Z wiatrem
Model ten wzbudził sporo emocji podczas ostatniego salonu samochodowego w Genewie. Czy zatem trafi do produkcji ?
„Zewnętrzne formy łączą w sobie płynność linii z dynamicznym zarysem ostrych krawędzi. Wnętrze jest jak dobrze pasująca rękawiczka. W sumie mamy powiew nowości w świecie roadsterów”. – tak opisał model Wind Patrick le Quement, dyrektor Design Renault. Rzeczywiście Wind posiada wszelkie cechy roadstera i trudno przy tym odmówić mu także urody. Uwagę zwracają detale, które tworzą prawdziwy charakter auta. Jednocześnie dynamiki dodają boczne linie nadwozia, kształt reflektorów, jak i tylnych świateł, które tworzą dwie diody o dużej mocy, oświetlające szklane płytki ustawione względem siebie równolegle i wytwarzające w ten sposób strumień światła. Interesująco zaprojektowana została również przednie szyba, zachodząca na boki auta. Podczas niesprzyjającej aury, pasażerów chroni miękki dach składający się z trzech warstw tkanin, wyposażony w okrągłą tylną szybę. Całości dopełnia kolor nadwozia „aqua-marine” oraz 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
Wind został opracowany jako klasyczny roadster w układzie 2+1. Z włókna węglowego pokrytego pianką i skórą wykonano centralną część wnętrza łączącą oparcia foteli. Po jej odwróceniu można uzyskać trzecie, dodatkowe miejsce. Wystrój wnętrza powstał w oparciu o koncepcję Touch Design, opierającą się przede wszystkim na ergonomii i walorach dotykowych. Wszystkie funkcje sterujące sprzętem audio i nawigacją wybiera się za pomocą dźwigni znajdującej się w centralnym miejscu panela. Informacji dostarcza ekran umieszczony w górnej części deski rozdzielczej. Tarcza licznika z pierścieniem z anodowego aluminium została osadzona w szklanym cylindrze. Kierowca odczytuje informacje w formie analogowej i cyfrowej. Wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika, cylinder otaczają pola niebieskie i czerwone. Inną ciekawostką jest umieszczenie w lewych drzwiach panelu sterującego klimatyzacją a także przycisku, służącego do wyświetlania temperatury panującej we wnętrzu pojazdu.
Jak przystało na roadstera, fotele zostały zamocowane na stałe. Regulowane jest natomiast ustawienie kolumny kierownicy i pedałów, które automatycznie się składają w momencie otwarcia drzwi. Wind może także się poszczycić dość obszernym bagażnikiem, jak na roadstera. Jego pojemność wynosi 232 litry.
Renault Wind napędzany jest silnikiem 2.0 16V o mocy 136 KM. Napęd przenoszony jest poprzez 6-biegową sterowaną elektronicznie przekładnię. Kierowca może wybierać jej tryb pracy a do zmiany przełożeń służą przyciski przy kierownicy.
Norbert Szwarc