Szukaj

Informacje o Seat

Hiszpańska marka Seat to jedna z najmłodszych europejskich marek samochodowych, która została założona w 1950 r. jako Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo, skąd została wzięta jej nazwa. Początkowe lata działalności Seata ściśle związane są z koncerem Fiat, natomiast obecnie Seat należy do niemieckiego koncernu Volkswagen. I choć nie była to pierwsza hiszpańska marka samochodowa (wcześniej istniała chociażby Hispano-Suiza), to jednak to właśnie Seat w największej mierze przyczynił się do zmotoryzowania całego kraju i jest do dziś najpopularniejszą marką Hiszpanów.

Historia Seata

Firma Sociedad Espanola de Automobiles de Turismo została powołana do życia 9 maja 1950 r. przez Hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu (który objął 51% udziałów w firmie), organizację sześciu banków (42%) oraz koncern Fiat (7%). Obecność Fiata nie była tu przypadkowa, gdyż to na licencji włoskiej marki powstawały pierwsze modele Seata. Dzięki takiej współpracy Seat chciał uniknąć błędów młodości, jakie często się zdarzały nowym na rynku koncernom motoryzacyjnym.

W czerwcu 1953 r. powstaje pierwsza fabryka Seata w Barcelonie, z której już w listopadzie wyjeżdżają pierwsze samochody. Przez kolejne 30 lat powstawały różne modele Seatów na bazie ich włoskich odpowiedników. Jednak w latach 80. XX w. doszło do pogorszenia relacji pomiędzy Seatem i Fiatem, a przyczyną była sprzedaż Seatów na włoskim rynku. W efekcie w 1981 r. Fiat pozbył się udziałów w hiszpańskiej firmie, do 1983 r. trwały jeszcze sprawy sądowe dotyczące praw do niektórych modeli, jakie były wówczas w ofercie Seata.

Niebawem Seat nawiązuje współpracę z Porsche, która obejmuje wzajemne prace nad budową nowych silników. W 1982 r. Seat nawiązuje współpracę z Volkswagenem, która przez kolejne kilka lat się zacieśnia. Cztery lata później niemiecki koncern ma już 51% udziałów w Seacie, a niebawem udział ten zwiększył się do 75%. Pod koniec lat 80. rusza budowa nowoczesnej fabryki w Martorell na przedmieściach Barcelony, skąd od 1993 r. produkowane są nowe modele Seata. W międzyczasie, w 1990 r. Volkswagen jest już właścicielem 99,99% udziałów w hiszpańskiej firmie.

Pierwsze samochody Seata na licencji Fiata

Pierwszym modelem hiszpańskiej marki był Seat 1400 na licencji pierwszego opracowanego po II wojnie światowej Fiata 1400. Model ten napędzany był silnikiem o mocy 44 KM. W 1957 r. do sprzedaży trafia Seat 600, naturalnie na licencji Fiata 600, który konstrukcyjnie zbliżony był także do dobrze znanego w naszym kraju Fiata 126p. Model ten oferowany był w różnych odmianach i stał się najpopularniejszym modelem na hiszpańskim rynku w tamtym okresie, osiągając sprzedaż na poziomie ponad 800 tys. egzemplarzy. Było to też pierwszy Seat, który był eksportowany (m.in. do Kolumbii).

W kolejnych latach Seat miał w swojej ofercie takie modele jak 124, 127, 850, 1500, 131 czy 132, które oczywiście konstrukcyjnie wzorowane były na swoich włoskich odpowiednikach. Cały czas też Hiszpanie pracowali nad całkowicie swoim własnym autem. Został nim Seat 133, który wzorował się wprawdzie na modelach 126 czy 127, ale konstrukcyjnie sporo się jednak od nich różnił.

Modele Seata w erze Volkswagena

Pierwszym modelem Seata już za rządów Volkswagena był Seat Ibiza, który zadebiutował na rynku w 1984 r., jednak pierwszym modelem, który został opracowany wspólnie z Volkswagen, korzystając z rozwiązań niemieckiego koncernu, był Toledo, który został zbudowany m.in. na płycie podłogowej Golfa II.

W 1996 r. do oferty dołącza minivan Seat Alhambra, a w 1999 r. kompaktowy Seat Leon. W 2000 r. pojawia się koncepcyjna Salsa, która wprowadza nowy język stylistyczna dla przyszłych modeli Seata. W 2004 r. do sprzedaży trafia Altea, a następnie także Altea XL i Freetrack.

W 2002 r. Seat wraz z Audi i Lamborghini wchodzi do Grupy Audi, która zrzesza bardziej sportowe marki wchodzące w skład niemieckiego koncernu.

Sportowe samochody Seata

W 1986 r. hiszpańska marka powołała do życia sportowy dział Seat Sport, który jest odpowiedzialny za przygotowywanie sportowych modeli. Powstaje m.in. Seat Cordoba WRC, jednak nie odnosi wielkich sukcesów na rajdowych trasach. W kolejnych latach ten sportowy dział przygotowuje usportowione odmiany cywilnych modeli Seata, w których nazwie pojawia się dopisek Cupra.

czytaj więcej

Seat – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Seat

Sprawdź co kierowcy
myślą o Seat

Oceny Aut 6 322 oceny

4,6
~Buttle
Seat Arona
Crossover Facelifting 1.0 TSI 110KM 81kW
Seat Arona to naprawdę świetne auto – prowadzi się rewelacyjnie, jest dynamiczne i komfortowe, a do tego ma atrakcyjny wygląd. Jazda nim to czysta przyjemność, zwłaszcza jeśli ktoś ceni sobie kompaktowe SUV-y z dobrym zawieszeniem i wygodnym wnętrzem. Niestety, cała radość z jazdy często psuje jego oprogramowanie, które potrafi doprowadzić do szału. Po każdym uruchomieniu auta na ekranie radia pojawia się irytujący komunikat dotyczący ustawień transmisji danych – i nie ma możliwości jego wyłączenia. Systemy wspomagające, jak Line Assist czy ostrzeganie o przekroczeniu prędkości, resetują się przy każdym odpaleniu auta, przez co za każdym razem trzeba je ręcznie wyłączać. Jednak prawdziwym koszmarem jest system Start-Stop – działa w sposób tak absurdalny, że trudno go nazwać jakimkolwiek udogodnieniem. Do tego radio, mimo że wygląda nowocześnie, jest mniej funkcjonalne niż stare, 20-letnie JVC – obsługa stacji radiowych czy odtwarzanie muzyki z pendrive’a pozostawia wiele do życzenia. Denerwujące są także uporczywe sygnały dźwiękowe – nie można wyłączyć pikania z powodu niezapiętych pasów, otwartych drzwi przy zapalonym silniku czy spadku temperatury do 4°C. O ile niektóre z tych ostrzeżeń mają sens, to ich nachalność jest wręcz irytująca. Podsumowując – Seat Arona to świetne auto z fatalnym systemem elektronicznym, który wydaje się stworzony dla osób, które nie potrafią myśleć samodzielnie. Gdyby nie te wszystkie frustrujące niedoróbki, byłoby to niemal idealne auto.
4,4
~Marki
Seat Toledo IV
Liftback 1.2 TSI 85KM 63kW
Auto na prawdę fajne i niezawodne,fakt trzeba wymienić rozrząd raz na 100000 ale wymiana wraz z napedem pompy oleju to ok 1600zł,po za tym bardzo dynamiczne autko o świetnym prowadzeniu,jeszcze nigdy mnie nie zawiódł.W internecie można wyczytać dużo złych opini na temat tego silnika ea111 ale u mnie nie mają potwierdzenia,fakt jest też taki że to rocznik 2015 więc silnik ciągle był poprawiany technicznie.Raz na rok dobry olej i nie ma żadnego problemu.Silnik bardzo cichy o dużej kulturze pracy,aczkolwiek dobrze ciągnie do 3000 obrotów potem jest gorzej.Skrzynia biegu ok nie ma problemu biegi włączaja się gładko,i ogólnie mówiąc to solidny budżetowy samochód.Niestety środek jest cały plastikowy i to trochę razi w oczy,ale to kwestia gustu.Ogromny bagażnika,stylu miejsca na nogi tak jak w octavi może nawet więcej z przodu też całkiem wygodnie tylko trochę wąsko.Jakie są wady tego samochodu,trudno powiedzieć może mógłby być lepiej wyciszony i trochę lepsze materiały w kabinie.
4,6
~LewKanapowy@op.pl
Seat Leon II
Hatchback 1.9 TDI 105KM 77kW
Mimo swoich wad auto wypada pozytywnie. Wygląd na pewno cieszy oko i wywołuje emocje. Sportowy wygląd stawiany w niektórych przypadkach ponad praktyczność na pewno znajdzie wielu zwolenników wśród młodych osób, a przyciągnął także mnie. Pierwszy szybciej pokonany zakręt pozytywnie zaskakuje, bo sportowy jest tutaj nie tylko wygląd. Silnik 105KM radzi sobie ale nie jest to rewelacja, lepiej poszukać coś mocniejszego. Po 14 latach użytkowania i przejechanych 260 tys. km wspominam go dobrze. Dawał radę gdy jeździłem sam "bardziej dynamicznie'", później sprawdził się także jako auto do ślubu, następnie w trakcie budowy ciągnąłem przyczepkę z 1t ładunkiem i też dał radę. Parę lat później podczas wyjazdów wakacyjnych z 2 dzieci udawało mi się zmieścić w bagażniku 2 wózki (po małej optymalizacji).
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Seat przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena