Szukaj

Informacje o Seat

HiszpaÅ„ska marka Seat to jedna z najmÅ‚odszych europejskich marek samochodowych, która zostaÅ‚a zaÅ‚ożona w 1950 r. jako Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo, skÄ…d zostaÅ‚a wziÄ™ta jej nazwa. PoczÄ…tkowe lata dziaÅ‚alnoÅ›ci Seata Å›ciÅ›le zwiÄ…zane sÄ… z koncerem Fiat, natomiast obecnie Seat należy do niemieckiego koncernu Volkswagen. I choć nie byÅ‚a to pierwsza hiszpaÅ„ska marka samochodowa (wczeÅ›niej istniaÅ‚a chociażby Hispano-Suiza), to jednak to wÅ‚aÅ›nie Seat w najwiÄ™kszej mierze przyczyniÅ‚ siÄ™ do zmotoryzowania caÅ‚ego kraju i jest do dziÅ› najpopularniejszÄ… markÄ… Hiszpanów.

Historia Seata

Firma Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo zostaÅ‚a powoÅ‚ana do życia 9 maja 1950 r. przez HiszpaÅ„ski Narodowy Instytut PrzemysÅ‚u (który objÄ…Å‚ 51% udziaÅ‚ów w firmie), organizacjÄ™ szeÅ›ciu banków (42%) oraz koncern Fiat (7%). Obecność Fiata nie byÅ‚a tu przypadkowa, gdyż to na licencji wÅ‚oskiej marki powstawaÅ‚y pierwsze modele Seata. DziÄ™ki takiej wspóÅ‚pracy Seat chciaÅ‚ uniknąć bÅ‚Ä™dów mÅ‚odoÅ›ci, jakie czÄ™sto siÄ™ zdarzaÅ‚y nowym na rynku koncernom motoryzacyjnym.

W czerwcu 1953 r. powstaje pierwsza fabryka Seata w Barcelonie, z której już w listopadzie wyjeżdżajÄ… pierwsze samochody. Przez kolejne 30 lat powstawaÅ‚y różne modele Seatów na bazie ich wÅ‚oskich odpowiedników. Jednak w latach 80. XX w. doszÅ‚o do pogorszenia relacji pomiÄ™dzy Seatem i Fiatem, a przyczynÄ… byÅ‚a sprzedaż Seatów na wÅ‚oskim rynku. W efekcie w 1981 r. Fiat pozbyÅ‚ siÄ™ udziaÅ‚ów w hiszpaÅ„skiej firmie, do 1983 r. trwaÅ‚y jeszcze sprawy sÄ…dowe dotyczÄ…ce praw do niektórych modeli, jakie byÅ‚y wówczas w ofercie Seata.

Niebawem Seat nawiÄ…zuje wspóÅ‚pracÄ™ z Porsche, która obejmuje wzajemne prace nad budowÄ… nowych silników. W 1982 r. Seat nawiÄ…zuje wspóÅ‚pracÄ™ z Volkswagenem, która przez kolejne kilka lat siÄ™ zacieÅ›nia. Cztery lata później niemiecki koncern ma już 51% udziaÅ‚ów w Seacie, a niebawem udziaÅ‚ ten zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ do 75%. Pod koniec lat 80. rusza budowa nowoczesnej fabryki w Martorell na przedmieÅ›ciach Barcelony, skÄ…d od 1993 r. produkowane sÄ… nowe modele Seata. W miÄ™dzyczasie, w 1990 r. Volkswagen jest już wÅ‚aÅ›cicielem 99,99% udziaÅ‚ów w hiszpaÅ„skiej firmie.

