Piękno za rozsądną cenę - Alfa Romeo 159 (2005-2011)
Alfa Romeo 159 to jedna z najładniejszych limuzyn klasy średniej. Przy okazji jest również jedną z najtańszych - używany egzemplarz można kupić za naprawdę rozsądne pieniądze. Czy to inwestycja podwyższonego ryzyka?
W 1997 roku Alfa Romeo przedstawiła światu oszałamiająco piękny model 156. Dzieło Waltera de Silvy okazało się na tyle ponadczasowe, że przygotowując projekty nadwozia i wnętrza Alfy Romeo 159 Giorgietto Giugiaro zdecydował się jedynie na odświeżenie doskonale znanych linii. Samochód wszedł do produkcji w 2005 roku. Od początku był dostępny jako sedan i bardziej praktyczne kombi.
Charakterystyczna atrapa chłodnicy, sześć odrębnych reflektorów w przednim pasie oraz karoseria z idealnie dobranymi proporcjami sprawiają, że Alfy nie sposób pomylić z żadnym innym samochodem. Designerskiego rozmachu nie zabrakło również w kabinie. Pięknego panelu wskaźników i ciekawie rozplanowanej konsoli środkowej ze wstawkami z prawdziwego aluminium nie powstydziłby się niejeden supersamochód…
Włosi zadbali, by limuzyna fascynowała również jednostkami napędowymi. Najsłabszy silnik benzynowy 1.8 rozwija 140 KM, natomiast diesel 1.9 – 120 KM, co najlepiej świadczy o charakterze samochodu. Dość powiedzieć, że bazowe wersje konkurentów modelu 159 rozwijały 20-40 KM mniej. W rezultacie już podstawowe motory przyzwoicie radzą sobie z napędzaniem Alfy. Kto chciałby doświadczyć większej dozy włoskiego temperamentu, może zdecydować się na silniki benzynowe 1.9 JTS (160 KM), 2.2 JTS (185 KM), 1.7 TBi (200 KM) oraz 3.2 JTS V6 (260 KM). W przypadku diesli do wyboru są wersje 1.9 JTDM (120 i 150 KM), 2.0 JTDM (136 i 170 KM) oraz 2.4 JTDM (200 i 210 KM).
Flagowe jednostki 3.2 V6 JTS i 2.4 JTDM były dostępne z opcjonalnym napędem na cztery koła. System Q4 to permanentny napęd z mechanizmami różnicowymi Torsena, który znacznie sprawniej od systemów z dołączanym napędem tylnej osi, przenosi moment obrotowy na nawierzchnię.
Pewne zastrzeżenia można mieć natomiast do skrzyń biegów. Ręczne przekładnie nie grzeszą precyzją oraz krótkim skokiem lewarka. Z kolei „automaty” podnoszą komfort, jednak powolną zmianą przełożeń ograniczają przyjemność z jazdy – dotyczy to zarówno zautomatyzowanej przekładni Selespeed, jak również automatycznej Q-Tronic.
Mocne silniki sprawiają, że Alfa nie jest propozycją dla zwolenników niskich rachunków za paliwo. W cyklu mieszanym diesle zużywają 7-9,5 l/100km. W przypadku jednostek benzynowych trzeba przygotować się na rezultaty 9-14 l/100km. Oczywiście w trakcie miejskich jazd komputer pokładowy będzie wskazywał znacznie większe liczby...
Zabiegając o dobre właściwości jezdne oraz rasowy wygląd, Alfa Romeo wyposażyła model 159 w sztywne zawieszenie i koła o dużej średnicy. Efektem ubocznym jest przeciętne wybieranie nierówności. Wygodne fotele z dobrym trzymaniem bocznym oraz dobre wyciszenie wnętrza ułatwiają pogodzenie się z tą przypadłością.
Alfa Romeo 159 doskonale sprawdzi się w roli samochodu dla rodziny z dwójką dzieci. Próba usadowienia na tylnej kanapie dorosłych najprawdopodobniej skończy się koniecznością wysłuchiwania skarg na ograniczoną ilość miejsca. Samochód nie imponuje również przestronnością bagażnika. 405 litrów w przypadku sedana i 445 litrów w wersji Sportwagon to wartości na poziomie kompaktów…
Producent sowicie wyposażał model 159. Dopłaty nie wymagały m.in. kurtynowe poduszki powietrzne, dwustrefowa klimatyzacja, elektrycznie regulowane szyby oraz system audio. W droższych wersjach standard obejmował m.in. skórzaną tapicerkę, czujniki parkowania, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele, czyli dodatki, za które w przypadku niemieckich samochodów trzeba słono dopłacać.
Z raportów awaryjności Dekra wynika, że Alfa Romeo 159 jest znacznie bardziej trwała od wcześniej produkowanego modelu 156. Co ważne, konstruktorom udało się drastycznie ograniczyć awaryjność elektroniki i zespołu napędowego, które regularnie zawodziły w poprzedniku. Ryzyko wystąpienia awarii dodatkowo zmniejszyły przeprowadzone akcje serwisowe - objęto nimi m.in. układ hamulcowy oraz system smarowania.
Dekra informuje, że w przypadku Alfy Romeo 159 naprawy najczęściej wymagają elementy instalacji elektrycznej oraz układy jezdne, kierownicze i hamulcowe. Z kolei silniki, karoserie i podwozia pozostają w dobrym stanie nawet w przypadku pojazdów z przebiegami sięgającymi 150 tysięcy kilometrów.
Wyniki raportów znajdują potwierdzenie w obserwacjach użytkowników. Samochód wciąż potrafi uprzykrzać życie drobnymi usterkami lub mankamentami w postaci wycierającej się tapicerki ze skóry, jednak awarie zmuszające do wezwania lawety stały się rzadkością, podobnie jak trzeszczące tworzywa wykończeniowe we wnętrzu albo błyskawicznie pojawiające się luzy w zawieszeniu. Zakup warto jednak dobrze przemyśleć. Skomplikowane zawieszenie, nowoczesne jednostki napędowe, czy choćby hamulce i koła o dużej średnicy sprawiają, że koszty utrzymania Alfy Romeo 159 nie należą do niskich.
Zdecydowana większość użytkowników Alfy Romeo 159 wyraziło gotowość do ponownego nabycia tego modelu. Kierowcy chwalą samochód za stylizację, doskonałe prowadzenie, a także pozytywne emocje, które towarzyszą prowadzeniu pięknej limuzyny z Włoch. Aby w pełni cieszyć się faktem posiadania Alfy Romeo, trzeba umieć przymknąć oko drobne mankamenty.
Polecane wersje silnikowe:
Benzynowa 1.8: Podstawowy silnik benzynowy to konstrukcja GM, którą można spotkać m.in. w Astrach i Vectrach. Jednostka zapewnia akceptowalne osiągi – 10,2 sekundy do „setki” i ponad 200 km/h, ale elastyczność pozostawia sporo do życzenia. Silnik pozostaje mniej zachłanny na paliwo od większych motorów. Oznaczone symbolem JTS silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny pozostają oszczędne wyłącznie podczas delikatnej jazdy, miewają również problemy z nagarem. Turbodoładowana jednostka 1.75 TBi jest dostępna od 2009 roku – na wiarygodne opinie dotyczące trwałości trzeba więc jeszcze poczekać.
Wysokoprężna 1.9 JTDM: Wystarczająco mocny, a zarazem oszczędny turbodiesel jest doskonale znany mechanikom. Znalazł się m.in. pod maskami Fiatów, Opli, Saabów i Suzuki. Popularność konstrukcji oraz związana z nim dostępność zamienników wpływa na koszty serwisowania. Co ważne, jednostka jest trwała, natomiast najczęściej występujące awarie dotyczą osprzętu – m.in. systemu recyrkulacji spalin, przepływomierza oraz elektroniki.
Zalety:
+ Stylizacja nadwozia i wnętrza
+ Wzorowe właściwości jezdne
+ Przystępne ceny egzemplarzy z drugiej ręki
Wady:
- Spore koszty utrzymania
- Szybka utrata wartości
- Wciąż występujące problemy z jakością
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 250-900 zł
Tarcze i klocki (przód): 500-700 zł
Sprzęgło (komplet): 400-900 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
2.2 JTS, 2005 r., 91000 km, 28 tys. zł
2.4 JTDM, 2006 r., 118000 km, 30 tys. zł
3.2 V6 JTS SW, 2007 r., 153000 km, 37 tys. zł
1.8, 2007 r., 132000 km, 40 tys. zł
Zdjęcia udostępnił Krosnek, użytkownik Alfy Romeo 159