Przepustka do ekskluzywnego świata: Porsche Boxster Typ 986 (1996-2004)
Samochód marki Porsche stanowi obiekt marzeń wielu miłośników motoryzacji. Czy pozostaje zarezerwowany wyłącznie dla najbogatszych? Nie. Używane Porsche Boxster można kupić za 30-40 tysięcy złotych. Są jednak pewne "ale"...
Porsche Boxster został zaprezentowany w 1996 roku. Samochód był od początku projektowany jako roadster. W efekcie nadwozie jest odporne na skręcanie, a jego masy nie zwiększyły dodatkowe usztywnienia – typowe, gdy producent decyduje się na pozbawienie coupe sztywnego dachu.
Niemiecki producent od lat przyzwyczajał klientów do liczbowych oznaczeń kolejnych modeli. W przypadku Boxstera zdecydowano się na odstępstwo od reguły. Nazwa samochodu stanowi kombinację fragmentów słów boxer i roadster. To nie koniec innowacji. Od 1997 roku Boxster był produkowany przez fińską firmę Valmet, która wcześniej wytwarzała m.in. Calibrę oraz eksportowe wersje... Łady Samary.
Przód bliźniaczy z większym modelem 911, jednak znacznie niższe ceny Boxsterów, uboższe wyposażenie oraz dużo słabsze silniki sprawiły, że do nowego roadstera przylgnęła łatka „Porsche dla ubogich”. Ortodoksyjnym fanom sportowych samochodów ze Stuttgartu do gustu nie przypadło również wodne chłodzenie jednostki napędowej.
Osoby, które zdecydowały się na zakup Boxstera mogły cieszyć się wiatrem we włosach, pięknie brzmiącym silnikiem oraz doskonałymi właściwościami jezdnymi samochodu. Ostatnie z wymienionych są zasługą sztywno zestrojonego zawieszenia oraz centralnie umieszczonego, przeciwsobnego motoru, który korzystnie wpłynął na wyważenie Boxstera.
Ilość miejsca w kabinie powinna usatysfakcjonować nawet osoby o wzroście 190 centymetrów. Czy Boxster nadaje się do wakacyjnych wypadów? Jak najbardziej! Posiada dwa bagażniki o łącznej pojemności 240 litrów. To wynik porównywalny z niektórymi, mniej pakownymi samochodami segmentu B.
Wnętrze ma wzorową ergonomię. Wskaźniki zostały niezwykle czytelne, a poszczególne pokrętła i przełączniki rozmieszczono w przemyślany sposób. Jak przystało na sportowy samochód, układ kierowniczy oraz mechanizm zmiany biegów pracują nie tylko precyzyjnie, ale również z wyczuwalnym oporem.
Do 2000 roku klienci nie mieli prawa wyboru. Mogli zamawiać wyłącznie Boxstery z 6-cylindrowymi bokserami o pojemności 2,5 litra. Maksymalne 204 KM zapewniało przyzwoite osiągi. W przypadku samochodów z ręcznymi skrzyniami biegów sprint od 0 do 100 km/h trwał 6,9 sekundy. Boxstery z automatyczną, nieco ospałą skrzynią Tiptronic osiągały „setkę” blisko sekundę później.
W ostatnim roku XX wieku Boxster wyraźnie przyśpieszył za sprawą silników 2.7 (220 KM) oraz 3.2 (253 KM). Facelifting aut z rocznika modelowego 2003 połączono z podniesieniem mocy jednostek napędowych do 229 i 261 KM. Większe motory skróciły czas niezbędny na przyśpieszenie od 0 do 100km/h do 5,4-6,4 sekundy. Boxstery produkowane od 2000 roku są też w stanie przekroczyć „magiczną” barierę 250 km/h, przy której w większości niemieckich samochodów interweniuje ogranicznik prędkości.
W cyklu mieszanym Boxstery z silnikami 2.5 oraz 2.7 zużywają średnio 10-11 l/100km. Przyzwoity wynik jest w dużej mierze zasługą 7-8 l/100km w cyklu pozamiejskim. W korkach niemiecki roadster potrafi wypić 14-15 l/100km. Boxstery S z 3,2-litrowymi silnikami potrzebują ok. 1 l/100km więcej w każdych warunkach. Oczywiście zapotrzebowanie na paliwo może być znacznie wyższe. Wystarczy brutalniej traktować pedał gazu, by komputer pokładowy wskazał ponad 20 l/100km.
Zainteresowani nie powinni mieć większych problemów ze znalezieniem używanego Boxstera w Polsce. Samochody z początku produkcji z 2,5 litrowym silnikiem są wyceniane na 30-40 tysięcy złotych. Przed zakupem wskazane jest bardzo dokładne sprawdzenie stanu pojazdu. Wiele z nich ma powypadkową przeszłość. Źródła potencjalnych problemów należy upatrywać również we wszelkich zaniedbaniach serwisowych. W przypadku poszukiwania Boxstera za granicą także można liczyć na atrakcyjne ceny. Najtańsze egzemplarze kosztują 7-9 tysięcy euro.
Niskie ceny Boxsterów nie są dziełem przypadku. Leciwe Porsche może okazać się koszmarnie drogie w utrzymaniu. Oszczędności można poczynić tylko poprzez serwisowanie samochodu w nieautoryzowanych warsztatach. Na tanie zamienniki nie ma co liczyć - uda się znaleźć alternatywę jedynie dla elementów eksploatacyjnych, jednak nawet w ich przypadku ceny nie będą niskie. Rozwiązania nie stanową także używane części, których podaż jest ograniczona. Nie wiadomo również, jak długo posłuży dany element. Warto wiedzieć, że za granicą niektóre części do Boxstera bywają kilkukrotnie tańsze niż w kraju – nawet po uwzględnieniu kosztów przesyłki.
Na szczęście Boxster jest książkowym przykładem... bezawaryjności. W rankingach trwałości od lat zajmuje czołowe pozycje – z pierwszą włącznie. Z tego powodu trudno mówić o typowych usterkach. Niektóre egzemplarze są trapione przez wycieki oleju, w innych stwierdzane są ubytki cieczy chłodzącej. Znane są przypadku pęknięcia bloków silnika i wypalenia uszczelek pod głowicami. Za ciężką pracę mechanizmu zmiany biegów winę ponoszą zanieczyszczone linki mechanizmu. Niekiedy potrafi skrzypieć tapicerka drzwi. Za newralgiczny punkt można uznać zawieszenie, które nie najlepiej znosi jazdę po zniszczonych drogach. Specjalnej troski wymaga również brezentowy dach z elektrycznym systemem składania.
Po lekturze ogłoszeń można ulec złudzeniu, że używany Boxster pozwala na naprawdę tanie wejście do ekskluzywnego grona posiadaczy samochodów ze stajni Porsche. Decydując się na jego zakup, warto mieć w odwodzie pieniądze na ewentualne naprawy. Ich koszt nie należy do niskich, jednak nie odstaje od sum, jakie potrafią wyciągnąć z portfela inne samochody segmentu Premium.
Polecane wersje silnikowe:
2.7: Stado centralnie położonych 228 koni mechanicznych zapewnia doskonałe osiągi, zadowalając się naprawdę rozsądnymi ilościami paliwa. Boxster S ma nie tylko większy i mocniejszy silnik – zastosowanie m.in. większych kół podnosi koszty eksploatacji. Detal? Bynajmniej. Jeżeli Boxster S stoi na opcjonalnych „osiemnastkach”, za komplet opon przyjdzie zapłacić ponad trzy tysiące złotych.
Zalety:
+ Wzorowe właściwości jezdne
+ Ponadprzeciętna trwałość
+ Doskonałe osiągi w każdej wersji silnikowej
Wady:
- Ograniczona podaż na rynku wtórnym
- Wysokie koszty utrzymania
- Mizerna paleta zamienników
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód, używany): 150-550 zł
Tarcze i klocki (przód): 650-1200 zł
Sprzęgło (komplet): 1100-2200 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
Boxster 2.5, 1998 r., 139000 km, 29 tys. zł
Boxster 2.7, 2002 r., 142000 km, 43 tys. zł
Boxster S 3.2, 2002 r., 98000 km, 60 tys. zł
Autorem zdjęć jest Junior1986, użytkownik Porsche Boxster