Sport za drobne - Fiat Coupe (1993-2000)
Włoskie Coupe kusi atrakcyjnymi cenami, mocnymi silnikami oraz niepowtarzalną linią nadwozia. Spokrewnienie techniczne z innymi modelami Fiata to gwarancja tanich napraw wielu usterek. Czy używany Fiat Coupe to inwestycja podwyższonego ryzyka?
Fiat Coupe zadebiutował w 1993 roku. Za kształt nadwozia odpowiada Chris Bangle, natomiast wnętrze przygotowali styliści Pininfariny. Niepowtarzalna linia, ojczyzna oraz mocne silniki sprawiły, że miłośnicy Fiata Coupe zaczęli określać go mianem Piccolo Ferrari.
Również wnętrze jest dalekie od spotykanych w innych modelach Fiata. Skórzana tapicerka, miękkie tworzywa i lakierowany pas na desce rozdzielczej oraz drzwiach sprawiają, że za kierownicą włoskiego Coupe można poczuć się niczym w supersamochodzie. Aby w pełni cieszyć się faktem posiadania Fiata Coupe, trzeba przymknąć oko na niską precyzję montażu, ślady zużycia niektórych plastików oraz strajkujące włączniki.
Mimo sportowych aspiracji Fiat Coupe nieźle spisuje się w trakcie codziennej eksploatacji. Wiele egzemplarzy ma bogate wyposażenie, na tylnych siedzeniach można przewieźć nawet dwie dorosłe osoby, a bagażnik o pojemności 295 litrów jest w zupełności wystarczający.
Komfort podróżowania wyraźnie ograniczają sztywne nastawy zawieszenia. Dzięki nim Fiat Coupe jeździ niczym przyklejony do nawierzchni, jednak wytrząsa pasażerów oraz myszkuje w koleinach. Co ważne, podwozie dobrze znosi jazdę po nierównych drogach, a naprawy – przy użyciu zamienników oraz oryginalnych części – nie kosztują wiele.
Początkowo samochód był oferowany z wolnossącym (139 KM) i turbodoładowanym (190 KM) silnikiem o pojemności dwóch litrów. Na szczególną uwagę zasługuje drugi z nich. Motor zbliżony do stosowanego w Lancii Delta Integrale zapewnia doskonałe osiągi, a także pozostaje bardzo podatny na tuning. Od 1996 roku oferowano jednostki 1.8 16V (131 KM), 2.0 20V (147-154 KM) oraz 2.0 20V Turbo (220 KM). Dwie ostatnie, pięciocylindrowe uwodzą wyjątkowym brzmieniem.
W parze z drapieżnym kształtem nadwozia idą możliwości jednostki 2.0 20VT. Maksymalne 220 KM i 310 Nm sprawiają, że niewiele współczesnych samochodów jest w stanie dotrzymać kroku Fiatowi Coupe. Na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h wersja 2.0 20VT potrzebuje 6,2 s, a prędkość maksymalna wynosi 253 km/h. Biorąc pod uwagę możliwości samochodu, średnie spalanie 11-13 l/100km w cyklu mieszanym jest akceptowalną wartością. Zbliżone pragnienie wykazują starsze jednostki 2.0 16VT, natomiast wolnossące motory w trakcie normalne eksploatacji zużywają ok. 10-11 l/100km. Oczywiście wykorzystując „co dała fabryka” podane wartości uda się podwoić...
W przypadku sportowych samochodów największym problemem bywa specyficzne zużycie wybranych podzespołów, będące efektem ostrej eksploatacji. Uszkodzone synchronizatory w skrzyni biegów, wyrobione przeguby oraz nadmierne zużycie oleju to typowe przypadłości Fiata Coupe. Stosunkowo często strajkuje także osprzęt jednostki napędowej – czujniki, zawory wolnych obrotów, termostaty i chłodnice. W silnikach 1.8 16V wzorem trwałości nie są wariatory faz rozrządu, natomiast w 2.0 16V szybko zużywają się wałki rozrządu.
Na spore wydatki warto przygotować się już w przypadku samochodów o przebiegu nieznacznie przekraczającym 100 tysięcy kilometrów. Po wizycie w warsztacie często okazuje się, że trzeba wymienić uszczelki oraz mocowania silnika i skrzyni, jak również amortyzatory i wahacze. Jeszcze szybciej pojawia się konieczność wymiany układu wydechowego – oryginalne tłumiki są bardzo podatne na korozję.
Jeżeli Fiat Coupe nie uległ poważnej kolizji, jego karoseria nie będzie nadmiernie trawiona przez rdzę. To dobra wiadomość, ponieważ naprawy atrakcyjnie stylizowanego nadwozia nie należą do łatwych – pokrywa silnika zintegrowana z błotnikami to jedno z wielu specyficznych rozwiązań. W niektórych egzemplarzach sporo do życzenia pozostawia jakość powłoki lakierniczej, która z biegiem czasu potrafi się łuszczyć.
Poszukując używanego samochodu, warto zadać sobie trud znalezienia wersji Limited Edition, która zadebiutowała w 1998 roku. Warta uwagi jest również odmiana Plus, dostarczana klientom w latach 1999-2000. Fiaty Coupe LE oraz Plus posiadają wzbogacone wyposażenie, a ograniczona liczba wyprodukowanych egzemplarzy wkrótce uczyni z nich obiekt poszukiwań kolekcjonerów. Z pewnym dystansem trzeba podejść do modyfikowanych samochodów. Jeżeli dotychczasowemu właścicielowi zależało na podniesieniu osiągów oraz poprawieniu właściwości jezdnych, z pewnością samochód nie miał lekkiego życia.
Fiat Coupe stanowi propozycję dla specyficznej grupy kierowców. Osoby, które decydują się na zakup podkreślają, że osiągi i przyjemność prowadzenia samochodu o wyjątkowym wyglądzie pozwalają zapomnieć o drobnych usterkach, jak również wydatkach, jakie często musieli ponieść na doprowadzenie Coupe do stanu pełnej sprawności. Nawet wtedy nie ma pewności, że kapryśny samochód bez powodu odmówi posłuszeństwa - przypominają użytkownicy Fiata Coupe.
Polecane wersje silnikowe:
2.0 20V: Silnik zapewnia lepszą dynamikę niż starszy konstrukcyjnie 2.0 16V. Zużywa przy tym średnio 1 l/100km mniej i nie występują w nim problemy z nadmiernie zużytymi wałkami rozrządu. Pięciocylindrowy motor nie jest również trapiony przez awarie wariatora faz rozrządu, które zdarzają się w jednostce 1.8 16V.
2.0 20V Turbo: Dobrze utrzymany Fiat Coupe w topowej wersji ma zadatki na klasyka, którego wartość nie będzie już topniała. Mimo upływu lat to wciąż jeden z najszybszych samochodów z napędem na przednią oś. Wykorzystanie potencjału silnika ułatwiają hamulce Brembo oraz blokada mechanizmu różnicowego.
Zalety:
+ Rozsądne ceny używanych egzemplarzy
+ Doskonałe osiągi i właściwości jezdne
+ Wyjątkowa linia nadwozia i wnętrza
Wady:
- Większość używanych egzemplarzy wymaga inwestycji
- Niewiele warsztatów zna konstrukcję pojazdu
- Problemy z trwałością
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 80-250 zł
Tarcze i klocki (przód): 150-700 zł
Sprzęgło (komplet): 250-800 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.8 16V, 1996 r., 170000 km, 6 tys. zł
2.0 16V Turbo, 1994 r., 239000 km, 8 tys. zł
2.0 20V, 2000 r., 184000 km, 14 tys. zł
2.0 20V Turbo, 2000 r., 178000 km, 19 tys. zł
Autorem zdjęć jest Daniel78, użytkownik Fiata Coupe.