Przyjemność przede wszystkim - Mazda MX-5 (1998-2005)
Czy ogromna przyjemność z jazdy, doskonałe prowadzenie i niezłe osiągi mogą iść w parze z niskimi kosztami zakupu oraz utrzymania samochodu? Jak najbardziej! Mazda MX-5 to samochód niemal idealny, któremu lata ani kilometry niestraszne.
Pierwsza generacja Mazdy MX-5 zadebiutowała w 1989 roku. Lekki roadster za rozsądne pieniądze okazał się strzałem w dziesiątkę. Lista szczęśliwych nabywców wydłużała się w obłędnym tempie. W 1998 roku ruszyła produkcja modelu drugiej generacji, który został oznaczony symbolem NB. Dealerzy znów nie narzekali na brak zamówień.
Już po dwóch latach od rozpoczęcia produkcji Mazda MX-5 NB została zmodernizowana. W latach 2000-2005 koncern produkował MX-5 NBFL z nieznacznie zmodyfikowanym przodem oraz nowymi reflektorami. W przypadku używanych MX-5 efekt skali daje wiele korzyści. Dzięki niemu prawdopodobieństwo znalezienia samochodu w dobrym stanie jest wyższe, natomiast w przypadku awarii zakup używanych części lub zmienników będzie stosunkowo łatwy. Również nabycie oryginalnych elementów nie stanowi problemu, ale rachunki w ASO należą do słonych.
Czysta i prosta linia nadwozia niewiele robi sobie z upływu czasu. 10-letnia Mazda MX-5 wciąż wygląda doskonale. Wiek samochodu wyraźniej czuć we wnętrzu. Co prawda kokpit jest ergonomiczny i czytelny, ale jego projektanci nie popuścili wodzy fantazji. Kolorystyka materiałów wykończeniowych jest przygnębiająca. Amatorzy doznań estetycznych nie stoją jednak na straconej pozycji. Na rynek trafiały również wersje z beżowymi fotelami i plastikami w dolnej części kabiny, a nawet drewnianą kierownicą. Ich znalezienie wymaga jednak zachodu.
W kategorii przyjemności z jazdy Mazda MX-5 dystansuje większość, nawet fabrycznie nowych, samochodów z mocnymi silnikami. Doskonałe wyważenie, precyzyjny układ kierowniczy i pracująca z oporem skrzynia biegów sprawiają, że kierowca czuje się prawdziwym panem sytuacji. Poczucie prędkości potęgują nisko osadzone fotele oraz niewielkie rozmiary kabiny.
Masa własna Mazdy MX-5 nieznacznie przekracza tonę. W efekcie już podstawowy, 110-konny silnik 1.6 zapewnia dobrą dynamikę. Korzystając z górnych rejestrów obrotomierza „setkę” można osiągnąć w czasie nieprzekraczającym 10 sekund. Wersja 1.8 (140 lub 146 KM) na sprint od 0 do 100 km/h potrzebuje poniżej 9 sekund. Także w tym przypadku chęć szybkiej jazdy wymaga utrzymywania podwyższonych obrotów. Nie jest to trudne, ponieważ dźwignia zmiany biegów ma krótki skok i z wysoką precyzją przeskakuje między kolejnymi położeniami. Do „mieszania” nią zachęca ciasne zestopniowanie kolejnych biegów.
Jak na sportowy samochód zużycie paliwa jest naprawdę przyzwoite. „Lekka noga” pozwala na osiągnięcie wyników poniżej 7 l/100km. Podczas normalnej eksploatacji w cyklu mieszanym MX-5 potrzebują ok. 8,8 l/100km. Pełne wykorzystanie możliwości silnika i zawieszenia będą kosztowały ok. 12 l/100km.
Raporty spalania Mazda MX-5 - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Ulokowana z przodu jednostka napędowa, skrzynia i wał korbowy wciśnięte w tunel środkowy oraz napęd na tylną oś gwarantują wzorowe wyważenie. Następstwem są doskonałe właściwości jezdne, które udało się osiągnąć mimo niezbyt sztywnego zawieszenia. Komfort resorowania nie jest oczywiście najwyższy, jednak w żaden sposób nie utrudnia codziennej eksploatacji MX-5. Na dłuższych trasach najbardziej dokuczliwy okazuje się szum wiatru opływającego nadwozie i materiałowy dach.
Wnętrze nie poraża przestronnością, ale osoby o wzroście nie przekraczającym 1,8 metra nie powinny narzekać. Miejsca na bagaże również nie brakuje – niecałe 150 litrów to zupełnie przyzwoity wynik w segmencie roadsterów. Wykorzystanie przestrzeni byłoby jednak łatwiejsze, gdyby kształt kufra był regularny.
Pierwsza generacja Mazdy MX-5 była spartańskim autem. W przypadku drugiej standard wyposażenia został wyraźnie podniesiony – można liczyć na ABS, dwie poduszki powietrzne, system audio, a często także skórzaną tapicerkę i podgrzewane fotele. Klimatyzacja nie trafiła do wszystkich egzemplarzy. Szkoda. Zimą znacząco ułatwiłaby usuwanie pary wodnej z szyb, a latem – mimo otwieranego dachu – również nie pozostawałaby bezczynna. Tunel środkowy intensywnie się nagrzewa, ograniczając komfort jazdy z niewielkimi prędkościami, np. w korkach.
Przy poszukiwaniach używanego egzemplarza nie warto kierować się wiekiem oraz wskazaniami drogomierza. „Korekta” wskazań elektronicznego licznika nie jest przesadnie trudna, a świeży, jednak brutalnie eksploatowany egzemplarz może spłatać dużo więcej przykrych niespodzianek od starszego, jednak zadbanego auta. W przeciwieństwie do innych samochodów z tylnym napędem relatywnie droga MX-5 rzadko trafia w ręce pasjonatów driftowania lub „palenia gumy”. Właściciele zwykle nie oszczędzają na serwisie oraz częściach eksploatacyjnych.
Znajduje to odzwierciedlenie w awaryjności MX-5. Wysoka jakość roadstera produkowanego w Japonii w połączeniu z właściwą obsługą sprawiają, że samochód pozostaje praktycznie bezawaryjny i zajmuje czołowe miejsca w zestawieniach Dekry i TUV. Jedną z nielicznych, powtarzających się przypadłości modelu MX-5 są awarie cewek zapłonowych, które wytrzymują niewiele ponad 100 tys. kilometrów. Kolejnym, często spotykanym problemem jest korozja. Rdza atakuje w pierwszej kolejności elementy układu wydechowego, progi, podłogę, klapę bagażnika oraz nadkola. Właściwe serwisowanie może jednak ograniczyć problemy – szczególnie ważne jest regularne oczyszczanie kanałów odpływowych, co rozwiązuje problem korodujących nadkoli. Jak w przypadku każdego kabrioletu trzeba zwrócić uwagę na stan dachu. Poszycie może być popękane, a naprawa nie będzie tania.
Opinie kierowców - na co skarżą się posiadacze Mazdy MX-5
Mazda MX-5 ma wiele zalet, ale nie jest propozycją dla każdego. Najlepiej sprawdza się w roli drugiego samochodu w rodzinie, choć przy odrobinie samozaparcia japońskim roadsterem można podróżować na co dzień, za każdym razem czerpiąc przyjemność z jazdy.
Do zajęcia miejsca za kierownicą Mazdy nikogo nie trzeba przymuszać. Użytkownik Sappheiros napisał: "każdy powód, aby wsiąść do niego i ruszyć jest dobry. Teściowa czegoś potrzebuje - jesteś na każde jej wezwanie, oby tylko wsiąść i jechać :)" Trudno o bardziej oryginalną argumentację, która równie dobrze odda sedno sprawy.
Polecany silnik: Mazda MX-5 ma zapewniać przede wszystkim przyjemność z jazdy. Już bazowa, 110-konna wersja jeździ bardzo przyzwoicie, jednak warto dopłacić za mocniejszy silnik o pojemności 1,8 litra. Gwarantuje lepszą dynamikę, jest bardziej elastyczny, a wyposażone weń roadstery zwykle mają lepsze wyposażenie. Pod względem zużycia paliwa silniki 1.6 i 1.8 są bardzo zbliżone. Największy wpływ na ostateczny wynik ma fantazja kierowcy.
Zalety:
+ Doskonałe właściwości jezdne
+ Wzorowa trwałość
+ Optymalny stosunek możliwości do ceny
Wady:
- Wysokie ceny oryginalnych części zamiennych
- Problemy z cewkami oraz korozją
- O znalezienie dobrze utrzymanego auta nie jest łatwo
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód, używany): 100-250 zł
Tarcze i klocki (przód): 350-550 zł
Sprzęgło (komplet): 650-900 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.6, 1999 r., 196000 km, 15 tys. zł
1.6, 2001 r., 123000 km, 18 tys. zł
1.8, 2003 r., 95000 km, 23 tys. zł
1.6, 2003 r., 21000 km, 34 tys. zł
Autorem zdjęć jest Macciiek, użytkownik Mazdy MX-5