Saab 9-5 - zanim kupisz...
Mimo, że jest to auto nietuzinkowe i stosunkowo unikatowe na ulicach polskich miast, to jednak przeglądając ogłoszenia motoryzacyjne nietrudno trafić na kilka ogłoszeń odsprzedaży tego modelu. W większości przypadków są to doskonale wyposażone auta w bardzo atrakcyjnej cenie. Świetne, mocarne jednostki benzynowe wspomagane turbosprężarkami (szczególnie w wersjach Aero), dostarczają niesamowitych wrażeń z jazdy. Także silniki wysokoprężne wiele potrafią, choć nie dostarczają aż takich emocji, jak kultowe jednostki benzynowe. Z pewnością niejeden raz w głowie niejednego z nas zapaliła się lampka "A może kupić Saaba?" Jednak zanim to uczynisz, warto byś wiedział o tym aucie nieco więcej.
Przede wszystkim zadbany egzemplarz Saaba 9-5, z wiarygodną historią serwisową to doskonała propozycja dla osób poszukujących oryginalności, nietuzinkowości i indywidualnego charakteru w aucie. Świetne jednostki napędowe, wysoki standard wyposażenia, fantastyczne wrażenia z jazdy i cena znacznie niższa niż konkurencyjne modele BMW i Audi. Jednak przymierzając się do zakupu Saaba warto dokładnie sprawdzić konkretny egzemplarz, gdy zaniedbania serwisowe poprzednich właścicieli potrafią naprawdę kosztownie zemścić się na nowym nabywcy.
W przypadku Saaba decydując się na zakup auta należy przede wszystkim zwrócić uwagę na stan techniczny i historię serwisowania, a nie na przebieg i rok produkcji. Zaniedbane auta, nieprawidłowo eksploatowane i serwisowane, w niedługim czasie mogą okazać się skarbonkami z bardzo głębokim dnem.
Doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne sprawia, że Saab nie ma absolutnie żadnych problemów z korozją, zatem wszelkie jej ogniska powinny być sygnałem do zachowania czujności. Wyjątkiem jest klapka wlewu paliwa, która może być przyrdzewiała – to przypadłość typowa dla tego modelu i nie powinna wzbudzać niepokoju.
Niektóre auta wyposażono w anteny w kształcie płetwy rekina ulokowane na dachu. Niestety mogą one dość szybko się zużywać, a ich wymiana jest dość kosztowna.
Specyficzne ukształtowanie pasa przedniego sprawia, że przednie światła przeciwmgielne dość łatwo uszkadzają się poprzez kamienie. Koszt wymiany żarówki ksenonowej może porazić (kilkaset PLN). Na szczęście ksenony występują tylko w odmianie Aero.
W czasie oględzin auta warto zwrócić uwagę na szerokość przerw pomiędzy poszczególnymi elementami karoserii, ze szczególnym uwzględnieniem okolic drzwi tylnych. Dość często dochodzi tam do opadania drzwi, konsekwencją czego jest powstawanie nierównych szczelin na linii drzwi tylne – krawędź podłogi. Naprawa okazuje się być bardzo kosztowna.
Wnętrze generalnie dobrze znosi trudy eksploatacji, wykonane jest z bardzo dobrych materiałów wykończeniowych. Irytować może co najwyżej opadająca zasłona słoneczna po stronie kierowcy oraz klimatyzacja, która nie chce działać, gdy otwarte są okna. Ogrzewane fotele także lubią się popsuć, choć nie jest to regułą w każdym egzemplarzu. Najpospolitszą usterką wnętrza Saabów 9-5 są problemy z wyświetlaczem Saab Information Display, który „traci piksele” Oficjalnie naprawa wiąże się z wymianą wyświetlacza na nowy, ale nieoficjalnie można dostać mnóstwo zregenerowanych jednostek z dożywotnią gwarancją za ułamek ceny nowego zestawu.
W przypadku układu klimatyzacji uszkodzeniom często ulega panel sterowania od strony pasażera. Problemy generuje wałek rozdzielający, który sprawia, że nie sposób zmienić indywidualnych ustawień klimatyzacji – przed zakupem warto sprawdzić ten element, gdyż naprawa często wymaga ściągnięcia całej deski rozdzielczej i jest dość kosztowna. Na szczęście ostatnimi czasy na forach internetowych i na stronach fanklubów marki pojawiają się informacje o zestawach naprawczych, którymi można zlikwidować usterkę bez konieczności demontażu deski.
Ponadto, w egzemplarzach, w których notorycznie zaniedbywano czynność wymiany filtra kabinowego, silnik ogrzewania potrafi się popsuć. Warto także zwrócić uwagę na roletę bagażnika w wersjach kombi, gdyż nowa jest bardzo droga
W egzemplarzach intensywnie eksploatowanych w mieście bieg wsteczny dość ciężko wchodzi, a nawet się zacina – także ta usterka okazuje się bardzo kosztowną w usunięciu.
Wymienione usterki to w zasadzie najważniejsze przypadłości kultowych Saabów, bez podziału na jednostki napędowe. Rozpatrując auto pod kątem pracujących pod maską silników okaże się, że kosztownych problemów może być znacznie więcej, szczególnie gdy pod maską pracuje topowa sześciocylindrowa jednostka wysokoprężna.