Czy warto kupić: używany Fiat Multipla (od 1998 do 2010)
Przedziwnie wyglądająca karoseria kryje wnętrze o imponującej kubaturze. Włoski van nie jest drogi w zakupie, a ogromna baza zamienników ogranicza koszty jego eksploatacji. Czy warto kupić Fiata Multiplę?
Fiat nigdy nie stronił od eksperymentów. Koncern stara się też zaistnieć w każdym segmencie rynku. Wielokrotnie odniósł spektakularne sukcesy, chociaż zdarzały się również bolesne potknięcia. Fiat zaczął przymierzać się do segmentu kompaktowych vanów na długo przed większością konkurentów, bo już w 1996 roku.
Wówczas odsłonięto prototyp modelu Multipla. Rodzinny van trafił do salonów sprzedaży dwa lata później. Przedziwnie wyglądająca Multipla już w chwili debiutu wpisała się do historii motoryzacji. Została nieźle przyjęta na rodzimym rynku. Entuzjazm klientów w pozostałych zakątkach Europy studził wygląd karoserii pojazdu.
W 2001 roku Multipla przeszła drobny facelifting. Poza unowocześnionym dieslem samochód został wyposażony w panel wskaźników z obrotomierzem. Znacznie poważniejszych zmian dokonano trzy lata później. Wówczas van Fiata otrzymał nowe światła i pas przedni, który przywodził na myśl modele Stilo i Idea. Bezpowrotnie zniknęło jakże charakterystyczne, podwójne podszybie ze światłami drogowymi.
Przedział pasażerski jest niemal prostopadłościanem, co w oczywisty sposób wpłynęło na ilość miejsca. Przestrzeni nad głowami jest w bród, a pionowo ustawione szyby boczne nie wywołują ścisku na wysokości łokci i ramion. Żadnemu z sześciu pasażerów nie dano większych powodów do narzekania. Sześciu, to nie pomyłka. Konstruktorzy Multipli zdecydowali się na nietypowy układ foteli 3+3.
Wcielenie w życie unikalnej koncepcji wnętrza wiązało się z koniecznością poszerzenia nadwozia do 1870 mm. Lewarek skrzyni biegów powędrował na konsolę środkową, natomiast dźwigni hamulca ręcznego trzeba szukać po lewej stronie fotela kierowcy. Aby optymalnie wykorzystać przestrzeń, nie należy sadzać koło siebie trzech rosłych pasażerów - indywidualne fotele nie są przesadnie szerokie, więc najlepiej, gdy środkowe miejsce zajmą dzieci.
Nie zmienia to faktu, że Fiat doskonale wykorzystał przestrzeń. Co prawda na rynku niepodzielnie panują vany z siedmioma fotelami, jednak powiedzmy sobie wprost – w kompaktowym vanie siedem miejsc siedzących jest liczbą teoretyczną. Ilość miejsca na nogi w ostatnim rzędzie jest śladowa, a przy komplecie pasażerów przedział bagażowy przestaje istnieć. Jedynym ratunkiem jest boks dachowy. Użytkownicy Multipli nie znają takiego problemu. Co prawda mogą zabrać na pokład samochodu jednego pasażera mniej, jednak przestrzeń bagażowa do linii okien liczy 430 litrów.
Aby nie utrudniać kierowcy dostępu do deski rozdzielczej, przedni środkowy fotel został cofnięty względem skrajnych. Jeżeli w danej sytuacji nie jest potrzebny, można go złożyć, uzyskując wygodny podłokietnik, stolik oraz cztery uchwyty na napoje. W podobny sposób można postąpić z tylnym środkowym fotelem. Kiedy zajdzie potrzeba przewiezienia naprawdę dużego bagażu, drugi rząd siedzeń można w prosty sposób zdemontować, uzyskując imponujące 1900 litrów przestrzeni.
Multipla punktuje również praktycznymi schowkami. Kilka z nich znalazło się na desce rozdzielczej. Za dopłatą miejsce środkowego fotela w pierwszym rzędzie mogła zająć 18-litrowa skrytka z możliwością chłodzenia oraz podgrzewania butelek. Samym kokpitem trudno się zachwycać. Design zdradza zaawansowany wiek Multipli. Do wykonania deski rozdzielczej posłużyły tanie i nieprzyjemne w dotyku materiały. Oszczędzano także na tapicerce foteli, która z biegiem czasu zaczyna się przecierać.
Wyposażenie standardowe obejmowało czołowe poduszki powietrzne, elektrycznie regulowane szyby i lusterka oraz centralny zamek. Na pokładzie wielu aut, które dotarły do Polski z zachodu Europy obecne są też ABS, klimatyzacje i fabryczne zestawy audio. Poziom wyposażenia był sukcesywnie podnoszony. Im nowsza Multipla, tym na pokładzie znajduje się zwykle więcej udogodnień.
Mocnym punktem Fiata Multipli jest zawieszenie. Zostało sztywno zestrojone, co wraz z dużym rozstawem osi oraz kołom ulokowanym w narożnikach karoserii sprawia, że Multipla prowadzi się dużo lepiej niż mógłby to sugerować jego wygląd. Kto ponad wszystko ceni komfort, może przeżyć rozczarowanie. Część użytkowników rodzinnego Fiata narzeka na sposób wybierania większych nierówności.
Bezdyskusyjna jest natomiast łatwość manewrowania. Multipla ma niecałe cztery metry długości, co wraz z 11-metrową średnicą zawracania oraz regularną bryłą nadwozia pozwala na sprawne wpasowanie samochodu w parkingowe luki. Dodatkowym ułatwieniem są lusterka z dodatkowym szerokokątnym wkładem.
Ile pali Fiat Multipla - sprawdź raporty spalania
Szeroka gama jednostek napędowych? Nie w tym przypadku. Można wybierać między benzynowym 1.6 16V (95-103 KM) oraz wysokoprężnym 1.9 JTD (105-116 KM). Jednostki napędowe nie kipią siłą, więc osiągi są umiarkowane. Bez ładunku sprint do „setki” trwa niecałe 13 sekund.
Z racji dużego zapasu momentu obrotowego silnik wysokoprężny lepiej pasuje do Multipli. Sprawna jazda autem z motorem benzynowym często wymaga redukowania biegów i korzystania z wysokich obrotów, co burzy ciszę w kabinie oraz ogranicza płynność jazdy. Silnik 1.6 16V do oszczędnych nie należy, więc jedynym sensownym rozwiązaniem wydaje się być zakup używanego Fiata Multipla z instalacją gazową. Warto dodać, że możliwe jest znalezienie samochodu z fabrycznym "gazem". Multipla GPower została przystosowana do spalania LPG, natomiast do wariantów BiPower oraz BluPower trzeba tankować CNG. Zbiorniki zostały umieszczone pod podłogą, dzięki czemu nie ograniczają przestrzeni bagażowej.
Wbrew obiegowym opiniom Fiat Multipla jest solidnym środkiem transportu, który zwykle bez większych problemów dociera do celu. Najlepszą wizytówką modelu są Multiple używane w roli taksówki. Ich przebiegi znacznie przekraczają budzący szacunek pułap 400 tysięcy kilometrów.
Oczywiście nie zamierzamy nikogo przekonywać, że używany Fiat Multipla jest samochodem, który nie sprawia przykrych niespodzianek. Wręcz przeciwnie. Zakres prawdopodobnych awarii jest bardzo szeroki. Użytkownicy pojazdu narzekają m.in. na przednie zawieszenie, pękające plastiki w kabinie, układ otwierania tylnej klapy, zawory systemu recyrkulacji spalin, przepływomierze oraz dwumasowe koła zamachowe w dieslu.
Do zawodnych elementów należy też mechanizm wybierania biegów oraz hydraulika sprzęgła. Układ wydechowy szybko koroduje. Zdarzają się też defekty elektroniki sterującej motorami. Podobnie jak w innych modelach Fiata, trzeba pamiętać o konieczności wymiany rozrządu w silniku benzynowym najdalej co 60 tysięcy kilometrów. W przeciwnym razie ryzykujemy zerwaniem paska i koniecznością remontu lub kupna nowego silnika.
Obserwacje kierowców znajdują odzwierciedlenie w raporcie Dekra, od której Multipla otrzymała bardzo niską notę. Przy przebiegach do 150 tysięcy kilometrów tylko 36,8% kontrolowanych samochodów było pozbawionych usterek. Najbardziej kapryśna okazała się instalacja elektryczna i elektronika. Dekra zwraca też uwagę na problemy z układem hamulcowym (sparciałe przewody) oraz zawieszeniem (wybite sworznie i zużyte amortyzatory). Multiplę znajdziemy również w starszych raportach TUV – włoskiego vana trzeba szukać w dolnych częściach tabel.
Wady i typowe usterki Fiata Multipla - AutoRentgen
Szukasz praktycznego vana dla rodziny? Nim skreślisz włoskiego dziwoląga z listy zakupowej, usiądź w nim i przejedź kilkanaście kilometrów. Używany Fiat Multipla jest w stanie pozytywnie zaskoczyć. Kiedy potencjalny nabywca zaakceptuje wygląd pojazdu, okaże się, że samochód ma więcej zalet niż wad.
Polecane silniki
Wysokoprężny 1.9 JTD: Większy zapas momentu obrotowego sprawia, że Multipla z silnikiem Diesla jeździ sprawniej od benzynowego wariantu. Zużywa 6,2-6,6 l/100km. Samochody z silnikiem 1.6 16V potrzebują średnio dwóch litrów więcej. Włoski turbodiesel jest trwały, chociaż przy wysokich przebiegach większości egzemplarzy poważniejsze awarie są coraz bardziej prawdopodobne. Za typowe można uznać defekty przepływomierza oraz dwumasowego koła zamachowego. Jeżeli chcemy zminimalizować koszt eksploatacji pojazdu, wybierzmy Multiplę z silnikiem benzynowym oraz instalacją LPG. Atutem jednostki benzynowej jest też niższa masa, która korzystnie wpływa na prowadzenie samochodu.
Zalety:
+ Przestronne i funkcjonalne wnętrze
+ Niskie koszty zakupu i utrzymania
+ Dobre właściwości jezdne
Wady:
- Plastikowe wnętrze
- Wysoka awaryjność
- Sztywne, jak na vana, zawieszenie
Bezpieczeństwo:
Wynik w teście EuroNCAP: 3/5 (badanie w 2001 r.)
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 70-220 zł
Tarcze i klocki (przód): 160-400 zł
Sprzęgło (komplet): 250-600 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.9 JTD, 1999 r., 280000 km, 5 tys. zł
1.6 16V, 2001 r., 156000 km, 8 tys. zł
1.9 JTD, 2005 r., 205000 km, 11 tys. zł
1.6 16V, 2006 r., 107500 km, 17 tys. zł
Autorem zdjęć jest RAFALWR, użytkownik Fiata Multipla