Sportowa elegancja - Mazda 323 F (1994-1998)
Mazda 323 F jest jednym z najciekawszych japońskich samochodów sprzed lat. Wyróżniają ją aerodynamiczne kształty nadwozia, drzwi bez ramek na szyby oraz silnik 2.0 V6 pod maską flagowej wersji.
15 lat temu liczba ciekawie stylizowanych samochodów segmentu C była ograniczona. Karty w kompaktowej lidze rozdawały nudne Astry, Corolle i Golfy. Kto nie chciał wyróżniać się z tłumu, mógł również postawić na klasycznego sedana ze stajni Mazdy - model 323 S.
Piąta generacja Mazdy 323, oznaczonej przez producenta symbolem BA, występowała także w formie usportowionych hatchbacków 323 C (3-drzwiowy) i 323 F (5-drzwiowy). W 1997 roku zaprezentowano następcę wersji 323 C - została nią zachowawczo stylizowana 323 P. Trzydrzwiowy hatchback zwiastował epokę Mazd, które nie porywały designem.
Najciekawszym modelem z całej gamy BA jest Mazda 323 F. Łączy efektowną i proporcjonalną linię nadwozia ze znaczną dozą funkcjonalności. Cena za efektowną stylizację nadwozia jest jednak wysoka. O ile 2,6-metrowy rozstaw osi zapewnia sporo miejsca na nogi, tak Mazda 323 F nie rozpieszcza ilością przestrzeni nad głowami w tylnej części przedziału pasażerskiego. Wielu użytkowników narzeka na ograniczoną widoczność oraz wysoko położony próg bagażnika. Sam kufer ma 346 litrów pojemności, co jest bardzo przyzwoitym wynikiem w segmencie C.
Opływowe nadwozie sprawia, że natężenie szumów powietrza podczas szybkiej jazdy nie jest duże. Model 323 F należy również pochwalić za wygodne fotele oraz przejrzyste i ergonomiczne wnętrze. Design wnętrza, a także jakość i kolorystyka materiałów wykończeniowych odstają od współczesnych standardów. To jednak przypadłość wszystkich "japończyków" sprzed lat. Upływ czasu zdradzają także niektóre rozwiązania, m.in. suwakowa regulacja wentylacji oraz niewielkie przyciski klaksonu na kierownicy.
Wyposażenie Mazdy 323 F jest bardzo zróżnicowane. W niektórych egzemplarzach jedynym udogodnieniem bywają elektrycznie sterowane przednie szyby, wspomaganie układu kierowniczego oraz centralny zamek. W najlepszym przypadku otrzymamy ABS, dwie poduszki powietrzne, klimatyzację, światła przeciwmgielne, elektrycznie regulowane szyby i lusterka oraz obszytą skórą kierownicę.
Raporty spalania Mazdy 323 F - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Do napędu Mazdy 323 F użyto benzynowych silników 1.5 (88 KM), 1.8 (114 KM) oraz 2.0 V6 (144 KM). Średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi odpowiednio 7,8 ; 8,9 oraz 9,9 l/100km. Mimo sporej masy (ponad 1,1 tony) osiągi są satysfakcjonujące już w podstawowej wersji, która przyspiesza do "setki" w niecałe 12 sekund oraz może osiągnąć 175 km/h. We flagowym wariancie sprint od 0 do 100 km/h trwa 9,4 sekundy, a prędkość maksymalna sięga 213 km/h.
Niezależne zawieszenia dotrzymują kroku silnikom. Zostały sztywno zestrojone, dzięki czemu zapewniają dobre właściwości jezdne. Mazda należycie dopracowała również układ kierowniczy oraz mechanizm wybierania przełożeń. Jeżeli trafimy na zadbany egzemplarz 323 F, jazda nim będzie prawdziwą przyjemnością. Oczywiście tylko wtedy, gdy drogi z których korzystamy nie są nadmiernie wyboiste...
Mazdy 323 uchodzą za solidne i trwałe samochody. Osądy kierowców pokrywają się z wynikami raportów awaryjności TUV - prezentowany model nie okazał się najlepszy w żadnym z nich, ale zawsze zajmuje miejsce w czołówce. Do typowych problemów Mazdy 323 F kierowcy zaliczają korozję nadwozia, usterki mechanizmu wysuwania anteny, awaryjne alternatory, szybko zużywające się łączniki stabilizatorów i tylne amortyzatory oraz zapiekające się zaciski hamulcowe. Do najbardziej trwałych nie należy również hamulec postojowy.
Silniki są trwałe, ale szczególnie 1.5 miewa problemy z zapiekającymi się pierścieniami olejowymi. Sygnałem ostrzegawczym jest intensywne spalanie oleju po rozruchu zimnego silnika, które najczęściej zaczyna się przy przebiegach 150-200 tys. kilometrów. Problemy może powodować również układ chłodzenia - nieszczelności prowadzą do utraty płynu i w skrajnym przypadku do przegrzania silnika. Irytującą, ale łatwą do usunięcia przypadłością jest brzęczenie osłon układu wydechowego.
Ceny oryginalnych części zamiennych należą do wysokich. Do Mazdy 323 F bez trudu znajdziemy jednak markowe zamienniki - także z japońskich fabryk. Ze względu na skomplikowaną konstrukcję silnika najwyższych kosztów napraw można spodziewać się w przypadku flagowej wersji 2.0 V6.
Wartość używanych Mazd 323 F topnieje bardzo wolno. Za serwisowany, dobrze wyposażony oraz bezwypadkowy egzemplarz często trzeba zapłacić dwukrotnie więcej niż za porównywalny samochód z francuskim lub włoskim rodowodem. Przebieg oraz rocznik nie wpływają w znaczącym stopniu na ceny. Zarówno sprzedający, jak i kupujący wiedzą, że Mazdy z drogomierzami wskazującymi grubo ponad 200 tysięcy kilometrów zwykle nie sprawiają przykrych niespodzianek. Dobra renoma Mazdy 323 F ułatwia jej odsprzedaż i odzyskanie dużą część zainwestowanej kwoty.
AutoRentgen - na co skarżą się posiadacze Mazdy 323
Powody do narzekania będą mieli jedynie amatorzy samochodów z polskich salonów. Wysokie cła na japońskie auta oraz długa nieobecność oficjalnego przedstawicielstwa koncernu na naszym rynku sprawia, że 323 F od początku jeżdżące po polskich drogach są białymi krukami.
Polecane silniki
Benzynowy 1.8: Wielu kierowców narzeka na silnik 1.5, który przy większych przebiegach zaczyna spalać znaczne ilości oleju. Sensownym kompromisem między trwałością, osiągami oraz kosztami eksploatacji jest 114-konny motor 1.8, który w cyklu mieszanym zużywa 8,9 l/100km. Najmocniejsze V6 kusi, jednak potrzebuje na każde sto kilometrów litr benzyny więcej, a dodatkowe dwa cylindry oznaczają wyższe koszty serwisowania.
Zalety:
+ Ponadprzeciętna trwałość
+ Efektowna stylizacja nadwozia
+ Dobre właściwości jezdne
Wady:
- Niezbyt przestronne wnętrze
- Problemy z korozją
- Wysokie ceny używanych egzemplarzy
Bezpieczeństwo:
Ocena Folksam: przeciętny poziom ochrony
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 120-170 zł
Tarcze i klocki (przód): 140-400 zł
Sprzęgło (komplet): 300-700 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.5, 1994 r., 150000 km, 4,3 tys. zł
1.5, 1996 r., 201000 km, 5,5 tys. zł
1.8, 1995 r., 1240000 km, 7,2 tys. zł
2.0 V6, 1995 r., 226000 km, 7,2 tys. zł
Autorem zdjęć jest Jaworznianin, użytkownik Mazdy 323 F