Na każdą kieszeń - Fiat Punto II (1999-2010)
Niedrogi w zakupie, tani w utrzymaniu, a do tego ładny i funkcjonalny. Druga generacja Fiata Punto ma naprawdę dużo zalet. Ogromna podaż na rynku wtórnym ułatwia znalezienie wymarzonej wersji silnikowej i wyposażeniowej.
Pierwsza generacja Fiata Punto trafiła na rynek w 1993 roku. Potwierdziła, że Fiat jest specjalistą w projektowaniu niewielkich samochodów. W swoim czasie „Kropka” była najczęściej kupowanym autem w Europie, które poza atrakcyjną stylizacją kusiło korzystnym stosunkiem ceny do jakości. Punto II musiało być dużo lepsze. Nie tylko z przyczyn ewolucyjnych - konkurencja w segmencie B prezentowała coraz wyższy poziom.
Druga generacja Punto zadebiutowała w 1999 roku. Z perspektywy czasu możemy stwierdzić, że zainwestowane w projekt 700 milionów euro nie poszło na marne. Samochód okazał się nie tylko ładny i sprawny na drodze, ale również tani w utrzymaniu i względnie trwały.
„Dwójka” była oferowana w 3- i 5-drzwiowej wersji. Nadwozie pierwszej z wymienionych ma bardziej dynamiczną linię, 3,8 metra długości i 264-litrowy bagażnik. Pięciodrzwiowy hatchback jest spokojniej stylizowany i o 3,5 centymetra dłuższy. Jego kufer może pomieścić aż 297 litrów, co jest jednym z najlepszych wyników w segmencie B. W 2003 roku Punto przeszło kurację odmładzającą. Jej najbardziej wyraźny efekt w postaci pasa przedniego z chromowaną atrapą chłodnicy oraz większymi reflektorami budzi jednak wątpliwości. Zmodernizowane Punto zatraciło drapieżną prostotę, co rekompensuje wzbogaconym wyposażeniem.
We wnętrzu samochodu królują miękkie linie. Tworzywa wykończeniowe oczywiście do miękkich nie należą. Na domiar złego ich kolorystykę trudno uznać za estetyczną, a „plastiki” są podatne na zarysowania i z biegiem czasu zaczynają trzeszczeć. Mimo niewielkich rozmiarów Punto II zapewnia spory komfort. Fotele są wygodne. Miejsca w przedniej części kabiny pasażerskiej nie brakuje. Z tyłu najwygodniej będzie dzieciom, chociaż trzeba przyznać, że jak na samochód segmentu B Punto II jest wystarczająco przestronne.
Zawieszenie nieźle wybiera nierówności. Rozczarowanie mogą przeżyć amatorzy szybszej jazdy. Hałas silników pracujących na wysokich obrotach przenika do wnętrza, podobnie jak szumy powietrza opływającego karoserię. Dynamicznego prowadzenia Punto nie ułatwiają niezbyt sztywne nastawy zawieszenia. Narzekać można także na ograniczoną precyzję układu kierowniczego oraz skrzyni biegów.
Raporty spalania Fiata Punto II - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Pod maskę trafiły silniki świetnie znane z innych modeli grupy Fiat – benzynowe 1.2 (60 i 80 KM), 1.4 (95 KM) i 1.8 (131 KM) oraz wysokoprężne – 1.3 JTD (70 KM), 1.9 D (60 KM), 1.9 JTD (80, 85 i 100 KM). Do spokojnej jazdy w zupełności wystarczają motory 1.2 lub 1.3 JTD, które są trwałe i nie potrzebują dużych ilości paliwa. Amatorzy szybszej jazdy powinni szukać Punto Sporting z pakietem stylistycznym i 6-biegową skrzynią z krótkimi przełożeniami, które sprawiają, że mimo 80 KM pod maską samochód przyśpiesza od 0 do 100 km/h w czasie 10,9 sekundy. Amatorom jeszcze szybszej jazdy można polecić 131-konne Punto HGT. W skrajnej opozycji do niego znajduje się niewysilona, a przez to długowieczna wersja 1.9 D z wolnossącym dieslem.
Produkcja Punto II rozpoczęła się w czasach, gdy ABS, centralny zamek, elektrycznie regulowane szyby, poduszka powietrzna dla pasażera czy wspomaganie układu kierowniczego stanowiły „luksusowe” dodatki. Aktualnie ceny używanych „golasów” są przystępne, jednak trzeba liczyć się z trudnościami lub dużą utratą wartości przy ich odsprzedaży. Niestety, szczególnie w krajowych wersjach, poziom wyposażenia jest często skorelowany z mocą silnika. Warto szukać wariantów ELX i Dynamic lub wersji limitowanych, które otrzymywały większą liczbę udogodnień. Specyficznym rozwiązaniem jest bezstopniowa przekładnia Speedgear z sześcioma elektronicznie zaprogramowanymi przełożeniami.
Punto II niezbyt dobrze wypada w raportach awaryjności. W zestawieniach Dekra i TUV okupuje pozycje na tyłach stawki. Włoski maluch jest nieco lepiej oceniany przez ADAC - kilkukrotnie notował lepsze wyniki m.in. od pierwszych generacji Mazdy 2 i Skody Fabii. Technicy ADAC często wykrywali usterki elektroniki sterującej silnikiem oraz układem zapłonowym. Uruchomienie pojazdu potrafią utrudnić defekty immobilisera i rozrusznika, natomiast zapiekający się mechanizm hamulca ręcznego może uniemożliwić ruszenie z miejsca. Do 2003 roku bardzo często stwierdzono również pęknięcia układu wydechowego.
Za typowe wady można uznać szybko przepalające się żarówki H7 w przednich reflektorach, pękające obudowy alternatorów oraz zacierające się mechanizmy wycieraczek. W zawieszeniu najmniej żywotne są sworznie, tuleje metalowo-gumowe oraz tylne amortyzatory, którym zdarzają się nieszczelności. Mechanicy regularnie stwierdzają wycieki olejów z silników i skrzyń biegów. Problemów potrafi przysparzać układ hamulcowy oraz wentylator chłodnicy. Sprzęgło często nie dożywa przebiegu 100 tysięcy kilometrów, a zdarza się, że kwalifikuje się do wymiany po przebiegach o połowę niższych. Warto zweryfikować działanie elektrycznych elementów wyposażenia, ponieważ ich usterki nie należą do rzadkości.
Częste, a do tego drogie w usunięciu są awarie elektrycznego układu wspomagania kierownicy. Przy oględzinach pojazdu warto zwrócić uwagę, czy opór towarzyszący jej pracy jest równomierny, a także czy poprawnie działa funkcja City, która zwiększa siłę wspomagania. Prawdopodobieństwo awarii jest szczególnie wysokie w samochodach, które służyły do nauki jazdy. Warto rzucić okiem także na kondycję nadwozia. Rdza najczęściej dobiera się do progów, podłogi i tylnej klapy. Użytkownicy samochodu skarżą się również na korozję miski olejowej.
Ogromną zaletą Punto II są bardzo niskie ceny części zamiennych. Dość powiedzieć, że wiele oryginalnych elementów można kupić taniej od zamienników wątpliwej jakości do samochodów innych marek. Oczywiście istnieją odstępstwa od reguły. Na koszty utrzymania korzystnie wpływa także prosta konstrukcja pojazdu. Z większością napraw prowadzi sobie dowolnie wybrany serwis.
AutoRentgen - na co skarżą się posiadacze Fiata Punto II
Ze względu na niskie koszty utrzymania, rozsądne ceny używanych egzemplarzy oraz atrakcyjne i funkcjonalne nadwozie Punto II stanowi niezwykle ciekawą propozycję – zarówno dla osób stawiających pierwsze kroki za kierownicą, jak również kierowców szukają ekonomicznego środka transportu.
Polecane silniki
Benzynowy 1.2 16V: 80-konny silnik benzynowy spala podobne ilości paliwa i jeździ niewiele wolniej od Punto 1.4. Mniejszy motor jest znacznie częściej spotykany na rynku wtórnym. Umożliwia przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 11,4 sekundy, co powinno usatysfakcjonować większość kierowców. Raportowane spalanie w cyklu mieszanym wynosi 6,3 l/100km. Silnik jest trwały - Najczęściej mechanicy muszą usuwać wycieki oleju.
Wysokoprężny 1.3 JTD: Bardzo oszczędna jednostka osiąga 70 KM i 180 Nm. Jest w stanie rozpędzić samochód do „setki” w 13,4 sekundy. W Punto II silnik 1.3 JTD był dostępny od 2003 roku, kiedy zastąpił 85-konną jednostkę 1.9 JTD. Nowoczesna konstrukcja spala w cyklu mieszanym równe 5 l/100km. Podczas przepisowej jazdy poza miastem osiągalne są wyniki na poziomie 3,5-3,8 l/100km. Co ważne, silnik 1.3 JTD jest trwały.
Zalety:
+ Niewygórowane ceny używanych egzemplarzy
+ Niskie ceny części zamiennych
+ Przestronne i funkcjonalne wnętrze
Wady:
- Ubogie wyposażenie aut z pierwszych lat produkcji
- Długa lista wykrywanych usterek
- Niezbyt estetyczne wnętrza
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 80-140 zł
Tarcze i klocki (przód): 100-300 zł
Sprzęgło (komplet): 170-500 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.2 8V, 2000 r., 145000 km, 5 tys. zł
1.8 HGT, 2001 r., 200100 km, 7 tys. zł
1.4 16V, 2005 r., 132000 km, 13 tys. zł
1.3 JTD, 2006 r., 114000 km, 15 tys. zł
Autorem zdjęć jest KardaN_xD, użytkownik Fiata Punto II