Gdy koszty grają rolę - Daewoo/FSO Lanos (1997-2008)
Osoby poszukujące taniego w zakupie, niedrogiego w utrzymaniu oraz względnie przestronnego samochodu mają ograniczoną swobodę wyboru. Jeżeli pod uwagę brany jest również wiek auta i preferowane są kilkulatki, grono potencjalnych kandydatów drastycznie się kurczy...
W przypadku gdy koszty grają pierwsze skrzypce, jedną z ciekawszych propozycji staje się niedoceniany Lanos. Produkcja koreańskiego kompaktu rozpoczęła się w 1997 roku. Samochód montowany przez fabrykę na Żeraniu został bardzo ciepło przyjęty przez Polaków. W ciągu pierwszego roku sprzedano ponad 30 tysięcy egzemplarzy, co dało Lanosowi tytuł najpopularniejszego kompaktu.
Głównym atutem samochodu były trzyletnie gwarancje z programem bezpłatnej obsługi serwisowej oraz bardzo atrakcyjne ceny. Te ostatnie nie wzięły się z nikąd. Daewoo oszczędzało na wyposażeniu oraz materiałach wykończeniowych. W podstawowej wersji standard obejmował immobiliser, radioodtwarzacz oraz składaną tylną kanapę.
Oczywiście dostępne były również mniej spartańskie wersje, jednak w ich przypadku stosunek ceny do jakości przestawał imponować. Flagowym wariantem był Lanos Sport. Zabrakło w nim mocnego silnika, twardego zawieszenia oraz wzmocnionych hamulców. Sport był więc mocno umowny. Klienci musieli zadowolić się pakietem stylizacyjnym oraz bogatym wyposażeniem. Ze względu na krótki okres produkcji i wysoką cenę zakupu wersja Sport jest rzadko spotykana na rynku wtórnym.
Problemu nie stanowi natomiast znalezienie bezwypadkowego egzemplarza z polskiego salonu i udokumentowaną historią. Zakup auta z pierwszej ręki również nie nastręczy większych trudności. Osobom, które podejmą decyzję o zakupie Lanosa polecamy auta produkowane od jesieni 2000 roku. Przeprowadzono wówczas modernizację, w ramach której odświeżono prezencję samochodu oraz uzupełniono wyposażenie.
Na temat obłego nadwozia Lanosa wielu kierowców wypowiada się z pogardą. Warto wiedzieć, że są dziełem studia projektowego Italdesign Giugiaro, które opracowało m.in. karoserie Alfy Romeo 159, BMW M1 oraz pierwszej generacji Volkswagena Golfa. Na zlecenie Daewoo Giugiaro przygotował trzy warianty nadwoziowe – 3- i 5-drzwiowego hatchbacka oraz sedana.
Obła bryła uniemożliwiła zaprojektowanie pojemnego kufra. W przypadku hatchbacka do dyspozycji jest tylko 250 litrów, natomiast sedan posiada 322-litrowy bagażnik, którego użyteczność ograniczają wnikające do wnętrza zawiasy. Kompaktowe Daewoo musi więc uznać wyższość wielu miejskich samochodów. Dobrze, że podłoga jest płaska, a po złożeniu oparć tylnych siedzeń nie tworzy się próg. W przedniej części kabiny pasażerskiej miejsca nie brakuje. Z tyłu najlepiej poczują się dwie osoby, które na dłuższych trasach mogą skarżyć się na niedostatek miejsca na nogi.
Pod maskę trafiały wyłącznie benzynowe silniki. Motory 1.4 (75 KM), 1.5 (86 i 100 KM) i 1.6 (106 KM) są doskonale znane również z innych modeli Daewoo. Leciwe konstrukcje niefrasobliwie obchodzą się z paliwem. Średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi 8-9 l/100km, a w mieście ciężką nogą kierowcy oznacza nawet 11-12 l/100km. Bardzo dużo, biorąc pod uwagę, że najmocniejsza wersja potrzebuje na sprint od 0 do 100 km/h aż 11,5 sekundy. Panaceum, proponowanym nawet przez producenta, w wielu przypadkach stały się instalacje gazowe.
Raporty spalania Daewoo Lanos - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Cechą wspólną wszystkich wersji silnikowych jest także wysoki poziom hałasu we wnętrzu. Kakofonia dźwięków zazwyczaj dobiega również z boczków drzwiowych i kokpitów. Dodatkową porcję nieprzyjemnych odgłosów często generują uszczelki szyb.
W założeniach konstruktorów Lanos miał zapewniać spory komfort podróżowania. Kwestię efektywnego wybierania nierówności próbowano rozwiązać poprzez miękkie zestrojenie zawieszenia. Pomysł oczywiście okazał się chybiony. Stukające, bujające i często dobijające podwozie zapewnia mierne właściwości jezdne. Nie tylko ogranicza precyzję prowadzenia, ale również negatywnie wpływa na bezpieczeństwo. Szczególnie nieprzewidywalne były samochody na fabrycznym, koreańskim ogumieniu – na szczęście obecnie są już rzadko spotykane.
Na słowa krytyki zasługuje również układ hamulcowy. Stosowane komponenty nie zapewniały imponujących opóźnień nawet w nowych egzemplarzach. Po latach efektywność hamulców ogranicza zapiekanie się ruchomych elementów. Kolejnym mankamentem jest precyzja, a dokładniej – jej brak, układu kierowniczego oraz mechanizmu wybierania biegów. W efekcie prowadzenie kompaktowego auta z Korei nie należy do specjalnie przyjemnych czynności.
Lanos jest technicznie spokrewniony z Nexią. Ta z kolei powstała poprzez modernizację Opla Kadetta E. Sprawdzona i prosta konstrukcja ułatwia obsługę serwisową, obniżając przy okazji jej koszty. Lanosa uda się naprawić w każdym warsztacie. Znalezienie części zamiennych nie stanowi problemu, a ich ceny są naprawdę atrakcyjne. Dość powiedzieć, że oryginalne elementy kosztują często dużo mniej od najtańszych zamienników do innych modeli.
Kompaktowe Daewoo potrafi miło zaskoczyć wytrzymałością najdroższych podzespołów. Najlepszym świadectwem trwałości są egzemplarze, które w roli taksówki przemierzyły już często 300-400 tysięcy kilometrów. Naprawy, poza wymianą części eksploatacyjnych i elementów zawieszeń, ograniczają się zwykle do remontu lub wstawienia nowej skrzyni biegów. Jednostki napędowe są trwałe. Nie można tego powiedzieć o ich osprzęcie - defekty cewek zapłonowych oraz rozruszników potrafią utrudnić dotarcie do celu.
Powszechnie znanym problemem jest „zdrapka”, czyli partia kilku tysięcy egzemplarzy z odpadającym lakierem, która trafiła na rynek w 1999 roku. Daewoo przyznało się do błędu, oferując ponowne malowanie pojazdów lub wymianę na nowe. „Zdrapki” nie zostały oczywiście wyeliminowane z rynku – producent sprzedał je ponownie z dużymi rabatami.
Praktycznie wszystkie elementy wyposażenia lubią się psuć. Za typowe mankamenty można uznać problemy z czujnikami ABS-u, szybko wyrabiające się mocowania linek sterujących wentylacją, zawilgocenie instalacji elektrycznej pod fotelem kierowcy, a także problemy z mechanizmami regulacji foteli. Użytkownicy regularnie sygnalizują także przypadki pękania sprężyn tylnego zawieszenia, problemy z obrotami biegu jałowego i awarie systemu audio. Zestawienia ADAC pozwalają przypuszczać, że Lanos powinien odrobinę mniej awaryjny m.in. od Alfy Romeo 147, Seata Alhambra oraz Renault Laguna. Najlepiej więc nie jest, ale prosta konstrukcja oraz dostępność części sprawia, że osoby z uzdolnieniami technicznymi poradzą sobie z wieloma naprawami we własnym zakresie.
Autorentgen - na co skarżą się posiadacze Daewoo Lanos
Lista wad Lanosa jest naprawdę długa. Samochód broni się jednak stosunkiem ceny do jakości, niskimi kosztami utrzymania oraz przyzwoitym komfortem podróżowania. Z biegiem czasu producent dokonywał kolejnych modernizacji oraz proponował ciekawe pakiety wyposażenia. Warto kupić najlepszy z możliwych egzemplarzy, na jaki pozwala nam budżet. Późniejsza eksploatacja auta ze wspomaganiem kierownicy, klimatyzacją, elektrycznie sterowanymi szybami i systemem ABS będzie niewspółmiernie bardziej komfortowa od podróżowania „golasem”.
Polecane silniki
Benzynowy 1.5 8V: W przypadku budżetowego samochodu koszty utrzymania odrywają nadrzędną rolę. Z tego powodu warto wziąć pod uwagę zakup wersji 1.5 8V z instalacją gazową. Silnik jest wystarczająco mocny, toleruje zasilanie LPG, natomiast za części i naprawy przyjdzie zapłacić mniej niż w przypadku bardziej skomplikowanych motorów z 16-zaworowymi głowicami.
Zalety:
+ Korzystne ceny na rynku wtórnym
+ Spora podaż bezwypadkowych, nieźle utrzymanych aut
+ Niskie koszty eksploatacji
Wady:
- Ubogie wyposażenie wielu egzemplarzy
- Niska jakość wykonania
- Niedopracowany układ jezdny
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 80-150 zł
Tarcze i klocki (przód): 100-300 zł
Sprzęgło (komplet): 150-340 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.5 8V, 1998 r., 230000 km, 3 tys. zł
1.6 16V, 1999 r., 153000 km, 5 tys. zł
1.5 16V, 2001 r., 130000 km, 6 tys. zł
1.4 8V, 2008 r., 41000 km, 13 tys. zł
Autorem zdjęć jest Egontar, użytkownik Daewoo Lanos