Szukaj

Informacje o Skoda

Skoda to obecnie najpopularniejsza marka samochodowa na polskim rynku, która swój sukces rynkowy nad Wisłą zawdzięcza przede wszystkim często widywanym na naszych drogach modelom Skoda Fabia i Octavia. Obecny dynamiczny rozwój czeska marka zawdzięcza w dużej mierze również przynależności do koncernu Volkswagen, od którego Skoda czerpie najnowsze rozwiązania technologiczne, a także ekspansji na pozaeuropejskie rynki, w tym m.in. do Chin, a nawet do Australii.

Historia Skody

Początki historii Skody można doszukiwać się w dwóch całkowicie odrębnych miejscach i w aż trzech osobach, które miały kluczowe znaczenie dla pierwszych lat funkcjonowania firmy. Po raz pierwszy o firmie Skoda można było usłyszeń w 1869 r., kiedy to Emil Skoda przejmuje od hrabiego Arnosta Waldsteina zakłady przemysłowe w Pilznie założone dziesięć lat wcześniej. W zakłady te, w których Skoda obejmował kierownicze stanowisko, zajmowały się produkcją dla przemysłu metalowego oraz zbrojeniowego.

Po zakończeniu I wojny światowej, już po śmierci Emila Skody w 1900 r., zakłady rozszerzają swoją działalność, by od 1924 r. rozpocząć również produkcję samochodów. Samochody wytwarzane były na licencji hiszpańskiej firmy Hispano-Suiza, a pierwszym wyprodukowanym autem był model 25/100.

Równolegle w Mladej Boleslav od 1895 r. funkcjonuje firma Laurin & Klement, która została założona przez mechanika Vaclava Laurina i księgowego Vaclava Klementa. W pierwszych latach działalności firma L&K zajmowała się naprawą i produkcją, rowerów pod nazwą Slavia, by od 1898 r. poszerzyć działalność również o produkcję motocykli. Nie minęło zbyt wiele czasu, by dwaj panowie o imieniu Vaclac postawili również na działalność związaną z produkcją samochodów. Już w 1901 r. powstaje pierwszy prototyp auta o nazwie Voiturette, który jednak w pełni gotowy jest dopiero cztery lata później. Łącznie powstały 44 egzemplarze tego modelu. Kolejne modele firmy Laurin & Klement oznaczane były literkami B i C. W 1907 r. powstaje model F z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 21 KM, rok później firma wypuszcza rajdowe auto, a w 1911 r. model S z czterocylindrowym silnikiem o mocy 14 KM. Firma wytwarza ponadto m.in. autobusy, ciężarówki, silniki lotnicze, maszyny rolnicze, walce, a także w czasie I wojny światowej uzbrojenie.

W latach 20. minionego stulecia firma Laurin & Klement zaczęła szukać strategicznego partnera, co było również pochodną pożaru w 1924 r., który strawił zakłady produkcyjne w Mladej Boleslav. W efekcie w 1925 r. dochodzi do fuzji, w następstwie której Skoda staje się właścicielem firmy Laurin & Klement.

Pierwsze samochody Skody

Już w następnym roku (1926 r.) zaprezentowany został pierwszy model koncernu Skoda o nazwie Skoda 150. Firma zaczyna produkować na większą skalę, m.in. dzięki wprowadzeniu nowoczesnej linii montażowej w 1930 r. Rok wcześniej z fabryki w Pilznie wyjeżdża Skoda 860, która jest napędzana 8-cylindrowym silnikiem o mocy 60 KM. Dużą popularność zdobywa Skoda 420 Popular z czterocylindrowym silnikiem o mocy 20 KM. Do drugiej wojny światowej powstają jeszcze takie samochody Skody jak 100 Popular oraz jego następca, Skoda Tudor.

Okres wojny to naturalnie produkcja na potrzeby armii niemieckiej, a po niej utworzenie przedsiębiorstwa państwowego o nazwie AZNP Skoda (Automobilove Zavody, Narodni Podnik). W tym okresie Skoda wypuszcza na rynek m.in. takie modele jak Skoda 1200 z silnikiem o pojemności 1221 cm3 i mocy 36 KM, Skoda 440 (Spartak) oraz produkowaną od 1959 r. Octavię. Kolejnym ważnym modelem w tym okresie była Skoda 1000 MB z silnikiem umieszczonym z tyłu.

Współczesne modele Skody

Przełom w rozwoju czeskiego koncernu następuje w latach 90. XX wieku, kiedy to w 1991 r. Skoda staje się częścią koncernu Volkswagena (wówczas to niemiecki koncern nabył 30% udziałów Skody, a jedynym akcjonariuszem czeskiej firmy jest od 2000 r.). Zapowiedzią rewolucyjnych zmian w projektowaniu aut był jednak już model Favorit z 1987 r., który powstał także w odmianie kombi oraz pickup. Pierwszym nowym modelem wyprodukowanym pod rządami Niemców z Wolfsburga była Skoda Felicia, którą w 1999 r. zastępuje Skoda Fabia. Wcześniej, bo w 1996 r. do gamy modelowej wraca Skoda Octavia, a jedna z jej odmian nosi nazwę Laurin & Klement. W 2001 r. do sprzedaży wraca także Skoda Superb - model o takiej nazwie był bowiem produkowany przed II wojną światową.

