Używana bawarka - BMW 3 E46 (1998-2007)
Niewiele jest samochodów, które po upływie 10-12 lat nadal budzą emocje. Jednym z takich aut jest BMW serii 3, konkretniej model E46. Owszem, w porównaniu do dzisiejszych aut starsza "trójka" wydaje się stonowana, stateczna, niektórzy powiedzą, że wręcz konserwatywna, ale 12 lat temu samochód sprawiał ogromne wrażenie. Również dziś wiele osób z dużym sentymentem spogląda na ten model. Jednak przed kupnem warto poznać jego największe zalety, zwrócić uwagę na wady i najczęstsze usterki by w końcu wybrać model, który spełni wszystkie nasze wymagania.
Na co zwrócić uwagę przed kupnem?
Kupno używanego samochodu zazwyczaj łączy się z obawą o jego stan techniczny. Co prawda nadwozie modelu E46 jest dość dobrze zabezpieczone przed korozją, ale jeśli decydujemy się na jeden z pierwszych modeli warto sprawdzić kilka miejsc. Jeśli samochód był zaniedbywany przez poprzedniego właściciela, na dolnych krawędziach drzwi, pod uszczelkami mogą pojawiać się już rdzawe ślady. Warto również sprawdzić okolice mocowania tylnego zawieszenia, a w szczególności okolice śrub mocujących tylną ramę pomocniczą. Zerknijmy również pod sprężyny i amortyzatory.
Jeśli zaś kochamy wiatr we włosach i zdecydowaliśmy się na wersję bez dachu, koniecznie sprawdźmy stan poszycia oraz szyby tylnej, która często bywa zmatowiona. Jeśli mamy zastrzeżenia do tych elementów, lepiej zastanowić się nad zakupem, gdyż wymiana całego poszycia dachu jest słabo opłacalna. Sprawdźmy również sworznie wahaczy przednich, które szybko ulegają wybiciu. Dobry i markowy wahacz to koszt około 600zł bez robocizny. W silnikach benzynowych bardzo często występują problemy z chłodzeniem, zawodzi przede wszystkim pompa wody i termostat, problemy pojawiają się również przy przewodach i w zbiorniczku wyrównawczym.
Sprawy mechaniczne – na co uważać?
Wiele starszych modeli BMW, w tym seria E46 miewała problemy z układem chłodzenia silnika, o którym już wspomnieliśmy. Najczęstszym problemem oprócz awarii pompy wody czy termostatu jest awaria sprzęgiełka Visco, odpowiedzialnego za uruchamianie wentylatora chłodnicy. Koszt takiej części to od 300zł za zamiennik do 800zł za część w autoryzowanym serwisie. Warto zwrócić na to uwagę, gdyż niesprawne chłodzenie prowadzi do przegrzewania jednostki i pękania głowic. Śladem dyskwalifikującym samochód są widoczne pęknięcia chłodnicy. Jest to łatwe do zdiagnozowania, gdyż wyciekający płyn zwykle barwi miejsce nieszczelności na kolor zielony, czerwony lub rdzawy. Jeśli zauważymy „spuchnięte” węże układu chłodzenia również lepiej zrezygnować z zakupu. Powyższe objawy mogą być niewidoczne od razu (jeśli sprzedawca sprytnie wszystko zatuszował), dlatego lepiej wybrać się na kilkukilometrową jazdę próbną, po której dokonamy kolejnego przeglądu.
Kolejną znaną usterką w E46 jest głośna praca mechanizmu różnicowego. Charakterystyczny dźwięk pojawia się przy określonej prędkości lub podczas dodawania lub odejmowania gazu. Nie dość, że taka usterka skutecznie psuje zabawę z jazdy, to na dodatek wymiana całego układu jest nie tylko kosztowna, co bardzo trudna ze względu na słabą dostępność części. Jeśli zaś zauważymy luzy w układzie przeniesienia napędu nie musimy dyskwalifikować samochodu, gdyż te mankamenty można usunąć – dostępność części zamiennych w tym przypadku jest bardzo dobra.
Ceny części zamiennych – porównanie zamienników do części ASO
Nawet osoba, która nie interesuje się motoryzacją doskonale wie, że zamienniki zazwyczaj kosztują połowę tego, co musielibyśmy zapłacić w ASO. Sam filtr oleju i filtr powietrza w ASO kosztuje odpowiednio około 40 i 80 zł. Zamienniki tych elementów są tańsze praktycznie o połowę i kosztują odpowiednio około 20 zł za filtr oleju i około 40 zł za filtr powietrza. Za komplet klocków lub tarcz na przód zapłacimy w ASO odpowiednio 360 i 480 zł, podczas gdy koszt zamienników kształtuje się odpowiednio na poziomie 90 i około 200 złotych. Jak widać różnice w cenach są ogromne.
