksport. I wprawdzie aż do wybuchu II wojny Å›wiatowej to wÅ‚aÅ›nie maszyny tkackie stanowiÅ‚y najważniejszy produkt w ofercie firmy, to jednak Michio Suzuki stale staraÅ‚ siÄ™ rozszerzać swojÄ… dziaÅ‚alność, także o produkty z branży motoryzacyjnej. W 1937 r. stworzyÅ‚ nawet kilka prototypów samochodów, do napÄ™du których wykorzystano nowoczesne, chÅ‚odzone cieczÄ… silniki o pojemnoÅ›ci poniżej 800 cm3 i mocy 13 KM. Nie trafiÅ‚y one jednak nigdy do seryjnej produkcji.

Po zakoÅ„czeniu II wojny Å›wiatowej, w czasie której Suzuki musiaÅ‚o siÄ™ przestawić na produkcjÄ™ dla japoÅ„skiej armii, firma powróciÅ‚a do produkcji krosien, jednak zaÅ‚amanie na rynku tekstyliów sprawiÅ‚, że na poczÄ…tku lat 50. Suzuki musiaÅ‚o szukać na gwaÅ‚t nowych dróg rozwoju. Ponieważ w Japonii wówczas wzrosÅ‚o zapotrzebowanie na tanie Å›rodki transportu, Suzuki w 1952 r. wprowadziÅ‚o do produkcji rower Power Free z dodatkowym, dwusuwowym silnikiem spalinowym o pojemnoÅ›ci 36 cm3 i z nowatorskim systemem podwójnych zÄ™batek, dziÄ™ki któremu ten motorower mógÅ‚ być napÄ™dzany wyÅ‚Ä…cznie pracÄ… mięśni nóg, bÄ…dź tylko silnikiem, bÄ…dź pedaÅ‚ujÄ…c korzystać z pomocy silnika. Już rok później pojawia siÄ™ pierwszy motocykl o nazwie Diamond Free, który zyskuje sporÄ… popularność, a firma zmienia nazwÄ™ na Suzuki Motor Corporation.

Pierwsze samochody Suzuki i kolejne motocykle

Rok 1955 jest datÄ… premiery pierwszego seryjnego samochodu w historii Suzuki, który otrzymaÅ‚ nazwÄ™ Suzulight. Model ten napÄ™dzany byÅ‚ silnikiem dwusuwowym o pojemnoÅ›ci 360cm3 i mocy 16 KM, a także posiadaÅ‚ przedni napÄ™d, podwójne wahacze i sprężyny Å›rubowe w przednim i tylnym zawieszeniu oraz ukÅ‚ad kierowniczy z mechanizmem zÄ™batkowym. W ofercie w kolejnych latach dostÄ™pne byÅ‚y różne warianty modelu – sedan, minivan (Suzulight Van), pick-up oraz dostawczy Suzulight Carry. W tym okresie Suzuki rozszerzyÅ‚o także swojÄ… ofertÄ™ motocykli o nowÄ… seriÄ™ Colleda.

Kolejnym, wiÄ™kszym modelem byÅ‚o Suzuki Fronte 800, które napÄ™dzane byÅ‚o silnikiem o mocy 41 KM, zaÅ› w nastÄ™pnych latach pojawiaÅ‚y siÄ™ kolejne maÅ‚e samochody osobowe oraz dostawcze.

Ważny dla Suzuki byÅ‚ 1970 rok. Wówczas to zadebiutowaÅ‚ terenowy Suzuki Jimny z napÄ™dem na wszystkie koÅ‚a, który mimo niewielkich rozmiarów zewnÄ™trznych (rozstaw osi tylko 193 cm), niewielkiego silnika oraz nieznacznej mocy osiÄ…gnÄ…Å‚ spory sukces i to nie tylko na japoÅ„skim rynku, choć w przypadku eksportu pod maskÄ™ trafiaÅ‚a mocniejsza jednostka napÄ™dowa. W 1971 r. zadebiutowaÅ‚ motocykl Suzuki GT 750, a pięć lat później rusza produkcja motocykli serii GS. Z kolei w 1977 r. zadebiutowaÅ‚ terenowy model LJ80, a dwa lata później pojawiÅ‚ siÄ™ maÅ‚y model o nazwie SS80, który jednak w momencie eksportu do Europy zmieniÅ‚ nazwÄ™ na Alto.

