Klasyk gatunku - Volkswagen Golf (1991-1997)
Każda generacja Golfa jest ikoną i punktem odniesienia, z którym porównuje się inne samochody kompaktowe. "Trójka" ma czasy świetności za sobą, co nie znaczy, że nie jest warta polecenia.
Volkswagen Golf III zadebiutował pod koniec 1991 roku. Jego twórcy zrezygnowali z charakterystycznych okrągłych reflektorów i kanciastej bryły nadwozia - cech rozpoznawczych Golfa I i II. Na miejscu pozostał natomiast masywny tylny słupek, który sprawia, że auto wygląda solidnie, jednak poważnie ogranicza widoczność.
Największym zainteresowaniem klientów cieszył się pięciodrzwiowy hatchback z bagażnikiem o pojemności 320 litrów. Do wyboru są także 3-drzwiowe hatchbacki, oferowany od 1993 r. Cabriolet i Variant, czyli kombi z 466-litrowym kufrem. Sedan był dostępny pod nazwą Vento.
"Trójka" wjechała na rynek w mocnym stylu, zostając Samochodem Roku 1992. Produkcja hatchbacków została zakończona w 1997 roku. Variant był produkowany przez kolejne dwa lata, natomiast kabriolet z przodem nawiązującym do Golfa IV powstawał do 2003 roku. Samochód został sprzedany w liczbie znacznie przekraczającej cztery miliony egzemplarzy, z czego ponad milion jeździ po drogach Niemiec.
Upływ czasu wyraźnie czuć we wnętrzu samochodu, które nie jest nadmiernie przestronne. Co prawda Golf III jest przedstawicielem segmentu C, jednak z długością 4,02 m i 2,47-metrowym rozstawem osi samochód jest rozmiarowo zbliżony do współczesnego Polo. Sam kokpit jest mało wyszukany, ale nie sposób zarzucić mu niedociągnięć ergonomicznych.
Tradycyjnie Volkswagen proponował samochód w ogromnej liczbą wersji silnikowych. Do wyboru były benzynowe 1.4 (60 KM), 1.6 (75 i 101 KM), 1.8 (75 i 90 KM), 2.0 (115 i 150 KM), 2.8 VR6 (174 KM) i 2.9 VR6 (190 KM). Dwa ostatnie z wymienionych wyróżniały się kompaktowymi rozmiarami, które umożliwiły osadzenie potężnego silnika pod maską niewielkiego samochodu. Możliwość przyśpieszenia od 0 do 100 km/h w niecałe osiem sekund i prędkość maksymalna przekraczająca 220 km/h robią wrażenie nawet po 20 latach od debiutu wersji VR6, która jako jedyna posiadała rozrząd napędzany łańcuchem. Mało wysilone warianty 1.4-1.8 nie zapewniają piorunujących osiągów (12-16 s do "setki"), jednak ze względu na spłaszczoną krzywą przebiegu momentu obrotowego są elastyczne.
Tradycyjnie Golf był oferowany również z jednostkami wysokoprężnymi - 1.9 D (64 KM), 1.9 SDI (64 KM), 1.9 TD (75 KM) oraz 1.9 TDI (90 i 110 KM). 64-konne, wolnossące diesle jeżdżą wolno, co niewysilone jednostki rekompensują trwałością liczoną w setkach tysięcy kilometrów. Świetne osiągi przy zachowaniu rozsądnego spalania gwarantują natomiast dostępne od 1993 roku motory 1.9 TDI. Ich jedynym mankamentem jest niska kultura pracy, której towarzyszy znaczne natężenie hałasu.
Przyjemność z jazdy jest wprost proporcjonalna do rozmiarów silnika pracującego pod maską - mocniejsze wersje (w szczególności GT, GTI, VR6) oraz odmiany limitowane otrzymywały sztywniejsze zawieszenia, ogumienie o niższym profilu, dobrze wyprofilowane fotele oraz lepiej leżące w dłoniach kierownice. W parze z nimi szły bardziej atrakcyjne wzory tapicerki czy czarne podsufitki.
Raporty spalania Volkswagen Golf III - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Niestety pozostałe Golfy III często nie rozpieszczają wyposażeniem. Fabrykę w Wolfsburgu opuściło wiele egzemplarzy bez ABS-u, klimatyzacji, wspomagania układu kierowniczego, a nawet centralnego zamka. Za odpowiednimi dopłatami Volkswagen oczywiście uzupełniał braki, oferując m.in. cztery poduszki powietrzne, komputery pokładowe, automatyczne skrzynie biegów, ręczne lub automatyczne klimatyzacje. Najlepiej wyposażone były wspomniane wersje GTI i VR6. Standard zawierał ABS, "elektrykę" oraz kubełkowe fotele. Wyposażenie było też nieznacznie wzbogacone w wersjach specjalnych - m.in. Bon Jovi, Movie i Rolling Stones. Dołączany napęd na cztery koła Syncro, który występował w wersjach z silnikami 1.8, 2.0, 2.9 VR6 oraz 1.9 TDI. Z biegiem czasu standard wyposażenia podnoszono, jednak system ABS stał przestał być opcją dopiero w 1997 roku.
Ze względu na mało skomplikowaną konstrukcję oraz ogromną podaż niedrogich zamienników wysokiej jakości. Problemem nie jest także znalezienie używanych podzespołów. Na bardzo niskie koszty nie należy nastawiać się w przypadku flagowych wersji GTI oraz VR6, które od pozostałych różnią się elementami stosowanymi w układach hamulcowych i przeniesienia napędu oraz zawieszeniach. Szczególnie wymagające są VR6 ze skomplikowanymi silnikami - nie będą tolerowały oszczędzania za wszelką cenę lub stosowania najtańszych instalacji gazowych.
W wielu ubogo wyposażonych egzemplarzach elektronika nie generuje problemów, ponieważ praktycznie jej nie ma. Zawieszenie to najprostsze z możliwych rozwiązań - niezależne kolumny MacPhersona z przodu oraz belka skrętna z tyłu.
W raportach awaryjności TUV Golf III zajmuje miejsca w połowie stawki, wielokrotnie idąc zderzak w zderzak z głównym konkurentem - Oplem Astrą. Skąd więc świetna opinia na temat samochodu, która przekłada się na spore ceny używanych egzemplarzy? Z pewnością budują ją częściowo następne generacje Golfów - "czwórka" jest notowana wyraźnie wyżej od starszego modelu.
Newralgiczne elementy Golfa III? Użytkownicy mówią o awaryjnych nastawnikach pomp wtryskowych, mocowaniach pomp wspomagania, pompach cieczy chłodzącej i nietrwałych łożyskach kół. Często dochodzi także do uszkodzeń kół pasowych na wałach korbowych i immobiliserów. W zawieszeniu najmniej są gumowe tuleje wahaczy. Zmorą użytkowników pojazdu jest korozja, która atakuje praktycznie wszystkie elementy nadwozia - od progów, poprzez błotniki, na klapie bagażnika skończywszy. W samochodach z tylnymi hamulcami tarczowymi regularnie zapiekają się tłoczki, natomiast w Golfach z szyberdachami zawodzą prowadnice okna dachowego.
AutoRentgen - na co skarżą się posiadacze Volkswagena Golfa III
Trzecia generacja Golfa czasy świetności ma już za sobą. Ubogie wyposażenie i marne osiągi wielu egzemplarzy mogą zniechęcać. Kompakt z Wolfsburga nie jest również wzorem trwałości, co jednak rekompensują bardzo niskie ceny części zamiennych i łatwość obsługi. Zainteresowanych zakupem pozostaje przestrzec przed kupowaniem niskiego stanu licznika - "korekta" wskazań elektronicznego drogomierza nie stanowi problemu. Priorytetem powinna być faktyczna kondycja samochodu. Dla Golfa III przebiegi rzędu 200 tysięcy kilometrów nie stanowią większego wyzwania, a zadbany egzemplarz może świetnie się prezentować. W Niemczech, skąd dociera do Polski wiele używanych "trójek", nie brakuje ofert sprzedaży samochodów z rocznika 1997, których liczniki wskazują... 350-500 tysięcy kilometrów.
Polecane silniki
Benzynowy 2.0 16V: 150-konny motor legendarnej i zwykle bogato wyposażonej wersji GTI zapewnia świetne osiągi (0-100 km/h w 8,1 sekundy) za bardzo rozsądne 9,3 l/100km w cyklu mieszanym. Znacznie bardziej ospałe warianty 1.8 (75 i 90 KM) spalają ok. 8,8 l/100km. Przed zakupem warto zweryfikować kondycję samochodu. Silnik oraz układ jezdny wersji GTI są trwałe, jednak kilkanaście lat forsownej eksploatacji mogło poważnie nadwerężyć mechanikę. Jeżeli priorytetem nie jest przyjemność z jazdy, tylko niskie spalanie, warto celować w wariant 1.6 - jeździ znacznie lepiej od bazowego 1.4, zużywając 7,8 l/100km, czyli 0,4 l/100km więcej.
Wysokoprężny 1.9 TDI: Oferowany od 1993 roku Golf III TDI udowodnił, że połączenie przyzwoitych osiągów z niskim spalaniem jest możliwe. Ceniona na rynku wtórnym wersja nie wypada źle nawet na tyle współczesnych konstrukcji - oczywiście mowa o zadbanym i w pełni sprawnym silniku, który umożliwi rozpędzenie samochodu do "setki" w 11-13 sekund, a w cyklu mieszanym będzie zużywał średnio 5,5 l/100km. Podczas rozsądnej jazdy w trasie spalanie spada do 4,5 l/100km, a najwięksi zwolennicy ecodrivingu potrafią uzyskać niecałe 4 l/100km.
Zalety:
+ Duża podaż na rynku wtórnym
+ Niskie ceny części zamiennych
+ Przestronne i funkcjonalne wnętrze
Wady:
- Ubogie wyposażenie wielu egzemplarzy
- Duża liczba zaniedbanych i powypadkowych aut
- Podatność nadwozia na korozję
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 60-200 zł
Tarcze i klocki (przód): 100-300 zł
Sprzęgło (komplet): 160-600 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.4, 1995 r., 210000 km, 3 tys. zł
1.9 TDI, 1996 r., 209000 km, 4 tys. zł
2.0 GTI, 1995 r., 243000 km, 6 tys. zł
2.8 VR6, 1996 r., 225000 km, 9 tys. zł
Autorem zdjęć jest Olafart, użytkownik Volkswagena Golfa III