Czy warto kupić: używany Fiat Idea (od 2003 do 2012)
Fiat Idea nie miał szczęścia. Mimo że był jednym z pierwszych mikrovanów, nie zdołał przekonać do siebie klientów. Rynek wtórny dał jednak funkcjonalnej i przestronnej Idei drugą szansę - zakup rodzinnego auta z Włoch ułatwiają bardzo przystępne ceny używanych egzemplarzy.
Koncern Fiat nigdy nie stronił od eksperymentów. Na początku XXI wieku, jako jeden z pierwszych, podjął próbę rywalizacji o klientów zainteresowanych zakupem mikrovana. Przedstawicielem Fiata w tym segmencie został model Idea, który powstał na bazie Punto II. Zaadaptowano m.in. jednostki napędowe oraz elementy układu jezdnego. Większy o pięć centymetrów rozstaw osi sprawił, że przedział pasażerski 3,93-metrowego Fiata Idea dorównuje rozmiarami wnętrzom kompaktów. Zawstydza je natomiast funkcjonalnością. Wystarczy wspomnieć o licznych schowkach oraz tylnych fotelach, które można przesuwać, składać i pochylać.
Pod koniec 2005 roku Fiat Idea przeszedł facelifting. Modernizacja wiązała się z korektami w pasie przednim oraz zmianą materiałów wykończeniowych wnętrza. Jeżeli poprawki wciąż nas nie przekonują, warto rzucić okiem na szlachetnie urodzonego bliźniaka Idei – Lancię Musa, która była produkowana w latach 2004-2012, a w 2007 roku została poddana modernizacji.
Do wnętrza Idei trafiło nieco elementów spotykanych w innych samochodach Fiata. Oczywiście charakter modelu wymusił zaprojektowanie systemu szybkiego składania foteli oraz dużej liczby skrytek – do dyspozycji jest ponad 20 schowków, ale racji małej kubatury przydatność wielu jest dyskusyjna. We wnętrzu znalazło się też sporo przyjemnych w dotyku tworzyw, jednak z biegiem czasu zaczyna o sobie przypominać niska precyzja spasowania i montażu. Plastiki trzeszczą, zdarza się, że zaczynają odstawać. Nie każdy będzie zachwycony panelem wskaźników w centralnym punkcie deski rozdzielczej.
Niewielkie rozmiary nadwozia nie przeszkodziły we wstawieniu do wnętrza stosunkowo obszernych foteli. Zostały wysoko osadzone, dzięki czemu pasażerowie Fiata Idea mają świetny wgląd na drogę. Jeżeli przyjdzie podróżować w czwórkę (nawet dorosłym będzie wówczas wygodnie), oparcie środkowego miejsca w drugim rzędzie można zamienić w podłokietnik. Do pełni szczęścia zabrakło lepszego wyprofilowania siedzeń.
Pasażerom drugiego rzędu nie przeszkadza tunel środkowy, który udało się zminimalizować. Lewarek skrzyni biegów znajduje się pod ręką kierowcy. Został osadzony na rozbudowanym przedłużeniu deski rozdzielczej – niestety ogranicza ono ilość miejsca na wysokości kolan. Przestrzeń na bagaże ma bardzo przyzwoite 320 litrów pojemności. Możliwość przesuwania oraz składania foteli pozwala na znaczące zwiększenie przestrzeni bagażowej – nawet do 1420 litrów.
Ile pali Fiat Idea - sprawdź raporty spalania
Pod maską Idei „siedzą” świetnie znane silniki Fiata – benzynowe 1.2 (80 KM) i 1.4 (77 i 95 KM) oraz wysokoprężne 1.3 (70 i 90 KM), 1.6 (120 KM) i 1.9 (101 KM). W pierwszej chwili moce wyglądają obiecująco, ale mimo niewielkich rozmiarów, Idea waży ponad 1,1 tony. Kto zamierza często podróżować w trasie, powinien poważnie zastanowić się nad turbodieslami. Na papierze osiągi Idei z silnikami benzynowymi prezentują się dobrze, ale po obciążeniu pasażerami oraz bagażem samochód zaczyna zmuszać do częstego mieszania lewarkiem zmiany biegów oraz korzystania z wysokich obrotów, co niekorzystnie wypływa na poziom hałasu w kabinie oraz spalanie. Klientom ceniących wygodę Fiat oferował zautomatyzowaną przekładnię Dualogic – ze względu na niezbyt szybkie tempo zmiany biegów, a także możliwe problemy z naprawą polecamy pozostanie przy manualnych przekładniach.
Zawieszenie Fiata Idea składa się z przednich kolumn MacPhersona oraz tylnej belki skrętnej. 1,66-metrowa wysokość nadwozia wymusiła dosyć sztywne zestrojenie układu jezdnego. Na wyboistych drogach cierpi na tym komfort. Przeciętna jest również trakcja na zakrętach, a swoje „trzy grosze” dokłada niska precyzja układu kierowniczego oraz mechanizmu wybierania biegów. Osobom, które czerpią radość z dynamicznego prowadzenia samochodu, Fiat Idea nie przypadnie do gustu.
