Premium dla Kowalskiego: używane BMW serii 1 (2004-2011)
Ponadprzeciętna trwałość, ciekawa linia nadwozia i wzorowe właściwości jezdne to tylko niektóre z zalet BMW serii 1. Fabrycznie nowe "jedynki" straszyły astronomicznymi cenami. Egzemplarze z drugiej ręki stają się jednak coraz bardziej przystępne. Czy używane BMW serii 1 zasługuje na uwagę?
Samochody segmentu C są najchętniej wybierane przez kierowców z większości krajów Europy. Trudno się dziwić. Auta kompaktowe charakteryzują się korzystnym stosunkiem ceny do praktyczności i komfortu podróżowania. Marka BMW jest od dawna obecna w segmencie C. Modele E36/5 i E46/5, czyli popularne Compacty powstawały na bazie większej „trójki”, z którymi dzieliły płyty podłogowe, stylizację oraz elementy wykończeniowe. Bawarski koncern uznał, że lepsze efekty przyniesie mocniejsze zróżnicowanie oferty. W 2004 roku zadebiutowała seria 1, czyli pełnoprawny konkurent Audi A3 oraz Alfy Romeo 147.
Jedyny kompakt z napędem na tył miał wiele do zaoferowania. Prestiżowe logo na masce, precyzję montażu i perfekcyjne prowadzenie. Niestety posiadał też typowe wady samochodów klasy Premium – wysoką cenę, ubogie wyposażenie wersji podstawowej oraz długą i drogą listę wyposażenia dodatkowego. Najmniejsze BMW nie zachwycało również jakością materiałów wykończeniowych oraz ilością miejsca. Ograniczona przestronność wnętrza i bagażnika (330-1150 l) to cena, jaką przyszło zapłacić za wzdłużne usytuowanie silnika i skrzyni biegów oraz przeniesienia napędu na tylną oś.
Pod względem technicznym samochód pozostał blisko spokrewniony z większą „trójką”. W obu modelach znajdziemy identyczne jednostki napędowe, elementy zawieszeń oraz układów hamulcowych. Unifikacja podzespołów i wynikający z niej dostęp do wysokiej klasy zamienników oraz używanych części ułatwia ograniczenie kosztów utrzymania BMW serii 1.
Przykra niespodzianka nie czeka również pod dystrybutorem. W zależności od stylu jazdy podstawowa wersja 116i z benzynowym silnikiem o pojemności 1,6 litra (115 KM lub 122 KM) w cyklu mieszanym zużywa średnio 8-9 l/100km. Na tle pozostałych samochodów ze stajni BMW 116i nie imponuje osiągami. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że nie należą one do najgorszych. Na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h auto potrzebuje 11 sekund, a prędkość maksymalna sięga 200 km/h.
Znacznie lepszą dynamiką przy zbliżonym zapotrzebowaniu na paliwo (9-10 l/100km) odznaczają się wersje 118i (129 KM lub 143 KM) oraz 120i (150 KM lub 170 KM). Niestety podaż używanych „jedynek" z mocniejszymi silnikami benzynowymi jest mocno ograniczona. Nie lada atrakcję dla amatorów szybkiej jazdy stanowi trzylitrowy silnik o mocy 265 KM, który trafiał do 3- i 5-drzwiowych hatchbacków. Coupe oraz Cabriolet występowały w jeszcze mocniejszych, doładowanych wersjach 135i.
Pod maską „jedynki” nie mogło zabraknąć motorów wysokoprężnych. Wbrew temu, co mogą sugerować oznaczenia, źródłem momentu obrotowego jest wyłącznie dwulitrowy silnik, który za sprawą różnych turbosprężarek, elektroniki oraz osprzętu rozwija 115 KM i 260 Nm (116d), 122 KM i 280 Nm lub 143 KM i 300 Nm (118d), 163 KM i 340 Nm lub 177 KM i 350 Nm (120d) oraz 204 KM i 400 Nm (123d). Za sprawą wysokiego momentu obrotowego osiągami pozytywnie zaskakuje nawet w bazowa wersja 116d, która spala średnio 6 l/100km. Topowy 123d jeździ, jak przystało na prawdziwie sportowy samochód. Zakup samochodu z nowoczesnym i skomplikowanym turbodieslem warto jednak dobrze przemyśleć.
Jeżeli dać wiarę opiniom mechaników oraz użytkowników BMW z silnikami wysokoprężnymi, już przy przebiegach rzędu 150-200 tysięcy kilometrów przyjdzie stawić czoła drogim usterkom. Koszty wymiany turbosprężarki, wtryskiwaczy lub dwumasowego koła zamachowego są liczone w tysiącach złotych. Pocieszający jest fakt, że BMW serii 1 są zwykle mniej intensywnie eksploatowane od większych „trójek” i „piątek”, co zwiększa szansę na znalezienie auta z niskim przebiegiem.
Według niemieckiego ADAC BMW serii 1 jest najmniej awaryjnym samochodem klasy kompaktowej. Awarie trapią przede wszystkim „jedynki” sprzed roku 2007. Usterki najczęściej stwierdzano w samochodach z benzynowymi silnikami. Kontynuowanie podróży uniemożliwiały m.in. defekty elektroniki sterującej silnikiem, cewek zapłonowych, czujników położenia wału korbowego oraz wałków rozrządu, a także problemy z układem rozrządu.
Prestiż marki oraz zalety BMW serii 1 przekładają się na ceny używanych egzemplarzy. Na rynku wtórnym dominują pięciodrzwiowe „jedynki”. W latach 2004-2007 była to jedyna oferowana wersja nadwoziowa. W 2007 roku samochód przeszedł facelifting, a gamę uzupełniły trzydrzwiowy hatchback i coupe. Rok później rozpoczęto sprzedaż Cabrioletu z brezentowym dachem. Samochody z pierwszych lat produkcji kosztują przynajmniej 30-40 tysięcy złotych. Auta z rocznika 2007, w którym wyeliminowano choroby wieku dziecięcego, to już wydatek przynajmniej 50 tys. zł.
Na szczęście późniejsza eksploatacja pojazdu nie powinna być koszmarnie droga. Oczywiście, jeżeli właściciel samochodu zrezygnuje z usług i części proponowanych przez ASO. Znalezienie zamienników renomowanych producentów nie stanowi większego problemu. Za komplet przednich tarcz i klocków trzeba zapłacić 500-600 złotych. Nowy łącznik stabilizatora uda się kupić za 50-70 złotych, a wahacze za niecałe 250 zł. Jak na samochód segmentu Premium to naprawdę rozsądne kwoty.
BMW serii 1 okazało się strzałem w dziesiątkę. W 2010 roku, niecałe sześć lat po rozpoczęciu produkcji, z fabryki w Lipsku wyjechał milionowy egzemplarz. Duże zainteresowanie kompaktowym modelem pozwoliło BMW na sięgnięcie po tytuł największego producenta aut klasy Premium. Koncern zaprezentował już nową generację „jedynki”, jednak stonowana linia dotychczas produkowanego modelu pozostanie świeża i atrakcyjna przez wiele lat.
Polecane wersje silnikowe:
benzynowe: 118i, 120i - zapewniają bardzo dobre osiągi przy wciąż rozsądnym zapotrzebowaniu na paliwo. Silniki są wolne od problemów z elektroniką i rozrządem występujących w jednostce 116i.
wysokoprężne: 116d, 118d - w cyklu mieszanym silniki zużywają średnio 6,0-6,5 l/100km. Zapewniają ponadprzeciętne osiągi, a niezbyt wysilona konstrukcja może okazać się zaletą przy wysokich przebiegach.
Zalety:
+ Wysoka trwałość
+ Niska utrata wartości
+ Wzorowe właściwości jezdne
Wady:
- Ograniczona podaż na rynku wtórnym
- Wysokie ceny używanych egzemplarzy
- Przeciętna jakość wykonania wnętrza
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 110-230 zł
Tarcze i klocki (przód): 500-600 zł
Sprzęgło (komplet): 600-800 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
116i, 2004 r., 96000 km, 33 tys. zł
118d, 2005 r., 87000 km, 37 tys. zł
120d, 2007 r., 63000 km, 58 tys. zł
130i, 2007 r., 87000 km, 66 tys. zł
Autorem zdjęć jest Maciek_krk, użytkownik BMW serii 1