Pierwsze samochody Seata na licencji Fiata

Pierwszym modelem hiszpaÅ„skiej marki byÅ‚ Seat 1400 na licencji pierwszego opracowanego po II wojnie Å›wiatowej Fiata 1400. Model ten napÄ™dzany byÅ‚ silnikiem o mocy 44 KM. W 1957 r. do sprzedaży trafia Seat 600, naturalnie na licencji Fiata 600, który konstrukcyjnie zbliżony byÅ‚ także do dobrze znanego w naszym kraju Fiata 126p. Model ten oferowany byÅ‚ w różnych odmianach i staÅ‚ siÄ™ najpopularniejszym modelem na hiszpaÅ„skim rynku w tamtym okresie, osiÄ…gajÄ…c sprzedaż na poziomie ponad 800 tys. egzemplarzy. ByÅ‚o to też pierwszy Seat, który byÅ‚ eksportowany (m.in. do Kolumbii).

W kolejnych latach Seat miaÅ‚ w swojej ofercie takie modele jak 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132, które oczywiÅ›cie konstrukcyjnie wzorowane byÅ‚y na swoich wÅ‚oskich odpowiednikach. CaÅ‚y czas też Hiszpanie pracowali nad caÅ‚kowicie swoim wÅ‚asnym autem. ZostaÅ‚ nim Seat 133, który wzorowaÅ‚ siÄ™ wprawdzie na modelach 126 czy 127, ale konstrukcyjnie sporo siÄ™ jednak od nich różniÅ‚.

Modele Seata w erze Volkswagena

Pierwszym modelem Seata już za rzÄ…dów Volkswagena byÅ‚ Seat Ibiza, który zadebiutowaÅ‚ na rynku w 1984 r., jednak pierwszym modelem, który zostaÅ‚ opracowany wspólnie z Volkswagen, korzystajÄ…c z rozwiÄ…zaÅ„ niemieckiego koncernu, byÅ‚ Toledo, który zostaÅ‚ zbudowany m.in. na pÅ‚ycie podÅ‚ogowej Golfa II.

W 1996 r. do oferty doÅ‚Ä…cza minivan Seat Alhambra, a w 1999 r. kompaktowy Seat Leon. W 2000 r. pojawia siÄ™ koncepcyjna Salsa, która wprowadza nowy jÄ™zyk stylistyczna dla przyszÅ‚ych modeli Seata. W 2004 r. do sprzedaży trafia Altea, a nastÄ™pnie także Altea XL i Freetrack.

W 2002 r. Seat wraz z Audi i Lamborghini wchodzi do Grupy Audi, która zrzesza bardziej sportowe marki wchodzÄ…ce w skÅ‚ad niemieckiego koncernu.

Sportowe samochody Seata

W 1986 r. hiszpaÅ„ska marka powoÅ‚aÅ‚a do życia sportowy dziaÅ‚ Seat Sport, który jest odpowiedzialny za przygotowywanie sportowych modeli. Powstaje m.in. Seat Cordoba WRC, jednak nie odnosi wielkich sukcesów na rajdowych trasach. W kolejnych latach ten sportowy dziaÅ‚ przygotowuje usportowione odmiany cywilnych modeli Seata, w których nazwie pojawia siÄ™ dopisek Cupra.

czytaj więcej

Seat – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Seat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Seat

