Znika opłata recyklingowa
Z dniem 1 stycznia 2016 r. sprowadzenie samochodu używanego z zagranicy będzie tańsze o 500 zł. Zniesiona zostaje bowiem opłata recyklingowa. To jednak nie jedyna zmiana przepisów w związku ze znowelizowaną ustawą o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Tak było
Opłata recyklingowa na gruncie prawa polskiego została wprowadzona ustawą z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji i zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2006 r. Zobowiązane do uiszczania 500-złotowej opłaty były zarówno osoby fizyczne, które sprowadzały pojazd z zagranicy na własny użytek, jak i przedsiębiorcy, którzy wprowadzali do Polski nie więcej niż 1000 pojazdów (niezależnie czy są to pojazdy nowe czy używane). Obligatoryjnie płacili więc ci, którzy nie wydawali karty pojazdu zgodnie z art. 12 ust 1 ustawy wrakowej.
Opłatę miał wnosić ten podmiot, który fizycznie wwiózł pojazd do kraju, a nie ten, na kogo pojazd był rejestrowany. Choć, jak wiemy, przepisy przepisami, ale życie pokazuje, że to jednak na ostatecznym właścicielu najczęściej spoczywał obowiązek zapłaty opłaty recyklingowej.
Opłatę recyklingową należało uiszczać za każdy pojazd kategorii M1 i N1, czyli o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony oraz przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, a także pojazd trójkołowy z wyjątkiem motocykli trójkołowych.
W przypadku przedsiębiorców zajmujących się sprowadzaniem używanych samochodów, decydująca była ich liczba w skali roku. Jeśli nie przekracza 1000 pojazdów, wówczas od każdego takiego auta również pobierało się opłatę recyklingową. Jeśli skala takiej działalności przekraczała wspomniany tysiąc pojazdów rocznie, wówczas przedsiębiorca nie musiał płacić 500 zł za każdy pojazd, ale za to był zobowiązany do zapewnienia odpowiedniej sieci zbierania i złomowania pojazdów. Obowiązek taki spoczywał na podmiotach wydających karty pojazdu (art. 10 ustawy wrakowej).
Tak jest od 1 stycznia 2016 r.
Wraz z rozpoczęciem nowego roku wchodzi w życie nowela ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji z 27 maja 2015 r. Zmienione przepisy znoszą 500-złotową opłatę recyklingową od każdego sprowadzonego pojazdu używanego. Co ważne, ustawodawca nie przewidział żadnego innego zobowiązania w to miejsce, co dla osoby fizycznej oznacza, iż sprowadzenie pojazdu będzie już wkrótce o 500 zł tańsze.
Ale uwaga! Jeżeli samochód został sprowadzony jeszcze w 2015 r., ale nowy właściciel będzie go rejestrował już w nowym roku, obowiązek zapłaty opłaty recyklingowej jeszcze pozostanie. Wydziały komunikacji w okresie przejściowym będą weryfikować datę nabycia takiego pojazdu.
Zmianie ulegną również obowiązki wprowadzających pojazdy związane z zapewnieniem sieci zbierania pojazdów oraz przesyłaniem zawiadomień do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (GIOŚ).
Zgodnie ze zmienioną ustawą od 1 stycznia 2016 r. przez wprowadzającego pojazd rozumie się przedsiębiorcę będącego producentem pojazdu lub przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu. I od początku 2016 roku na wprowadzających pojazdy będzie ciążył obowiązek zapewnienia sieci zbierania i złomowania pojazdów wycofanych z rynku. Wielkość tej sieci będzie zależała od liczby sprowadzanych w ciągu roku pojazdów.
W przypadku sprowadzających nie więcej niż 1000 pojazdów w skali roku, sieć powinna składać się z co najmniej trzech stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, w tym co najmniej jednej stacji demontażu, położonych w różnych miejscowościach na terytorium kraju. W przypadku większych importerów taka sieć powinna objąć swym zasięgiem terytorium całego kraju. W każdym województwie powinny powstać co najmniej trzy stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedna stacja demontażu, położone w różnych miejscowościach.
Co ważne, wprowadzający ma dwie możliwości na realizację powyższego obowiązku. Może stworzyć taką sieć poprzez założenie własnych stacji złomowania i demontażu, ale może również dołączyć się do już istniejącej sieci, poprzez zawarcie stosownej umowy z firmami, które prowadzą stacje demontażu.
Przedsiębiorcy, którzy według wcześniejszych przepisów byli traktowani jako wprowadzający pojazdy (złożyli do GIOŚ zawiadomienie o podjęciu działalności w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdów), a po zmianie nie są już wprowadzającymi, powinni złożyć stosowną informację do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Brak takiego zawiadomienia może skutkować tym, że będą dalej traktowani przez GIOŚ jako wprowadzający i będą zobowiązani do tworzenia sieci zbierania pojazdów.