Ekskluzywny sportowiec - BMW Z3 (1995-2002)
Przyjemność jazdy pod gołym niebem nie jest zarezerwowana dla najbogatszych. Ceny używanych BMW Z3 mieszczą się w granicach przyzwoitości, a samochód zbudowany z elementów spotykanych w popularnym BMW serii 3 nie jest drogi w utrzymaniu.
Historia roadsterów marki BMW sięga lat 30. XX wieku. Przez długi czas były to ekskluzywne samochody dla najbogatszych. Zysków warto jednak szukać w każdym segmencie rynku. W 1995 roku BMW przestawiło dwuosobowe Z3. Roadster, już w chwili rozpoczynania rynkowej kariery, zdobył wielu fanów, występując w epizodzie przygód Jamesa Bonda o tytule „GoldenEye”.
Czterometrowy roadster powstał na bazie „trójki”, czyli najpopularniejszego modelu monachijskiego koncernu. Powinowactwo z E36 umożliwiło utrzymanie cen sportowego auta na rozsądnym poziomie, co z kolei przełożyło się na zainteresowanie modelem Z3, który został sprzedany w liczbie niemal 300 tysięcy egzemplarzy.
Wspomniane pokrewieństwa między E36 i Z3 są na tyle duże, że roadster został oznaczony w wewnętrznej nomenklaturze firmy symbolem E36/7. Inżynierowie pracujący nad Z3 wykorzystali m.in. silniki, układy hamulcowe i kierownicze oraz przednie zawieszenia. Tylne, niezależne zawieszenie jest identyczne ze stosowanym w BMW E36 Compact, a także bardzo zbliżone do występującego w starszym BMW E30.
Z Compacta zaadaptowano także niektóre elementy wykończenie wnętrza. W przypadku porównaniu z ówczesnymi modelami BMW kabina Z3 może sprawiać wrażenie mało wyszukanej, choć trzeba przyznać, że tworzy spójną całość z nadwoziem utrzymanym w stylu retro.
Zespół odpowiedzialny za strojenie zawieszenia znalazł kompromis między komfortem oraz właściwościami jezdnymi. Kto oczekuje trakcji na miarę sportowego samochodu, będzie musiał zainwestować w akcesoryjne sprężyny i amortyzatory - montowane w Z3 nie należą do nadzwyczaj sztywnych. Mimo tego już na pierwszym zakręcie prowadzący docenia idealne wyważenie, precyzję układu kierowniczego oraz obecność tylnego napędu. Aby w pełni cieszyć się samochodem, trzeba jednak świadomie dokonać zakupu. O ile na kierowcę i pasażera czeka w miarę przyzwoita ilość miejsca, tak bagażnik o pojemności 165 litrów utrudni nie tylko pakowanie się na dłuższe wyjazdy, ale również zmusza do ograniczania zakupów. Zaskakująco praktyczne jest natomiast Z3 Coupe. Sportowe "kombi" może pomieścić do linii okien bagaże o objętości 210 litrów. Siatka oddzielająca przedział pasażerski od kufra pozwala na bezpieczne układanie walizek aż pod sam dach. W takim przypadku do dyspozycji jest już słuszne 410 litrów.
Do napędu Z3 zaprzęgnięto wyłącznie benzynowe silniki – czterocylindrowe o pojemności 1,8 (115 KM) i 1,9 litra (118 i 140 KM) oraz sześciocylindrowe rzędówki: 2.0 (150 KM), 2.2 (170 KM), 2.8 (192 i 193 KM), 3.0 (231 KM) oraz stosowany w wersjach M 3.2 (239, 321 i 325 KM). Wystarczającą dynamikę zapewnia już 118-konna wersja 1.9, która przyśpiesza do „setki” w czasie 10,4 sekundy i rozpędza się do 196 km/h. Przy jeździe z otwartym dachem więcej nie potrzeba, ponieważ hałas i zawirowania powietrza zaczynają dokuczać po przekroczeniu 140 km/h, a w przypadku podróżowania bez windshota prędkością graniczną staje się już 80 km/h. Jeżeli roadster ma zapewniać sportowe osiągi, trzeba szukać odmian, kryjących pod maską przynajmniej 170 KM, przy czym im większa moc, tym bardziej odczuwalna staje się ograniczona sztywność otwartej karoserii.
Raporty spalania BMW Z3 - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Świetną propozycją dla amatorów szybkiej jazdy jest oferowane od 1998 r. Z3 Coupe. Zamknięte nadwozie typu Shooting-Brake jest dużo mniej podatne na skręcanie. Dzięki temu Z3 Coupe precyzyjniej pokonuje zakręty, a wnętrze w mniejszym stopniu hałasuje na nierównych drogach. Coupe otrzymywało tylko motory 2.8, 3.0 i 3.2. W oczywisty sposób wpłynęło to na ceny nowych egzemplarzy oraz ograniczyło zainteresowanie zamkniętą wersją, którą udało się sprzedać w liczbie nieprzekraczającej 18 tys. sztuk.
Lista wyposażenia BMW Z3 zawiera wszystko, co niezbędne – m.in. cztery poduszki powietrzne, ABS, system kontroli trakcji, klimatyzację, radioodtwarzacz oraz podgrzewane fotele. Kolejne udogodnienia pojawiały się z biegiem czasu. Na przykład na boczne poduszki można liczyć w samochodach produkowanych od końca 1998 roku. Do końca produkcji „klima” stanowiła opcję. Bez dopłaty, podobnie jak elektrycznie składany dach, była dostępna jedynie w najmocniejszych wersjach z silnikami 2.8, 3.0 i 3.2.
