Pierwszy etap rewolucji - Honda Civic VII (2001-2006)
Siódma generacja Civica była rewolucją. Honda odeszła od klasycznych proporcji na rzecz obłego, niemal jednobryłowego nadwozia. W efekcie powstał bardzo przestronny kompakt. Ze względu na wysoką trwałość to poszukiwany towar na rynku wtórnym.
Pięciodrzwiowy Civic jest najbardziej praktyczny. Zwarte nadwozie ułatwia wyczucie obrysu nadwozia – użytkownicy coupe i sedana mają nieco trudniejsze zadanie. Z kolei właściciele trzydrzwiowych wersji muszą zmagać się ze znaczną długością drzwi, która szczególnie dokucza, gdy ilość miejsca do parkowania jest ograniczona.
Projektanci eksperymentowali również we wnętrzu. W hatchbackach precyzyjnie działająca dźwignia zmiany biegów powędrowała z podłogi na konsolę środkową. Osadzenie jej w bezpośrednim sąsiedztwie dłoni kierowcy uprzyjemnia prowadzenie samochodu, a wolna przestrzeń cieszy osoby podróżujące na przednich fotelach. Pozbawienie podłogi klasycznego tunelu środkowego procentuje szczególnie w tylnej części przedziału pasażerskiego, która jest w stanie pomieścić nawet trzy dorosłe osoby. Warto pamiętać, że największym wnętrzem - ze względu na 2680-milimetrowy rozstaw osi - dysponuje pięciodrzwiowy hatchback. W przypadku wersji 3-drzwiowej odległość ta jest mniejsza o 10 centymetrów. Osie sedana i coupe dzieli 2619 mm.
Niepodważalnym atutem Civica VII jest również bagażnik – 368 litrów w przypadku pięciodrzwiowej wersji stawia samochód w czołówce segmentu C. Kufer 3-drzwiowej odmiany może pomieścić 315 litrów, natomiast sedana – 450 l.
Wnętrze wykończono po japońsku – ponurymi, twardymi, ale dobrze spasowanymi tworzywami. Są odporne na zużycie i zwykle nie trzeszczą. Nieprzyjemne dźwięki mogą natomiast dochodzić z okolic pedału sprzęgła. W niektórych Civicach wyciera się srebrny lakier na wewnętrznych klamkach oraz panelu wokół radioodtwarzacza. Często spotykanym problemem są także luzy w mocowaniach fotela kierowcy.
W 2004 roku Civic przeszedł facelifting. Zmiany nie były wielkie, ale nowe zderzaki i soczewkowe reflektory poprawiły wygląd auta. Honda zadbała również o kosmetykę wnętrza. Rewolucji nie dokonano, ale tu i ówdzie poprawiono materiały.
Honda rozczaruje miłośników samochodów z bogatym wyposażeniem. Znalezienie egzemplarza z tempomatem, podgrzewanymi fotelami, skórzaną tapicerką, a nawet reflektorami przeciwmgielnymi będzie wymagało zachodu. System ESP stanowił natomiast opcję zarezerwowaną dla najmocniejszych wersji.
Niezależne zawieszenie zapewnia bardzo dobre właściwości jezdne. Wykazuje również sporą odporność na zużycie – na dystansie 150 tysięcy kilometrów zwykle trzeba wymienić końcówki drążków kierowniczych oraz łączniki stabilizatorów. Za sprawą niskiego prześwitu zmusza do ostrożnego pokonywania nierówności – o uszkodzenie miski olejowej nie jest trudno.
Raporty spalania Hondy Civic VII - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Siódma generacja Hondy Civic była dostępna z benzynowymi silnikami 1.4 (90 KM), 1.6 (110 KM), 1.7 (120-125 KM; tylko coupe) oraz 2.0 (160-200 KM). Honoru diesli broniła 100-konna jednostka 1.7 CDTi - sprawdzona konstrukcja Isuzu z Common Railem, której nie trzeba się obawiać. Za złoty środek mogą uchodzić Hondy z motorem 1.6 – są oszczędne, ale dzięki obecności systemu VTEC potrafią również zaskoczyć sportowym pazurem na wysokich obrotach, osiągając „setkę” w 10 sekund. Ciekawa, ale rzadko spotykana jest hybrydowa wersja 1.3 IMA, która powstawała w latach 2003-2006 na bazie sedana. Wisienkę na torcie stanowi bezkompromisowa odmiana Type-R, która w oczach wielu fanów ostrej jazdy to najlepszy sportowy kompakt wszech czasów.
Japonia uchodzi za ojczyznę najbardziej solidnych samochodów. Na szczęście reguła nie zawsze się sprawdza. Civic w 3- i 5-drzwiowej wersji powstawał w brytyjskim Swindon, sedany dostarczały fabryki w Japonii i Turcji, a najrzadziej spotykane w Europie coupe importowano z USA. ADAC pozytywnie ocenia trwałość Civica siódmej generacji – samochód zapracował nawet na wyższą notę od następcy. Do powtarzających się problemów należą usterki alternatora, układu zapłonowego oraz reflektorów. Typowym niedomaganiem są również nadmiernie rozładowane akumulatory.
Największym obciążeniem dla kieszeni mogą być skrzynie biegów. W przekładniach łączonych z silnikami 1.4 stosunkowo szybko kapitulują łożyska. Niepokojące szumy potrafią pojawić się przy przebiegach nieprzekraczających 100 tysięcy kilometrów. Słuch warto wytężyć także w autach z motorem 1.6 – w ich przypadku awarie są rzadsze, ale również mają miejsce. Można spotkać się z opiniami, że problem dotyczy przede wszystkim delikatnie eksploatowanych Civiców, których kierowcy nadużywali niskich obrotów, powodując nadmierne obciążenie przekładni. Praktyka pokazuje, że nawet gdy silnik był „kręcony”, łożyska mogą nadawać się do wymiany, co poza ASO zwykle zamyka się kwotą 1000 złotych. Warto również rzucić okiem na tylną klapę. Okolice plastikowej listwy są jedynym miejscem, w którym w bezwypadkowym Civicu można znaleźć rdzę. Posiadacze samochodu często narzekają na nieprzyjemny zapach z systemu klimatyzacji.
Autorentgen - na co skarżą się posiadacze Hondy Civic VII
Używana Honda Civic, nawet z pierwszych lat produkcji, kosztuje więcej od sporej części konkurentów. Czy warto dołożyć? Zdania z pewnością będą podzielone. Podjęcia decyzji o zakupie nie ułatwia relatywnie ubogie wyposażenie kompaktowej Hondy. Dużą część poniesionych wydatków uda się jednak odzyskać przy odsprzedaży. Świetna renoma sprawia, że Civic jest poszukiwanym modelem.
Polecane silniki:
Benzynowy 1.6 VTEC: Silnik rozwijający 110 KM przy 5600 obr./min oraz 152 Nm przy 4300 obr./min to optymalna jednostka dla Civica. Zapewnia znacznie lepsze osiągi przy niemal identycznym zużyciu paliwa co wersja 1.4 - odpowiednio 7,2 i 6,8 l/100km. Silnik oraz osprzęt nie należą do awaryjnych. Warto kontrolować poziom oleju, ponieważ – w zależności od stylu jazdy - spalają 0,5-1 litra na dystansie 10 tysięcy kilometrów.
Benzynowy 2.0 VTEC: Dopracowany do perfekcji motor z pewnością znajdzie miejsce w kronikach motoryzacji. Bez pomocy turbodoładowania Japończycy wycisnęli z dwóch litrów 200 KM i 196 Nm! Jednostka uwielbia wysokie obroty. Najlepiej czuje się w przedziale 6000-7500 obr./min. Spalanie w cyklu mieszanym wynosi 10,5 l/100km. Doskonały wynik – pamiętajmy, że mowa o samochodzie, który może przyśpieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 6,7 sekundy.
Zalety:
+ Solidna i trwała konstrukcja
+ Przestronne wnętrze
+ Dobre jednostki napędowe
Wady:
- Niezbyt bogate wyposażenie
- Jakość wykończenia
- Wysoka cena zakupu
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 140-250 zł
Tarcze i klocki (przód): 270-500 zł
Sprzęgło (komplet): 450-700 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.4, 2001 r., 140000 km, 11 tys. zł
1.6 VTEC, 2002 r., 128000 km, 16 tys. zł
1.7 CDTi, 2004 r., 204000 km, 21 tys. zł
Type-R, 2002 r., 130000 km, 28 tys. zł
Autorem zdjęć jest Daabxc, użytkownik Hondy Civic VII