Szukaj

Informacje o Skoda

Skoda to obecnie najpopularniejsza marka samochodowa na polskim rynku, która swój sukces rynkowy nad Wisłą zawdzięcza przede wszystkim często widywanym na naszych drogach modelom Skoda Fabia i Octavia. Obecny dynamiczny rozwój czeska marka zawdzięcza w dużej mierze również przynależności do koncernu Volkswagen, od którego Skoda czerpie najnowsze rozwiązania technologiczne, a także ekspansji na pozaeuropejskie rynki, w tym m.in. do Chin, a nawet do Australii.

Historia Skody

Początki historii Skody można doszukiwać się w dwóch całkowicie odrębnych miejscach i w aż trzech osobach, które miały kluczowe znaczenie dla pierwszych lat funkcjonowania firmy. Po raz pierwszy o firmie Skoda można było usłyszeń w 1869 r., kiedy to Emil Skoda przejmuje od hrabiego Arnosta Waldsteina zakłady przemysłowe w Pilznie założone dziesięć lat wcześniej. W zakłady te, w których Skoda obejmował kierownicze stanowisko, zajmowały się produkcją dla przemysłu metalowego oraz zbrojeniowego.

Po zakończeniu I wojny światowej, już po śmierci Emila Skody w 1900 r., zakłady rozszerzają swoją działalność, by od 1924 r. rozpocząć również produkcję samochodów. Samochody wytwarzane były na licencji hiszpańskiej firmy Hispano-Suiza, a pierwszym wyprodukowanym autem był model 25/100.

Równolegle w Mladej Boleslav od 1895 r. funkcjonuje firma Laurin & Klement, która została założona przez mechanika Vaclava Laurina i księgowego Vaclava Klementa. W pierwszych latach działalności firma L&K zajmowała się naprawą i produkcją, rowerów pod nazwą Slavia, by od 1898 r. poszerzyć działalność również o produkcję motocykli. Nie minęło zbyt wiele czasu, by dwaj panowie o imieniu Vaclac postawili również na działalność związaną z produkcją samochodów. Już w 1901 r. powstaje pierwszy prototyp auta o nazwie Voiturette, który jednak w pełni gotowy jest dopiero cztery lata później. Łącznie powstały 44 egzemplarze tego modelu. Kolejne modele firmy Laurin & Klement oznaczane były literkami B i C. W 1907 r. powstaje model F z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 21 KM, rok później firma wypuszcza rajdowe auto, a w 1911 r. model S z czterocylindrowym silnikiem o mocy 14 KM. Firma wytwarza ponadto m.in. autobusy, ciężarówki, silniki lotnicze, maszyny rolnicze, walce, a także w czasie I wojny światowej uzbrojenie.

W latach 20. minionego stulecia firma Laurin & Klement zaczęła szukać strategicznego partnera, co było również pochodną pożaru w 1924 r., który strawił zakłady produkcyjne w Mladej Boleslav. W efekcie w 1925 r. dochodzi do fuzji, w następstwie której Skoda staje się właścicielem firmy Laurin & Klement.

Pierwsze samochody Skody

Już w następnym roku (1926 r.) zaprezentowany został pierwszy model koncernu Skoda o nazwie Skoda 150. Firma zaczyna produkować na większą skalę, m.in. dzięki wprowadzeniu nowoczesnej linii montażowej w 1930 r. Rok wcześniej z fabryki w Pilznie wyjeżdża Skoda 860, która jest napędzana 8-cylindrowym silnikiem o mocy 60 KM. Dużą popularność zdobywa Skoda 420 Popular z czterocylindrowym silnikiem o mocy 20 KM. Do drugiej wojny światowej powstają jeszcze takie samochody Skody jak 100 Popular oraz jego następca, Skoda Tudor.

Okres wojny to naturalnie produkcja na potrzeby armii niemieckiej, a po niej utworzenie przedsiębiorstwa państwowego o nazwie AZNP Skoda (Automobilove Zavody, Narodni Podnik). W tym okresie Skoda wypuszcza na rynek m.in. takie modele jak Skoda 1200 z silnikiem o pojemności 1221 cm3 i mocy 36 KM, Skoda 440 (Spartak) oraz produkowaną od 1959 r. Octavię. Kolejnym ważnym modelem w tym okresie była Skoda 1000 MB z silnikiem umieszczonym z tyłu.

Współczesne modele Skody

Przełom w rozwoju czeskiego koncernu następuje w latach 90. XX wieku, kiedy to w 1991 r. Skoda staje się częścią koncernu Volkswagena (wówczas to niemiecki koncern nabył 30% udziałów Skody, a jedynym akcjonariuszem czeskiej firmy jest od 2000 r.). Zapowiedzią rewolucyjnych zmian w projektowaniu aut był jednak już model Favorit z 1987 r., który powstał także w odmianie kombi oraz pickup. Pierwszym nowym modelem wyprodukowanym pod rządami Niemców z Wolfsburga była Skoda Felicia, którą w 1999 r. zastępuje Skoda Fabia. Wcześniej, bo w 1996 r. do gamy modelowej wraca Skoda Octavia, a jedna z jej odmian nosi nazwę Laurin & Klement. W 2001 r. do sprzedaży wraca także Skoda Superb - model o takiej nazwie był bowiem produkowany przed II wojną światową.

