Szukaj

Informacje o Seat

HiszpaÅ„ska marka Seat to jedna z najmÅ‚odszych europejskich marek samochodowych, która zostaÅ‚a zaÅ‚ożona w 1950 r. jako Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo, skÄ…d zostaÅ‚a wziÄ™ta jej nazwa. PoczÄ…tkowe lata dziaÅ‚alnoÅ›ci Seata Å›ciÅ›le zwiÄ…zane sÄ… z koncerem Fiat, natomiast obecnie Seat należy do niemieckiego koncernu Volkswagen. I choć nie byÅ‚a to pierwsza hiszpaÅ„ska marka samochodowa (wczeÅ›niej istniaÅ‚a chociażby Hispano-Suiza), to jednak to wÅ‚aÅ›nie Seat w najwiÄ™kszej mierze przyczyniÅ‚ siÄ™ do zmotoryzowania caÅ‚ego kraju i jest do dziÅ› najpopularniejszÄ… markÄ… Hiszpanów.

Historia Seata

Firma Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo zostaÅ‚a powoÅ‚ana do życia 9 maja 1950 r. przez HiszpaÅ„ski Narodowy Instytut PrzemysÅ‚u (który objÄ…Å‚ 51% udziaÅ‚ów w firmie), organizacjÄ™ szeÅ›ciu banków (42%) oraz koncern Fiat (7%). Obecność Fiata nie byÅ‚a tu przypadkowa, gdyż to na licencji wÅ‚oskiej marki powstawaÅ‚y pierwsze modele Seata. DziÄ™ki takiej wspóÅ‚pracy Seat chciaÅ‚ uniknąć bÅ‚Ä™dów mÅ‚odoÅ›ci, jakie czÄ™sto siÄ™ zdarzaÅ‚y nowym na rynku koncernom motoryzacyjnym.

W czerwcu 1953 r. powstaje pierwsza fabryka Seata w Barcelonie, z której już w listopadzie wyjeżdżajÄ… pierwsze samochody. Przez kolejne 30 lat powstawaÅ‚y różne modele Seatów na bazie ich wÅ‚oskich odpowiedników. Jednak w latach 80. XX w. doszÅ‚o do pogorszenia relacji pomiÄ™dzy Seatem i Fiatem, a przyczynÄ… byÅ‚a sprzedaż Seatów na wÅ‚oskim rynku. W efekcie w 1981 r. Fiat pozbyÅ‚ siÄ™ udziaÅ‚ów w hiszpaÅ„skiej firmie, do 1983 r. trwaÅ‚y jeszcze sprawy sÄ…dowe dotyczÄ…ce praw do niektórych modeli, jakie byÅ‚y wówczas w ofercie Seata.

Niebawem Seat nawiÄ…zuje wspóÅ‚pracÄ™ z Porsche, która obejmuje wzajemne prace nad budowÄ… nowych silników. W 1982 r. Seat nawiÄ…zuje wspóÅ‚pracÄ™ z Volkswagenem, która przez kolejne kilka lat siÄ™ zacieÅ›nia. Cztery lata później niemiecki koncern ma już 51% udziaÅ‚ów w Seacie, a niebawem udziaÅ‚ ten zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ do 75%. Pod koniec lat 80. rusza budowa nowoczesnej fabryki w Martorell na przedmieÅ›ciach Barcelony, skÄ…d od 1993 r. produkowane sÄ… nowe modele Seata. W miÄ™dzyczasie, w 1990 r. Volkswagen jest już wÅ‚aÅ›cicielem 99,99% udziaÅ‚ów w hiszpaÅ„skiej firmie.

Pierwsze samochody Seata na licencji Fiata

Pierwszym modelem hiszpaÅ„skiej marki byÅ‚ Seat 1400 na licencji pierwszego opracowanego po II wojnie Å›wiatowej Fiata 1400. Model ten napÄ™dzany byÅ‚ silnikiem o mocy 44 KM. W 1957 r. do sprzedaży trafia Seat 600, naturalnie na licencji Fiata 600, który konstrukcyjnie zbliżony byÅ‚ także do dobrze znanego w naszym kraju Fiata 126p. Model ten oferowany byÅ‚ w różnych odmianach i staÅ‚ siÄ™ najpopularniejszym modelem na hiszpaÅ„skim rynku w tamtym okresie, osiÄ…gajÄ…c sprzedaż na poziomie ponad 800 tys. egzemplarzy. ByÅ‚o to też pierwszy Seat, który byÅ‚ eksportowany (m.in. do Kolumbii).

W kolejnych latach Seat miaÅ‚ w swojej ofercie takie modele jak 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132, które oczywiÅ›cie konstrukcyjnie wzorowane byÅ‚y na swoich wÅ‚oskich odpowiednikach. CaÅ‚y czas też Hiszpanie pracowali nad caÅ‚kowicie swoim wÅ‚asnym autem. ZostaÅ‚ nim Seat 133, który wzorowaÅ‚ siÄ™ wprawdzie na modelach 126 czy 127, ale konstrukcyjnie sporo siÄ™ jednak od nich różniÅ‚.

