Wielofunkcyjny kompakt - Suzuki SX4 (2006- )
Suzuki SX4 to nieszablonowy samochód. Dla jednych to po prostu niewielki kompakt, dla innych - crossover lub krzyżówka kombi z minivanem. Ceny używanych egzemplarzy nie należą do niskich, co rekompensują liczne zalety modelu SX4.
Zgrabne nadwozie Suzuki SX4 jest owocem prac specjalistów z Italdesign Giugiaro. Pięciodrzwiowa wersja prezentowanego modelu zadebiutowała w 2006 roku. Produkcję samochodu powierzono fabryce Suzuki w węgierskim Esztergom, która równolegle wytwarzała również bliźniaczego Fiata Sedici. W 2007 roku do gamy dołączyło SX4 w wersji sedan. Na facelifting samochodu Suzuki zdecydowało się w 2009 roku. Odświeżone SX4 rozpoznamy po nowym pasie przednim oraz udoskonalonym wnętrzu.
Zainteresowani modelem SX4 mogą wybierać między wersją z napędem na przednią oś lub cztery koła z elektromagnetycznym sprzęgłem międzyosiowym. W drugim z wymienionych przypadków rozdziałem momentu obrotowego steruje elektronika. W zależności od ustawień system i-AWD może kierować siły napędowe wyłącznie na przednie koła (2WD), dołączać tylną oś po wykryciu poślizgu przednich kół (Auto) lub, w przypadku jazdy z prędkościami do 60 km/h, oferować stały podział mocy w stosunku 50:50 (Lock).
Producent postanowił naznaczyć wersję z napędem na cztery koła. Jej prześwit został zwiększony o trzy centymetry, a karoserię obłożono osłonami z nielakierowanego plastiku. Oczywiście nie należy traktować dodatków jako zachęty do wypadów w teren. SX4, nawet w wersji 4x4, najlepiej czuje się na asfalcie. Co najwyżej stawi czoła leśnym lub polnym duktom. Dołączany napęd oraz 19-centymetrowy prześwit pozwala na bezproblemową jazdę również po błotnistych lub mocno ośnieżonych drogach – tam gdzie inne auta bezradnie mielą kołami, Suzuki bez większych problemów brnie naprzód. Auto świetnie sprawdza się także w mieście, gdzie podwyższony prześwit pozwala na dojeżdżanie do krawężników albo parkowanie na nich bez ryzyka uszkodzenia zderzaka.
Zawieszenie (kolumny MacPhersona i belka skrętna) ma optymalną charakterystykę – zapewnia poprawne prowadzenie, a także skutecznie wybiera nierówności. Swój wkład w komfort podróżowania ma znaczny profil opon (205/60 R16), który skutecznie absorbuje wiele mankamentów dróg. Mimo 1,56-metra wysokości SX4 nie przechyla się nadmiernie podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Do dynamicznej jazdy zachęca także precyzja układu kierowniczego.
Obecność elementów przeniesienia napędu na tylną oś niekorzystnie wpłynęła na pojemność bagażnika – w hatchbacku do dyspozycji jest skromne 270 litrów za wysokim progiem załadunku, które po złożeniu tylnej kanapy rośnie do 1045 l. Sedan oferuje 515 l.
Mimo „pudełkowej” karoserii SX4 nie zachwyca przestronnością wnętrza. Auto o długości 4,1 metra ma kabinę rozmiarowo porównywalną z samochodami segmentu B. Brakuje przede wszystkim miejsca na nogi, jak również lepszego wyprofilowania i dłuższych siedzisk foteli.
Masywne i nachylone słupki dachu ograniczają widoczność. Kokpit SX4 nie porywa wzornictwem, co rekompensuje jego ergonomia i przejrzystość. Narzekać można również na twardość tworzyw wykończeniowych oraz wyciszenie wnętrza – szybka jazda albo korzystanie z wysokich obrotów wiąże się ze sporym hałasem w kabinie.
Raporty spalania Suzuki SX4 - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Argumentem przemawiającym za Suzuki jest natomiast przyzwoite wyposażenie. Klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane lusterka i przednie szyby oraz system audio z przyciskami sterującymi na kierownicy to standard. Do wielu egzemplarzy trafiły też podgrzewane fotele, sześć poduszek powietrznych, elektroniczne kluczyki oraz automatyczne klimatyzacje.
Suzuki oferowało model SX4 z benzynowymi silnikami 1.5 (99 i 112 KM), 1.6 (107 i 120 KM) i 2.0 (143 KM) oraz wysokoprężnymi 1.6 (90 KM), 1.9 (120 KM) i 2.0 (135 KM), przy czym w najsłabszych wariantach można liczyć wyłącznie na przedni napęd. Satysfakcjonującą dynamikę zapewnia już podstawowy silnik benzynowy. W jego przypadku przyśpieszenie od 0 do 100 km/h trwa 12 sekund, a prędkość maksymalna przekracza 170 km/h. Schody zaczynają się, gdy zapragniemy samochodu z napędem na cztery koła. Wówczas okazuje się, że wersja 1.6 jest ospała i mało elastyczna - motor walczący z oporami stawianymi przez bardziej rozbudowany układ przeniesienia napędu na rozpędzenie SX4 do "setki" potrzebuje blisko sekundę dłużej niż w wersji 2WD.
