Aluminiowy luksus - Audi A8 (2002-2009)
Czy limuzyna może zachwycać lekkością prowadzenia i zwinnością na zakrętach? Wystarczy choć raz poprowadzić Audi A8, by nie mieć jakichkolwiek wątpliwości. Fabrycznie nowe egzemplarze były w zasięgu najlepiej sytuowanych, jednak dziesięciolatka można kupić za cenę salonowego auta segmentu C.
Znakiem rozpoznawczym Audi A8 jest aluminiowe nadwozie. Lekkie, a jednocześnie odporne na korozję. Dlaczego takie karoserie pozostają rzadkością w świecie motoryzacji? Koszty produkcji, jak również trudności z powypadkowymi naprawami skutecznie zniechęcają producentów samochodów do eksperymentowania z aluminium.
Gra jest jednak warta zachodu. Druga generacja Audi A8 w podstawowej wersji waży niecałe 1700 kilogramów, czyli ponad 100 kg mniej od konkurencyjnych limuzyn. Masa odmian z najpotężniejszymi silnikami nie przekracza dwóch ton, co oznacza, że również w tym przypadku A8 jest przynajmniej o 100-150 kg lżejsze od innych przedstawicieli segmentu.
Stylizację nadwozia oraz wnętrza utrzymano w typowej dla Audi konwencji – rzeczowej, ergonomicznej i mało ekstrawaganckiej. Precyzja montażu, jakość materiałów wykończeniowych oraz standard wyposażenia pozostają adekwatne do klasy samochodu. A8 imponuje także wyciszeniem wnętrza oraz 500-litrowym bagażnikiem.
W 2005 roku Audi A8 zostało poddane faceliftingowi. Najbardziej widoczną zmianą było wprowadzenie dużej atrapy chłodnicy, tzw. single frame. W 2008 roku samochód został ponownie zmodernizowany. Otrzymał m.in. systemy monitorowania martwego pola oraz kontroli niezamierzonego opuszczania pasa ruchu.
Audi A8 było oferowane w bazowej oraz przedłużonej wersji (A8 L). W pierwszym przypadku nadwozie miało 5,05 m długości, a osie dzieliło 2,94 m, w drugim wartości wynoszą odpowiednio 5,18 i 3,07 m. Wydłużona wersja stanowiła optymalną propozycję dla klientów, którzy preferują korzystanie z usług kierowcy. Kto chciał samodzielnie prowadzić samochód, zwykle wybierał bardziej zwarte A8.
Wielowahaczowe zawieszenie z pneumatycznymi amortyzatorami oraz dostępny w większości wersji napęd quattro z mechanizmami różnicowymi Torsen zapewniają fantastyczną trakcję w każdych warunkach. W mocniejszych wersjach moment obrotowy przenoszą automatyczne, 6-biegowe skrzynie ZF. W słabszych „benzynach”(2.8, 3.0, 3.2) stosowano bezstopniowe przekładnie Multitronic.
Dynamika jest wyśmienita już w podstawowej wersji, która od 0 do 100 km/h przyśpiesza w okrągłe 8 sekund i osiąga blisko 240 km/h. Mowa o wariancie 2.8 FSI (210 KM) z cylindrami w układzie V6. Widlaste „szóstki” napędzały również wersje 3.0 (220 KM) i 3.2 FSI (260 KM). W ich przypadku klienci mogli wybierać między napędem na przednie lub cztery koła. Jednostki V8 – 3.7 (280 KM), 4.2 (335 KM) i 4.2 FSI (350 KM) parowano wyłącznie z napędem quattro.
Dla najbardziej wymagających klientów przygotowano luksusową wersję 6.0 W12 (450 KM) oraz sportową odmianę S8 z 450-konnym 5.2 V10 FSI, które miłośnikom motoryzacji jest doskonale znane z Audi R8 i Lamborghini Gallardo. Mimo niemal identycznych osiągów wersje S8 i W12 były skierowane do zupełnie innych grup odbiorców. Pierwsza miała utwardzone zawieszenie, ceramiczne hamulce, kubełkowe fotele oraz silnik kręcący się do 7000 obr./min. Druga z wymienionych często występowała w zestawieniu z przedłużonym nadwoziem, miała większy moment obrotowy i była nastawiona na komfort.
Raporty spalania Audi A8 - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Pod maską Audi nie mogło zabraknąć jednostek TDI. Nawet podstawowa 3.0 TDI (233 KM) nie rozczarowuje. W przypadku ośmiocylindrowy 4.0 TDI (275 KM) i 4.2 TDI (326 KM) osiągi zasługują na miano sportowych, a 450-650 Nm zapewnia fantastyczną elastyczność.