Trwałość produkowanego w amerykańskim Spartanburgu BMW Z3 nie pozostawia wiele do życzenia. W raportach TUV auto jest notowane dużo wyżej od bliźniaczego E36. Zdarza się, że oba modele dzieli w tabeli 60 miejsc! Im starsze auta, tym dysproporcja jest większa. W najnowszym opracowaniu TUV 10- i 11-letnie Z3 zajęło 12. lokatę, natomiast E36 – dopiero 61.!
Największy wkład w godnie przebiegający proces starzenia Z3 mają jego użytkownicy. Samochód często pełni rolę drugiego lub w trzeciego w rodzinie, a niewielkim przebiegom rocznym towarzyszy rzetelna obsługa serwisowa. Wpływa to na wysokie ceny używanych Z3. Oczywiście można trafić na okazję, jednak warto podchodzić z do nich z ograniczonym zaufaniem. Co prawda poszczególne części zamienne nie są drogie, ale kompleksowa reanimacja zaniedbanego lub powypadkowego Z3 może okazać się bardzo kosztowna.
Co najczęściej ulega awariom? Podobnie jak w innych modelach BMW zawodzą wiskotyczne sprzęgła wentylatorów chłodnicy, a rdza potrafi atakować nadkola i progi przy przednich kołach. Niezbyt trwałe są też tuleje zawieszeń oraz stabilizatorów. Tylna szyba z tworzywa sztucznego jest podatna na zarysowania i z biegiem czasu matowieje. Zdarzają się wycieki olejów i mocniej obciążające portfel luzy w układzie kierowniczym. Powodem do niepokoju nie są natomiast luzy na prowadnicach foteli – najczęściej można je usunąć poprzez wymianę gumowych bloczków.
Zwykle najbardziej problematyczne są powypadkowe, niedbale naprawione egzemplarze, które fundują właścicielowi mnóstwo „atrakcji” - od odpadającego płatami lakieru, po przeciekającą do bagażnika wodę. Jednostki napędowe są trwałe. O ile nie zostały przegrzane, najczęściej zawodzi ich osprzęt – przepływomierze, alternatory i czujniki położenia wałków rozrządu. Liczbę czynności serwisowych ogranicza zastosowanie łańcuchowego napędi rozrządu.
Prosta budowa oraz duża podaż niedrogich zamienników wysokiej jakości pozwala na utrzymanie Z3 w dobrej kondycji nawet osobom nie dysponującym ogromnymi budżetami. Oczywiście im droższa i mocniejsza wersja, tym liczba tanich zamienników mniejsza. Poważnego spustoszenia konta może dokonać flagowe Z3 M, którego technika w znacznym stopniu odbiega od rozwiązań stosowanych w słabszych wersjach.
Opinie kierowców - na co skarżą się posiadacze BMW Z3
Mimo upływu lat BMW Z3 nie przestaje być atrakcyjnym samochodem – zarówno wizualnie, jak również w kwestii osiągów i właściwości jezdnych. Duża różnorodność wersji silnikowych, dowolność, jaką producent dawał klientów przy konfigurowaniu wyposażenia, a także dwie wersje nadwoziowe ułatwiają dopasowanie samochodu do własnych potrzeb. Przed zakupem warto szczególnie wnikliwie sprawdzić stan brezentowego dachu oraz nadwozia. Ich naprawy należą do najbardziej kosztownych. Pozostałe usterki, dzięki technicznym pokrewieństwom z BMW E30, E36 i E36 Compact można usuwać za stosunkowo niewielkie kwoty jak na sportowy samochód segmentu Premium.
Polecane silniki
Benzynowy 2.8: Piękne brzmienie sześciu cylindrów, świetna kultura pracy i 192 KM... Dodajmy to tego wysoką trwałość oraz możliwość przyśpieszania od 0 do 100 km/h w czasie siedmiu sekund. Spalanie w cyklu mieszanym wynosi ok. 11-12 l/100km. Na podkreślenie zasługuje fakt, że mimo mocnego silnika samochód potrafi być oszczędny - użytkownicy informują, że w trasie można liczyć na 8-8,5 l/100km. Dążąc do takich wyników trzeba oczywiście zrezygnować z częstego wykorzystywania świetnych osiągów. Jeżeli priorytetem nie są wgniatające w fotel przyśpieszenia, tylko sama przyjemność jazdy kabrioletem, w zupełności wystarczający będzie wariant 1.9, który w cyklu mieszanym zużywa 9 l/100km.
Zalety:
+ Atrakcyjna stylizacja
+ Dobre właściwości jezdne
+ Relatywnie niskie koszty utrzymania
Wady:
- Wysoka cena zakupu
- Ograniczona funkcjonalność
- Spore zapotrzebowanie na paliwo
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 130-300 zł
Tarcze i klocki (przód): 170-500 zł
Sprzęgło (komplet): 360-600 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.8, 1998 r., 134000 km, 18 tys. zł
1.9, 1997 r., 135000 km, 25 tys. zł
2.8, 1998 r., 157000 km, 28 tys. zł
3.0, 2000 r., 200000 km, 29 tys. zł
Autorem zdjęć jest Venom, użytkownik BMW Z3