Optymalnym wyborem są więc turbodiesle, które kipią ogromnymi momentami obrotowymi od najniższych obrotów. Silniki benzynowe najlepiej czują się na wysokich obrotach, co wraz z podwyższonym nadwoziem oraz napędem na cztery koła oznacza wysokie spalanie, szczególnie podczas prób szybszej jazdy. Suzuki łączyło jednostki napędowe z ręcznymi skrzyniami biegów (5- i 6-biegowymi) lub 4-stopniowym „automatem”. Pierwsze z wymienionych nie zachwycają precyzją i lekkością działania, natomiast skrzynia automatyczna to propozycja dla cierpliwych.
Samochody marki Suzuki słyną z bezawaryjności. Trwałość okazała się również atutem modelu SX4. W najnowszych raportach TUV auto zajmuje miejsca w ścisłej czołówce. 7. i 9. lokata oznacza, że SX4 sąsiaduje z takimi ikonami trwałości jak Porsche 911, Mazda 3 i Toyota Corolla.
Problemy z Suzuki SX4 sprowadzają się głównie do mankamentów wnętrza – skrzypiących foteli oraz ich luźnych mocowań, wypadających szuflad spod fotela pasażera, uszczelek przepuszczających wodę do wnętrza, jak również trzeszczących i pękających plastików. Kierowcy narzekają także na niską trwałość przekładni kierowniczych, amortyzatorów i hamulców, które dodatkowo wykazują tendencję do piszczenia. W niektórych egzemplarzach skrzynie biegów działają z wyraźnym oporem. Rdza najszybciej pojawia się na klapie bagażnika, natomiast plastikowe elementy wykończeniowe nadwozia mają skłonność do odklejania się.
Użytkownicy Suzuki SX4 nie skarżą się na elementy układu przeniesienia napędu oraz jednostki napędowe. Nie trzeba martwić się nawet o turbodiesle – japoński koncern użył sprawdzonych konstrukcji Fiat-GM (1.9 i 2.0) oraz Ford-PSA (1.6).
AutoRentgen - na co skarżą się posiadacze Suzuki SX4
Suzuki SX4 nie zachwyca przestronnością wnętrza, osiągami, ani zdolnością do jazdy w terenie. Zainteresowany zakupem będzie musiał zaakceptować także znaczne zapotrzebowanie na paliwo oraz wysoki koszt zakupu. Suzuki rekompensuje niedostatki wszechstronnością, wysoką jakością wykonania oraz trwałością. Clou programu jest napęd na cztery koła. Mimo że dołączany, wydatnie podnosi bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach.
Polecane silniki
Benzynowy 1.6: Silnik o pojemności 1,6 litra był najmniejszym, który zestawiano z napędem na wszystkie koła. Tak zmotoryzowane SX4 nie jest ani szybkie, ani oszczędne. Niewielki samochód potrzebuje średnio ok. 8 l/100km. Motor 1.6 okazuje się jednak dużo mniej spragniony od 143-konnej wersji 2.0, która potrafi zużyć ponad 10 l/100km.
Wysokoprężny 1.9 DDiS: Konstrukcja Fiat-GM idealnie sprawdza się pod maską SX4. Zapewnia dobre osiągi i wysoką elastyczność, za co przychodzi zapłacić ok. 7 l/100km. Silnik sprawdzony w wielu modelach Alfy Romeo, Fiata, Opla i Saaba jest trwały – w normalnie eksploatowanych i serwisowanych samochodach poważne wydatki przed przekroczeniem 200 tysięcy kilometrów nie są częste.
Zalety:
+ Ponadprzeciętna trwałość
+ Bogate wyposażenie wielu egzemplarzy
+ Dobre właściwości jezdne
Wady:
- Wysokie ceny używanych egzemplarzy
- Ograniczona przestronność wnętrza
- Przeciętna jakość wykończenia wnętrza
Bezpieczeństwo:
Wynik w teście EuroNCAP: 4/5 (badanie w 2006 r.)
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 120-240 zł
Tarcze i klocki (przód): 280-600 zł
Sprzęgło (komplet): 600-1200 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.9 DDiS, 2006 r., 159000 km, 26 tys. zł
1.5, 2007 r., 49000 km, 27 tys. zł
1.6, 2008 r., 80000 km, 32 tys. zł
2.0 DDiS, 2008 r., 116000 km, 34 tys. zł
Autorem zdjęć jest Danielos22, użytkownik Suzuki SX4