Fabrycznie nowa Idea była droga, co Fiat częściowo rekompensował wyposażeniem. Na większości rynków standardem były dwie poduszki powietrzne, ABS, system audio, elektrycznie sterowane przednie szyby, komputer pokładowy, kierownica z dwupłaszczyznową regulacją oraz tylne fotele z regulacją kąta pochylenia oparcia. Idea oczaruje amatorów bogatego wyposażenie w małych samochodach – za dopłatą oferowano m.in. dwustrefową klimatyzację, nawigację z dużym wyświetlaczem oraz podwójny szyberdach.
Co na temat trwałości Fiata Idea mówią opracowania statystyczne? Model został ujęty wyłącznie w raportach Dekra. Idea nie zasłużyła na wysokie noty – głównie z powodu awaryjnego zawieszenia, układu hamulcowego oraz osprzętu silników. Nieźle wypadły natomiast elektronika i zabezpieczenie antykorozyjne. Według Dekry najwięcej problemów stwarzają przewody hamulcowe, układy regulacji położenia świateł oraz sprężyny zawieszenia, które stosunkowo często pękają.
Z racji technicznych podobieństw, Idea cierpi także na podobne dolegliwości, co Punto II, czyli pękające obudowy alternatorów, niezbyt wytrzymałe tuleje zawieszeń, mało trwałe paski rozrządu, spore zużycie oleju, a przy wyższych przebiegach także defekty turbosprężarek i wtryskiwaczy turbodiesli. Najbardziej po kieszeni potrafią uderzyć defekty elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, które – podobnie jak w Punto II – posiada tryb City. Koszty pozostałych napraw nie są wygórowane. Procentuje duża podaż tanich zamienników, jak również umiarkowane ceny części w ASO.
Typowe usterki Fiata Idea - opinie kierowców
Mimo wielu zalet Idea nie trafiła na podatny grunt. Sprzedaż samochodu szła opornie, a po kilku latach od debiutu auto zaczęło znikać z kolejnych rynków. Z tego powodu znalezienie używanego Fiata Idea z polskiego salonu może okazać się bardzo trudne. Owocne poszukiwania wymarzonego egzemplarza nie będą łatwe także w Niemczech, gdzie Idea była oferowana do 2008 roku.
Fiat Idea wypełnił lukę między Pandą oraz Multiplą, ale nie zdołał przekonać do siebie klientów. Wysoka cena, mało wyszukana stylizacja, przeciętne osiągi... W przypadku egzemplarzy z rynku wtórnego dochodzą do tego powtarzające się usterki. Czy warto kupić Fiata Idea? Kto poszukuje funkcjonalnego, a do tego taniego w zakupie i utrzymaniu samochodu dla rodziny, nie powinien być rozczarowany.
Polecane silniki:
Benzynowy 1.4 8V: 77-konna, mało wysilona jednostka jest idealną propozycją dla zwolenników montowania do samochodów instalacji LPG. Dość powiedzieć, że w innych modelach Fiata silnik otrzymywał "gaz" już w fabryce. Kolejną zaletą motoru 1.4 8V jest prosta konstrukcja, która przekłada się na łatwość napraw.
Wysokoprężny 1.3 Multijet: Bardzo oszczędna jednostka o mocy 70 KM jest w stanie rozpędzić Fiata Idea do „setki” w 15,4 sekundy. To sporo, jednak niezła elastyczność sprawia, że wrażenia z jazdy są pozytywne. Prawidłowo eksploatowany i serwisowany silnik 1.3 JTD jest trwały, chociaż przed zakupem warto dokładnie sprawdzić jego kondycję - możliwe są problemy z turbiną oraz łańcuchowym układem rozrządu. Jeżeli budżet wytrzyma, warto oczywiście dołożyć i wybrać egzemplarz z trwałym silnikiem 1.9 JTD - 101 KM i 260 Nm gwarantują bardzo dobre osiągi przy niewielkim zapotrzebowaniu na ropę.
Zalety:
+ Niski koszt zakupu i utrzymania
+ Funkcjonalne i przestronne wnętrze
+ Przyzwoite wyposażenie
Wady:
- Możliwe problemy z odsprzedażą
- Przeciętne właściwości jezdne
- Powtarzające się usterki
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 80-140 zł
Tarcze i klocki (przód): 100-300 zł
Sprzęgło (komplet): 170-500 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.3 Multijet, 2005 r., 146000 km, 12,4 tys. zł
1.9 JTD, 2005 r., 99000 km, 14,9 tys. zł
1.4 16V, 2006 r., 66000 km, 16,5 tys. zł
1.4 16V, 2006 r., 58000 km, 18,4 tys. zł