Skoda - dodatkowe informacje

Najważniejsze fabryki Skody zlokalizowane są w Czechach, w miejscowościach Mlada Boleslav, Vrchlabi oraz Kvasinach. Jednak samochody Skody były bądź są produkowane również w innych państwach, m.in. w Chinach, Rosji czy w Indiach. W przeszłości montaż modeli Skody odbywał się również w Polsce, w zakładach Volkswagen Poznan. Z taśm montażowych zjeżdżały tam (początkowo w standardzie SKD, a później także CKD) takie modele jak Skoda Favorit, Skoda Felicia, pierwsza generacja Skody Octavia oraz Fabia.

czytaj więcej

Skoda – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Skoda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Skoda

Oceny Aut 9 547 ocen

4,9
~Mike_superb
Skoda Superb IV
Kombi 2.0 TSI 204KM 150kW
Samochód oceniam bardzo dobrze. Spełnia wszystkie oczekiwania. Miał być duży, wygodny w trasę, z ogromnym bagażnikiem. Jeździ się bardzo komfortowo i jest to dokładnie to, czego oczekuję od segmentu D/E. Posiadam wersję L&K, więc na wyposażenie narzekać nie można. W tych pieniądzach raczej nie ma niczego lepszego na rynku. Zawieszenie bardzo dobre (nie mam problemów z głośnym DCC). Fotele ultra wygodne - jest to pierwsze auto, w którym po 7h jazdy nie czuję się w ogóle zmęczony. Jakość wykończenia bardzo przyzwoita. Kamery 360 bardzo ułatwiają manewrowanie, ale sama kamera cofania jest po prostu słaba. Jakość jej nie powala na kolana i szczególnie w nocy średnio się przydaje. Wyciszenie bardzo dobre.
1,6
~Harold
Skoda Octavia IV
Kombi 2.0 TDI 150KM 110kW
wszystko w tym aucie jest koszmarem, siedzenie kierowcy - siedzisko opadające tak że siedzi się tylko na max 15 cm na samych kościach kulszowych miednicy, po kilku minutach odchodzi się od zmysłów tak wbija się ta rozciągnięta na sztywno cerata, która w ogóle się nie zapada. siedzi się jak na drewnianej ławeczce o szerokości 12 cm. Oparcie w ogóle nie wyprofilowane. Boli siedzenie i kręgosłup. Jedyne o czym myślałem w tym aucie to - ja chcę stąd uciec. do tego ten ciężki klekoczący silnik. samochód jak wydmuszka z kilkuset kilogramowym klekotem z przodu, na zakrętach wynosi aż trudno utrzymać. Na nierównościach poprzecznych buja ten ciężki przód jak wózek dla dziecka. bagażnik, kombi które pełni funkcje sedana. sztywna plastikowa długa listwa ochronna na klapie bagażnika sprawia, że ostatnie kilkadziesiąt cm bagażnika to faktycznie sedan. załadunek tylko do sztywnej półki. okropne plastikowe wycieraczki pocięte wzdłuż, tak że nie utrzymasz nogi bo leci prosto w stronę silnika. koszmar, nigdy więcej
1,6
~Harold
Skoda Octavia IV
Kombi 2.0 TDI 150KM 110kW
wszystko w tym aucie jest koszmarem, siedzenie kierowcy - siedzisko opadające tak że siedzi się tylko na max 15 cm na samych kościach kulszowych miednicy, po kilku minutach odchodzi się od zmysłów tak wbija się ta rozciągnięta na sztywno cerata, która w ogóle się nie zapada. siedzi się jak na drewnianej ławeczce o szerokości 12 cm. Oparcie w ogóle nie wyprofilowane. Boli siedzenie i kręgosłup. Jedyne o czym myślałem w tym aucie to - ja chcę stąd uciec. do tego ten ciężki klekoczący silnik. samochód jak wydmuszka z kilkuset kilogramowym klekotem z przodu, na zakrętach wynosi aż trudno utrzymać. Na nierównościach poprzecznych buja ten ciężki przód jak wózek dla dziecka. bagażnik, kombi które pełni funkcje sedana. sztywna plastikowa długa listwa ochronna na klapie bagażnika sprawia, że ostatnie kilkadziesiąt cm bagażnika to faktycznie sedan. załadunek tylko do sztywnej półki. okropne plastikowe wycieraczki pocięte wzdłuż, tak że nie utrzymasz nogi bo leci prosto w stronę silnika. koszmar, nigdy więcej
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Skoda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena