Zmniejszanie crossovera
Nissan od lat rozwija linię crossoverów, łączących cechy aut SUV z samochodami osobowymi i sportowymi. Zaczął z wysokiej półki, od luksusowego Murano, porem przyszedł czas na bardziej dostępnego, kompaktowego Qashqaia, który stał się rynkowym przebojem. Teraz crossovery Nissana sięgają segmentu B. Najnowszy, Juke został zbudowany na tej samej platformie co Renault Clio i Nissan Micra. Masywna, muskularna sylwetka sprawia, że zdaje się znacznie większy, ale to autko ma długość 413,5 cm, szerokość 176,5 cm i wysokość 157 cm. Rozstaw osi to 253 cm. Samochód mieści 5 osób i bagażnik o pojemności 251 l.
Juke ma bardzo charakterystyczny wygląd z szeroką atrapą chłodnicy, rozciągającą się ponad okrągłymi reflektorami świateł drogowych. Powyżej atrapy są mniejsze światła z kierunkowskazami. Sylwetka samochodu łączy w sobie mocną bryłę nadwozia SUV z wąskimi oknami i obniżającym się dachem coupe. Także tylne lampy o kształcie bumerangu przywodzą na myśl bardzo sportowe auto – Nissana 370Z.
Niecodzienna jest także stylizacja wnętrza. Nissan wyraźnie w tym wypadku stawia na młodych. Według założeń ponad połowa nabywców tego auta będzie w wieku poniżej 40 lat. Wnętrze będzie więc dostępne w wielu wariantach tkanin i kolorów. Najciekawszym stylistycznym elementem jest tunel między fotelami. Nie wykonano go z plastyku, ale lakierowanej blachy. Przypomina bak motocykla i to efekt całkowicie zamierzony. Zamiast wlewu paliwa jest jednak drążek zmiany biegów, a w tylnej części także uchwyty na kubki i półkę, dostępną także dla pasażerów tylnych siedzeń.
Ciekawie wygląda centralna konsola, która może mieć dwa ciekłokrystaliczne wyświetlacze. Większy, położony wyżej obsługuje tradycyjnie zestaw audio i nawigację. Mniejszy pokazuje ustawienia klimatyzacji, ale przycisk D-mode pozwala przełączyć go na informacje dotyczące pracy silnika czy napędu.
Crossovery to auta jeszcze mniej uterenowiony niż SUV. Większość wersji Juke będzie miała napęd tylko na jedną oś. Napęd 4x4 będzie występował tylko z mocniejszym silnikiem benzynowym i automatyczną skrzynią biegów CVT. All-Mode 4x4 to elektroniczny układ regulujący podział momentu obrotowego nie tylko między osie, ale także koła tylnej osi, co poprawia zachowanie w zakrętach, zmniejszając podsterowność auta.
W gamie jednostek napędowych są dwa silniki benzynowe o pojemności 1,6 l i dwóch wersjach mocy: 117 KM i 190 KM oraz półtoralitrowy turbo diesel o mocy 110 KM. Słabszy silnik benzynowy ma system podwójnego wtrysku, pozwalający bardziej precyzyjnie dozować paliwo, a mocniejszy ma turbo i bezpośredni wtrysk paliwa. Dla jednostek benzynowych dostępne są sześciostopniowe, manualne skrzynie biegów lub automat Xtronic CVT. Turbodiesel jest dostępny tylko z pięciostopniową skrzynią manualną.
Nowy crossover debiutuje w Genewie. Na europejski rynek wejdzie jesienią. Latem już będzie dostępny w Japonii.