Czy warto kupić - używany Fiat Siena / Palio (1996-2002)
Niedrogi w zakupie, tani w późniejszym utrzymaniu. Idealny samochód na czas kryzysu? Owszem, jeżeli potrafimy pogodzić się z mało wyszukaną linią nadwozia i banalnym wnętrzem.
Siena jest globalnym produktem Fiata. Auto segmentu B powstało na zmodyfikowanej płycie podłogowej Fiata Uno. Było produkowane w Argentynie, Brazylii, Turcji, Korei Północnej, jak również w Polsce. W czasach swojej świetności Siena uchodziła nad Wisłą za przyjazny kieszeni samochód rodzinny.
Najwyżej czteroosobowej rodziny. Funkcjonalność Sieny jest obniżana przez 2,36-metrowy rozstaw osi oraz niewielką szerokość kabiny. Na komfort podróżowania negatywnie wpływają też fotele bez wyprofilowania. We wnętrzu Sieny królują twarde plastiki, których poskąpiono na górną część drzwi. Obecna tam blacha za każdym razem przypomni nam, że jedziemy tanim samochodem.
Ze spasowaniem elementów i precyzją montażu bywa różnie. Jedne egzemplarze skrzypią i trzeszczą, inne nie nękają kierowców niepokojącymi odgłosami. We wszystkich tworzywa łatwo się wycierają i są podatne na zarysowania. Co jakiś czas trzeba też poprawić fabrykę. Niektóre elementy potrafią się obluzować, inne pękają. Przypadłością wielu egzemplarzy jest drgająca wskazówka prędkościomierza.
Używany Fiat Siena
Obecnie używany Fiat Siena jest jednym z najtańszych samochodów na rynku wtórnym w swoim przedziale wiekowym. Niewielki sedan pozostał ciekawą propozycją dla rodzin. Siena posiada w miarę przestronne wnętrze oraz monstrualnych rozmiarów bagażnik. 500 litrów to rekordowy wynik w segmencie B. Realnie do dyspozycji jest mniej przestrzeni, ponieważ do wnętrza wnikają zawiasy pokrywy. Funkcjonalność kufra ogranicza także wysoko położony próg.
Alternatywą dla osób poszukujących jeszcze bardziej funkcjonalnego samochodu było Palio Weekend. Kombi zbudowane na bazie Sieny ma bardziej spójną linię nadwozia. Nieznacznie powiększony rozstaw osi (+60 mm) przekłada się na większą przestronność wnętrza. Przedział bagażowy Fiata Palio Weekend ma regularny kształt, płaską podłogę oraz 460 litrów pojemności z możliwością powiększenia do 1540 litrów. Mamy też dobre wieści dla oszczędnych. Kombi mogło otrzymać 69-konny silnik 1.7 TD, który hałasuje, ale zużywa średnio 6,7 l/100km.
Tego motoru nie znajdziemy pod maską Sieny, gdzie spotykane są silniki 1.2 (75 KM), 1.4 (70 KM) oraz 1.6 (101 i 103 KM). Cechy wspólne? Słabe wyciszenie, duże zapotrzebowanie na paliwo - 8-9 l/100km, i… długowieczność. Jeżeli właściciel pamiętał o konieczności wymiany oleju oraz zadbał o nowy rozrząd (ze względu na ograniczoną trwałość zalecana co 60 tys. kilometrów), motory bez poważniejszych usterek przejeżdżają 300 tysięcy kilometrów i więcej. Oczywiście w tym czasie samochód wielokrotnie odwiedzi mechanika, który będzie musiał wymienić m.in. sondę lambda, wentylator chłodnicy, termostat i alternator z pękniętą obudową. Podatna na pękanie jest też puszka filtra powietrza, a silnik 1.4 potrafi wypalić uszczelkę pod głowicą.
Najmocniejsza Siena potrafi zaskoczyć osiągami. 101 KM rozpędza 1050-kilogramowy samochód do "setki" w 10,2 sekundy. Nawet bazowy wariant nie jest zawalidrogą. Na sprint od 0 do 100 km/h potrzebuje niecałych 13 sekund.
Pod względem technicznym Fiat Siena nie zaskakuje wyszukaniem. Zawieszenie składa się z przednich kolumn McPhersona i tylnej belki skrętnej. Układ hamulcowy to kombinacja tarcz i bębnów, która nie działa najbardziej efektywnie, a mimo tego relatywnie szybko zużywa klocki i szczęki.
Ile pali Fiat Siena - sprawdź raporty spalania
Miękkie zawieszenie z dużym skokiem dobrze i cicho wybiera nawet pokaźne nierówności. Na tym kończą się zalety podwozia. Fiat Siena wyraźnie "kładzie" się na szybciej pokonywanych zakrętach. Jest podsterowna, ale po zmianie obciążenia potrafi zaskoczyć narzucającym tyłem. Przyjemność prowadzenia ograniczają również skrzynie o niewielkiej precyzji. Posiadacze samochodu nie skarżą się natomiast na precyzję hydraulicznie wspomaganego układu kierowniczego.
Zainteresowani zakupem używanego Fiata Sieny są w stosunkowo dobrej sytuacji. Budżetowy sedan był kupowany głównie przez klientów indywidualnych, którzy dbali o stan samochodu i nie pokonywali rocznie ogromnych odległości. Trafienie okazu z krajowego salonu, z pierwszych rąk oraz umiarkowanym przebiegiem jest wciąż prawdopodobne. Warto zaznaczyć, że Siena nie zrobiła kariery w zachodniej części Europy. Niemcy były jednym z niewielu krajów, w których Fiat oferował budżetowy model. Dotarły tam Palio Weekend oraz Strada, czyli pickup. Funkcjonalny wariant kombi cieszył się zainteresowaniem firm poszukujących oszczędności. W jego przypadku musimy liczyć się z możliwością nabycia wyeksploatowanego samochodu poflotowego.
Poważnym mankamentem Fiata Sieny jest ubogie wyposażenie. W bazowym wariancie EL trzeba było dopłacić nawet za wspomaganie kierownicy. W przypadku HL standardem były elektrycznie sterowane szyby z przodu, centralny zamek, wspomaganie oraz poduszka powietrzna kierowcy. Fiat żądał niemałych sum za ABS, airbag pasażera, klimatyzację i system audio - komplet wymienionych udogodnień kosztował dodatkowe 10 tysięcy złotych. Przy wyjściowej cenie 32-40 tysięcy złotych była to kwota trudna do zaakceptowania. Zdecydowana większość egzemplarzy to "golasy". Polecamy poszukiwanie bogatszej wersji HL. Poza wspomnianym, nieco bogatszym wyposażeniem, posiada zderzaki w kolorze nadwozia, pełne boczki drzwiowe oraz fotele tapicerowane lepszym materiałem.
Na jakie naprawy muszą przygotować się osoby zainteresowane Sieną? W zawieszeniu najmniej trwałe są łączniki stabilizatorów oraz gumowe tuleje przednich wahaczy. Relatywnie szybko do wymiany kwalifikują się końcówki drążków kierowniczych. Trwałością nie imponują także przekładnie kierownicze, w których z biegiem czasu pojawiają się luzy. Na porządku dziennym są wycieki oleju – głównie ze skrzyni biegów. Awarie instalacji elektrycznej mogą unieruchomić podnośniki szyb, kierunkowskazy oraz dmuchawę. Rdza upodobała sobie tłumiki, nadkola, podwozie oraz krawędzie drzwi i tylnej klapy.
Ogólnie trwałość samochodu stoi na niskim poziomie. Nieobecność Sieny na niemieckim rynku sprawiła, że model jest nieobecny w raportach TUV. Pod lupę wzięto natomiast bliźniacze Palio Weekend. Samochód czterokrotnie pojawił się w tabelach, trzykrotnie zajmując przedostatnie miejsce. Oznacza to, że jest najbardziej problematycznym modelem z portfolio koncernu Fiat. Jak na ironię, zadowolonych użytkowników Sieny i Palio Weekend nie brakuje. Skąd taki dysonans? Zestawienia TUV powstają na bazie wyników obowiązkowych przeglądów technicznych, gdzie samochód może zostać powtórnie skierowany z powodu przepalonej żarówki, skorodowanego tłumika lub wycieku oleju. Spora liczba drobnych awarii w połączeniu z brakiem należytej troski o Sienę – przy obecnej wartości pojazdu poprawna obsługa serwisowa przestaje się opłacać – zaowocowała mizernymi wynikami.
Typowe usterki Fiata Sieny - AutoRentgen
Używany Fiat Siena nie jest samochodem dla wymagających. Pod względem stylizacji, wykończenia i właściwości jezdnych włoski produkt odstaje od współczesnych modeli. Siena potrafi jednak miło zaskoczyć osiągami. Będzie też wyjątkowo tania w utrzymaniu, o ile paliwożerny silnik danego egzemplarza będzie zasilany przez instalację LPG. Ceny części zamiennych - nawet oryginalnych - są bardzo przystępne. Za wiele elementów wysokiej jakości trzeba zapłacić tyle, co za pośledniej jakości zamienniki do modeli innych marek.
Zalety:
+ Wyjątkowo korzystny stosunek ceny do jakości
+ Niskie koszty utrzymania
+ Przyzwoity komfort jazdy
Wady:
- Ograniczona przestronność wnętrza
- Mizerna jakość wykonania
- Spora awaryjność
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 90-140 zł
Tarcze i klocki (przód): 140-220 zł
Sprzęgło (komplet): 160-450 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.4, 1997 r., 90000 km, 1300 zł
1.6, 1999 r., 143000 km, 2100 zł
1.2, 1999 r., 107000 km, 4000 zł
1.6, 1998 r., 160000 km, 4500 zł
Zdjęcia: Fiat