Szukaj

Informacje o Seat

HiszpaÅ„ska marka Seat to jedna z najmÅ‚odszych europejskich marek samochodowych, która zostaÅ‚a zaÅ‚ożona w 1950 r. jako Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo, skÄ…d zostaÅ‚a wziÄ™ta jej nazwa. PoczÄ…tkowe lata dziaÅ‚alnoÅ›ci Seata Å›ciÅ›le zwiÄ…zane sÄ… z koncerem Fiat, natomiast obecnie Seat należy do niemieckiego koncernu Volkswagen. I choć nie byÅ‚a to pierwsza hiszpaÅ„ska marka samochodowa (wczeÅ›niej istniaÅ‚a chociażby Hispano-Suiza), to jednak to wÅ‚aÅ›nie Seat w najwiÄ™kszej mierze przyczyniÅ‚ siÄ™ do zmotoryzowania caÅ‚ego kraju i jest do dziÅ› najpopularniejszÄ… markÄ… Hiszpanów.

Historia Seata

Firma Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo zostaÅ‚a powoÅ‚ana do życia 9 maja 1950 r. przez HiszpaÅ„ski Narodowy Instytut PrzemysÅ‚u (który objÄ…Å‚ 51% udziaÅ‚ów w firmie), organizacjÄ™ szeÅ›ciu banków (42%) oraz koncern Fiat (7%). Obecność Fiata nie byÅ‚a tu przypadkowa, gdyż to na licencji wÅ‚oskiej marki powstawaÅ‚y pierwsze modele Seata. DziÄ™ki takiej wspóÅ‚pracy Seat chciaÅ‚ uniknąć bÅ‚Ä™dów mÅ‚odoÅ›ci, jakie czÄ™sto siÄ™ zdarzaÅ‚y nowym na rynku koncernom motoryzacyjnym.

W czerwcu 1953 r. powstaje pierwsza fabryka Seata w Barcelonie, z której już w listopadzie wyjeżdżajÄ… pierwsze samochody. Przez kolejne 30 lat powstawaÅ‚y różne modele Seatów na bazie ich wÅ‚oskich odpowiedników. Jednak w latach 80. XX w. doszÅ‚o do pogorszenia relacji pomiÄ™dzy Seatem i Fiatem, a przyczynÄ… byÅ‚a sprzedaż Seatów na wÅ‚oskim rynku. W efekcie w 1981 r. Fiat pozbyÅ‚ siÄ™ udziaÅ‚ów w hiszpaÅ„skiej firmie, do 1983 r. trwaÅ‚y jeszcze sprawy sÄ…dowe dotyczÄ…ce praw do niektórych modeli, jakie byÅ‚y wówczas w ofercie Seata.

Niebawem Seat nawiÄ…zuje wspóÅ‚pracÄ™ z Porsche, która obejmuje wzajemne prace nad budowÄ… nowych silników. W 1982 r. Seat nawiÄ…zuje wspóÅ‚pracÄ™ z Volkswagenem, która przez kolejne kilka lat siÄ™ zacieÅ›nia. Cztery lata później niemiecki koncern ma już 51% udziaÅ‚ów w Seacie, a niebawem udziaÅ‚ ten zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ do 75%. Pod koniec lat 80. rusza budowa nowoczesnej fabryki w Martorell na przedmieÅ›ciach Barcelony, skÄ…d od 1993 r. produkowane sÄ… nowe modele Seata. W miÄ™dzyczasie, w 1990 r. Volkswagen jest już wÅ‚aÅ›cicielem 99,99% udziaÅ‚ów w hiszpaÅ„skiej firmie.

Pierwsze samochody Seata na licencji Fiata

Pierwszym modelem hiszpaÅ„skiej marki byÅ‚ Seat 1400 na licencji pierwszego opracowanego po II wojnie Å›wiatowej Fiata 1400. Model ten napÄ™dzany byÅ‚ silnikiem o mocy 44 KM. W 1957 r. do sprzedaży trafia Seat 600, naturalnie na licencji Fiata 600, który konstrukcyjnie zbliżony byÅ‚ także do dobrze znanego w naszym kraju Fiata 126p. Model ten oferowany byÅ‚ w różnych odmianach i staÅ‚ siÄ™ najpopularniejszym modelem na hiszpaÅ„skim rynku w tamtym okresie, osiÄ…gajÄ…c sprzedaż na poziomie ponad 800 tys. egzemplarzy. ByÅ‚o to też pierwszy Seat, który byÅ‚ eksportowany (m.in. do Kolumbii).

W kolejnych latach Seat miaÅ‚ w swojej ofercie takie modele jak 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132, które oczywiÅ›cie konstrukcyjnie wzorowane byÅ‚y na swoich wÅ‚oskich odpowiednikach. CaÅ‚y czas też Hiszpanie pracowali nad caÅ‚kowicie swoim wÅ‚asnym autem. ZostaÅ‚ nim Seat 133, który wzorowaÅ‚ siÄ™ wprawdzie na modelach 126 czy 127, ale konstrukcyjnie sporo siÄ™ jednak od nich różniÅ‚.

Modele Seata w erze Volkswagena

Pierwszym modelem Seata już za rzÄ…dów Volkswagena byÅ‚ Seat Ibiza, który zadebiutowaÅ‚ na rynku w 1984 r., jednak pierwszym modelem, który zostaÅ‚ opracowany wspólnie z Volkswagen, korzystajÄ…c z rozwiÄ…zaÅ„ niemieckiego koncernu, byÅ‚ Toledo, który zostaÅ‚ zbudowany m.in. na pÅ‚ycie podÅ‚ogowej Golfa II.