Skoda - dodatkowe informacje

Najważniejsze fabryki Skody zlokalizowane są w Czechach, w miejscowościach Mlada Boleslav, Vrchlabi oraz Kvasinach. Jednak samochody Skody były bądź są produkowane również w innych państwach, m.in. w Chinach, Rosji czy w Indiach. W przeszłości montaż modeli Skody odbywał się również w Polsce, w zakładach Volkswagen Poznan. Z taśm montażowych zjeżdżały tam (początkowo w standardzie SKD, a później także CKD) takie modele jak Skoda Favorit, Skoda Felicia, pierwsza generacja Skody Octavia oraz Fabia.

czytaj więcej

Skoda – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Skoda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Skoda

Oceny Aut 9 497 ocen

4,7
~Bartłomiej
Skoda Superb IV
Kombi 2.0 TDI 150KM 110kW
Miałem dwa Superby wcześniej (III gen., L&K i Sportline), wszystkie kupione jako nowe i eksploatowane przez 3 lata, więc mam porównanie do poprzednich modeli. Najnowszego Superba mam w wersji L&K i jest pod każdym względem lepszy od poprzedników! Zawieszenie nie buja jak wcześniej, jest dużo lepiej dopracowane, układ kierowniczy bardzo dobry, jakość wykończenia wnętrza poziom wyżej, wyciszenie również odczuwalnie lepsze. Jedynie silnik bez zmian, musiałem dolać olej po 10 tys. km tak jak wcześniej.
4,9
~NebulaKing
Skoda Fabia III
Hatchback 1.0 MPI 75KM 55kW
Posiadam samochód z 2019 roku z silnikiem 1.0, który od nowości przejechał już 310,000 km. W tym czasie pojazd nie sprawił żadnych problemów – jedynymi wymianami były klocki hamulcowe i olej. Posiadam wersję Ambition z reflektorami Bi-LED, które są świetnej jakości. Wiązka światła jest bardzo dobrze ukierunkowana, mocna, co zapewnia doskonałą widoczność. Dodatkowo system automatycznego przygaszania świateł drogowych działa bez zarzutu. Wnętrze pojazdu sprawia wrażenie solidnie wykonanej konstrukcji – mimo takiego przebiegu nic nie skrzypi ani nie trzeszczy. Materiały użyte w kabinie również trzymają wysoki poziom i nie zdradzają większych oznak zużycia. Z technicznego punktu widzenia zawieszenie oraz układ kierowniczy zostały bardzo dobrze dopracowane. Samochód prowadzi się pewnie i przewidywalnie, bez nadmiernych przechyłów w zakrętach. Zawieszenie jest sprężyste, a jednocześnie dostarcza dużo informacji o nawierzchni. Co więcej, eksploatacja pojazdu jest naprawdę tania – na przykład wahacze renomowanych marek to groszowe sprawy. Ciekawym rozwiązaniem są wloty chłodzenia hamulców, przypominające te w bardziej sportowych autach, a lekkie i wytrzymałe aluminiowe felgi to kolejny atut. System ASR wielokrotnie uratował mnie w trudnych zimowych warunkach, pozwalając bez problemu wyjechać nawet z dużych zasp śniegu. Klimatyzacja działa świetnie, a jej włączenie nie wpływa znacząco na moc silnika. Hamulce natomiast to prawdziwa żyleta. Silnik to doskonale dopracowana jednostka 3 cylindrowa, świetnie wyważona i elastyczna – dobrze reaguje już od 1200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny dość nisko, ale co warto podkreślić, silnik uzyskuje 110 Nm z litra pojemności, bez użycia sprężarki. Konstrukcja głowicy, zintegrowanej z kolektorem wydechowym, przez który przepływa płyn chłodniczy, pozwala na bardzo szybkie nagrzewanie się silnika. WArto zaznaczy, że jak większość wolnossąkow silnik wymaga dobrego paliwa i sprawnego układu chłodzenia. W moim przypadku aby uniknąć ewentualnych problemów wymieniam chłodnicę tak mniej eiwcej co 100 tys. km. Takie podejście znacznie zmniejszyło ryzyko wystąpienia niedogodności. Latem korzystam z wentylatorow klimatyzacji zeby chlodzic komore silnika. Jeśli chodzi o spalanie to realnie wynosi 6 l/100 km gazu przy spokojnej jeździe prawym pasem. Na autostradzie przy prędkości 140 km/h zużycie wzrasta do 7,8 l/100 km. W mieście przy dynamicznej jeździe można liczyć na podobny wynik.
4,6
~Jarek
Skoda Octavia IV
Liftback 2.0 TDI 150KM 110kW
Nie bardzo rozumiem skąd tak słabe oceny zważywszy na cenę samochodu.Owszem czasami elektronika zamuli ale wystarcza wyłączenie i ponowne włączenie zapłonu i jest ok.Zawieszenie nie tłumi na wybojach? To nie jest samochód do jazdy terenowej, prześwit to tylko 13 cm.Fakt ergonomia tabletu nie do końca przemyślana.Ale proszę spojrzawszy na własności użytkowe wskazać alternatywny samochód o takich wymiarch, o podobnej pojemności bagażnika czy zbliżonym rzeczywistym spalaniu?Konkurencji praktycznie brak.Dziwią mnie negatywne oceny modelu typu: słabe wyciszenie, głośna praca zawieszenia, słabe hamulce czy przyspieszenie, nieergonomiczny fotel.To wszystko jest do zauważenia na jedzie próbnej więc nie rozumiem frustracji.Nie odpowiada - nie kupuję.W oparciu o co kupujecie samochód? Jesteście znieczuleni na jeździe próbnej czy po wypożyczeniu samochodu do testu? Oczywiście są lepsze samochody ale trzeba za nie dopłacić czasami kilkdziesiąt tysięcy. Wszystko to kalkulacja: cena / jakość.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Skoda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena