Samochód w cenie... telewizora - Skoda Favorit (1988-1995)
Była rewolucją. Przednionapędową, przestronną, i nowocześnie stylizowaną. Obecnie kończy karierę jako samochód w cenie... telewizora lub telefonu z wyższej półki. Czy Skoda Favorit ma jakiekolwiek zalety?
W drugiej połowie 1987 roku Skoda zaprezentowała model Favorit. Produkcja hatchbacka z pogranicza segmentów B i C rozpoczęła się w kolejnym roku. Była to zupełnie nowa jakość. Archaiczna stylizacja odeszła do lamusa – za linię nadwozia Favorit odpowiadało studio Bertone. Kolejne korzyści płynęły z wprowadzenia przedniego napędu. Nowy model Skody prowadził się znacznie lepiej od tylnonapędowych limuzyn, a do tego był bardziej przestronny. Bagażnik ma pojemność 250 litrów. Co całkiem niezły wynik jak na 3,8-metrowe nadwozie.
Skoda Favorit jest uważana za najlepszy z samochodów opracowanych w byłym bloku wschodnim. O korzeniach prezentowanego modelu przypomina jednak ubogie wyposażenie. Jedynymi „udogodnieniami” są reflektory przeciwmgielne, wycieraczka tylnej szyby oraz obrotomierz. Dodatki w postaci systemu ABS, poduszki powietrznej lub wspomagania układu kierowniczego nie istniały. Zdarzają się natomiast specjalne odmiany z centralnymi zamkami, alufelgami, szyberdachami oraz szybami atermicznymi. Najbardziej prawdopodobne jest jednak trafienie na „gołą” wersję.
Dla kierowców poszukujących praktycznego środka transportu Skoda przygotowała mało urodziwą, jednak praktyczną wersję Forman – kombi z 400-litrowym bagażnikiem. Użytkową wersją był dwuosobowy Pick-up. Łącznie model Favorit został wyprodukowany w liczbie ponad miliona egzemplarzy. Najbardziej popularny jest oczywiście hatchback. Do klientów trafiło blisko 800 tys. sztuk.
Wszystkie wersje nadwoziowe były napędzane czeskim silnikiem o pojemności 1,3 litra. Różne wersje motoru rozwijają 54, 57, 58, 63 lub 68 KM. Niewiele, jednak masa wersji hatchback nie przekracza 900 kilogramów, więc osiągi nie są tragiczne. Zapłata, jakiej silnik żąda za przeciętną dynamikę - 14-16 sekund "do setki" - jest jednak słona. Bez względu na wersję Favorit zużywa ok. 8 l/100km. W 1991 roku Skoda została przejęta przez Volkswagen AG. Pod nowymi rządami unowocześniano model Favorit, planując jednocześnie uruchomienie produkcji udoskonalonej Felicii. Warto dodać, że oba modele mają wiele wspólnych podzespołów mechanicznych.
Raporty spalania Skody Favorit - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Pierwsza drobna modernizacja Favoritki miała miejsce w 1991 roku. Kolejny facelifting przeprowadzono w 1993 roku. Poza kosmetycznymi zmianami nadwozia wprowadzono wersje silnikowe z jednopunktowym wtryskiem paliwa, który wraz z katalizatorem ograniczył toksyczność spalin. W ramach ostatniej modernizacji wprowadzono także bardziej atrakcyjną tablicę wskaźników. Mimo tego deska rozdzielcza wciąż straszy siermiężnością. Zaletą Skody Favorit nie jest poziom hałasu przenikającego do wnętrza. Kierowcy chwalą samochód za wygodne fotele oraz świetną widoczność. Pole widzenia nieco zawężają masywne tylne słupki, co jednak rekompensują znaczne rozmiary lusterek bocznych.
Pod względem technicznym Skoda Favorit nie jest wyszukana, jednak nie można również stwierdzić, że to archaiczny samochód. Silnik z aluminiowym blokiem i głowicą, niezależne zawieszenie przedniej osi, belka skrętna z tyłu oraz pięciobiegowa skrzynia – obecnie to standard w autach segmentu B, ale pod koniec lat 80. nie było czymś oczywistym. Większość podzespołów stosowanych w modelu Favorit, po modernizacji trafiło do Felicii, którą Skoda oferowała do 2001 roku.
Oczywiście Favoritce nie brakuje także niedzisiejszych rozwiązań. Miękko zestrojone zawieszenie bez stabilizatorów buja się na nierównościach i dopuszcza głębokie przechyły nadwozia na zakrętach, układ kierowniczy bez wspomagania utrudnia życie na parkingach oraz irytuje niską precyzją podczas szybszej jazdy, natomiast rozrząd OHV hałasuje i mimo zastosowania łańcuchowego napędu nie okazuje się bezobsługowy – przy stosunkowo niewielkich przebiegach może kwalifikować się do wymiany.
Kolejną przypadłością jest awaryjny termostat. Zbagatelizowanie problemu może prowadzić do wypalenia uszczelki pod głowicą. Ze względu na osadzenie rozrządu w bloku naprawa jest jednak stosunkowo prosta. Niestety nie można tego powiedzieć o walce z korozją, która sukcesywnie trawi drzwi, progi, błotniki oraz podwozia. Dodatkowo niewielka sztywność karoserii może prowadzić do pękania przedniej szyby, jak również powoduje hałasowanie elementów wykończeniowych wnętrza.
Tworzywa, poza koszmarną jakością, okazują się podatne na zarysowania. Irytujące są również urywające się klamki drzwi. Z silników oraz skrzyń biegów wyciekają oleje, a osprzęt jednostek napędowych – mimo że ubogi, lubi się psuć. Stuki z zawieszenia zwykle świadczą o wybitych tulejkach.
O niedostatkach szybko zapomną osoby, które będą musiały naprawić Skodę Favorit. Moduł zapłonowy za 40 złotych, przednia lampa za 60 złotych, amortyzatory po 70 złotych od sztuki, przekładnia kierownicza za 125 złotych... Dodajmy, że mowa o cenach nowych zamienników, a nie używanych podzespołów w nieznanym stanie.
Fortuny nie stracimy również u mechanika. Prosta konstrukcja i dobry dostęp do większości podzespołów sprawia, że naprawy są łatwe i tanie. Większość napraw kierowca z odrobiną uzdolnień mechanicznych jest w stanie przeprowadzić samodzielnie. Uzdolnienia mogą okazać się przydatne, ponieważ żywotność poszczególnych podzespołów nie jest wysoka.
AutoRentgen - na co skarżą się posiadacze Skody Favorit
Kariera Skody Favorit dobiega końca. Liczba dostępnych na rynku wtórnym samochodów kurczy się. Niektóre dotarły już na złomowiska, a właściciele pozostałych często wychodzą z założenia, że samochód lepiej eksploatować do kresu jego wytrzymałości niż sprzedać „za drobne”. Obecnie Skodę Favorit z instalacją gazową można bez problemu kupić za niecałe dwa tysiące złotych. Samochody nieprzystosowane do spalania LPG kosztują często kilkaset złotych mniej. Skoda Favorit zawodzi w kwestiach bezpieczeństwa i jakości wykonania, jednak pod względem kosztów zakupu i eksploatacji niewiele pojazdów może się z nią równać.
Polecane silniki
Benzynowy 1.3: W przypadku Skody Favorit kupujący ma niewielką swobodę wyboru. Musi zdecydować się na samochód z silnikiem 1.3. Kto ceni osiągi, powinien wybrać wariant 136 z podwyższonym stopniem sprężania, który pozwolił na zwiększenie mocy do 63 lub 68 KM. Wersje zasilane wtryskiem Bosch (LXi i GLXi) są prostsze w obsłudze od gaźnikowych wariantów, ale ich podaż na rynku wtórnym jest ograniczona.
Zalety:
+ Niski koszt zakupu
+ Atrakcyjne ceny części zamiennych
+ Przestronne wnętrze
Wady:
- Niski poziom bezpieczeństwa
- Mało wyszukane wnętrze
- Wysokie ceny części zamiennych
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód, dolny): 50-120 zł
Tarcze i klocki (przód): 100-160 zł
Sprzęgło (komplet): 120-250 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.3, 1991 r., 85800 km, 900 zł
1.3, 1993 r., 95000 km, 1,5 tys. zł
1.3, 1994 r., 105000 km, 2,5 tys. zł
1.3, 1992 r., 78000 km, 2,6 tys. zł
Autorem zdjęć jest Ekierto90, użytkownik Skody Favorit