W 1996 r. do oferty doÅ‚Ä…cza minivan Seat Alhambra, a w 1999 r. kompaktowy Seat Leon. W 2000 r. pojawia siÄ™ koncepcyjna Salsa, która wprowadza nowy jÄ™zyk stylistyczna dla przyszÅ‚ych modeli Seata. W 2004 r. do sprzedaży trafia Altea, a nastÄ™pnie także Altea XL i Freetrack.

W 2002 r. Seat wraz z Audi i Lamborghini wchodzi do Grupy Audi, która zrzesza bardziej sportowe marki wchodzÄ…ce w skÅ‚ad niemieckiego koncernu.

Sportowe samochody Seata

W 1986 r. hiszpaÅ„ska marka powoÅ‚aÅ‚a do życia sportowy dziaÅ‚ Seat Sport, który jest odpowiedzialny za przygotowywanie sportowych modeli. Powstaje m.in. Seat Cordoba WRC, jednak nie odnosi wielkich sukcesów na rajdowych trasach. W kolejnych latach ten sportowy dziaÅ‚ przygotowuje usportowione odmiany cywilnych modeli Seata, w których nazwie pojawia siÄ™ dopisek Cupra.

czytaj więcej

Seat – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Seat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Seat

Oceny Aut 6 297 ocen

4,7
~Uklak
Seat Arona
Crossover Facelifting 1.0 TSI 110KM 81kW
Od pewnego czasu szukałem następcy Peugeota 208 dla mojej żony. Póki Stellantis nie poradzi sobie z aferą silnikową PureTech na razie im podziękuję, chociaż muszę przyznać, że Peugeocik nie zawiódł ani razu przez 7 lat eksploatacji. Po konsultacjach z zaufanym mechanikiem lista polecanych marek zrobiła się dość krótka. Toyota trzyma wysoko ceny i jest jak dla mnie siermiężna. Seata pod uwagę właściwie nie brałem, prędzej T-cross może Taigo. O Skodzie żona słyszeć nie chciała. Testowaliśmy Kia Stonic, ale wysiedliśmy z niego szybciej niż wsiedliśmy. Wrażenia z jazdy gorsze niż w wysłużonej 208-ce pierwszej generacji. Jeździdło bez wyrazu. Całkowitym przypadkiem wpadła do testów Arona w wersji FR. No i bajka. Tak, plastiki są twarde, ale to w zasadzie wszystko do czego można się przyczepić. Sam jeżdżę o kilka klas wyższym modelem VAG, ale z przyjemnością siadam za kierownicą Arony. 3 cylinderki trochę mruczą, ale dopiero jak wciśnie się gaz do podłogi. W wyposażeniu właściwie wszystko, a jednocześnie bardzo swojsko i ergonomicznie bez udziwnień i niepotrzebnych wodotrysków. Cena bardzo rozsądna jak na dzisiejsze czasy. Miłe zaskoczenie. Chyba Arona zagości u nas na dłużej. Polecam.
4,7
~Uklak
Seat Arona
Crossover Facelifting 1.0 TSI 110KM 81kW
Od pewnego czasu szukałem następcy Peugeota 208 dla mojej żony. Póki Stellantis nie poradzi sobie z aferą silnikową PureTech na razie im podziękuję, chociaż muszę przyznać, że Peugeocik nie zawiódł ani razu przez 7 lat eksploatacji. Po konsultacjach z zaufanym mechanikiem lista polecanych marek zrobiła się dość krótka. Toyota trzyma wysoko ceny i jest jak dla mnie siermiężna. Seata pod uwagę właściwie nie brałem, prędzej T-cross może Taigo. O Skodzie żona słyszeć nie chciała. Testowaliśmy Kia Stonic, ale wysiedliśmy z niego szybciej niż wsiedliśmy. Wrażenia z jazdy gorsze niż w wysłużonej 208-ce pierwszej generacji. Jeździdło bez wyrazu. Całkowitym przypadkiem wpadła do testów Arona w wersji FR. No i bajka. Tak, plastiki są twarde, ale to w zasadzie wszystko do czego można się przyczepić. Sam jeżdżę o kilka klas wyższym modelem VAG, ale z przyjemnością siadam za kierownicą Arony. 3 cylinderki trochę mruczą, ale dopiero jak wciśnie się gaz do podłogi. W wyposażeniu właściwie wszystko, a jednocześnie bardzo swojsko i ergonomicznie bez udziwnień i niepotrzebnych wodotrysków. Cena bardzo rozsądna jak na dzisiejsze czasy. Miłe zaskoczenie. Chyba Arona zagości u nas na dłużej. Polecam.
4,7
~Tomek
Seat Ibiza IV
SportTourer 1.4 MPI 85KM 63kW
Krótko mówiąc dobre, TANIE w zakupie i eksploatacji auto. Ceny egzemplarzy zwłaszcza z początku produkcji są niskie i w zasadzie jedyny większy problem tego modelu to korozja głównie błotników i progów (jak większości samochodów w tym wieku). Warto zwrócić na to uwagę i najlepiej zabezpieczyć po zakupie. Auto świetnie współpracuje z instalacją LPG, jest pakowane, 5 bieg dość długi (3k rpm przy 110km/h na liczniku), silnik całkiem elastyczny bardzo dobrze pracuje w tym nadwoziu. Zdecydowanie nie brakuje mocy, dość trwała i bezproblemowa jednostka, bagażnik w wersji kombi jest bardzo duży w swoim segmencie i ma miejsce na koło zapasowe / butle LPG. Wrażenia z jazdy? Wszystko chodzi tak lekko, nowocześnie.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Seat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena