Czym jest abonament na samochód?
Rosnące wymagania konsumentów diametralnie zmieniły rynek motoryzacyjny. Przedsiębiorstwa samochodowe prześcigają się w pomysłach, jak przekonać do siebie potencjalnego klienta. Chociaż w większości przypadków czynnikiem decydującym o wyborze samochodu jest cena, to równie ważny jest sposób jego finansowania.
Jak do tej pory leasing był zarezerwowany właściwie tylko dla przedsiębiorstw. Taka forma finansowania zakupu samochodu dla osób fizycznych była po prostu nieopłacalna. Do niedawna jedyną alternatywą był kredyt. Dla osób, które nie chciały tracić swoich oszczędności przez wymaganą wysoką wpłatę własną, brakowało alternatyw. Z myślą o tych właśnie osobach powstała inna, ciekawa forma finansowania – samochód na abonament.
Abonament na samochód to nic innego jak rozbudowana forma leasingu dla osoby fizycznej. Opłata abonamentowa składa się z trzech wartości: wpłaty własnej, rat miesięcznych naliczanych za użyczenie samochodu oraz wartości końcowej. Niewątpliwą korzyścią tej formy zakupu samochodu jest niska wpłata własna – zaczynająca się od 0%. Zdecydowanie częściej spotykamy się z wpłatą w wysokości 5%, 10%, 20% – co z kolei pozwoli nam obniżyć ratę miesięczną. Długość standardowej umowy to 2 lata. W dziale finansowania różnych marek spotkamy się również z umowami na 3, 4 lub nawet 5 lat. Z kolei jedną z najkrótszych umów jest umowa roczna.
Po okresie użytkowania samochód zwracany jest do dealera z możliwością wykupu za ustaloną wcześniej wartość rezydualną. Wartość rezydualna to nic innego jak wyliczona w oparciu o różne wskaźniki wartość samochodu po określonym w umowie okresie użytkowania. Wartość ta zależy przede wszystkim od utraty wartości samochodu danej marki oraz zadeklarowanego przy podpisywaniu umowy maksymalnego przebiegu. W tym przypadku niemal wszystkie firmy finansujące mają podobne podejście. Standardowy limit to 20 tysięcy kilometrów na rok użytkowania samochodu, ale bywają też większe. 30, 40 czy nawet 50 tysięcy kilometrów to równie często występujące wartości.
Przy podejmowaniu decyzji, warto zwrócić uwagę na dwa czynniki: wraz ze wzrostem rocznego limitu przebiegu rośnie rata miesięczna, którą musimy opłacić za użytkowanie samochodu. Przyjmuje się, że warto założyć przebieg o 20% wyższy niż pokonywany dotychczas. Za przekroczenie deklarowanego limitu przebiegu naliczane są opłaty dodatkowe. Koszty za przekroczenie limitu mogą okazać się znacznie wyższe niż zwiększenie limitu podczas deklaracji.
Jak wspominałem wcześniej, abonament to rozbudowana forma leasingu. Inna często spotykana nazwa to również wynajem długoterminowy. Co się za tym kryje, to często wliczone w ratę miesięczną koszty związane z użytkowaniem samochodu. Na porządku dziennym wliczone w cenę jest ubezpieczenie samochodu w pełnym pakiecie, często koszty związane z obowiązkowym serwisem (tzw. pakiet serwisowy), a nawet koszty sezonowej wymiany opon. Nam jako użytkownikom pozostaje opłacić paliwo i ewentualnie uzupełnić poziom płynu do spryskiwaczy. W ten sposób stajemy się użytkownikiem (ważne: nie właścicielem) nowego samochodu z salonu.
Samochód na abonament to wygodne rozwiązanie dla osób, które nie chcą angażować dużego kapitału własnego, a przy okazji nie chcą rezygnować również z możliwości jazdy fabrycznie nowym samochodem. Ten rodzaj finansowania ma również swoje wady. Najważniejsza z nich to fakt, że nie jest to najtańsza forma zakupu nowego auta. Abonament to też pewnego rodzaju kredyt – każda osoba decydująca się na tego typu rozwiązanie, poddawana jest ocenie zdolności kredytowej. Dla wielu osób minusem jest również fakt, że przez cały czas trwania umowy nie jesteśmy właścicielem pojazdu, a jedynie jego użytkownikiem.
Kilka wad tego rozwiązania nie może nam przysłonić pewnych plusów. A tych jest całkiem sporo. Oprócz wspomnianych wyżej (braku konieczności angażowania własnego kapitału, oraz jazdy fabrycznie nowym samochodem), po tej stronie możemy znaleźć również przewidywalność kosztów eksploatacji. W przypadku abonamentu mamy pewność, ile wyniesie nas miesięczny koszt korzystania z pojazdu (nie licząc kosztów paliwa), bo nie zaskoczy nas konieczność usunięcia niezapowiedzianej awarii czy konieczność wymiany oleju. Kluczowym argumentem przemawiającym za abonamentem jest również brak stresu związanego ze sprzedażą samochodu. Po zakończeniu umowy auto zwracamy do dealera, ale mamy również możliwość pierwokupu. W przypadku tego już używanego samochodu banki pozostają otwarte na dalsze finansowanie samochodu w różnych formach. Jest jeszcze dobra informacja dla firm – wynajem samochodu jest usługą, a więc całość raty miesięcznej można wliczyć w koszty prowadzenia firmy i odliczyć od dochodu.
Rosnące zainteresowanie tą formą finansowania sprawia, że większość marek samochodowych w Polsce oferuje już samochód na abonament. Reklamowane w telewizji oferty różnią się znacznie. Jedną z najtańszych propozycji na rynku jest oferta Skody z modelem Fabia. Rata miesięczna dla miejskiej Skody z silnikiem 1,0 MPi o mocy 75 KM w wersji Active wynosi 207 zł miesięcznie. Umowa obowiązuje przy wpłacie 30% wartości początkowej na 48 miesięcy. Drugą popularną w Polsce marką, która oferuje samochody w abonamencie, jest Fiat – tutaj ciekawym przykładem jest Tipo, które można mieć już za 1216 zł miesięcznie, zakładając 12-miesięczną umowę oraz wpłatę 0%. Kolejną marką, która oferuje tego typu finansowanie i mocno reklamuje swoją ofertę, jest Hyundai. Nowy model i20 otrzymamy za 799 zł miesięcznie przy wpłacie własnej, wynoszącej 0%. Umowa zawierana jest na 18 miesięcy, a deklarowany limit kilometrów wynosi 24 tys. km.
Ponadto samochód na abonament można wziąć u takich producentów, jak: Alfa Romeo, Citroen, Kia, Peugeot, Seat, Volkswagen czy Volvo.
Abonament to bowiem bardzo ciekawa forma finansowania samochodów, zyskująca coraz więcej zwolenników. Obecnie niemal każda licząca się w Polsce marka ma już swoją własną ofertę samochodu na abonament.