Kolejne ważne modele Suzuki

W 1983 r. Suzuki wprowadziÅ‚o do sprzedaży model Swift, na niektórych rynkach sprzedawany jako Cultus. Dwa lata później debiutuje na rynku Suzuki Samurai, zaÅ› w 1987 r. Suzuki Vitara. Na poczÄ…tku XX w. do oferty doÅ‚Ä…czyÅ‚y m.in. Suzuki Twin, Suzuki Ignis, Suzuki SX4 oraz Suzuki Splash. Jednym z bardziej rozpoznawalnych modeli motocykli japoÅ„skiej marki byÅ‚ debiutujÄ…cy na rynku w 1998 r. Suzuki GSX1300R Hayabusa. W tym samym roku pojawiÅ‚ siÄ™ w sprzedaży Suzuki Grand Vitara.

Suzuki – dodatkowe informacje

Choć Suzuki jest obecnie niezależnÄ… markÄ…, to jednak w czasie swojej historii blisko wspóÅ‚pracowaÅ‚a z różnymi koncernami. Na poczÄ…tku lat 80. Suzuki podpisaÅ‚o porozumienie o wspóÅ‚pracy z General Motors i Isuzu, a w 1998 r. z General Motors zawarto umowÄ™ o partnerstwie strategicznym i nawet Amerykanie nabyli pewien pakiet akcji Suzuki, który jednak po kilku latach odsprzedaje. NastÄ™pnie Suzuki nawiÄ…zaÅ‚o bliskie partnerstwo z Volkswagenem, jednak również ta wspóÅ‚praca nie przetrwaÅ‚a zbyt dÅ‚ugo. W pierwszej dekadzie XX w. Suzuki blisko wspóÅ‚pracowaÅ‚o z Fiatem, a owocem tej wspóÅ‚pracy byÅ‚ m.in. Suzuki SX4 (bliźniaczy model Fiata Sedici). Pod koniec drugiej dekady XXI w. Suzuki zacieÅ›niÅ‚o swoje partnerstwo technologiczne z ToyotÄ…. WspóÅ‚praca ta obejmuje zarówno maÅ‚e modele, jak i modele z hybrydowym napÄ™dem.

W 1993 r. Suzuki otworzyÅ‚o swojÄ… fabrykÄ™ na WÄ™grzech (Esztergom), gdzie produkowane byÅ‚y m.in. Suzuki Wagon R. Suzuki produkuje również swoje modele w Indiach, gdzie ma niezwykle mocnÄ… pozycjÄ™.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Suzuki