O ile do tańszych rzeczy można dołożyć 20-30 zł to już tak poważne elementy jak hamulce są nieporównywalnie droższe w ASO. Poniżej prezentujemy orientacyjne ceny najczęściej wymienianych elementów w BMW E46. Pamiętajmy, że ceny podzespołów w ASO jak i zamienników są jedynie orientacyjne i mogą różnić się w zależności od miasta czy punktu dystrybucyjnego. Ponadto zamienniki można spotkać na serwisach aukcyjnych, niekiedy w bardzo atrakcyjnych cenach.
Amortyzatory (przód/tył): ASO - 1300/850, zamiennik - 750/850
Pompa wody: ASO - 300, zamiennik - 150
Termostat: ASO - 300, zamiennik - 250
Wahacz dolny (przód), ASO - 700, zamiennik - 400
Reflektor: ASO - 1100, zamiennik - 400
Błotnik przedni: ASO - 780, zamiennik - 200
Jaką wersję silnikową wybrać?
Jeśli zdecydowaliśmy się na BMW E46 możemy być pewni, że wybierzemy odpowiednią dla siebie wersję silnikową. Jednak zanim wybierzemy się na polowanie i rozpoczniemy szukanie w serwisach motoryzacyjnych, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czego tak naprawdę szukamy. Jeśli szukamy auta ekonomicznego, które nie zrujnuje naszego portfela przy pierwszym tankowaniu nie dajmy się zwieźć pozorom i bardzo czujnie przeglądajmy oferty sprzedawców.
Już na wstępie możemy darować sobie pomysł kupna niedrogiego i jednocześnie zadbanego diesla. Obecnie na rynku kupimy albo taniego, albo zadbanego diesla – te dwie opcje nie idą niestety w parze. O wiele lepszym pomysłem jest kupno bazowej benzynówki, na przykład model z silnikiem 1.8 lub 2.0 (odpowiednio 316i i 318i) do której możemy zainstalować sekwencyjny wtrysk LPG, by znacząco obniżyć koszty eksploatacji. Unikajmy również słabej jakości instalacji LPG, które mogą przynieść więcej szkód niż pożytku. Jeśli trafimy na model ze spartaczoną instalacją LPG, być może czeka nas wymiana zniszczonych gniazd zaworowych w głowicy, a to ciągnie za sobą koszt około 2 tys. zł lub znacznie więcej, jeśli zniszczenia w silniku będą poważniejsze.
Jeśli jednak zamiast ekonomicznego samochodu chcemy auto ze sportowym zacięciem warto spoglądać na modele z silnikami sześciocylindrowymi. Bardzo popularna jest wersja 328i z silnikiem o poj. 2793 ccm i mocy 193 KM. Równie ciekawa jest nieco tańsza wersja 323i z silnikiem 2496 ccm o mocy 170 KM. Jeśli wolimy nieco młodszy model, warto zwrócić uwagę na produkowaną od 2001 roku wersję 325i z silnikiem 2494 ccm o mocy 192 KM.
Wbrew pozorom nie są to paliwożerne jednostki. Warto również odrzucić stereotypy o paliwożernych mocnych silnikach i oszczędnych, słabszych jednostkach. Należy wyszukać odpowiedni kompromis, między słabym silnikiem (który trzeba kręcić by samochód przyspieszał żwawo, a tym samym spalać więcej paliwa), a silnikiem mocnym, który z łatwością rozpędza auto nawet z niskich obrotów. Takich egzemplarzy nie warto przerabiać na LPG. Po pierwsze, instalacja gazu będzie droga, po drugie zużycie LPG znacznie wzrośnie i rachunek wyjdzie na zero.
Podsumowanie
BMW serii 3 E46 to naprawdę dobry i solidnie zbudowany samochód. Warto zdecydować się na wersję produkowaną po 2001 roku, która jest lepiej wykonana i pozbawiona „wad wieku dziecięcego” początkowych serii E46. Uważajmy również na auta powypadkowe, których na rynku jest mnóstwo. Jak wiadomo BMW E46 to auto o sportowych aspiracjach, a nie każdy „sportowy” kierowca ma wyobraźnię.
Wskazówka!
Model BMW E46 jesienią 2001 roku przeszedł lekki lifting zewnętrzny, odświeżono również gamę silników. Jeśli więc chcemy kupić nieco nowszy i szczerze powiedziawszy, ładniejszy model, szukajmy egzemplarzy z nowymi światłami. Jak je poznać? Otóż pierwsze modele produkowane przed 2001 rokiem posiadały przednie światła z pomarańczowymi kierunkowskazami, których dolna linia biegła równolegle do linii zderzaka. Po 2001 roku zastosowano nowe reflektory o nieco smuklejszej linii, z przezroczystymi kierunkowskazami skierowanymi lekko do góry. Niewielki akcent, ale znacząco wpływa na prezencję całego auta.