Zaawansowanie techniczne silników oraz lekkie nadwozie korzystnie wpływają na zużycie paliwa. Według Audi rekordowo oszczędny jest wariant 2.8 FSI, któremu w cyklu mieszanym powinno wystarczyć 8,3 l/100km! Pozostałe wersje benzynowe teoretycznie powinny spalać średnio 9,8 l/100km (3.2 FSI) - 14,7 l/100km (6.0 W12), a wysokoprężne 8,4 l/100km (3.0 TDI) – 9,4 l/100km (4.2 TDI). W praktyce wyniki są wyższe o 1,5-2 l/100km. Wciąż świetnie, jak na pięciometrową limuzynę ze stałym napędem na cztery koła.
Wielocylindrowe silniki, elektronicznie regulowane zawieszenia z licznymi wahaczami z aluminium oraz rozbudowana instalacja elektryczna z ogromną liczbą urządzeń w przypadku konieczności napraw będą stanowiły poważne obciążenie dla portfeli. Znaczne koszty generują również elementy typowo eksploatacyjne – m.in. potężne tarcze i klocki hamulcowe, jak również opony – do limuzyny Audi są potrzebne komplety w rozmiarach 235/60 R16 - 275/35 ZR20. Na zamienniki można liczyć głównie w przypadku części spotykanych również w mniejszych modelach Audi. W przypadku A8 ich liczba jest oczywiście ograniczona.
W polskich realiach najmniej trwałe okazują się elementy zawieszeń i układów hamulcowych. W ich przypadku koszty napraw można obniżyć sięgając po zamienniki – procentują podobieństwa techniczne Audi A8 z mniejszym A6 oraz Volkswagenem Phaetonem.
Do niezawodnych nie należy mechanizm sterujący hamulcem ręcznym. Silniki są trwałe, natomiast pierwsze problemy zaczynają stwarzać skrzynie biegów - pamiętajmy jednak, że mowa o samochodach, które często pokonywały dziesiątki tysięcy kilometrów rocznie. W przypadku używanych egzemplarzy "przeloty" na poziomie 300-400 tysięcy kilometrów nie są niczym szczególnym, więc pierwsze objawy mechanicznego zmęczenia również nie powinny dziwić. Wysoka trwałość znajduje odzwierciedlenie w raportach awaryjności TUV. Między pierwszą i drugą generacją Audi A8 miał miejsce jakościowy skok. Nowsze samochody są notowane znacznie wyżej, a liczba stwierdzanych defektów nie rośnie lawinowo wraz z wiekiem pojazdu.
Opinie kierowców - na co skarżą się posiadacze Audi A8
Ceny używanych Audi A8 zwykle nie są wyśrubowane. Szybka utrata wartości, typowa dla limuzyn, jest jednak uzasadniona. Grono poważnie zainteresowanych zakupem jest stosunkowo niewielkie – kierowców odstraszają potencjalnie wysokie koszty utrzymania.
Polecane silniki
Benzynowy 4.2 FSI: Udany kompromis między wzorową kulturą pracy, osiągami oraz zapotrzebowaniem na paliwo. Motor 4.2 z pośrednim wtryskiem paliwa jest nie tylko słabszy, ale potrzebuje większych ilości benzyny. Technologia FSI pozwoliła na zwiększenie mocy oraz ograniczenie spalania. To ostatnie w cyklu mieszanym wynosi ok. 15 l/100km. Agresywnym stylem prowadzenia lub przemieszczaniem się wyłącznie po terenie miasta można podbić wynik przynajmniej do 20 l/100km. Zmodernizowana wersja silnika 4.2 FSI jest stosowana w trzeciej generacji A8.
Wysokoprężny 4.2 TDI: Kto bierze pod uwagę nabycie używanego Audi A8, akceptuje wysokie koszty eksploatacji. Kluczowy jest komfort i przyjemność z jazdy. 326 KM i 650 Nm w podwójnie doładowanym 4.2 TDI czyni podróżowanie A8 wyjątkowo przyjemnym. Limuzyna potrafi przyśpieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 6,1 sekundy oraz osiągnąć 250 km/h. Za świetne osiągi przychodzi zapłacić jedynie 10 l/100km. Silnik po znacznym „dopaleniu” trafił do najnowszego A8.
Zalety:
+ Świetne właściwości jezdne
+ Wysoki komfort
+ Relatywnie niskie zużycie paliwa
Wady:
- Ceny części zamiennych
- Koszty obsługi serwisowej
- Szybka utrata wartości
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 250-600 zł
Tarcze i klocki (przód): 650-1000 zł
Amortyzator pneumatyczny (szt.): 1300-1500 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
3.7, 2003 r., 195000 km, 40 tys. zł
6.0 W12, 2004 r., 204000 km, 50 tys. zł
4.2, 2005 r., 121000 km, 91 tys. zł
4.2 TDI, 2007 r., 248000 km, 110 tys. zł
Autorem zdjęć jest Karas123, użytkownik Audi A8