Sprawdź co kierowcy
myślą o Suzuki

Oceny Aut 3 180 ocen

4,2
~1
Suzuki Ignis II
Hatchback 1.3 i 16V 94KM 69kW
Auto bardzo fajne (przebieg 154 374) można powiedzieć, że prawie bez awaryjne. Idealne w miasto, bo nie za duże, świetne w teren, bo jest lekko podwyższone. Krawężniki nie są mu straszne. Po rozłożeniu tylnych siedzeń dość dużo miejsca. Z przyczepką do 750kg też się fajnie prowadzi. Na trasy takie średnie, ponieważ ma słabe wygłuszenie. Spalanie jest nie za duże nie za małe. Zatankowanie do pełna baku starczyło na 700-800km jazdy w trasie. Auto ma świetny silnik 1.3 że zmiennymi fazami rozrządu. Polecam autko z czystym sumieniem.
4,9
~Paweł
Suzuki Vitara III
SUV Facelifting 2024 1.4 BoosterJet mild Hybrid 129KM 95kW
Auto przemyślane i praktyczne, bardzo zwrotne - świetny promień skrętu i łatwe parkowanie, dynamiczne w porównaniu z pełną hybrydą - max moment dostępny od samego dołu wspomagany baterią, ekonomiczne - przy dynamicznej jeździe 4.9l w trasie, 6.1l w mieście (jeszcze spada, ponieważ silnik dopiero się dociera), więc chyba nie warto dopłacać do hybrydy. Auto zwarte, niezbyt długie, jednak miejsca w kabinie i z tyłu dla pasażerów pod dostatkiem (wygrywa z Capturem, Yarisem-Cross, Aroną itp). Do bagażnika wchodzą 4 pełnowymiarowe koła 17":-) jest pojemny i ustawny jak na 365l, co nie jest oczywiste u konkurencji. Auto wyposażone w mnóstwo asystentów (od lipca 2014), za które w VW, Seacie, Toyocie trzeba dopłacać i działają rewelacyjnie, komunikaty nie są nachalne i można je w ustawieniach korygować. Menu komputera ładnie rozbudowane, multimedia działają płynnie, navi, połączenia bezprzewodowe z tel itp. Niestety po liftingu okroili Vitarę z poduszki kolanowej, która była dostępna wcześniej. Przydałoby się więcej przyjemnej tapicerki na boczkach drzwi. Po lifcie radar przeniesiono wyżej w zderzaku (na +), ale nadal nie ma nawiewów w kabinie na tył. Ręczny tradycyjny, za to na 4 kołach wszędzie tarcze (konkurenci w większości stosują bębny na tył). I najważniejsze - 4 cylindry = równa i cicha praca, rozrząd na łańcuchu. Wcześniej były użytkowane 1.4 turbo innych producentów, ale żaden nie schodził poniżej 7.5l/100km przy delikatnej jeździe w trybie mieszanym.
4,8
~_greg
Suzuki Swift VI
Hatchback Facelifting 1.2 DualJet SHVS 83KM 61kW
Nawet się nie spodziewalem jakie to będzie fajne auto. Przesiadlem się z Corsy D o podobnej mocy bo też 1.2 i 80 koni. Tyle że Corsa ważyla 1100kg podczas gdy Swift niewiele ponad 900. Dodatkowo w swifcie lekko pomaga silniczek elektryczny. Niemniej różnica w dynamice jest kolosalna. Swiftowi bliżej pod tym względem do 110 konnego Yarisa 1.5. Niby podają że sprint do setki trwa 13 sekund ale wg niezależnych testów wyszlo 12. Ale czemu o tym piszę? Po prostu zwinność tego auta dzięki niskiej masie jest niesamowita, taki miejski gokart. Corsa w tym porównaniu wypadala jakby zamiast drążków kierowniczych miala gumki od majtek. Bagażnik niby tylko trochę mniejszy na papierze ale w Swifcie wygląda na dużo mniejszy przez to że szyba jest bliżej zaglówków. Na zakupy do miasta idealnie wystarczy ale hulajnoga która wyprostowana wchodzila do Corsy tu już nie wchodzi bo wadzi o szybę. Nie jest to dla mnie duży minus ale warty odnotowania. Natomiast w kabinie to auto jest tak samo przestronne jak Corsa co mnie zdziwilo bo jest aż 15cm krótsze. Czuć też maly rozstaw osi ale w sensie pozytywnym bo o ile kabina tu nie traci to za to promień skrętu jest wręcz śmieszny. To też daje na plus dla zwinności. Wziąlem średnią wersję wyposażenia i tu jest wręcz za dużo tych wszystkich systemów. Ogólnie deska rozdzielcza bardzo mi się podoba, bardzo fajna kierownica, ale czuć że na desce sporo zeszli z masy bo jak się mocniej naciśnie to się ugina. Cienki plastik, taka wytloczka, na szczęście nie trzeszczy i jest ladna, a w kierownicy to więcej guzików niż w moim Grand Caravanie :D Grzanie przednich foteli też jest. Fotele wygodne. Co jest jeszcze warte wzmianki to silnik. To że 4 cylindrowy to jedno, mi 3 cylindry nie przeszkadzają, ale jest prosty w obsludze z zewnątrz. Alternatoro rozrusznik jest z przodu, nie trzeba wkladać lap w razie jakby trzeba bylo kiedyś naprawić. Z tylu za silnikiem praktycznie nic nie ma. Maglownica tylko, a tak wszystko na wierzchu, przestronnie i latwy dostęp. W Corsie bylo dużo gorzej, tam nawet żeby zmienić żarówkę w lampie musialem zdejmować zderzak!!! No wlasnie, Swift ma fajne soczewkowe światla mijania (i dzienne LEDy) które bardzo dobrze oświetlają drogę. Jeszcze jedna ważna rzecz. CENA. W dobie gdzie byle mieszczuch startuje z poziomu 90 tys zl, Swifta udalo mi się kupić za 74,9. Środkowa wersja wyposażenia (2 z 3) z opcjonalnym dwukolorem (czarny dach). Auto startowalo od 67,9 w promocji za najniższą wersję więc doplacając 4,5 za kolor wystarczylo jedynie 2,5 tys zaplacić za dość spore wyposażenie dodatkowe.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Suzuki przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena