Lepsza od konkurentów - Renault Laguna III (2007- )
Poszukując używanego, kilkuletniego samochodu segmentu D wielu kierowców z premedytacją pomija Lagunę III. To błąd. Auto jest wygodne i bezpieczne. Co ważne, pozytywnie zaskakuje trwałością i kosztuje dużo mniej od niemieckich lub japońskich konkurentów.
Prezentację używanej Laguny III trzeba zacząć od powrotu do przeszłości. W 2001 roku Renault zaprezentowało Lagunę drugiej generacji. Samochód błysnął stylizacją oraz nieprzeciętnie wysokim poziomem ochrony pasażerów. Masa elektroniki oraz niedopracowane turbodiesle sprawiały jednak, że pojazd często kontynuował podróż na lawecie. Awaryjny jak Laguna II. Prawdziwe? Niestety. Statystyki nie pozostawiały wątpliwości. Druga generacja Laguny poważnie nadszarpnęła reputację Renault. Koncern musiał dołożyć więc starań, by „trójka” nie zawiodła.
Laguna III trafiła na rynek jesienią 2007 roku. W kolejnym roku ofertę uzupełniły wersje kombi oraz coupe. Również w 2008 r. opcją dla mocniejszych wersji silnikowych, a w niektórych przypadkach standardem, stał się system czterech skrętnych kół 4Control, który w korzystny sposób wpływa na zwrotność oraz właściwości jezdne samochodu. Dwa lata temu Laguna została poddana kuracji odmładzającej. W ramach faceliftingu zmieniono głównie wygląd przedniej części nadwozia.
Francuska limuzyna segmentu D nie szokowała stylizacją w takim stopniu, co jej poprzedniczka. Nowa Laguna dawała jednak powody do dyskusji – debatowano przede wszystkim nad urodą specyficznie ukształtowanego przodu karoserii. We wnętrzu postawiono na elegancką prostotę i dobre materiały wykończeniowe. Pozycja za kierownicą i wyposażenie? Bez zastrzeżeń. Dopłaty nie wymagały alufelgi, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, sześć poduszek powietrznych oraz automatyczna klimatyzacja. Szkoda, że mniejszą wagę przywiązano do ergonomii – obsługa radia oraz często spotykanej nawigacji nie należy do najbardziej intuicyjnych. Kilkuletnia eksploatacja pokazała, że mocną stroną Laguny nie jest również solidność montażu. W używanych autach zdarzają się obluzowane albo hałasujące elementy wykończeniowe.
Nie każdemu przypadnie do gustu także charakterystyka pracy zawieszenia oraz układu kierowniczego. Pierwsze z wymienionych zaskakuje sztywnością, która w usportowionych wersjach GT może zostać uznana nawet za dokuczliwą. Na tle konkurencyjnych modeli podwozie Laguny sprawia wrażenie nieco archaicznego – Renault zdecydowało się na kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. W przypadku kilkuletnich pojazdów rozwiązanie będzie jednak zaletą. Warto pamiętać, że doprowadzenie do porządku wielowahaczowych zawieszeń bezpośrednich konkurentów Laguny może kosztować tysiące złotych. Wróćmy jednak do niedociągnięć konstrukcyjnych... Układ kierowniczy Laguny okazuje się mało komunikatywny. Precyzją nie urzekają również skrzynie biegów.
Francuska limuzyna punktuje natomiast na dalekich trasach. Fotele zostały dobrze wyprofilowane, silniki skutecznie wytłumiono, a miejsca w kabinie nie brakuje, choć wyżsi pasażerowie tylnej kanapy mogą zwrócić uwagę na ograniczoną ilość przestrzeni nad głową. Problem nie istnieje w wersji kombi, która rozczarowuje jednak funkcjonalnością bagażnika – wąski otwór załadunkowy oraz 500 litrów pojemności nie pozwoliły Lagunie Grandtour na tryumf w żadnym teście porównawczym. W przypadku liftbacka sprawy mają się jeszcze gorzej. Bagażnik pomieści najwyżej 462 litry.
Dla Laguny trzeciej generacji przewidziano wyłącznie czterocylindrowe silniki. Dostępne w poprzedniku V6 są spotykane we flagowej wersji Coupe. Mimo tego każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Zwolennicy jednostek zasilanych benzyną mają do wyboru 1.6 (110 KM), 2.0 (140, 170 i 204 KM) oraz 3.5 V6 (238 KM). Niedosytu nie poczują również amatorzy turbodiesli, którzy mogą nabyć wersje 1.5 dCi (110 KM), 2.0 dCi (130, 150, 173 i 178 KM) oraz 3.0 V6 dCi (235 KM).
Raporty spalania Renault Laguna - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Akceptowalne osiągi zapewniają już bazowe silniki, ale za optymalne źródło siły napędowej można uznać dwulitrowego turbodiesla w wersji o mocy 130 lub 150 KM. Oba są dynamiczne i elastyczne, a do tego trwałe oraz oszczędne - w cyklu mieszanym z baku ubywa zwykle 6,4-6,6 l/100km. Znalezienie używanego egzemplarza nie będzie stanowiło najmniejszego problemu. Rynek wtórny jest zdominowany przez Laguny z jednostkami 2.0 dCi.
Usterkowość Laguny II przerosła najśmielsze oczekiwania. Była na tyle duża, że nawet producent w końcu oficjalnie przyznał się do błędu. Renault doskonale zdawało sobie sprawę, że „trójka” nie może zawieść. Jakiekolwiek potknięcie mogłoby mieć tragiczne następstwa. Przemyślana konstrukcja trzeciej generacji Laguny zaprocentowała. W zestawieniu ADAC za rok 2008 Laguna okazała się lepsza od Opla Vectry, Forda Mondeo, Volvo S40, Mazdy 6, Toyoty Avensis, Volkswagena Passata i Skody Octavii! Dane za kolejne lata nie zostały opublikowane. Laguna triumfowała także w w badaniu satysfakcji właścicieli samochodów na rynku niemieckim, które w 2009 roku zostało przeprowadzone przez J.D. Power.
Dobre zdanie na temat Laguny mają również polscy kierowcy. W ich ocenie najbardziej problematyczne są wyrobione tuleje i sworznie zawieszeń, stukające amortyzatory, wadliwie działające podzespoły elektroniczne oraz podatne na wypaczenie tarcze hamulcowe. Zdarza się, że na kierownicy są wyraźnie wyczuwalne drgania, a problemu nie rozwiązuje wyważenie kół oraz wymiana tarcz hamulcowych. Przypadłością wielu aut są rozklekotane „wnętrzności” desek rozdzielczych oraz poszycia wewnętrzne drzwi. Przy większych przebiegach tworzywo na niektórych elementach bywa sfatygowane. Świeżość stosunkowo szybko tracą również chromowane detale karoserii.
Autorentgen - na co skarżą się posiadacze Renault Laguna
Niektóre egzemplarze „dobijają” do przebiegu 200 tysięcy kilometrów. Również ich użytkownicy nie narzekają – jeżeli warsztat wykrywa nieprawidłowości, zwykle są nimi wytłuczone tuleje zawieszeń albo pierwsze wycieki oleju z silników. Te usterki, podobnie jak zapchane filtry cząstek stałych, zużyte sprzęgła oraz kwalifikujące się do wymiany dwumasowe koła zamachowe przy wysokich przebiegach są jednak zjawiskiem jak najbardziej naturalnym.
Stosunkowo krótka obecność Laguny III na rynku nie śrubuje kosztów utrzymania pojazdu. Zamienniki części eksploatacyjnych można zdobyć bez większych problemów. Przyzwoita jest również podaż elementów używanych. Ceny nie należą do wygórowanych - są porównywalne z kwotami, jakie w serwisach zostawiają użytkownicy innych samochodów segmentu D.
Renault Laguna III wygląda specyficznie. Nie posiada najlepiej zestrojonego zawieszenia, które okazuje się także najbardziej podatnym na uszkodzenia podzespołem. Poza tym to solidny samochód, który ze względu na obiegowe opinie szybko traci na wartości. Na skutek tego w kategorii ceny do jakości Laguna ma niewielu konkurentów. Rozczarowanie mogą przeżyć jedynie osoby zainteresowane zakupem auta z silnikiem benzynowym. Ich podaż na rynku wtórnym jest bardzo ograniczona. Jeżeli uda się trafić na "benzynę", to zwykle ma ona śladowy przebieg i adekwatną do niego cenę.
Polecane silniki
Benzynowy 2.0: Jednostka o mocy 140 KM zapewnia dobre osiągi, spalając 9 l/100km. Użytkownicy Laguny przypominają, że konstrukcja nie toleruje zasilania LPG, więc spory koszt paliwa trzeba zaakceptować lub szukać diesla. Doładowany silnik benzynowy o mocy 170 KM potrzebuje blisko litr więcej od wolnossącego 2.0 o mocy 140 KM, przy czym zapewnia identyczną dynamikę co słabszy silnik. To efekt łączenia mocniejszego motoru wyłącznie z automatycznymi skrzyniami biegów. Z kolei 204-konna Laguna GT urzeka osiągami, jednak na dłuższą metę twarde zawieszenie może męczyć.
Wysokoprężny 2.0 dCi: Nowoczesny turbodiesel jest efektem współpracy inżynierów Nissana i Renault. Pozwala cieszyć się dobrymi osiągami przy zużyciu paliwa na poziomie 6,5 l/100km. Łańcuchowy napęd rozrządu ogranicza koszty eksploatacji. W okolicach 200 tysięcy kilometrów konieczna może być wymiana lub usunięcie filtra cząstek stałych. W odwodzie warto trzymać również środki na zawór systemu recyrkulacji spalin oraz dwumasowe koło zamachowe z kompletnym sprzęgłem. W prawidłowo eksploatowanych samochodach systemy wtryskowe oraz turbosprężarki nie powinny szybko sprawić przykrej niespodzianki.
Zalety:
+ Korzystny stosunek ceny do jakości
+ Bogate wyposażenie
+ Niska awaryjność
Wady:
- Specyficzna stylizacja
- Przeciętne właściwości jezdne mimo sztywno zestrojonego podwozia
- Szybka utrata wartości
Bezpieczeństwo:
Wynik w teście EuroNCAP: 5/5 (badanie w 2007 r.)
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 200-300 zł
Tarcze i klocki (przód): 400-700 zł
Sprzęgło (komplet): 600-800 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.5 dCi, 2008 r., 162000 km, 27 tys. zł
2.0 dCi, 2007 r., 171000 km, 30 tys. zł
1.6, 2009 r., 34000 km, 35 tys. zł
2.0, 2008 r., 20000 km, 38 tys. zł
Autorem zdjęć jest xxmarcin, użytkownik Renault Laguna