Czy warto kupić: używana Kia Soul (od 2008 do 2013)
Koreańska krzyżówka mikrovana z SUV-em stanowi ciekawą propozycję dla osób poszukujących bardzo oryginalnego samochodu. Znalezienie dobrze wyposażonego egzemplarza nie nastręcza trudności. Atutem modelu jest też solidna mechanika. Czy warto kupić używaną Kię Soul?
Różnice między samochodami są coraz mniejsze. Z roku na rok topnieją dysproporcje w wyposażeniu, prowadzeniu czy jakości wykonania. W zunifikowanym świecie oryginalność bywa na wagę złota. Przekonał się o tym Nissan, który po rozpoczęciu sprzedaży Juke'a z trudem nadążał z realizacją zamówień.
Sił w segmencie nieszablonowych crossoverów próbują także inne marki. W 2004 roku Kia przedstawiła bardzo efektowny prototyp Soul Concept – kombinację mikrovana z małym SUV-em. Losy projektu ważyły się do 2008 roku, kiedy model trafił do produkcji seryjnej. Kia Soul dotarła do Europy na początku 2009 roku. W karoserii Soula zamknięto wszystko, za co klienci cenią crossovery, czyli podwyższoną pozycję za kierownicą i wnętrze o przestronności na miarę kompaktów. Bagażnik nie jest rekordowo pojemny – mieści 222 l. Dodatkowe 118 l można przewieźć w skrytce pod podłogą.
Cieszy duża ilość miejsca nad głowami, którą uzyskano, stawiając na wysoko i płasko poprowadzoną linię dachu. Na brak przestrzeni nie powinni skarżyć się nawet najwyżsi. Kia, wykorzystując doświadczenia zebrane podczas projektowania samochodów na amerykańskie i europejskie rynki, opracowała także efektowną, a zarazem przejrzystą i łatwą w obsłudze deskę rozdzielczą.
Masywne słupki dachu wyglądają ciekawie, ale ograniczają widoczność na boki i do tyłu. Manewrowanie nie stanowi specjalnego wyzwania. Regularna bryła nadwozia Soula ułatwia wyczucie obrysu samochodu. Za dopłatą Kia oferowała kamerę cofania z wyświetlaczem w lusterku wewnętrznym.
W 2011 roku Soul przeszedł facelifting. Odświeżono pas przedni, światła, zderzaki i konsolę środkową, jak również wprowadzono nowe silniki. Pod maskami używanych egzemplarzy znajdziemy benzynowe 1.6 (124 i 140 KM) oraz turbodiesla 1.6 (128 KM). W samochodach importowanych z USA można spotkać jednostkę 2.0 (140 i 166 KM).
Rozrządy silników o pojemności 1,6 litra są napędzane trwałym i bezobsługowym łańcuchem. W cyklu mieszanym turbodiesel domaga się niecałych 6 l/100km. „Benzyna” pobiera 8 l/100km. W przypadku 140-konnego 1.6 GDI ograniczenie kosztów eksploatacji poprzez montaż instalacji gazowej nie wchodzi w grę – silnik posiada bezpośredni wtrysk paliwa.
Niewielki odsetek używanych egzemplarzy posiada automatyczne skrzynie biegów. Przekładnie są trwałe, jednak z racji powolnej zmiany przełożeń przypadną do gustu tylko spokojnie jeżdżącym kierowcom.
Kia Soul była projektowana z myślą o indywidualistach, którzy chcą wyróżnić się z tłumu, a przy okazji czerpać radość z jazdy. Optymalną trakcję miały zapewnić felgi o dużej średnicy oraz twarde zawieszenie. Podwozie Soula nie sprawdza się najlepiej na polskich drogach. Jest zdecydowanie za twarde. Ogranicza to nie tylko komfort. Podczas szybszego pokonywania zniszczonych dróg Soul zaczyna myszkować. Po crossoverze spodziewamy się odporności na mankamenty nawierzchni. Kto ceni komfort, powinien szukać Soula na kołach 205/55 R16. Oferowane w droższych wersjach 225/45 R18 gorzej absorbują nierówności.
Ile pali Kia Soul - sprawdź raporty spalania
Jak na ironię, twarde zawieszenie nie uczyniło z Soula sportowca. Do dynamicznej jazdy zniechęcają fotele ze słabym trzymaniem bocznym oraz mało precyzyjny układ kierowniczy. W autach z benzynowym silnikiem 1.6 dokucza także hałas motoru wkręcanego na obroty.
Silniki benzynowe są trwałe. Jedyną niedogodnością bywa spalanie oleju. Filtry cząstek stałych w turbodieslach nie przepadają za miejską eksploatacją, która przyspiesza również zużycie sprzęgieł i dwumasowych kół zamachowych. Skrzynię biegów warto obejrzeć pod kątem wycieków oleju – uszczelniacze zawodzą relatywnie często.
Użytkownicy samochodu narzekają na szybkie ścieranie się tarcz i klocków hamulcowych. Ponadprzeciętnej trwałości nie wykazują też łożyska kół. Nie należy natomiast przejmować się postukiwaniem zawieszenia na większych nierównościach. Nieprzyjemne dźwięki często nie są oznaką zużycia elementów – w wielu samochodach pojawiły się po pokonaniu symbolicznej liczby kilometrów.
Podczas codziennej eksploatacji mogą dokuczać drobne nieprawidłowości w działaniu elektryki i elektroniki, których następstwem są problemy z centralnym zamkiem, szybami, systemem audio czy układem wspomagania kierownicy. Żarówki przednich świateł przepalają się dość często. Elementy użyte do wykończenia wnętrza zostały należycie zmontowane. Szkoda, że nie zadbano o ich odporność na zużycie mechaniczne. We wnętrzach kilkuletnich Souli można natknąć się na zarysowane bądź wytarte tworzywa.
Pierwsze ogniska korozji najczęściej pojawiają się na krawędziach elementów i zgrzewach podwozia. Lakier pokrywający karoserię Soula jest podatny na zarysowania i powstawanie odprysków – częste korzystanie z myjni automatycznej i oszczędzanie na preparatach do pielęgnacji powłoki lakierniczej nie będzie najlepszym pomysłem. Za najmniej trwały uchodzi czerwony lakier. Niemal we wszystkich samochodach koncernu Hyundai-Kia korozja dobiera się do blachy, z której wytłoczono klapę bagażnika. Pierwsze skazy są bardzo niewielkie – rdzewienie postępuje pod lakierem. W części przypadków mankamenty zostały poprawione w ramach gwarancji. Warto ustalić, czy Soul, którego zakup planujemy, nie miał już lakierowanej pokrywy bagażnika. Podczas rozmów o cenie dotychczasowy właściciel może wspomnieć o 7-letniej gwarancji. Czy wpływa na wartość pojazdu? To kwestia dyskusyjna. Gwarancja faktycznie jest długa, jednak nie brakuje licznych wykluczeń.
Mechanika Soula bazuje na komponentach stosowanych w innych modelach Kia. Oznacza to, że bez problemu znajdziemy rozsądnie wycenione zamienniki do naprawy układu hamulcowego, zawieszenia czy zespołu napędowego. Ceny części w ASO nie należą do najniższych.
Wady i zalety Kia Soul - opinie kierowców
Efektowny Soul nie należał do tanich samochodów. Zyskiwał, kiedy potencjalny nabywca porównał oferty. Elementy, za które inne marki żądały dopłat, Kia oferowała w standardzie. Ceny kilkuletnich Souli nie należą do wygórowanych. Samochód nie stracił nic z oryginalności i praktyczności. Kto nie boi się twardego zawieszenia, nie powinien być rozczarowany. Aktualnie Kia produkuje nowego Soula. Samochód wizualnie przypomina poprzednika i otrzymał podobne jednostki napędowe. Jeżeli w salonie koreańskiej marki stwierdzimy, że chcielibyśmy jeździć Soulem, jednak postanowimy zaoszczędzić i poszukać używanego egzemplarza należy pamiętać, że starszy model został zbudowany na płycie podłogowej z krótszym rozstawem osi, który przekłada się na mniejszą ilość miejsca dla pasażerów drugiego rzędu.
Polecane silniki
Wysokoprężny 1.6 CRDi: Kto nie zakłada dużych przebiegów rocznych, może zdecydować się na podstawową wersję silnikową - benzynowe 1.6. Silnik nie rozpieszcza elastycznością i osiągami, jednak w zupełności wystarcza do codziennej jazdy po mieście. Optymalnym wyborem wydaje się turbodiesel 1.6 CRDi. Silnik, który spotkamy pod maskami większości używanych egzemplarzy, zapewnia dobrą dynamikę przy niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo. Do zakupu nie należy podchodzić bezkrytycznie. Po przebiegach rzędu 150-200 tysięcy kilometrów turbodiesel może wymagać doinwestowania. Cieszy brak doniesień o powtarzających się usterkach czy istotnych wadach konstrukcyjnych.
Zalety:
+ Atrakcyjna stylizacja nadwozia
+ Bogate wyposażenie
+ Niewielka awaryjność
Wady:
- Twarde zawieszenie
- Hałaśliwy silnik benzynowy
- Niezbyt pojemny bagażnik
Bezpieczeństwo:
Wynik testu EuroNCAP: 5/5 (badanie w 2009 r.)
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 190-250 zł
Tarcze i klocki (przód): 260-430 zł
Sprzęgło (komplet): 250-850 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.6, 2010 r., 88000 km, 24 tys. zł
1.6 CRDi, 2010 r., 148000 km, 26 tys. zł
1.6, 2009 r., 55000 km, 29 tys. zł
1.6, 2009 r., 38000 km, 34 tys. zł