Modele Seata w erze Volkswagena

Pierwszym modelem Seata już za rzÄ…dów Volkswagena byÅ‚ Seat Ibiza, który zadebiutowaÅ‚ na rynku w 1984 r., jednak pierwszym modelem, który zostaÅ‚ opracowany wspólnie z Volkswagen, korzystajÄ…c z rozwiÄ…zaÅ„ niemieckiego koncernu, byÅ‚ Toledo, który zostaÅ‚ zbudowany m.in. na pÅ‚ycie podÅ‚ogowej Golfa II.

W 1996 r. do oferty doÅ‚Ä…cza minivan Seat Alhambra, a w 1999 r. kompaktowy Seat Leon. W 2000 r. pojawia siÄ™ koncepcyjna Salsa, która wprowadza nowy jÄ™zyk stylistyczna dla przyszÅ‚ych modeli Seata. W 2004 r. do sprzedaży trafia Altea, a nastÄ™pnie także Altea XL i Freetrack.

W 2002 r. Seat wraz z Audi i Lamborghini wchodzi do Grupy Audi, która zrzesza bardziej sportowe marki wchodzÄ…ce w skÅ‚ad niemieckiego koncernu.

Sportowe samochody Seata

W 1986 r. hiszpaÅ„ska marka powoÅ‚aÅ‚a do życia sportowy dziaÅ‚ Seat Sport, który jest odpowiedzialny za przygotowywanie sportowych modeli. Powstaje m.in. Seat Cordoba WRC, jednak nie odnosi wielkich sukcesów na rajdowych trasach. W kolejnych latach ten sportowy dziaÅ‚ przygotowuje usportowione odmiany cywilnych modeli Seata, w których nazwie pojawia siÄ™ dopisek Cupra.

czytaj więcej

Seat – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Seat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Seat

Oceny Aut 6 252 oceny

4,9
~Konrad
Seat Ateca
SUV Facelifting 1.0 EcoTSI 110KM 81kW
Niewiele można znaleźć opinii na temat tego modelu z silnikiem 1,0 TSI więc z racji tego że zakupiłem, przedstawiam parę informacji może komuś to pomoże w wyborze. Ateca to bardzo udany i dopracowany projekt , jest przestronna, świetnie się prowadzi. Z silnikiem 1,0 TSI daje radę a nawet zaskakuje elastycznością. Oczywiście taka wersja jest dla osób znających się na jednostkach TSI (turbodoładowanych) bo inni się niesłusznie ich boją, szczególnie osoby które wcześniej miały auta z silnikami diesla lub wolnossącymi benzynami bo im po prostu nie przychodzi do głowy że auto o takiej pojemności może sprawnie i bezawaryjnie jeździć (taka bryluje opinia że jak nie ma pojemności 1,5 lub 2,0 to już do jazdy się nie nadaje). Ja poprzednio miałem kompakta z silnikiem 1,2 TSI i świetnie się nim jeździło przez sześć lat co więcej nie było żadnej nawet najmniejszej awarii, dlatego wiem jaki silniki TSI nowej generacji zrobiły postęp mowa o serii EA 211. Co więcej aby być w pełni zadowolonym trzeba umieć takim autem jeździć - zasada jest taka : nie wolno kręcić go wysoko jak silnik wolnossący i odpowiednio wcześnie zmieniać przełożenia, wtedy jeździ się dynamicznie i oszczędnie.
4,8
~Janek
Seat Ateca
SUV Facelifting 1.5 EcoTSI 150KM 110kW
Auto takie w sam raz. Przynajmniej dla 2 osób, sporadycznie wożących dodatkową dwójkę. Nie za duże, by sprawnie zaparkować w mieście i nie za małe by przyjemnie pomykać autostradą. Mam wersję Xperience z silnikiem 1.5 tsi. Nie jest to demon prędkości, ale za to spalanie bardzo przyzwoite. Ja dobrałem podgrzewaną przednią szybę - świetna sprawa zimą, większy ekran prędkościomierza i parę drobnostek jak fizyczne koło zapasowe. Szukałem intensywnie, czytałem i oglądałem testy i doszedłem do wniosku, że ten samochód będzie dla mnie najlepszym rozwiązaniem. Z wyglądu nie najbrzydszy - dużo ładniejszy wg mnie niż bliźniaczy Karoq. Wcześniej miałem miękkiego SUVa z USA i było za miękko. Cena z dodatkami to prawie 150 tys. - sporo, ale konkurencja wcale tańsza nie jest. Na jeździe próbnej miałem wersję 4x4 2.0 tsi i to jest petarda, ale niestety spalanie jest już nie tak rozsądne jak przy silniku 1.5. Uwielbiam swoje siedzenia z alcantary i ich wygodę.
4,1
~Zenon
Seat Ibiza II
Hatchback Facelifting 1.4 60KM 44kW
-Silnik nieśmiertelny, wyraźnie słyszalny podczas jazdy autostradą. Bardzo złe wyciszenie w dłuższe trasy katorga. -Seat był moim pierwszym samochodem i szczerze polecam aby móc nauczyć się jeździć. Tani w serwisowaniu, utrzymaniu, naprawdę niskie spalanie bo to zaledwie 5-6l/100km. Mój egzemplarz posiada full elektryczne szyby i klimę, co wystarcza w lato, ogrzewanie również w zimę robi robotę. -Nie kupiłbym tego auta drugi raz, gdyż przede wszystkim mi się nie podoba, i jest za małe, natomiast dla początkujących kierowców jest to wspaniały naprawdę wspaniały wybór.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Seat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena