Mniej awaryjny od Golfa - Volkswagen Polo (1994-2001)
Używane egzemplarze nie kosztują wiele i są tanie w utrzymaniu. Cztery wersje nadwoziowe oraz różnorodność wersji silnikowych ułatwia znalezienie optymalnego egzemplarza. Niezbyt skomplikowane Polo zaskakuje również wysoką trwałością.
Trzecia generacja Volkswagena Polo trafiła na drogi w 1994 roku. W porównaniu z poprzednikiem samochód dokonał jakościowego skoku. Znacznie ciekawsza stylizacja, lepsze wykończenie, bardziej dopracowany układ jezdny oraz większa gama silników i wersji nadwoziowych przesądziły o sukcesie.
Polo 6N występowało jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, sedan (Polo Classic) oraz kombi (Polo Variant). W dwóch ostatnich przypadkach rozstaw osi zwiększono o cztery centymetry, zyskując nieco dodatkowej przestrzeni w kabinie. Pojemność bagażników wynosi odpowiednio 245, 455 i 390 litrów.
Za czasów swojej świetności Polo imponowało przestronnością przedziału pasażerskiego. Współczesne samochody segmentu B są dłuższe o 20-30 centymetrów – na ich tle Polo nie wypada już tak dobrze. Wciąż jednak zapewnia dużą przestrzeń kierowcy i pasażerowi oraz akceptowalną ilość miejsca dla osób zasiadających na tylnej kanapie. Kto ceni praktyczność, powinien zrezygnować z trzydrzwiowego hatchbacka. W jego przypadku konieczność przeciskania się na tylne siedzenia lub przypinanie dzieci do fotelików nie należy do najprzyjemniejszych.
Gdy wreszcie uda się ruszyć, pretekstów do narzekania nie będzie wiele. Kokpit jest ergonomiczny, a komfort podróżowania podnoszą opony o wysokim profilu oraz dobrze dobrane nastawy zawieszenia. Polo nie boi się również zakrętów, które pokonuje odrobiną bezpiecznej podsterowności. Najbardziej dokucza natężenie hałasu. Silniki nie zostały należycie wyciszone, a przykre dźwięki docierają także z różnych zakamarków wnętrza.
Mimo dużej podaży samochodów na rynku wtórnym tylko część z nich zasługuje na uwagę. Wiele egzemplarzy to absolutnie podstawowe wersje bez ABS-u i poduszek powietrznych. Jeżeli do listy oczekiwań dołożymy również klimatyzację, elektrycznie regulowane szyby oraz bezwypadkową historię okaże się, że podaż samochodów spełniających wymagania jest naprawdę mała.
Wszystko przez ówczesną politykę Volkswagena. Domówienie ABS-u, klimatyzacji, centralnego zamka, elektrycznie sterowanych szyb i czterech poduszek powietrznych wyciągało z portfela ponad… 16 tysięcy złotych. Polityka cenowa była uzależniona od rynku. W krajach zachodniej części Europy klienci nie musieli dopłacać za ABS począwszy od lat 1996-2000. W Polsce system nie był standardem nawet w Polo po faceliftingu.
Polo 6N jest bliźniakiem Seata Ibizy drugiej generacji, która zadebiutowała w 1993 roku. Prezentowany samochód ma również wiele wspólnego z Golfem III i Lupo, co przekłada się na łatwy dostęp do bardzo tanich części zamiennych. Najmniejszego problemu nie stanowi także znalezienie sklepów oferujących używane podzespoły.
Autorentgen - na co skarżą się posiadacze Volkswagena Polo
Trzecia generacja miejskiego Volkswagena została stworzona według klasycznych wzorców – proste i możliwie tanie rozwiązania, a elektronika tylko tam, gdzie jest absolutnie niezbędna. W przypadku kilkunastoletniego samochodu to ogromna zaleta. Nawet jeżeli Polo odmówi posłuszeństwa, diagnoza i późniejsza naprawa nie potrwają długo, ani nie będą drogie. W kombinacji z ogromną podażą markowych zamienników czyni to z Polo jeden z najtańszych w utrzymaniu samochodów.
Najwięcej problemów sprawiają ręczne skrzynie biegów. Gubią olej, hałasują oraz nie zachwycają precyzją i łatwością włączania kolejnych przełożeń, a naprawa często polega na wstawieniu używanej skrzyni. Czas do kolejnej wizyty mechanika bywa różny... Użytkownicy samochodów z silnikami wysokoprężnymi sygnalizują powtarzające się problemy z przekaźnikiem świec żarowych. Do typowych usterek Polo 6N należą również awarie aparatu zapłonowego, wycieki z układu wspomagania kierownicy oraz nieprawidłowe działanie spryskiwacza i wycieraczki tylnej szyby.
Najstarsze Polo zaczyna trawić korozja, rozpoczynając od krawędzi błotników i drzwi. Rdza skutecznie niszczy także tłumiki, które często kwalifikują się do wymiany już po 100 tysiącach kilometrów. Mały Volkswagen miewa również problemy z układem chłodzenia (pompa wody i termostat), które mogą prowadzić do przegrzewania się silnika i wypalania uszczelki pod głowicą. Przy większych przebiegach na wale silnika 1.4 TDI może pojawić się luz. Z kolei w 1.4 16V źródłem problemów była zamarzająca odma, która mogła doprowadzić do zatarcia silnika. To jedna z najpoważniejszych awarii, które mogą przytrafić się Polo 6N. W większości samochodów ryzyko jej wystąpienia usunięto podczas akcji serwisowej. Poza tym zawodzi osprzęt jednostek napędowych – przepływomierze i przepustnice. W ocenie Dekry relatywnie często psują się też elementy układu hamulcowego i amortyzatory. Pozostałe elementy zawieszenia są trwałe.
Raporty spalania Volkswagen Polo - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Niewielki samochód z Wolfsburga występował w sporej liczbie wersji silnikowych. Przez lata pod maskami przewinęły się benzynowe jednostki 1.0 (50 KM), 1.05 (45 KM), 1.3 (54 KM), 1.4 (60, 75 i 101 KM), 1.6 (75, 101, 120 i 125 KM) oraz wysokoprężne 1.4 TDI (75 KM), 1.7 SDI (57 i 60 KM), 1.9 D (64 KM), 1.9 SDI (64 KM) i 1.9 TDI (90 i 110 KM).
Litrowe motory benzynowe oraz wolnossące diesle (1.7 SDI 1.9 D i 1.9 SDI) stanowią propozycję dla mało wymagających – na „setkę” trzeba poczekać 18 sekund. Mizernej dynamiki nie rekompensuje spalanie, które jest porównywalne z pozostałymi wersjami silnikowymi. Duża liczba jednostek napędowych nie przekłada się na drastyczne różnice w zapotrzebowaniu na paliwo. Najpopularniejsze "benzyny" potrzebują 6,5-7,3 l/100km, a diesle - 4,8-5,3 l/100km.
Kierowcom stawiającym przede wszystkim na osiągi polecamy silniki 1.6 – ośmiozaworowe są elastyczne i preferują niskie oraz średnie obroty, natomiast rzadko spotykane 1.6 16V z wersji GTI ożywa po przekroczeniu 3500 obr./min. Polo GTI, podobnie jak pozostałe modele Volkswagena z legendarnym oznaczeniem, otrzymywało pakiet ospojlerowania, utwardzone zawieszenie, ciekawsze felgi oraz zmieniony wystrój wnętrza.
Mimo sporej podaży znalezienie ciekawego Polo nie będzie łatwe. Na rynku wtórnym nie brakuje zaniedbanych egzemplarzy z ogromnymi przebiegami, duży odsetek stanowią też samochody z mizernym wyposażeniem. Jeżeli fundusze pozwolą, warto szukać wśród samochodów wyprodukowanych po faceliftingu z 1999 roku. Poza nieco bogatszym wyposażeniem otrzymały one również ciekawsze wnętrze oraz całkowicie ocynkowane i wzmocnione nadwozia.
Sukcesywne ulepszanie najważniejszych podzespołów przyniosło efekty. Na podstawie raportów TUV można pokusić się o stwierdzenie, że najlepsze Polo trzeciej generacji produkowano w latach 1997-2001. Warto również zauważyć, że Polo z lat 1995-1999 niemal zawsze okazywały się mniej awaryjne od Golfa III, uważanego przez wielu za ikonę trwałości. Szala na korzyść kompaktowego modelu Volkswagena zaczęła przechylać się dopiero w 2000 roku. Wówczas pełną parą produkowano już czwartą generację Golfa.
Polecane silniki
Benzynowy 1.4: 60-konny motor w zupełności wystarcza do napędzania Polo. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h trwa 14,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. W przeciwieństwie do wersji 1.4 16V silnik 1.4 8V dobrze czuje się na niskich i średnich obrotach, generując maksymalny moment obrotowy w zakresie 2800–3200 obr./min. Spalanie w cyklu mieszanym wynosi 6,9 l/100km.
Wysokoprężny 1.9 TDI: Doskonały kompromis między przyjemnością z jazdy i niskim spalaniem. W przypadku Polo można wybrać wersje o mocy 90 i 110 KM, które spalają najwyżej 6 l/100km. Właściwie serwisowane silniki pokonują bez awarii nawet pół miliona kilometrów. Zaporowe ceny ograniczyły jednak zainteresowanie Polo 1.9 TDI. Znalezienie używanego egzemplarza może wymagać zachodu. Na rynku wtórnym dominują wolnossące diesle SDI, które przeciętną dynamikę rekompensują trwałością oraz spalaniem 5,4 l/100km.
Zalety:
+ Niskie koszty utrzymania
+ Duża podaż samochodów na rynku wtórnym
+ Spory wybór wersji nadwoziowych i silnikowych
Wady:
- Ubogie wyposażenie
- Mizerna kondycja wielu aut
- Problemy z trwałością niektórych podzespołów
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 90-150 zł
Tarcze i klocki (przód): 120-350 zł
Sprzęgło (komplet): 150-450 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.4, 1995 r., 167000 km, 3 tys. zł
1.9 SDI, 1997 r., 240000 km, 6 tys. zł
1.9 TDI, 2000 r., 204000 km, 10 tys. zł
1.6 GTI, 2000 r., 128000 km, 15 tys. zł
Autorem zdjęć jest Giernal, użytkownik Volkswagena Polo