Oceny Aut 6 304 oceny

4,6
~adiskorpion735
Seat Ateca
SUV 2.0 TDI 150KM 110kW
Auto zakupione w czerwcu i silnikowo i ekologicznie było strasznie zniszczone, praktycznie go uratował przed poważnymi inwestycjami aby nie stało się skarbonką bez dna. Auto jest zwinne na mieście a jego wyposażenie ułatwia walkę w miejskiej dżungli. Promień skrętu bardzo dobry a jego długość nie jest przesadnie wielka. W środku zaskoczyła mnie duża ilość miejsca jak na auto o długości niecałych 4.5 metra, a w szczególności dla rosłych osób. Zawieszenie auta jest zestrojone bardziej na sztywno ale autem podróżuje się również komfortowo na małych nierównościach w skrócie jest niezły balans między komfortem a sztywnością - brawo seat. Silnik ma swój dźwięk ale nie jest głośny tak jak to było w innych markach, a skrzynia biegów ma krótki skok lewarka oraz pewne przełożenia - nie zdarzyło się mi wbić zamiast 3 biegu np. 5 bieg co w innych autach miało miejsce i to nie raz. Koszty eksploataci nie przerażają ponieważ to vag więc nie mamy tutaj z częściami za kilka tyś zł. tylko za w miare solidne pieniądze. Z poważniejszych usterek jakie miałem to tylko siłowniki klapy tył przestały mi działać (prawdopodobnie okablowanie), stało się to z dnia na dzień , ale mam patent jak to się demontuje i mątuje oraz naprawia. Ogólnie polecam takie auto osobom które mają wymagania co do całokształtu auta oraz chcą uciec od wydatków z marek premium ale nie mają pieniędzy na marki premium. Różnica między materiałami w audi czy VW a seacie jest naprawdę niewielka więc po co przepłacać.
4,7
~Uklak
Seat Arona
Crossover Facelifting 1.0 TSI 110KM 81kW
Od pewnego czasu szukałem następcy Peugeota 208 dla mojej żony. Póki Stellantis nie poradzi sobie z aferą silnikową PureTech na razie im podziękuję, chociaż muszę przyznać, że Peugeocik nie zawiódł ani razu przez 7 lat eksploatacji. Po konsultacjach z zaufanym mechanikiem lista polecanych marek zrobiła się dość krótka. Toyota trzyma wysoko ceny i jest jak dla mnie siermiężna. Seata pod uwagę właściwie nie brałem, prędzej T-cross może Taigo. O Skodzie żona słyszeć nie chciała. Testowaliśmy Kia Stonic, ale wysiedliśmy z niego szybciej niż wsiedliśmy. Wrażenia z jazdy gorsze niż w wysłużonej 208-ce pierwszej generacji. Jeździdło bez wyrazu. Całkowitym przypadkiem wpadła do testów Arona w wersji FR. No i bajka. Tak, plastiki są twarde, ale to w zasadzie wszystko do czego można się przyczepić. Sam jeżdżę o kilka klas wyższym modelem VAG, ale z przyjemnością siadam za kierownicą Arony. 3 cylinderki trochę mruczą, ale dopiero jak wciśnie się gaz do podłogi. W wyposażeniu właściwie wszystko, a jednocześnie bardzo swojsko i ergonomicznie bez udziwnień i niepotrzebnych wodotrysków. Cena bardzo rozsądna jak na dzisiejsze czasy. Miłe zaskoczenie. Chyba Arona zagości u nas na dłużej. Polecam.
4,7
~Uklak
Seat Arona
Crossover Facelifting 1.0 TSI 110KM 81kW
Od pewnego czasu szukałem następcy Peugeota 208 dla mojej żony. Póki Stellantis nie poradzi sobie z aferą silnikową PureTech na razie im podziękuję, chociaż muszę przyznać, że Peugeocik nie zawiódł ani razu przez 7 lat eksploatacji. Po konsultacjach z zaufanym mechanikiem lista polecanych marek zrobiła się dość krótka. Toyota trzyma wysoko ceny i jest jak dla mnie siermiężna. Seata pod uwagę właściwie nie brałem, prędzej T-cross może Taigo. O Skodzie żona słyszeć nie chciała. Testowaliśmy Kia Stonic, ale wysiedliśmy z niego szybciej niż wsiedliśmy. Wrażenia z jazdy gorsze niż w wysłużonej 208-ce pierwszej generacji. Jeździdło bez wyrazu. Całkowitym przypadkiem wpadła do testów Arona w wersji FR. No i bajka. Tak, plastiki są twarde, ale to w zasadzie wszystko do czego można się przyczepić. Sam jeżdżę o kilka klas wyższym modelem VAG, ale z przyjemnością siadam za kierownicą Arony. 3 cylinderki trochę mruczą, ale dopiero jak wciśnie się gaz do podłogi. W wyposażeniu właściwie wszystko, a jednocześnie bardzo swojsko i ergonomicznie bez udziwnień i niepotrzebnych wodotrysków. Cena bardzo rozsądna jak na dzisiejsze czasy. Miłe zaskoczenie. Chyba Arona zagości u nas na dłużej. Polecam.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Seat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena