Luksus za rozsądną cenę: Opel Omega B FL (1999-2003)
Audi, BMW, Opel, Mercedes i Volkswagen. Która marka zasługuje na tytuł najlepszej? Preferencje kierowców są zróżnicowane. Jeżeli poprosimy ich o wytypowanie najbardziej pożądanej niemieckiej marki, okaże się, że w większości przypadków Opel będzie... zamykał stawkę. Przeciętne notowania marki sprawiają, że ostatnią prawdziwą limuzynę spod znaku błyskawicy można nabyć za naprawdę rozsądne pieniądze.
Opel długo walczył o miejsce w segmencie samochodów luksusowych. Modele Rekord, Kapitan i Senator – mimo przemyślanych rozwiązań technicznych, przyzwoitego wyposażenia oraz wysokiego komfortu podróżowania – zawsze stały w cieniu konkurentów. Ostatnią próbą zaistnienia Opla w segmencie E była Omega.
Produkcja Omegi A rozpoczęła się w 1986 roku. Zmiana warty nastąpiła w 1994 roku. Wówczas na rynek trafiła druga generacja limuzyny. Zainteresowani zakupem używanego egzemplarza powinni zwrócić szczególną uwagę na samochody produkowane od jesieni 1999 roku. Wówczas Omega B przeszła gruntowny facelifting. Poza bardziej szlachetnym wyglądem, bogatszym wyposażeniem i nowocześniejszymi jednostkami napędowymi modernizacja przyniosła poprawę odporności na korozję, która potrafiła atakować nawet bezwypadkowe egzemplarze.
Szeroka gama jednostek napędowych sprawia, że każdy kierowca będzie w stanie dobrać odpowiednią wersję. Podstawowe silniki benzynowe o pojemności 2.0 i 2.2 litra (136 – 145 KM) są długowieczne i tanie w serwisowaniu. Zapewniają przeciętną dynamikę, zużywając średnio 10 l/100km. Wielu posiadaczy zrobiło użytek z faktu dobrej współpracy niewysilonych jednostek napędowych z instalacjami LPG. W efekcie znalezienie używanej Omegi z „gazem” nie stanowi większego problemu. „Gazowane” bywają także benzynowe silniki V6 – 2.6 (180 KM), 3.0 (211 KM) oraz 3.2 (218 KM). Większe skomplikowanie widlastych motorów podnosi koszty serwisowania, jednak dzięki szeroko i łatwo dostępnym zamiennikom również w tym przypadku wydatki nie będą wygórowane.
Czterema lub sześcioma cylindrami dysponują także stosowane w Omedze diesle. Pierwsze z nich – jednostki 2.0 DTI i 2.2 DTI dostarczają odpowiednio 100 i 125 KM. Rzędowe, sześciocylindrowe 2.5 TD i 2.5 DTI rozwijają 131 i 150 KM. Ciekawostką jest fakt, że flagowy turbodiesel to konstrukcja BMW. Jednostki wysokoprężne zużywają w cyklu mieszanym 7,5-8,7 l/100km. Są więc znacznie bardziej oszczędne od silników z zapłonem iskrowym. Osobom, które nie cierpią na nadmiar gotówki, warto polecić zakup Omegi z jednostką benzynową. W jej przypadku ewentualne naprawy będą dużo tańsze i prostsze.
Nadwozie długie na 4,9 metra oraz 2,73-metrowy rozstaw osi umożliwił zaprojektowanie bardzo przestronnego przedziału pasażerskiego. Na ciasnotę nie będą narzekało nawet pięć dorosłych osób. Omega imponuje także pojemnością bagażnika – w przypadku sedana jest do dyspozycji 530/1460 litrów, natomiast potężny tył kombi może pomieścić aż 540/1800 litrów.
Jak przystało na limuzynę, Omega ma bardzo wygodne fotele, co w kombinacji z doskonałym wyciszeniem oraz stosunkowo miękko zestrojonym podwoziem pozwala cieszyć się każdą podróżą. Wzdłużne usytuowanie silnika i skrzyni biegów oraz przeniesienie napędu na tylną oś sprawia, że Omega jest doskonale wyważona, dzięki czemu nieźle radzi sobie także na zakrętach.
We wnętrzu Omegi fani Opli poczują się jak w domu. Bardzo zbliżone przełączniki, pokrętła, wskaźniki i wyświetlacze można spotkać w mniejszych modelach koncernu, czego oczywiście nie omieszkają wytknąć Omedze zwolennicy limuzyn innych marek. Czy to faktycznie wada, skoro kokpit jest prosty, uporządkowany i ergonomiczny?
Słowa krytyki należą się natomiast za przeciętną precyzję montażu. W samochodach o dużym przebiegu skrzypiące materiały wykończeniowe nie należą do rzadkości. Użytkownicy Omegi skarżą się także na usterki instalacji elektrycznej, których efektem często jest niepoprawne działanie niektórych elementów wyposażenia, systemu ABS, podświetlenia przycisków, itd. Typowym niedomaganiem Omegi są także wycieki oleju z silnika, skrzyni biegów oraz tylnego mostu.
Zawieszenie średnio znosi jazdę po polskich drogach. Luzy pojawiają się po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Tanie zamienniki ułatwiają jednak ich wyeliminowanie. Warto uważnie sprawdzić stan przekładni kierowniczej. W tym przypadku usunięcie luzów może okazać się bardzo kosztowne. Długa lista często stwierdzanych bolączek sprawia, że w rankingach bezawaryjności limuzyna Opla zajmuje odległe pozycje. Najgorzej jednak nie jest. Omega wyprzedza m.in. Fronterę i Zafirę.
Wyposażenie Omegi B FL jest w stanie zawstydzić wiele współczesnych samochodów. Znalezienie egzemplarza ze skórzaną tapicerką, czterema poduszkami powietrznymi, ESP, automatyczną, dwustrefową klimatyzacją z czujnikiem jakości powietrza, ksenonowymi reflektorami, podgrzewanymi fotelami oraz nawigacją satelitarną nie wymaga większego zachodu.
Biorąc pod uwagę komfort i wyposażenie, ceny są bardzo atrakcyjne. Za bezwypadkowego ośmiolatka z udokumentowaną historią trzeba zapłacić 15-20 tysięcy złotych. Omegę B FL z lat 1999-2001 uda się kupić za 8-10 tys. złotych.Limuzyny pozostałych niemieckich marek kosztują zazwyczaj 5-10 tys. złotych więcej.
W czym tkwi haczyk? Omega uchodzi za znacznie mniej prestiżowy samochód od konkurencyjnych limuzyn. Pozostaje więc odpowiedzieć sobie na pytanie, czy auto sprzed dekady faktycznie może uchodzić za prestiżowe oraz czy warto… przepłacać.
Zalety:
+ Przystępne ceny samochodów i niskie koszty utrzymania
+ Bogate wyposażenie i wysoki komfort jazdy
+ Spora paleta jednostek napędowych
Wady:
- Relatywnie duża utrata wartości
- Możliwe problemy przy odsprzedaży
- Spore zużycie paliwa w przypadku benzynowych silników V6
Polecane wersje silnikowe:
Benzynowa: 2.2i (144 KM) – nie zapewnia porywających osiągów, ale zużywa średnio 10 l/100km. Omegi z silnikami V6 potrzebują 1,5-3 l/100km więcej. Ponadto serwisowanie czterocylindrowego motoru jest tańsze, podobnie jak wyposażenie go w instalację LPG.
Wysokoprężna: 2.5 DTI (150 KM) – nowoczesny i mocny turbodiesel odznacza się wysoką kulturą pracy oraz rozsądnym zapotrzebowaniem na ropę – nawet w ruchu miejskim możliwe do uzyskania są wyniki poniżej 9 l/100km. Czy nowoczesny silnik BMW jest lepszym wyborem od starszej jednostki 2.2 DTI? Na forach użytkowników Omegi od lat trwają debaty na ten temat, a zdania są oczywiście skrajnie podzielone...
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód, używany): 90-200 zł
Tarcze i klocki (przód): 200-500 zł
Sprzęgło (komplet): 400-700 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
Omega 2.2 16V, 2001 r., 162000 km, 7,5 tys. zł
Omega 2.2 DTI, 2002 r., 267000 km, 11 tys. zł
Omega 2.5 DTI, 2002 r., 196000 km, 16,5 tys. zł
Omega 3.2 V6, 2003 r., 169000 km, 19 tys. zł
Autorem zdjęć jest Blackheavy, użytkownik Opla Omegi